Gå til innhold

Hun vil ha omsorgen for ett av barna..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter samlivsbrudd i sommer flyttet hun ut. Barna på 2 og 5 år ble hos pappa. På familievernkontoret ble de enige om "vanlig samvær", altså at hun skulle ha barna annen hver helg. Dette har hun ikke greid, men valgt fest og uteliv i stedet.
Barna savner mamma, og pappa har sluttet å si at "neste helg skal dere til mamma".
Nå har hun fått seg fast forhold, og vil ha omsorgen for det yngste barnet. Pappa sier nei, at søsknene ikke skal deles. Han har tatt advokat for å være "føre var". Advokaten sier han ikke behøver å uroe seg.

Hvor sterkt står mamma i saker som dette? Jeg har lest at fortsatt er det 70% av mødrene som får omsorgen for barna i rettssystemet..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Advokat som kan barnefordeling?

Ja. Advokaten hans er en av de beste.

Skrevet

Etter samlivsbrudd i sommer flyttet hun ut. Barna på 2 og 5 år ble hos pappa. På familievernkontoret ble de enige om "vanlig samvær", altså at hun skulle ha barna annen hver helg. Dette har hun ikke greid, men valgt fest og uteliv i stedet.

Barna savner mamma, og pappa har sluttet å si at "neste helg skal dere til mamma".

Nå har hun fått seg fast forhold, og vil ha omsorgen for det yngste barnet. Pappa sier nei, at søsknene ikke skal deles. Han har tatt advokat for å være "føre var". Advokaten sier han ikke behøver å uroe seg.

Hvor sterkt står mamma i saker som dette? Jeg har lest at fortsatt er det 70% av mødrene som får omsorgen for barna i rettssystemet..

Mulig at 70 % av mødrene får omsorgen. Men ikke uansett grunn. I tilfeller lik dem du beskriver er det neppe slik.

Anonymous poster hash: 9a561...c2d

• Liker 2
Skrevet

Som oftest legger de sunn fornuft til grunn. Hvor bor dere i forhold til hverandre?

Vær forberedt på at all dritt som kan brukes vil bli brukt i ett eventuelt rettsmøte for å sverte den andre. Det er mye ubehagelig som kommer frem, alt en har fortalt den andre i god tro under forholdet blir nå spydd i retur, totalt tatt ut av sammenheng.

Håper det ordner seg til det beste for barna :)

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som om hun har en veldig dårlig sak.. Det er svært uvanlig at søsken skilles, og jeg stiller et stort spørsmålstegn ved mors evne til å sette barnas behov først, så lenge hun foreslår dette. At far har vært barnas faste omsorgsperson siden sommeren (og antakeligvis et år til, før saken kommer for retten), taler heller ikke til hennes fordel.

Alt kommer an på hva hun har å bruke mot far..

• Liker 4
Skrevet

Så lenge mor ikke følger opp eksisterende samværsavtale, er det vel ingen grunn til at hun skulle få gjennom økt samvær?

Anonymous poster hash: ceb76...f67
  • Liker 4
Skrevet

Mor kan være god til å lyve.

Finnes det skriftlig dokumentasjon på at hun ikke har hatt det samværet hun skulle hatt og annen dokumentasjon på at hun ikke er egnet for å ha hovedomsorg?

Generelt: Det er ikke til barnas beste å splittes, så mor har nok generelt en tynn sak.

Anonymous poster hash: a828d...242
  • Liker 1
Skrevet

og hvis det var en far som hadde gjort dette, ville svarene vært som følger:

"selvsagt skal far også ha omsorgen for barna - mor har da ikke enerett på ungene. Hvorfor har de ikke 50/50, her må mor slutte å være egoistisk å la far slippe til. Mor eier ikke barna! Nå har far skjønt at han også må ta ansvar, er ikke det bra, kanskje? Han må jo da få muligehten til å ta vare på ungene, hans omsorgsevner er jo minst like bra som mors. Han har jo like stor rett på ungene som mor"

I dette tilfellet er det altså en mor som har "forlatt hjemmet" og overlatt ansvaret til far. DA er alle enige om at hun er uansvarlig og må "straffes" med å ikke få noen rettigheter overfor ungene. Ingen sier noe om at hun må få en sjanse, at hun er barnas mor og også har rettigheter..... I situasjoner hvor det er omvendt, og det er far som er skikkelig drittsekk, er det som regel ikke måte på hvor stor forståelsen for fars oppførsel er og at det selvsagt ikke har noen betydning for hvordan han evner å ta seg av ungene.

Dobbeltmoralen lenge leve!

• Liker 12
Skrevet

Til TS: skaff deg skriftlige uttalelser fra barnehage / skole. Kun skriftlig er verdt noe. Dokumenter at mor ikke har stilt opp. Si at du går med på samvær men DU skal ha hoved for begge barn fordi de har det tryggest hos deg!!!

Håper for barnas skyld at du forter deg å "vinne" saken!!!

Anonymous poster hash: db4c8...797

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville stilt meg ganske åpen for samvær, under rette omstendigheter. Det er dumt både for saken din, og barnas behov, å prøve å nekte henne. Om du skulle ønske eller tenke det.

Husk at de alltid har behov for mor selv om hun ikke duger, noen barn er uheldige med foreldre de blir tildelt.

Og hvis de kan få litt, mye, kort, hyppig, whatever, noe samvær med mor, som er godt for barna, så skal du unne de det!

Faren til mine barn erganske fjern og i dårlig stand til å møte barna som barn.. Men han stiller opp det han klarer og jeg legger til rette så mye som mulig, jeg ønsker å gi barna en litt duganes far enn ingen far overhodet...

Har fortalt han at hvis han sklir ut eller ikke gjør han må med barna må det blir under oppsyn. Så enn så lenge er flink de gangene han har de! Og de har det bra. Det er det viktigste.

Anonymous poster hash: b3404...276

• Liker 2
Skrevet

Til TS: skaff deg skriftlige uttalelser fra barnehage / skole. Kun skriftlig er verdt noe. Dokumenter at mor ikke har stilt opp. Si at du går med på samvær men DU skal ha hoved for begge barn fordi de har det tryggest hos deg!!!

Håper for barnas skyld at du forter deg å "vinne" saken!!!

Jeg ville stilt meg ganske åpen for samvær, under rette omstendigheter. Det er dumt både for saken din, og barnas behov, å prøve å nekte henne. Om du skulle ønske eller tenke det.

Husk at de alltid har behov for mor selv om hun ikke duger, noen barn er uheldige med foreldre de blir tildelt.

Og hvis de kan få litt, mye, kort, hyppig, whatever, noe samvær med mor, som er godt for barna, så skal du unne de det!

Faren til mine barn erganske fjern og i dårlig stand til å møte barna som barn.. Men han stiller opp det han klarer og jeg legger til rette så mye som mulig, jeg ønsker å gi barna en litt duganes far enn ingen far overhodet...

Har fortalt han at hvis han sklir ut eller ikke gjør han må med barna må det blir under oppsyn. Så enn så lenge er flink de gangene han har de! Og de har det bra. Det er det viktigste.

Anonymous poster hash: b3404...276

Jeg tolker det som at det ikker er TS som er mamma eller pappa her, men at det er en helt annen en.. :vetikke::klo:

Skrevet

Jeg tolker det som at det ikker er TS som er mamma eller pappa her, men at det er en helt annen en.. :vetikke::klo:

Det stemmer. De to små er barnebarna mine :)

Skrevet

Søsken splittes så og si aldri med mindre det er til det beste for de.

Eksempler kan være store adferdsproblemer, type handikap som overbelaster etc etc.

Far har en god sak. HUN må ta kampen. Han kan bare holde seg i ro inntil videre.

Anonymous poster hash: c555a...123

• Liker 1
Skrevet

og hvis det var en far som hadde gjort dette, ville svarene vært som følger:

"selvsagt skal far også ha omsorgen for barna - mor har da ikke enerett på ungene. Hvorfor har de ikke 50/50, her må mor slutte å være egoistisk å la far slippe til. Mor eier ikke barna! Nå har far skjønt at han også må ta ansvar, er ikke det bra, kanskje? Han må jo da få muligehten til å ta vare på ungene, hans omsorgsevner er jo minst like bra som mors. Han har jo like stor rett på ungene som mor"

I dette tilfellet er det altså en mor som har "forlatt hjemmet" og overlatt ansvaret til far. DA er alle enige om at hun er uansvarlig og må "straffes" med å ikke få noen rettigheter overfor ungene. Ingen sier noe om at hun må få en sjanse, at hun er barnas mor og også har rettigheter..... I situasjoner hvor det er omvendt, og det er far som er skikkelig drittsekk, er det som regel ikke måte på hvor stor forståelsen for fars oppførsel er og at det selvsagt ikke har noen betydning for hvordan han evner å ta seg av ungene.

Dobbeltmoralen lenge leve!

Helt uenig.

Men nå er jeg pro likestilling i motsetning til deg.

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar, jeg er beroliget. Hun har ikke tatt advokat, men truer med det. Han har masse dokumentasjon, sms-er osv. Blant annet løgner som at hun var syk og ikke kunne ha barna i helger, hvor det viste seg at hun var på byen i stedet.

Pappa ønsker at samværsordningen skal fungere, for barnas skyld. De savner moren. Hun har flyttet til en større naboby, og det gjør det umulig for henne å se dem på hverdager. På det verste så de henne ikke på 6 uker.

Sunn fornuft sier meg at en evt. rettsak vil vurdere det som er best for barna. At stabilitet og trygghet er det viktigste, uavhengig av om det er mamma eller pappa som har omsorgen. Mamma sier at "nå skal alt bli bedre", og vil ha omsorgen for den yngste. For meg som bestemor er tanken skrekkelig..

Skrevet

Hva slags mor er det som kun ønsker omsorgen for ett av barna, og som vil splitte søsken? Herlighet.

• Liker 5
Skrevet

Det hjelper ikke å true med advokat eller betale en advokat for å sende et brev i posten md trusler til barnas pappa.

Det kan skremme, men får ingen konsekvens.

Barnas pappa må dokumentere så godt han kan: skriftlig, uttalelser fra ansatte som ser barna og foreldrene, fra "vitnet" som har sett noe av det som ikke er bra som moren til barna driver med...alt slikt styrker pappaens sak.

Det retten spør seg om er "hva er barnas beste?"

Unner barna en stabil far som kan gi de trygghet og forutsigbarhet. En mor som er slik som du beskriver er ikke bra for barna.

Men, dere må DOKUMENTERE det så godt som mulig. Hjelper lite med muntlige påstander som ikke kan bevises.

Håper barna slipper en så dårlig mor! Far bør passe på når hun har samvær med barna...

Lykke til, til far!!

• Liker 1
Skrevet

Det hjelper ikke å true med advokat eller betale en advokat for å sende et brev i posten md trusler til barnas pappa.

Det kan skremme, men får ingen konsekvens.

Barnas pappa må dokumentere så godt han kan: skriftlig, uttalelser fra ansatte som ser barna og foreldrene, fra "vitnet" som har sett noe av det som ikke er bra som moren til barna driver med...alt slikt styrker pappaens sak.

Det retten spør seg om er "hva er barnas beste?"

Unner barna en stabil far som kan gi de trygghet og forutsigbarhet. En mor som er slik som du beskriver er ikke bra for barna.

Men, dere må DOKUMENTERE det så godt som mulig. Hjelper lite med muntlige påstander som ikke kan bevises.

Håper barna slipper en så dårlig mor! Far bør passe på når hun har samvær med barna...

Lykke til, til far!!Anonymous poster hash: db4c8...797

Jepp. Skriv gjerne logg!

29/2- mor ringte og skrek om ...

3/1- mor uteble...

• Liker 2
Skrevet

Jepp. Skriv gjerne logg!

29/2- mor ringte og skrek om ...

3/1- mor uteble...

Signerer denne :) Man tenker gjerne at man husker der og da, men datoer og tidspunkt forsvinner fortere enn man aner. Jo mer nøyaktig, desto bedre.
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...