Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere av mine medstudenter nærmest skryter av at de har satt status som borteboer, selv om de bor hjemme! Dette føles urettferdig og er provoserende.

Nå som det er en såkalt storkontroll og en del borteboere må bevise at de ikke bor hjemme, finner de smutthull og lure løsninger.

Han ene jeg snakket med, skulle for eksempel og simpelthen skrive en leiekontrakt hos onkelen sin! Dermed løser det seg sannsynligvis, og han får utrolig mye penger omgjort til stipend!

Faen, så irritert jeg blir på slike kjeltringer!

Anonymous poster hash: 37a3a...d0a

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flere av mine medstudenter nærmest skryter av at de har satt status som borteboer, selv om de bor hjemme! Dette føles urettferdig og er provoserende.

Nå som det er en såkalt storkontroll og en del borteboere må bevise at de ikke bor hjemme, finner de smutthull og lure løsninger.

Han ene jeg snakket med, skulle for eksempel og simpelthen skrive en leiekontrakt hos onkelen sin! Dermed løser det seg sannsynligvis, og han får utrolig mye penger omgjort til stipend!

Det går vel ann å tipse Lånekassen om det, sånn at de kan ha en besøkskontroll?

De burde i hvertfall bli klar over at folk trikser seg kontrakter for å få gjort om, slik at det ikke holder med kopi av kontrakt.

Anonymous poster hash: 10c0a...c42

• Liker 6
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Dette er utrolig irriterende. Gjør som personen over meg sier. Tips Lånekassen.

Anonymous poster hash: def1a...c2c

• Liker 4
Skrevet

Du kan tipse lånekassen, helt anonymt. Jeg vet ikke helt hvordan, men du finner kanskje noe på hjemmesien dems.. Håper virkelig at du melder dem, for ja det er kjempe irriterende!

Anonymous poster hash: 2a842...80f

• Liker 5
Skrevet

Stemmer for å tipse anonymt jeg også.

Anonymous poster hash: d08d3...5e0
  • Liker 2
Skrevet

Utrolig synd at noen misbruker systemet, og jeg er en smule tvilsom til om denne storkontrollen tar mange av svindlerne...

• Liker 1
Skrevet

Utrolig synd at noen misbruker systemet, og jeg er en smule tvilsom til om denne storkontrollen tar mange av svindlerne...

Ikke når det åpenbart er så lett å lure, ikke bare systemet, men kontrollen også.

Anonymous poster hash: def1a...c2c

Skrevet

Slike ting provoserte meg også da jeg var student og levde på Lånekassen.

Jeg var borteboer, og hadde veldig, veldig lite penger. Jeg stortsett levde på flatbrød og Coop-nudler. Hadde ikke råd til buss, så jeg frøs hele tiden. Å gå en times tid ute hver dag i Nord-Norge i snøstorm er ikke en deilig opplevelse.

Hadde heller aldri råd til å reise hjem.

Mine søsken bodde hjemme hele studietiden deres, og fikk mer enn nok penger, da de ikke hadde NOEN utgifter. Derfor gikk alle pengene til alkohol, snus og konserter.

Dette mens jeg måtte splesie med venner for å få råd til en pose potetgull.

Urettferdig fordeling!!!! Jeg trengte alkohol-pengene deres MYE mer enn dem!

Skrevet

Slike ting provoserte meg også da jeg var student og levde på Lånekassen.

Jeg var borteboer, og hadde veldig, veldig lite penger. Jeg stortsett levde på flatbrød og Coop-nudler. Hadde ikke råd til buss, så jeg frøs hele tiden. Å gå en times tid ute hver dag i Nord-Norge i snøstorm er ikke en deilig opplevelse.

Hadde heller aldri råd til å reise hjem.

Mine søsken bodde hjemme hele studietiden deres, og fikk mer enn nok penger, da de ikke hadde NOEN utgifter. Derfor gikk alle pengene til alkohol, snus og konserter.

Dette mens jeg måtte splesie med venner for å få råd til en pose potetgull.

Urettferdig fordeling!!!! Jeg trengte alkohol-pengene deres MYE mer enn dem!

Men snyltet de på systemet da? Løy de om bosituasjonen? For de kan jo ha tatt opp fullt lån, og brukt masse penger på alkohol, snus og fjas, uten å svindle lånekassen. Det er jo lov å låne penger, mener jeg.

Synd å høre om hvor lite penger du hadde som student, men ser ikke helt hvordan det er Lånekassens svindlere sin skyld :laugh:

• Liker 3
Skrevet

Men snyltet de på systemet da? Løy de om bosituasjonen? For de kan jo ha tatt opp fullt lån, og brukt masse penger på alkohol, snus og fjas, uten å svindle lånekassen. Det er jo lov å låne penger, mener jeg.

Synd å høre om hvor lite penger du hadde som student, men ser ikke helt hvordan det er Lånekassens svindlere sin skyld :laugh:

Ja, de gjorde ikke noe ulovlig.

Så her kritiserer jeg mer Lånekassens fordeling enn mine søskens sløsing :P Jeg hadde sikkert tatt imot gratis penger jeg også.

Det er bare så kjipt at noen studenter må slite hardt økonomisk, mens de som bor hjemme og ikke trenger det, får pengene som de fattigste burde fått :P

Dette var videregående, så de tok ikke opp noe lån. Det var stipend, så de fikk pengene ;)

Skrevet

Ja, de gjorde ikke noe ulovlig.

Så her kritiserer jeg mer Lånekassens fordeling enn mine søskens sløsing :P Jeg hadde sikkert tatt imot gratis penger jeg også.

Det er bare så kjipt at noen studenter må slite hardt økonomisk, mens de som bor hjemme og ikke trenger det, får pengene som de fattigste burde fått :P

Dette var videregående, så de tok ikke opp noe lån. Det var stipend, så de fikk pengene ;)

Aha, da forstår jeg. Fikk selv 800 kr eller noe i stipend. Tror dette har med foreldres inntekt å gjøre! Så det er jo på en måte fortjent, når satsene er slik de er. Men beklager, skal slutte å henge meg sånn opp i dette nå :)

Skrevet

Aha, da forstår jeg. Fikk selv 800 kr eller noe i stipend. Tror dette har med foreldres inntekt å gjøre! Så det er jo på en måte fortjent, når satsene er slik de er. Men beklager, skal slutte å henge meg sånn opp i dette nå :)

Mine søsken har skilte foreldre, så de fikk enda mer penger enn andre.

Men egentlig burde de fått mindre, for nå har de foreldre med enda bedre inntekt :P Plutselig har de to mødre og to fedre som de bor hos.

Skrevet

Kjenner til problemstillingen fra videregående. Prøv å se om du finner et sted du kan tipse om det på Lånekassens sider. Det er sinnsykt urettferdig at noen skal få flere penger av lånekassen når de er i akkuratt samme bosituasjon som de fleste andre!

Anonymous poster hash: c3406...a71
  • Liker 1
Skrevet

Utrolig dårlig gjort å drive på den måten. Men det går jo ann å håpe på at det slår tilbake på dem selv, ved at det blir oppdaget og at det får konsekvenser. Særlig dersom de forfalsker leiekontrakter kan de få virkelig få svi for det senere og det fortjener de virkelig.

Så ja. Tips anonymt på disse skryterne.

• Liker 1
Skrevet

At folk tar en slik risiko er for meg ett mysterium.

Falsk leiekontrakt er jo dokumentforfalskning.

En mister retten til videre støtte hos lånekassen, dermed så godt som all mulighet for utdanning.

Er beløpet høyt nok må en sone for det også, selv om det er heller tvilsomt. Men alt må jo betales tilbake om en blir tatt.

Jeg hadde aldri tatt sjansen, og om det plager deg så tips lånekassen anonymt. Folk bør lære!

• Liker 4
Skrevet

TS her.

Jeg er redd for at folk skal kunne finne ut av at det er meg, hvis jeg tipser Lånekassen om det!

Frykter også for litt dårlig samvittighet, når enkelte har vist meg den "tilliten" og sagt det til meg i hemmelighet.

Anonymous poster hash: 54a5a...d4e
Skrevet

hei, jeg lurte på en ting

jeg har bodd hos tante helt gratis, altså aldri inngått en formell avtale...

hvordan skal jeg bevise lånekassen at jeg virkelig har bodd hos tanten?

jeg har aldri betalt for noe. altså aldri overført penger på hennes konto

har noen tips å dele?

Anonymous poster hash: d1c44...297

Skrevet

har noen tips å dele?

Denna blir for tynn du. Her er du ille ute.

Anonymous poster hash: d038c...a19

• Liker 1
Skrevet

har noen tips å dele?

Det er vel bare å gjøre som så mange andre?

Nemlig skrive en falsk leiekontrakt.

Anonymous poster hash: 54a5a...d4e

Skrevet

har noen tips å dele?

IKKE skriv falsk leiekontrakt, som den over her foreslår. Få tanta di til å skrive en bekreftelse på at du har bodd hos henne, og i hvilken periode du har bodd der.

Anonymous poster hash: 420b4...e9a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...