Gå til innhold

Dere som sier man ikke skal spise under 1500 kcal

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skal jeg da klare å gå ned i vekt med en stillesittende hverdag, ca 1 times gåtur til dagen bare. Basalforbrenningen min ligger på ca 1400 kcal, så prøver å holde meg på 1200 kcal.. Dette anbefaler både grete rode og myfitnesspal om jeg skal ned 0,5 kg i uka. Er det ikke bra for kroppen?

Anonymous poster hash: d2634...582
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Serr? Trodde det laveste å forbrenne på en gjennomsnittlig ikke aktiv person var på 1700 kcal...

• Liker 1
Skrevet

Det er hvertfall det tallet jeg får ved å regne ut basalforbrenning/BMR.. Aner ikke hva jeg forbrenner totalt på en dag, men kan ikke være så mye. Går som sagt ca 1 time tur i vanlig temp om dagen, resten av dagen leser/skriver jeg og gjør noe husarbeid innimellom.

Skrevet

Min bmr er 1200 :/

Skrevet

Serr? Trodde det laveste å forbrenne på en gjennomsnittlig ikke aktiv person var på 1700 kcal...

Min BMR er på 1460, og hvis jeg er normalt inaktiv (stillesittende, ikke liggende) forbrenner jeg ca 1600 kcal pr dag.

Anonymous poster hash: dc919...f01

Gjest HeiHade
Skrevet

Det er ikke uvanlig å ha lavere hvileforbrenning hvis man allerede er liten i høyde og vekt og har lavt aktivitetsnivå.

• Liker 7
Skrevet

Du skal ALDRI spise under din egen basalforbrenning - det er hvor mange kcal kroppen trenger om du ligger i koma, for å opprettholde funksjonene som gjør at du er i livet.

• Liker 7
Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Spiser ca 2000-2200 kcal pr dag, og har gått ned 40 kilo på 1 år. Og jeg beveger meg ekstremt lite grunnet sykdom.

• Liker 2
Skrevet

Basalforbrenning på 1250 her. Da jeg ville ned i vekt spiste jeg mellom 1300-1600 kcal om dagen. Gikk sakte ned i vekt, kanskje 300g per uke. Det var en utfordring! Nå spiser jeg ca 1700-1800 om dagen + utskeielser her og der. Holder vekta fint. BMI på 21.

Selvfølgelig kommer dette an på høyde og vekt!!

Skrevet

Spiser ca 2000-2200 kcal pr dag, og har gått ned 40 kilo på 1 år. Og jeg beveger meg ekstremt lite grunnet sykdom.

Flott jobba, men var du veldig tung i utgangspunktet? Utgangspunktet har jo en del å si.

Anonymous poster hash: 96cd7...7c5

• Liker 11
Skrevet

Hva med å øke aktivitetsnivået da?

Skrevet

Du belaster organene hvis du spiser for lite selv om kroppen kan hente den nødvendige energien fra kroppens energireserver. I tillegg så er det vanskeligere å få i seg alt av næringsstoffer på færre kalorier.

Noen overdramatiserer risikoen ved å spise for lite. Er i utgangspunktet ikke et stort problem å ha et litt lavt kalorinivå så lenge du sørger for å få i deg alt du behøver av næringsstoffer og at du går oftere til legen for å forsikre deg at belastningen på kroppen ikke blir for stor.

• Liker 2
Gjest Silverstream
Skrevet

Jeg er helt enig med deg TS, jeg har maksgrense på 1300 kalorier daglig, men har ligget litt under det fordi jeg da ser forbedringer med en gang. Nå går jeg ned mellom 2-2,5kg hver uke og da trener jeg også kondisjon.

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Flott jobba, men var du veldig tung i utgangspunktet? Utgangspunktet har jo en del å si.

Anonymous poster hash: 96cd7...7c5

Veide 120 kilo når jeg startet

Gjest earlgrey
Skrevet

Oi hva er denne greia med bmr/basallforbrenning? :O Aldri hørt om!

Kan man måle den selv eller må man på sånn fancy maskin på treningsenter/lege? :plystre:

Skrevet

Oi hva er denne greia med bmr/basallforbrenning? :O Aldri hørt om!

Kan man måle den selv eller må man på sånn fancy maskin på treningsenter/lege? :plystre:

Du kan bare søke på bmr kalkulator på google, så kan du regne det ut selv :)

Skrevet

Min BMR(som stillesittende) drøyt 1500 i følge my fitnesspal sin kalkulator. Er 170 og 67 kg. Så skal jeg gå ned i vekt med kun kosthold må jeg nesten på 1200. Det går greit så lenge jeg planlegger mtp. å få i meg nok næringsstoffer og mat som holder meg mett lenge. Men det er jo ikke akkurat noen buffer der for å si det sånn:P

Anonymous poster hash: 44811...b04
Skrevet

Meldte meg en gang inn i Vektklubb for å gå ned noen få kilo (er normalvektig, så det var kun snakk om noen få kosmetiske kilo). I følge deres kalkulator så skulle jeg kunne gå ned 1 kg i uka ved å ligge på 1300 kcal pr dag. Det stemte ikke. Måtte betydelig lavere ned i kaloriinntak for å få vekta nedover. Ganske frustrerende.

Anonymous poster hash: 05310...d87
  • Liker 1
Skrevet

Jeg får også beskjed om at jeg skal ligge på rundt 1200-1300 kalorier. Jeg spiser 1200 om dagen, og går ned i vekt på det. Jeg går opp om jeg spiser 1500.

Anonymous poster hash: 1fc76...817
Skrevet

Min BMR ligger på 1600. Har meldt meg på vektklubben hvor jeg har fått beskjed om å ligge på 2000 ca. Tror det skal gå helt fint. Under 1600 klarer jeg hvertfall aldri å få til

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...