AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #1 Skrevet 22. januar 2015 Hei! Jeg har per dags dato vært støttemedlem på treningssenteret her i over et halvt år, og vil ikke engang tenke på pengene jeg har kastet bort på dette. Problemet mitt er at jeg blir stresset og uvell bare jeg tenker på å være i lokalet med så mange andre mennesker, som jeg føler betrakter meg og "dømmer" alt jeg sikkert gjør feil. De får gangene jeg har komt meg dit føler jeg meg bare dum og stresset, klarer ikke å roe meg på en måte. Jeg er ellers ganske aktiv utendørs, men ønsker å komme igang med styrketreningen igjen. Noen som har hatt det på samme måte, som kanskje har noen tips til meg? Hvordan kommer jeg over denne skrekken for treningssenteret? Anonymous poster hash: 30698...a22
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #2 Skrevet 22. januar 2015 Jeg HATER treningssentre.. Er støttemedlem selv, og har nok kastet bort tusenvis av kroner. Nettopp som du sier - hvordan skal man bruke maskinene, og hvordan skal man gjøre ting riktig? De få gangene jeg har vært der, har kl. fint vært 23.00 og svært få andre der, men utbyttet er jo lik 0 føler jeg. Har vært der sammen med noen veltrente kamerater som har vist meg litt en gang i mellom og da føles det litt bedre. Kanskje du har noen du kan dra dit sammen med, som kan vise deg litt? Alt føles mye bedre når man er flere, og dessuten er det vel riktig å tenke at alle har vært nykomlinger en eller annen gang.. Anonymous poster hash: f326f...3af
Susan Sto Helit Skrevet 22. januar 2015 #3 Skrevet 22. januar 2015 Hvis du er redd for at du gjør ting feil, og at du dømmes for det, har ikke senteret treningsveiledere som kan vise hvordan du gjør ting? Evt. kan du jo investere i ett par PT timer, og passe på å bli vist hvordan du bruker aparatene. Da kan du jo også få ett program du kan følge, som gjør at du kanskje blir mer fokusert på det du skal gjøre selv, og mindre på hva andre tenker? Jeg hater å gå på treningssenter selv, men har løst det ved å finne treningsformer jeg kan gjøre hjemme istedenfor. Det har jo en mye lavere kostnad, senker terskelen for å trene, og har gitt bra effekt uten at jeg har investert så veldig i utstyr. Men krever jo en del selvdisiplin.
Smoothie Skrevet 22. januar 2015 #4 Skrevet 22. januar 2015 (endret) Du finner mye tips til øvelser og riktig utførelse av dem om du søker litt rundt på nettet. Det finnes også en god del ferdige styrkeprogram for nybegynnere. Hva med å bestemme deg på forhånd for hvilke øvelser du vil teste ut, og drar til treningssenteret på et tidspunkt det er lite folk der? Da får du prøvd øvelsene uten følelsen av at "alle" studerer deg og finner feil. Det pleier vanligvis være mindre folk tidlig på hverdagene - om man har mulighet til det, eller tidlig/seint i helgen. Ved å prøve å feile litt når det er lite folk der, blir du bedre kjent med både treningssenteret og hvilke øvelser du behersker/liker. Det funket i hvert fall for meg å begynne på denne måten. Nå er jeg helt i min egen boble på treningssenteret og legger knapt merke til de andre rundt meg. Jeg tror det gjelder for de fleste at de er opptatt med seg selv, så det er nok ikke så mange som "dømmer" deg som du får inntrykk av de første gangene. Jeg bruker fremdeles tidspunktene med lite folk hver gang jeg skal teste ut en ny øvelse, selv om jeg har trent styrke i noen år. Endret 22. januar 2015 av Smoothie
Ciara Skrevet 22. januar 2015 #5 Skrevet 22. januar 2015 Lett å si, men ikke føl deg dum. Trening er jo kunnskap, ingen kan forvente at du kan alle apparatene. Det er veldig mange som gjør feil, så det er du ikke alene om. Mitt beste tips er: 1) Spør en veileder på senteret om vedkommende kan vise deg riktig teknikk på apparatene du vil ta. 2) Spør en annen som trener som ser ut til å ha peiling på hva han/hun driver med, gjerne en som er der ofte. Jeg har spurt noen av de svære gutta om de kan se om jeg gjør en øvelse riktig, og har blitt helt overrasket over alle tipsene jeg har fått. Vips, så er du på hils med noen også
Eudyptula Skrevet 22. januar 2015 #6 Skrevet 22. januar 2015 Jeg har også litt skrekk for apparatene og frivektsavdelingen, foretrekker faktisk gruppetimer. Ellers trener jeg på formiddagen eller andre tider det er lite folk der. Da føler jeg meg ikke så fjollete
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #7 Skrevet 22. januar 2015 Hadde det også slik, og meldte meg ut. Nå trener jeg ikke . Anonymous poster hash: e5c5e...35b
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #8 Skrevet 22. januar 2015 Never compare your own beginning to someone else's middle. Få med deg en kamerat eller bruk penger på en PT som kan hjelpe deg med apparatene og som kan lage en liten rutine som du kan begynne med. Det er helt innafor å være nybegynner! ALLE har vært det en gang, til og med de som du ser som "kan alt". Det er fordi de har vært der og lært. Det kan du også gjøre, men da må du ut av komfortsonen din. Jeg har trua på deg. Du må bare tørre å ta skrittet ut og spørre om hjelp. Anonymous poster hash: 3334c...43d
Marcia Skrevet 22. januar 2015 #9 Skrevet 22. januar 2015 Nå er det sikkert ti år siden sist jeg var på et treningssenter, men jeg husker at jeg hadde en time med PT helt i starten. Da fikk jeg ikke bare lære hvordan jeg skulle utføre øvelsene, men jeg fikk også en treningsplan på papir med liste over alle øvelser, antall repetisjoner, tyngde osv. Jeg vet ikke hvordan slik gjøres i dag, kanskje laster man treningsplanen ned på mobilen eller noe slik? Jeg tenker i hvert fall at har du noe på papir, helst med senterets logo godt synlig på forsiden , som du kan bære med deg rundt og sjekke grundig før hver øvelse, så er det synlig for alle og enhver at det ikke er din feil om du gjør noe annerledes enn hva proffene ville gjort, liksom Du gjør jo bare som du har fått beskjed om av PT'en din, så evt feil får han ta på sin kappe ! 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #10 Skrevet 22. januar 2015 TS her Tuusen takk for gode svar, alle sammen! Etter å ha lest igjennom svarene deres har jeg funnet ut at jeg skal prøve en time med PT (har ikke råd til flere som student) og prøve meg frem etter dette på tidene dere har nevnt det muligens er mindre folk! Godt å se at det ikke bare er meg som har hatt det slik i alle fall! Anonymous poster hash: 30698...a22
melatonin Skrevet 22. januar 2015 #11 Skrevet 22. januar 2015 Et treningssenter kan se skremmende ut og klientellet også Da jeg først begynte å trene så var det noen aparater jeg tenkte "herregud hva er dette for et hjemmebrendtaparat!", men det står som regel en instruks på alle, og du har fått gode råd om PT over her. De som er der for å trene kan du og bare blåse i, og det er ikke de strøste muskelbuntene som ser og dømmer mest, det er faktisk de nyeste 16 åringene som kommer og tror dem er verdesnmestere, men de er det bare å overse. De største muskelbuntene er som regel bare store koselig kosebamser. Etter en måned glir du rett inn og en del av gjengen.
Safiye Skrevet 22. januar 2015 #12 Skrevet 22. januar 2015 TS her Tuusen takk for gode svar, alle sammen! Etter å ha lest igjennom svarene deres har jeg funnet ut at jeg skal prøve en time med PT (har ikke råd til flere som student) og prøve meg frem etter dette på tidene dere har nevnt det muligens er mindre folk! Godt å se at det ikke bare er meg som har hatt det slik i alle fall! Anonymous poster hash: 30698...a22 Husk at flere treningssentre har gratis veiledningstimer som du kan benytte deg av. Disse fungerer på nesten samme måte som PT time. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå