Gjest HappyWaffle Skrevet 22. januar 2015 #1 Skrevet 22. januar 2015 Har fri å tenkte jeg skulle bake noe men usikker på hva. Jeg har ikke brødformer ellers kunne jeg bakt brød. Å jeg har liten plass i fryseren så jeg er usikker på om jeg i det hele tatt skal lage noe. Men er det noen som har noe godt jeg kan lage så rop ut
Gjest Haaploes Skrevet 22. januar 2015 #2 Skrevet 22. januar 2015 Er du ute etter noe salt, noe søtt, noe grovt, noe fint?
Gjest HappyWaffle Skrevet 22. januar 2015 #3 Skrevet 22. januar 2015 Er du ute etter noe salt, noe søtt, noe grovt, noe fint? Noe grovt kanskje prøver å bli litt sunnere i hverdagskosten
Gjest HappyWaffle Skrevet 22. januar 2015 #4 Skrevet 22. januar 2015 Klarte ikke du meg. Det blir kanelsnurrer 😁 :D
Gjest Nosoul Skrevet 22. januar 2015 #5 Skrevet 22. januar 2015 http://trinesmatblogg.no/2014/09/05/eltefritt-brod-med-fro-og-kjerner/ Jeg har alltid hatt lyst til å prøve denne typen brød!
Schadenfreude Skrevet 22. januar 2015 #6 Skrevet 22. januar 2015 Du trenger ikke brødformer for å bake brød. Det er bare å forme brød når deigen er hevet, etterheve på brett i 30 min eller så og steke.
peppermyntete Skrevet 22. januar 2015 #7 Skrevet 22. januar 2015 Du trenger ikke brødformer for å bake brød. Det er bare å forme brød når deigen er hevet, etterheve på brett i 30 min eller så og steke. Greit å nevne at de da ofte kan flyte utover og bli veldig flate og harde!
Schadenfreude Skrevet 22. januar 2015 #8 Skrevet 22. januar 2015 Greit å nevne at de da ofte kan flyte utover og bli veldig flate og harde! Da gjør du det feil! For å få luftig og gode brød må du styrke glutennettverket i brødet. Det gjør du ved å bruke en stor andel hvetemel, men fibra funker feks veldig godt om du vil ha grovbrød, og du må elte deigen til det blir spenst i den. Den skal yte litt motstand og trekke seg litt sammen hvis du drar i den. Eller, et annet tegn, den blir en rund ball i maskina og limer ikke lenger til kantene på bollen. Jeg elter for hånd for å kunne kjenne når den spensten begynner å komme i deigen.Det merkes veldig godt. I tillegg bør du gi deigen god tid til å heve. Bruk gjerne litt mindre gjær og lengre hevetid. Da får deigen styrket glutennettverket ytterligere. Hev alltid i to omganger, en før og en etter utbaking. Jeg baker brød flere ganger i uka og har aldri opplevd hardt og flatt brød. Bortsett fra flattbrød da, selvsagt. 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #9 Skrevet 23. januar 2015 Vørtekake med erter og flesk i. Anonymous poster hash: 4ba00...45c
Timza Skrevet 23. januar 2015 #10 Skrevet 23. januar 2015 http://trinesmatblogg.no/2014/09/05/eltefritt-brod-med-fro-og-kjerner/ Jeg har alltid hatt lyst til å prøve denne typen brød! http://www.tasteofhome.com/recipes/ice-cream-bread Iskrem brød. ^^
Brunhilde Skrevet 23. januar 2015 #11 Skrevet 23. januar 2015 http://trinesmatblogg.no/2014/09/05/eltefritt-brod-med-fro-og-kjerner/ Jeg har alltid hatt lyst til å prøve denne typen brød! Eltefritt brød er både godt og lettvint, i tillegg holder det seg ferskt lenge, og det er jo ikke noe minus
peppermyntete Skrevet 23. januar 2015 #12 Skrevet 23. januar 2015 Da gjør du det feil! For å få luftig og gode brød må du styrke glutennettverket i brødet. Det gjør du ved å bruke en stor andel hvetemel, men fibra funker feks veldig godt om du vil ha grovbrød, og du må elte deigen til det blir spenst i den. Den skal yte litt motstand og trekke seg litt sammen hvis du drar i den. Eller, et annet tegn, den blir en rund ball i maskina og limer ikke lenger til kantene på bollen. Jeg elter for hånd for å kunne kjenne når den spensten begynner å komme i deigen.Det merkes veldig godt. I tillegg bør du gi deigen god tid til å heve. Bruk gjerne litt mindre gjær og lengre hevetid. Da får deigen styrket glutennettverket ytterligere. Hev alltid i to omganger, en før og en etter utbaking. Jeg baker brød flere ganger i uka og har aldri opplevd hardt og flatt brød. Bortsett fra flattbrød da, selvsagt. Jeg vet selv godt hvordan jeg skal bake brød, og til og med to av mine kokkevenner sverger til former fordi brøddeig flyter ganske greit utover litt avhengig av hva man har i den. Deig av spelt er naturlig mer klissete for eksempel og da er det jo et must med form.
Schadenfreude Skrevet 23. januar 2015 #13 Skrevet 23. januar 2015 Jeg vet selv godt hvordan jeg skal bake brød, og til og med to av mine kokkevenner sverger til former fordi brøddeig flyter ganske greit utover litt avhengig av hva man har i den. Deig av spelt er naturlig mer klissete for eksempel og da er det jo et must med form. Spelt, rug osv har ikke de samme bakeegenskapene nei, fordi det ikke er like mye gluten i. Men så lenge du har hovedandelen i hvete trenger du ikke form. Dessuten blir skorpen bedre uten form
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå