AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #1 Skrevet 22. januar 2015 Hei dere! Når jeg har vært på besøk hos andre, ser jeg at noen velger å møblere huset (særlig stua) med lekre sofaer, design-bord og ønsker å ha et hjem tatt ut av en katalog. Jeg derimot har en utfordring med å føle meg komfortabel i dyre og ubehagelige møbler, hvor den lekre stolen til flere tusen står i stua uten å innby til at noen skal sitte i den. Hvorfor er det slik at noen velger å ha ukomfortable møbler i et rom der man ønsker å kose seg når man er over på kaffebesøk, bare for at det skal være estetisk fint? Jeg elsker deilige sofaer man kan synke ned i, fremfor en stiv sofa (som handler kun for at den er lekker og siste nytt i design-verdenen). Noen andre som tenker komfort over design/estetikk i hjemmet? Alle synes det er utrolig koselig hjemme hos oss. Det er fint her, men ikke så fint at man føler at man må ta på seg sterile sokker for å gå inn, og som nesten ikke tør å sette seg ned fordi en er redd for at den hvite (!) sofaen skal få merker.... Anonymous poster hash: 1345a...63b 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #2 Skrevet 22. januar 2015 Jeg og min kjære har bodd et par år i en leilighet der svigermor var med på en del av innredningen. Hele tiden har det vært enkelte ting som har frustrert oss kraftig, så vi har laget en avtale: Vi skal aldri mer kjøpe noe kun basert på utseende, den praktiske nytten er mye viktigere. Eksempler: Lampa over kjøkkenbordet, som også er skrivebord, gir veldig lite lys. Det er ikke på grunn av pæra, men fordi skjermen demper lyset. Vi tar av skjermen når vi trenger lys. Vasken på badet er veldig fin, men siden den er helt flat blir det liggende en hinne med vann som fanger opp støv. Vi må derfor tørke støv av vasken hver eneste dag. For å gjøre det luftigere er det ikke overskap på kjøkkenet. Det hadde vært greit det, om det ikke hadde vært for at når vi bare har 30kvm skulle vi gjerne hatt de ekstra skapene. Anonymous poster hash: 97112...960
LukaFrost Skrevet 23. januar 2015 #3 Skrevet 23. januar 2015 (endret) Det er da vel ingen automatikk i at pene/dyre møbler er ukomfortable? Da vi kjøpte ny sofa la vi i litt ekstra penger og fikk da en sofa som både er penere og bedre å sitte i enn et billig alternativ. Endret 23. januar 2015 av LukaFrost 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #4 Skrevet 23. januar 2015 Jeg synes det høres litt ut som du projiserer dine følelser for ting over på andre. Folk har jo forskjellig smak, forskjellig estetikk og forskjellige preferanser når det gjelder hva som er komfortabelt. Se bare på senger, noen vil ha harde madrasser, og noen vil ha myke. Noen vil ha sofaer fylt med myke puter, andre har ikke behov for så mye mykt rundt seg og dropper putene. Og så er det som noen over her sier, at man ofte oppdager ting om møblene sine etter at man har kjøpt dem. At folk velger annerledes enn deg, betyr ikke at prioriteringene deres nødvendigvis er så forskjellige. Jeg tipper jeg har en strammere stil enn deg, og jeg kan glatt ligge i timesvis på sofaen min (gjør det faktisk i øyeblikket) selv om den har skarpe linjer og nesten ingen puter. Det morsomme er at folk sier det er hyggelig hos meg også, selv om jeg har en leilighet hvor jeg absolutt ikke har fokusert på tradisjonell hygge-estetikk.Anonymous poster hash: 9c4fc...e60 2
Jade Skrevet 25. januar 2015 #5 Skrevet 25. januar 2015 Går fint å ha det fint, så lenge møblene er komfortable, og man ikke er hysterisk om man får en flekk. Lett å rengjøre er et pluss. Mitt eget hjem? Kan godt være pent, men det skal være koselig og komfortabelt og praktisk. Og det skal være mulig for ungene å leke uten at vi trenger å være redd for at de velter lekre bokstaver og stett-lysestaker og stiger med lyskuler osv. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #6 Skrevet 25. januar 2015 Funksjonalitet og design lar seg fint kombinere. Jeg kjenner til mange "fancy" hjem, og de blir godt brukt.Anonymous poster hash: 19160...cc8
Wonderbitch Skrevet 26. januar 2015 #7 Skrevet 26. januar 2015 Ja, det lar seg heldigvis fint kombinere. Men jeg må si at funksjonalitet trumfer estetikk hver gang hos meg (om man må velge). Man tar ikke på seg miniskjørt i stallen eller stiletthæler på båttur, det ser bare dumt ut. Og sånn tenker jeg når hjemmet skal innredes også. Om akkurat den lampen er kjempefin, men den tar en time å skifte pære på velger jeg heller en annen. Om det stuebordet er fantastisk, men umulig å flytte på gidder jeg ikke. Om et lysfat er kjempefint akkurat der, men jeg må flytte det vekk to ganger daglig fordi plassen brukes til lekser får det heller være. Jeg er så trøtt og ser at innleggene jeg skriver gir mindre og mindre mening. Men håper dere forsto hva jeg mente alikevel Goood natt KG!
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #8 Skrevet 26. januar 2015 Vi har både komfortable og pene møbler. Anonymous poster hash: 273af...0ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå