Gå til innhold

endelig skilsmisse - hvor lang tid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har levert inn endelig skilsmissesøknad og eksen har ikke signert. Hvor lang tid vil det ta før jeg får endelig skilsmisse?

Anonymous poster hash: e03c1...283

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakket med det kontoret i går. De ga inntrykk av at det var en omstendig prosess med tinglysing, og dersom han ikke signerte da, måtte namsmannen ta det. Virket som det kunne ta lang tid?

Skrevet

Om ikke ting har endret seg ekstremt siden jeg ble skilt, så vil det ta noen måneder ekstra.

Han vil få brev fra fylkesmannen hvor han får mulighet til å underskrive. Gjør han ikke det får han en purring. Skriver han fortsatt ikke under så fatter de vedtak om skilsmisse administrativt.

For min del sendte jeg inn i begynnelsen i april og fikk innvilget skilsmisse i september samme år.

Anonymous poster hash: 998c0...3b5

Gjest Blondie65
Skrevet

For meg tok det en drøy måned.

Skrevet

For meg tok det en drøy måned.

Da må eks-partner ha skrevet frivillig under etter brev fra fylkesmannen? For ellers har de jo først 3 ukers svarfrist på første brev, så sendes purring med ny svarfrist og deretter fattes det vedtak. Eller hadde du vært separert lenger enn ett år?

Skrevet

For meg tok det flere måneder. Siden eksen ikke skrev under etter flere purringer måtte politiet reise til han for å få han til å skrive under. De oppsøkte han både på jobb og flere ganger hjemme uten at de traff han. Men tilslutt ordnet det seg. Men i papirene tilbakesatte de datoen til den dagen jeg søkte om skilsmisse.

Gjest Blondie65
Skrevet

Da må eks-partner ha skrevet frivillig under etter brev fra fylkesmannen? For ellers har de jo først 3 ukers svarfrist på første brev, så sendes purring med ny svarfrist og deretter fattes det vedtak. Eller hadde du vært separert lenger enn ett år?Anonymous poster hash: 998c0...3b5

Jeg hadde vært separert noen måneder lenger enn et år, men min eks skrev ikke under fordi han ikke gadd.

Skrevet

Jeg hadde vært separert noen måneder lenger enn et år, men min eks skrev ikke under fordi han ikke gadd.

Da var du heldig :-) Hos meg tok som sagt prosessen lang tid, og jeg fikk beskjed om at det var det vanlige. Men desto bedre når brevet endelig kom.

Hos meg gadd ikke heller eks skrive under, kun fordi det hadde kostet ham et frimerke å sende tilbake.

Deilig å slippe slikt nå når jeg tenker tilbake :-))

Skrevet

Tusen takk for svar dere 😊. I mitt tilfelle frykter jeg at han vil forsvinne for å unngå å signere da han mister rett til opphold ved endelig skilsmisse. Jeg har ikke snakket med han siden mars, og vi ble separert i nov -14. Da også tok separasjon lang tid fordi han nektet å signere samt skrev løgner til namsmannen om at vi fortsatt bodde sammen. Til tross for at jeg hadde vitner som signerte på dokumentasjon om brudd og at jeg hadde flyttet fra ham.

Om han forsvinner, hva da?

Gjest Blondie65
Skrevet

Du trenger ikke hans signatur. Men det kan være det tar tid fordi skilsmissen ikke kan bekjentgjøres til han.

Skrevet

Huff. Jeg ser sånn fram til å bli ferdig med han!

Skrevet

Huff. Jeg ser sånn fram til å bli ferdig med han!

Skjønner deg godt 😃 Husk at dette kun er midlertidig nå, frustrasjonen du føler. Selv feiret jeg med stor fest når det endelig gikk gjennom. Da var jeg endelig fri og kunne fortsette livet.

Gjelder ikke hans opphold kun så lenge dere er gift? Som separert regnes jo samlivet som avbrutt. Ville tro det er seperasjonsdato som teller. Men det kan jeg desverre lite om, så mine tanker kan være feil.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner deg godt 😃 Husk at dette kun er midlertidig nå, frustrasjonen du føler. Selv feiret jeg med stor fest når det endelig gikk gjennom. Da var jeg endelig fri og kunne fortsette livet.

Gjelder ikke hans opphold kun så lenge dere er gift? Som separert regnes jo samlivet som avbrutt. Ville tro det er seperasjonsdato som teller. Men det kan jeg desverre lite om, så mine tanker kan være feil.

Takk, planlegger en feiring selv når tiden er inne 😊

Jeg er litt usikker på hvordan udi forholder seg til slike saker. Selv om det er brudd og separasjon så er en jo gift på papiret intil skilsmissen er i boks. Regner med at udi ikke gjør noe før endelig skilsmisse er dokumentert fra min side. Vet bare at jeg må oppsøke politiet med dokumentasjon på skilsmissen når jeg endelig får den, og udi har forlengst fått dokumentasjonen på samlivsbrudd fra skatteetaten samt separasjonspapirer.

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Tar det virkelig så lang tid?

Anonymous poster hash: af0c4...538

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...