Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noe har slått meg når jeg har lest ulike innlegg under Forbruker eller andre underforum, og det er folks holdninger til leieforhold.

Stadig vekk skriver folk innlegg om problemer ang. utleier, eller iblant leietaker, og det er mange ting som går igjen;

- Ingen kontrakt

- Har kontrakt, men ingen presisering ang. oppsigelsestid eller leieforhold eller andre viktige momenter

- Har kontrakt, men aldri lest den skikkelig

- Har kontrakt, men ikke tatt vare på den

- Ikke depositum

- Har depositum, men satt rett på utleiers konto

- Ingen presis liste over alle eiendeler og stand på leiligheten, underskrevet av begge parter.

- Ingen bilder av boligen ved innflytning

Jeg vet ikke om det er verre at utleier eller leietaker ikke passer på dette, men ofte er det leietakeren som betaler prisen.

Jeg forstår at når man har flyttet hjemmefra og er ung vil man gjerne ordne ting selv uten foreldres innblanding, men disse tingene virker iblant som normen snarere enn unntaket, og til slutt blir det - forutsigbart nok - problemer.

Ideellt sett skulle skolen hatt timer i privat jus og økonomi der unge mennesker fikk informasjonen de trengte, spesielt for de som er vokst opp med foreldre som aldri forklarte dem disse tingene selv.

Dere som har voksne barn, passer dere på å sette barna deres inn i hvordan dette fungerer?

Anonymous poster hash: c1b0c...a43
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe har slått meg når jeg har lest ulike innlegg under Forbruker eller andre underforum, og det er folks holdninger til leieforhold.

Stadig vekk skriver folk innlegg om problemer ang. utleier, eller iblant leietaker, og det er mange ting som går igjen;

- Ingen kontrakt

- Har kontrakt, men ingen presisering ang. oppsigelsestid eller leieforhold eller andre viktige momenter

- Har kontrakt, men aldri lest den skikkelig

- Har kontrakt, men ikke tatt vare på den

- Ikke depositum

- Har depositum, men satt rett på utleiers konto

- Ingen presis liste over alle eiendeler og stand på leiligheten, underskrevet av begge parter.

- Ingen bilder av boligen ved innflytning

Jeg vet ikke om det er verre at utleier eller leietaker ikke passer på dette, men ofte er det leietakeren som betaler prisen.

Jeg forstår at når man har flyttet hjemmefra og er ung vil man gjerne ordne ting selv uten foreldres innblanding, men disse tingene virker iblant som normen snarere enn unntaket, og til slutt blir det - forutsigbart nok - problemer.

Ideellt sett skulle skolen hatt timer i privat jus og økonomi der unge mennesker fikk informasjonen de trengte, spesielt for de som er vokst opp med foreldre som aldri forklarte dem disse tingene selv.

Dere som har voksne barn, passer dere på å sette barna deres inn i hvordan dette fungerer?

Jeg kunne ikke vært mer enig med deg. Vi lærte ikke en dritt hjemme. Flytta ut uten peiling på hva en selvangivelse var, kunne ingen ting om hva jeg burde tenke på som leietaker. Hadde heldigvis god økonomisk forståelse.

Ikke alle (som meg f.eks) har foreldre som tar ansvar for å lære dem "voksenting". Derfor burde f.eks personlig økonomi vært et større tema i skolen.

Anonymous poster hash: 13089...372

• Liker 1
Skrevet

Jeg kunne ikke vært mer enig med deg. Vi lærte ikke en dritt hjemme. Flytta ut uten peiling på hva en selvangivelse var, kunne ingen ting om hva jeg burde tenke på som leietaker. Hadde heldigvis god økonomisk forståelse.

Ikke alle (som meg f.eks) har foreldre som tar ansvar for å lære dem "voksenting". Derfor burde f.eks personlig økonomi vært et større tema i skolen.

Anonymous poster hash: 13089...372

Det er synd, for både de unge samt utleiere opplever stress pga. mangel av noe som egentlig er basic kunnskaper ift. leieforhold.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg skjønner at jeg var heldig med foreldrene mine.

Mitt første leieforhold endte raskt. Jeg leide hos en meget spesiell husvert, og flyttet etter kort tid fordi det ikke gikk an å bo der.

Siden har jeg hatt mange leieforhold - gode og dårlige. I de gode leieforholdene har jeg bodd lenge, og forholdet mellom husvert og leieboer har da vært preget av vennskap og jevnbyrdighet. De 4 siste leieforholdene var svært profesjonelle i forhold til de tidligere med ordnede forhold.

Min far spurte meg om jeg hadde gjort selvangivelsen (den gangen var de på papir), hvis ikke kunne han vise meg (den måtte fylles ut).

Skrevet

Jeg skjønner at jeg var heldig med foreldrene mine.

Mitt første leieforhold endte raskt. Jeg leide hos en meget spesiell husvert, og flyttet etter kort tid fordi det ikke gikk an å bo der.

Siden har jeg hatt mange leieforhold - gode og dårlige. I de gode leieforholdene har jeg bodd lenge, og forholdet mellom husvert og leieboer har da vært preget av vennskap og jevnbyrdighet. De 4 siste leieforholdene var svært profesjonelle i forhold til de tidligere med ordnede forhold.

Min far spurte meg om jeg hadde gjort selvangivelsen (den gangen var de på papir), hvis ikke kunne han vise meg (den måtte fylles ut).

Samme erfaring har jeg. Moren min puster meg i nakken (eller sender sms) angående selvangivelse måneder i forveien og faren min skal igjennom alt ang. mine leieforhold sammen med meg.

Nå er jeg faktisk voksen og det grenser til det kjedsommelige men jeg forstår selvsagt at det motsatte er verre.

Når det er sagt er ingen unntatt potensielt dårlige utleiere eller leietakere. Men når det skjedde (urimelig utleier krevde erstatning for eiendeler som aldri hadde befunnet seg i boligen overhodet) så hadde jeg i det minste litt ekspertise i ryggen.

Skrevet

TS, jeg kunne ikke vært mer enig med deg.

Men jeg ønsker å suplere forholdet til å tegne og å si opp strømavtaler og ansvar knuttet til strømabonnement. Samt det å ha en god innboforsikring i orden, og dermed også rettshjelpsdekning.

Skolen kan ikke lære barn og unge "alt". Det å få barn forplikter, ikke bare økonomisk og med materielle saker og ting, men også med opplæring i praktiske problemer og løsninger.

Jeg har sittet og jobbet en del med inkassosaker, og slutter aldri å forundre meg over hva som får unge mennesker inn i inkassosaker og hvilke holdninger mange har til det å betale for varer og tjenester de bestiller.

Bankene burde konkurrere om unge mennesker mht konto og kort ved å ha "økonomiskole", for 10 - 12 åringer, er nå mitt beste forslag til å finne de beste "økonomilærerne".

Anonymous poster hash: 42f39...a5a

Skrevet

TS, jeg kunne ikke vært mer enig med deg.

Men jeg ønsker å suplere forholdet til å tegne og å si opp strømavtaler og ansvar knuttet til strømabonnement. Samt det å ha en god innboforsikring i orden, og dermed også rettshjelpsdekning.

Skolen kan ikke lære barn og unge "alt". Det å få barn forplikter, ikke bare økonomisk og med materielle saker og ting, men også med opplæring i praktiske problemer og løsninger.

Jeg har sittet og jobbet en del med inkassosaker, og slutter aldri å forundre meg over hva som får unge mennesker inn i inkassosaker og hvilke holdninger mange har til det å betale for varer og tjenester de bestiller.

Bankene burde konkurrere om unge mennesker mht konto og kort ved å ha "økonomiskole", for 10 - 12 åringer, er nå mitt beste forslag til å finne de beste "økonomilærerne".

Anonymous poster hash: 42f39...a5a

Dessverre vil en del av jobben alltid falle på foreldre, og dessverre vil ikke alle ha noe å bidra med. Og selv om man gir barna kunnskapen, vet man ikke at de vil ta den i bruk. Noen er også i bedre stand til å "fange opp" barna når de begår feil enn andre - slik mine var. Verden er urettferdig slik sett.

Men jeg synes det er noe galt med vårt politiske system. Vi har en mengde ressurser for å redde de arbeidsledige, de syke og de uheldige når ulykken har truffet. Men veldig få ressurser for å utstyre ungdommen med kunnskapen de trenger for å ta fornuftige valg.

Veiledningen ift. utdannelse og jobb var elendig da jeg gikk på ungdomsskolen og videregående - til tross for at jeg gikk ved en av de mest fremragende videregående i landet! De hadde lite å bidra med som jeg ikke kunne finne frem til selv.

Jeg hadde undervisning som dreide seg om jus, rett, statsvitenskap og penger - men aldri noe som angikk et personlig nivå.

Synes det er underlig at det som etterhvert er blitt dagligdags gjennom programmer som "Luksusfellen" ikke er en del av pensum.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg undrer meg også over at det kun er kommersielle aktører som luksusfellen som kan lære opp uvitende økonomianalfabeter.

Jeg er en av ofrene for lemfeldig lånebonanza i banken - men jeg har ordnet opp selv. På de siste ca 10 årene har jeg ikke hatt en eneste inkassosak selv om jeg slet med dette gjennom hele ekteskapet.

Når man er på felgen økonomisk trenger man råd og ikke fordømmelse. Vår bank sviktet - de gjorde narr av oss. Lindorff var langt mer medgjørlig enn banken da jeg ba om konkrete råd.

Skrevet

Jeg lærte en del økonomisk hjemmefra, samt lover og regler.

Problemet, eller utfordringen, i skolen er at elevene bryr seg fint lite om det.

Jeg underviser selv på vgs og der har vi en del personlig økonomi. Vi har om skatt, feriepenger, selvangivelse, lån, kredittkort etc.

Veldig mange bryr seg ikke med å se på lønnsslippen sin (mange som arbeider deltid), de stoler blindt på arbeidsgiver.

Om ikke anna, så forteller jeg dem (og viser) Skattetatens sine sider, likningens abc, lånekalkulatorer og lovdata, finansportalen og flere.

Så om dem ikke får med seg alt (for det er mye innenfor personlig økonomi), så håper jeg at dem ihvertfall får med seg hvor de kan finne informasjon når de har behov for det.

Anonymous poster hash: 2913f...13d
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg undrer meg også over at det kun er kommersielle aktører som luksusfellen som kan lære opp uvitende økonomianalfabeter.

Jeg er en av ofrene for lemfeldig lånebonanza i banken - men jeg har ordnet opp selv. På de siste ca 10 årene har jeg ikke hatt en eneste inkassosak selv om jeg slet med dette gjennom hele ekteskapet.

Når man er på felgen økonomisk trenger man råd og ikke fordømmelse. Vår bank sviktet - de gjorde narr av oss. Lindorff var langt mer medgjørlig enn banken da jeg ba om konkrete råd.

Fullstendig enig i dette. Akkurat samme situasjon selv, og de mest behjelpelige var faktisk Kredinor.

Når det er sagt er man ikke immun for problemer selv om foreldre har hjulpet en - noen feil begår man simpelthen selv.

Men selv om jeg har gått imot mine foreldres råd på noen områder er jeg glad for ekspertisen jeg fikk når det gjelder å anskaffe og eie bolig - for det er på dette området man virkelig kan komme i heisen.

Som uheldig leietaker eller utleier kan man miste noen kroner og en del energi, men det er når det er på tide å finne et permanent bosted at man kan begå alvorlige feil som koster en dyrt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...