Gå til innhold

Går barnet ditt på idrett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lurer litt på hva dere andre gjør, og hva barna deres gjør :-)

Vår datter på tre går på turn, det har hun gjort et år!

Hun er også glad i å svømme, men det er ikke alltid vi har tid til å dra og kose oss i svømmehallen.

Turn ser hun enda på som en stor stor lekeplass virker det som, jeg synes ikke det virker som hun enda liker noe spesielt, for å si det sånn.

Hva har dere gjort for å finne ut hva barnet deres etterhvert trives med?

Kan ikke akkurat sende en fire femåring på forskjellige aktiviteter fire ganger i uken heller :P

Kanskje hun etterhvert vil gå på ski?

Pappaen og jeg hadde enormt mye utbytte av sport da vi var yngre og ønsker jo st ungene skal oppleve samme gleden!

Eller spille et instrument, hva vet vel jeg.

Hva gjør deres barn? :-) og hvor gamle er de?

Anonymous poster hash: f4bb7...469

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da mine var små (barneskolen riktignok) gikk de på idrettsskolen, hvor man får prøvd seg på mange forskjellige idrettsaktiviteter.

Står litt om det i linken her.

http://www.idrett.no/tema/barneidrett/idrettsskole/Sider/Idrettsskole.aspx

Begge endte opp med basketball. Både fordi de likte det og fordi vi hadde det i nærmiljøet.

Anonymous poster hash: adf7f...b8d
Skrevet

Nå har ikke jeg barn selv men jeg kan svare for hva jeg gjorde! Jeg gikk på ballett en stund og på svømming, men aldri noe annet. Jeg liker ikke sport generelt og å delta på noe sånt ville vært ganske kjipt for meg som barn. Begge foreldrene mine drev med sport når de var små også. Men ikke forvent at ditt barn ønsker det samme :)

Skrevet

For oss har det vært uaktuelt at barna skal begynne på idrett før siste året i barnehagen, de har vært såpass slitne av lange dager der at det bare ville blitt stress og mas (selv om de har lyst). Vi har også erfart at det er viktig at det ikke blir for mange treninger i uka når de blir eldre, da har de fort gått lei. Unger blir slitne!

Eldstemann gikk på allidrett siste året i barnehagen, og begynte så med fotball ved rett før skolestart. Han gikk så over på sykling da han syns det ble mye fotball og han gikk rett og slett lei (var 2 treninger i uke + kamper), og nå går han på karate, og stortives med det... Så ja, han måtte prøve litt før han fant det han trivdes med. Og det har han fått lov til. Vi har bare satt krav til at han må fortsette ut den perioden vi har betalt for når han vil prøve noe nytt. Nestemann begynte rett på fotball, og har også gått på svømming (veldig fornøyd med Trygg-i-vann -kursene!) Han trives enn så lenge godt med den kombinasjonen, men vi har droppet en fotballtrening i uka fordi han syns det ble mye med trening 3 dager på rad (var fotball 2 dager på rad, men ene dagen er "ekstratrening" som ikke er obligatorisk). Vi vurderer å la minstemann som blir 5 nå begynne på svømming også, siden han har veldig lyst til å være med broren. Ville ideelt sett ventet til over sommeren, men da er broren ferdig og må begynne på et annet parti et annet sted, så hadde vært greit å få han igang nå som de kan være på samme. Og han elsker å være i vannet.

Skigåing og sånt gjør vi på helgene, og har også tatt de med på poengrenn et par ganger, trenger ikke melde de på treninger der før man ser at interessen virkelig er der. Samme med skøyter.

Det som gjerne skjer når barna blir eldre er at de blir smittet av vennenes interesser også. Går mange i klassen på fotball så blir det gjerne det mange gjør. Er noen veldig aktiv i skiidrett blir gjerne flere dratt med der osv. Se an interessene til jenta, og ikke stress. Det kan virke mot sin hensikt å dra henne med på for mye.

Skrevet

Nei, det eneste som er tilgjengelig i bygda er fotball og håndball og den kulturen som er der er så bedriten at jeg ikke vil at barna mine skal være i den.

Anonymous poster hash: ada73...2bb
  • Liker 1
Skrevet

Sønnen vår begynte på svømming når han var 5 år, for han hadde skikkelig vannskrekk. Gikk der til han lærte å svømme og var fortrolig med vannet.

Så begynte han på turning som 7 åring og går der enda (er 8 nå) og stortrives.

Anonymous poster hash: 475f9...fe5
Skrevet

Her er det ikke så veldig mange valg, og ikke noe før de er 4. Så 5-åringen er på 2.året på gym, i tillegg til at vi nå går på langrenn og har begynt såvidt på slalom og prøver å være i svømmehallen noen gg pr mnd :) Fotball og håndball begynner de med i 2.klasse og det er også langrenn- og alpinttreninger når de blir litt eldre.

Jeg synes det er viktig at ungene mine får være med på aktiviteter, og gjerne sportslige! Både for fysisk og for det sosiale. 2-åringen rusler noen meter på langrennskiene og elsker svømmehallen.

Skrevet

Ja, begge gjør det. Begge trives veldig med det. Har stor tro på at barn har veldig godt av å mestre noe, utenom skolen. Øker selvtilliten og gjør de tryggere på seg selv. Sønnen på 10 går på fotball og langrenn. Datteren på 6 danser dans (ballet). Hun har vært med på fotball, men interessen hennes for det er ikke til stedet. Vurder å få henne til å begynne på noe nytt, men vanskelig å finne ut hva hun vil like.

Anonymous poster hash: fb7a5...683
Skrevet

Takk for mange fine svar, intr og godt å lese!

For å oppklare - skal IKKE presse ungene inn i noe eller legge noen list!

Har selv vært innom en del forskjellige sporter, men da var jeg jo også eldre.

Den turntimen er tre kvarter en gang i uken, den dagen har hun kort dag.

Og de gangene hun ikke får dratt er hun så utrolig lei seg! Ork har hun jaggu nok av, løper rundt en time i strekk, blir helt imponert.

Middag først, kveldsmat etterpå og så natta.

Tror hun kan meldes på allidrett senere i tid ja, det var lurt! Ellers er hun jo med på alt av aktiviteter vi gjør.

Skrevet

Jentene mine går på håndball, ridning og langrenn (ski/rulleski skole). Et barn på hver aktivitet. De gikk på turn/barneidrett da de var i barnehage alder, men etter de begynnte på skolen fant de etterhvert hver sin aktivitet de ville drive med. De har alle vært innom forskjellige aktiviteter før de fant sitt miljø som de trivdes i. For eldste og yngste hadde det nok mye å gjøre med at de fant venner på skolen som drev med det samme. Mellomste var seks år da hun ut av det blå selv spurte om hun kunne på ridekurs, det var hestedilla og full klaff i stallmiljøet fra første stund så hun fant på mange måter interessen sin selv.

Heldigvis er både rideskole og håndballhallen i gangavstand hjemmefra. Skitreningen krever litt mer kjøring vinterstid fordi de trener et stykke unna hvor det er tidligere og bedre snøforhold enn her. :)

Anonymous poster hash: 84610...fc5

Skrevet

Min datter gikk på barneidrett fra hun var 3, og startet med ballett en halvtime i uken når hun var 4. Vi var også en god del i svømmehallen. Da hun ble 5 fikk hun plass på svømmekurs, en gang i uken. Nå er hun 8 og er med på ballett/turn, fotball, ski og svømming. Vi er en veldig aktiv familie, fysisk aktivitet og idrett har stort engasjement hos oss. Vi har aldri presset på noe, hun får velge selv, men setter selvfølgelig grenser på hvor mye hun kan være med på. Ballet/turn går fra august - desember og januar - mai. Det er en gang i uken, man kan danse to ganger om man vil. Fotballen er sesongbasert og det er en trening i uka og en kamp enten i uken eller i helgen - men ikke hver uke - veldig rolig på vinteren. Ski er sesongbasert og starter for fullt når fotballsesongen er over. Svømmingen er ulike kurs hun kan melde seg på, noen blir hun med på, andre ikke. Vi bor veldig sentralt til og det er ikke langt til de ulike tingene. Men vi er oftest med og støtter opp. Hun elsker å være i aktivitet, og på vinteren er vi mye i alpinbakken. Hun snakker om å bytte ut noe av det hun er med på for å starte med slalom og drive mer med ski. Men vet ikke om hun klarer å takke nei til fotballen, hvor hun trives utrolig godt med vennene på laget.

Anonymous poster hash: 22f6c...4dc
  • Liker 1
Skrevet

Toåringen vår starter på barneturn førstkommende mandag. En time hver mandag hvor det er mest lek og moro!

Pappaen vil gjerne at han skal starte på hockeyskole, men har sagt at det kan tidligst vurderes til neste vinter. Og da blir det "trening" med pappa for å i det hele tatt se om han vil gå på skøyter 😉

Skrevet

Huff, la nå barna få være barn litt til. Jeg synes det er noe som skurrer veldig når barn helt nede i toårsalderen må være med på fritidsaktiviteter. Barn i dag er stresset, det er det flere rapporter som viser. Hva er det dere streber slik etter? Er dere så redde for at barna skal falle utenfor? Hva har en to-treåring på idrett å gjøre? De har lange nok dager i barnehagen, om de ikke i tillegg må dra ut på idrett om kvelden. Hva med å se ting fra barnas ståsted, fremfor å ha ego-ambisjoner på deres vegne? Da jeg vokste opp, var det ikke vanlig å være med på fritidsaktiviteter før tidligst i seks-syvårsalderen. For et mas dagens barn blir utsatt for i dag...:(

Anonymous poster hash: 54fb3...d26
  • Liker 2
Gjest Phoenix
Skrevet (endret)

Begynte som 4 åring, svømming og har gått i noen år nå.

Endret av Phoenix
Skrevet

Har ei jente på 4 som går på ballett. Begynte da hun var 3. Det virker som hun trives veldig godt med det. Dersom vi merker at hun mistrives, får hun selvfølgelig slutte, men enn så lenge er hun med, og jeg tror hun vil ha mye glede av å lære litt kroppsbeherskelse gjennom dansen.

Skrevet

Huff, la nå barna få være barn litt til. Jeg synes det er noe som skurrer veldig når barn helt nede i toårsalderen må være med på fritidsaktiviteter. Barn i dag er stresset, det er det flere rapporter som viser. Hva er det dere streber slik etter? Er dere så redde for at barna skal falle utenfor? Hva har en to-treåring på idrett å gjøre? De har lange nok dager i barnehagen, om de ikke i tillegg må dra ut på idrett om kvelden. Hva med å se ting fra barnas ståsted, fremfor å ha ego-ambisjoner på deres vegne? Da jeg vokste opp, var det ikke vanlig å være med på fritidsaktiviteter før tidligst i seks-syvårsalderen. For et mas dagens barn blir utsatt for i dag... :(

å herregud.....

• Liker 1
Skrevet

Min 4-åring har gått på turn i halvannet år nå, det er foreldre og barn sammen, der man mest får lekt seg på de forskjellige apparatene. Tre kvarter en gang i uka. Hun får velge selv om hun vil dra, og har enn så lenge bare sagt nei én gang, og vi har dratt fra "treningen" en gang, da hun ikke ville mer. Utenom så stortrives hun, og vil helst ikke hjem når det er ferdig. Det er ikke annen idrett for så små her, men jeg håper jo hun kan finne seg noe hun trives med etterhvert. Spilte selv håndball i mange år, og har bare gode minner fra den tiden, så det er jo noe jeg ønsker for datteren min også (så lenge det er noe hun velger og vil selv).

Anonymous poster hash: b3d9d...a5a
Skrevet

å herregud.....

Ja,herrreeeguuuud, altså! :redd: For et reflektert svart du kom med der. :rolleyes:

Følte du deg truffet?

Skrevet

Oiiiii....
Mitt barn er nå ikke overarbeidet, for å si det slik, hun elsker turn! Ser på det som lek, det er jo det det er. De har hverken konkurranser eller turneringer i den alderen.
Jeg synes det er kempegøy, hun synes det er kjempegøy, det er utfordrende, krever, gir mestringsfølelse, fysisk utfoldelse, egentid med mamma eller pappa.
Ser ikke en negativ ting ved turningen hennes! Annet enn totalt og ytterst skuffelse ved avlyste dager...

Jeg har NULL ego ambisjoner, jeg ønsker å tilby barnet mitt det som er, hun sier klart ifra dersom hun ikke vil. Hun har ikke alltid lange dager i barnehagen, og særlig ikke de dagene det er turn.
Til opplysning er hun ofte ikke i barnehagen før ti. Hentes alt mellom tre og fire ca. Jeg orker ikke stimulere en gal unge på tre år i trassalder med lillesøster hverken i sjal eller på armen.
Hun ELSKER barnehagen og hun ELSKER turn. Sover like godt hver natt, utslitt eller ikke.

Så curlingforeldrediskusjonen kan lage seg en egen tråd om den ønsker det :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...