Gå til innhold

Online kokebok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etterhvert som jeg finner oppskrifter på nett så ønsker jeg å kunne lagre de i en egen kokebok.

Har du noen erfaringer med online kokebøker om lar en legge inn bilde, ingredienser og fremgangsmåte på en oversiktlig måte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lagrer mine i Evernote som jeg også kan synkronisere med mobilen. Der kan du lagre websider og finjustere selv. Det er ikke noe spesielt oppsett til oppskrifter, så du må selv ordne det som du ville gjort det i et worddokument, men liker programmet godt! Bruker det til masse annet også!

Skrevet

Jeg hadde en slik tjeneste for noen år siden. Da krysset jeg av for hvilke oppskrifter jeg ønsker å bruke i kommende uke og det ble generert en handleliste ut i fra mine valg. Det var rett og slett en strålende tjeneste som jeg dessverre ikke finner igjen.

Skrevet

Følger med her!

Vil ha hjelp til ukesmenyer:)

Skrevet

Kan du ikke bare lage deg en egen folder til det på Pinterest da? Praktisk og lett tilgjengelig :jepp:

Skrevet

Altså, jeg ønsker menyer, planlegger og handleliste på ett og samme sted.

Når jeg har lagt inn for eksempel 30 menyer ønsker jeg å kunne enkelt velge hva jeg skal ha de ulike dagene i kommende uke. Så vil jeg at det skal bli generert en handleliste ut i fra hva jeg har valgt av menyer slik at alt går automatisk, ikke gå igjennom alle menyene manuelt og skrive ned eller ta utskrift av 7 middager for å handle.

Jeg har funnet en tjeneste som gjør dette nå, men den koster penger etter de 30 første dagene er unnagjort. Kan lime inn her hva jeg skrev angående den på ett annet forum.

Fra diskusjon.no Ser at det er litt problemer med klipp og lim, men det får bare være:

plantoeat.com som jeg linket til lengre opp klarer å samle enhetene, uavhengig av språk som blir brukt. Det forutsetter selvsagt at en bruker samme navn på enhetene hver gang og ikke blander hva en bruker. Altså teskje eller ts, g eller gram, ikke blande de.

Inneholder oppskriftene ulike enheter så samler den det under navn på varen slik i handlelisten:

• SIKTET HVETEMEL
    • Siktet hvetemel 5 DL [C]
    • Siktet hvetemel 370 Gram [A,B]
    • Siktet hvetemel 2 spiseskje

Driver å tester nå, og laget til to oppskrifter som inneholder samme ingredienser. Har valgt å bruk enhetene teskje, units og gram for å se hvordan det går og om den legger det sammen. Hva du kaller det er jo valgfritt smile.png Skal en hente mange ferdige oppskrifter på engelsk så er jo kanskje den type enheter bedre å bruke.

Dukker da opp slik på handlelisten, der bokstavene A og B angir hvilken oppskrift de er brukt i. Det kommer også i kategorier om en ønsker det, altså "baking", "dry goods" osv. Så her ser en at den slår det fint sammen.

• Løk 3 Units [A,B]
  • Pepper 2 1/4 teskje [A,B]
  • Salt 6 1/4 teskje [A,B]
  • Kjøttdeig 750 gram [A,B]
  • Siktet hvetemel 370 Gram [A,B]

En trenger altså ikke å legge inn ingredienser en og en, men kan lime direkte inn hele lister så lenge de har rett enhet. Om en bruker ts eller teskje har lite å si så lenge en bruker samme enhet over alt.

En ting til er at der er mulighet til å importere oppskrifter via url, noe som fungerer tålig bra smile.png Blir ikke perfekt, og jeg brukte ca 1 minutt på å endre litt på ingredienslisten for å få det fra g til gram osv. Prøvde med en oppskrift i fra aperitif.no

Blir nok å teste denne tjeneste videre, og jeg tror nok at jeg kommer til å bli fast medlem om jeg ikke finner noe som er like bra og gratis. Har uansett fått noen forslag her i denne tråden som jeg tenker å prøve mer før jeg bestemmer meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...