Meridian Skrevet 21. januar 2015 #1 Skrevet 21. januar 2015 La oss si jeg tar opp et forbrukslån på 50 000, men får bare betalt ned 5000 innen fristen, og sitter med 45 000 som jeg må betale - kan jeg ikke bare ta opp et forbrukslån på 45 000 og betale ned dette? Så klarer jeg kanskje å betale ned nye 5000 innen fristen, for så å ta opp et nytt forbrukslån på 40 000 for å betale ned dette osv osv, samtidig som jeg betaler ned noen tusen i mnd? Jeg har ikke tenkt til dette, altså, men jeg lurer på om dette ville fungert?
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2015 #2 Skrevet 21. januar 2015 Ikke en gang tenk på å gjøre det du beskriver. 7
Meridian Skrevet 21. januar 2015 Forfatter #3 Skrevet 21. januar 2015 Ikke en gang tenk på å gjøre det du beskriver. Men hva er galt med det? Det går jo an?
Lista Skrevet 21. januar 2015 #4 Skrevet 21. januar 2015 Det ville gått om du har såpass solid inntekt at du hele tiden fikk mer kreditt. 2
Testosteron Skrevet 21. januar 2015 #5 Skrevet 21. januar 2015 La oss si jeg tar opp et forbrukslån på 50 000, men får bare betalt ned 5000 innen fristen, og sitter med 45 000 som jeg må betale - kan jeg ikke bare ta opp et forbrukslån på 45 000 og betale ned dette? Så klarer jeg kanskje å betale ned nye 5000 innen fristen, for så å ta opp et nytt forbrukslån på 40 000 for å betale ned dette osv osv, samtidig som jeg betaler ned noen tusen i mnd? Jeg har ikke tenkt til dette, altså, men jeg lurer på om dette ville fungert? Det hadde fungert en stund. Problemet er bare at et forbrukslån er ikke gratis. Renta er gjerne på 15 - 30 % per år. Har man økonomiske problemer i utgangspunktet, så øker kostnadene ved å ta opp et forbrukslån. Dessuten skal det betales tilbake. Med mindre man øker inntektene sine vesentlig vil man til slutt ikke klare å betjene lånet selv med nye forbrukslån. 1
Meridian Skrevet 21. januar 2015 Forfatter #6 Skrevet 21. januar 2015 Det ville gått om du har såpass solid inntekt at du hele tiden fikk mer kreditt. Men hvis man kun har et kredittkort fra før av når man søker om en nytt kredittkort, så går det jo?
Meridian Skrevet 21. januar 2015 Forfatter #7 Skrevet 21. januar 2015 Det hadde fungert en stund. Problemet er bare at et forbrukslån er ikke gratis. Renta er gjerne på 15 - 30 % per år. Har man økonomiske problemer i utgangspunktet, så øker kostnadene ved å ta opp et forbrukslån. Dessuten skal det betales tilbake. Med mindre man øker inntektene sine vesentlig vil man til slutt ikke klare å betjene lånet selv med nye forbrukslån. Jeg tenkte at man hele tiden betaler tilbake i tide, da slipper man vel å betale renter? Samtidig som man betaler ned litt etter litt med egne penger så man låner mindre fra gang til gang.
Testosteron Skrevet 21. januar 2015 #8 Skrevet 21. januar 2015 Jeg tenkte at man hele tiden betaler tilbake i tide, da slipper man vel å betale renter? Renten begynner å løpe fra man får pengene utbetalt. 2
Meridian Skrevet 21. januar 2015 Forfatter #9 Skrevet 21. januar 2015 Renten begynner å løpe fra man får pengene utbetalt. Jeg har hørt at når man har kredittkort, og man kjøper noe med det, så har man 1 mnd på å betale før det blir renter på det man brukte.
Testosteron Skrevet 21. januar 2015 #10 Skrevet 21. januar 2015 Jeg har hørt at når man har kredittkort, og man kjøper noe med det, så har man 1 mnd på å betale før det blir renter på det man brukte. Betingelsene varierer, men vanligvis begynner rentene å løpe straks man mottar pengene 1
Lista Skrevet 21. januar 2015 #11 Skrevet 21. januar 2015 (endret) Jeg har hørt at når man har kredittkort, og man kjøper noe med det, så har man 1 mnd på å betale før det blir renter på det man brukte. Normalt inntil 45 dagers rentefrihet. Endret 21. januar 2015 av Lista 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #12 Skrevet 22. januar 2015 Jeg har hørt at når man har kredittkort, og man kjøper noe med det, så har man 1 mnd på å betale før det blir renter på det man brukte. Dette gjelder bare sålenge man betaler for en vare eller tjeneste. Ved direkte betaling til en annen konto eller regningsbetaling så regnes det som et kontantuttak og renten vil gå fra dag 1. For å ta opp forbrukslån så vil man måtte betale et etableringsgebyr, som ofte ligger mellom 500-2000 kr ved opprettelse av lånet. Dessverre får man ikke penger gratis.Anonymous poster hash: 71916...a3e 4
Pengebingen Skrevet 22. januar 2015 #13 Skrevet 22. januar 2015 Jeg har hørt at når man har kredittkort, og man kjøper noe med det, så har man 1 mnd på å betale før det blir renter på det man brukte. Det er feil. Det er rundt 14-45 dagers rentefritak, avhengig av når du handler i forhold til fakturautstedelse. Det du handler dagen før faktura skrives ut må betales innen forfall, normalt 14 dager senere. Deretter påløper renter. Det er ikke så enkelt. Endel forbrukslån har etableringsgebyrer som samlet ved planen du beskriver kan overstige beløpet du ville betalt i renter ved normal avbetaling med 5000 pr mnd. Så det lønner seg ikke nødvendigvis. 2
debattanten Skrevet 22. januar 2015 #14 Skrevet 22. januar 2015 La oss si jeg tar opp et forbrukslån på 50 000, men får bare betalt ned 5000 innen fristen, og sitter med 45 000 som jeg må betale - kan jeg ikke bare ta opp et forbrukslån på 45 000 og betale ned dette? Så klarer jeg kanskje å betale ned nye 5000 innen fristen, for så å ta opp et nytt forbrukslån på 40 000 for å betale ned dette osv osv, samtidig som jeg betaler ned noen tusen i mnd? Jeg har ikke tenkt til dette, altså, men jeg lurer på om dette ville fungert? Selvfølgelig. Dette er helt normalt å gjøre på luksusfellen på TV3! 6
Puny Skrevet 22. januar 2015 #15 Skrevet 22. januar 2015 Har ikke inntrykk av at det er vanlig å slippe å betale renter, hvis man betaler innen fristen, på et forbrukslån. Kredittkort er noe annet. Hvis du absolutt trenger disse pengene så sett deg heller inn i hvilket forbrukslån som gir best betingelser.
pippip Skrevet 22. januar 2015 #16 Skrevet 22. januar 2015 Forbrukslån og kredittkort er ikke det samme. På kredittkort slipper du renter hvis du betaler alt innen forfall. Med mindre du har tatt ut penger i minibank eller overført til en annen konto, da kommer rentene med en gang. På forbrukslån kommer renter og etableringsgebyr med en gang. Men rentene er lavere enn på kredittkort,snittrenten er på rundt 13%. Det virker som du egentlig mener å ta opp kredittkort på 50 000. Problemet med planen din er at når du tømmer kort nr 2 for å betale kort nr 1 vil rentene løpe med en gang. Og du er inne i en ond sirkel. 2
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2015 #17 Skrevet 22. januar 2015 Men hva er galt med det? Det går jo an? Gjeldsslaveriet er galt med det. 1
asterix Skrevet 22. januar 2015 #18 Skrevet 22. januar 2015 Men hva er galt med det? Det går jo an? Nei, det går ikke an fordi rentene på det nye lånet begynner å løpe med en gang du får pengene. Så du vil ende opp med å betale mer og mer for hver gang du gjør det. Det er ikke mulig å låne penger gratis ved å sjonglere forbrukslån eller penger fra kredittkort på den måten du tydeligvis ser for deg. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #19 Skrevet 22. januar 2015 Det ville gått om du har såpass solid inntekt at du hele tiden fikk mer kreditt. Du trenger jo ikke mer kreditt. Når det første lånet er innbetalt går ikke det som gjeld, som er det man opplyser om når man søker neste kreditt. Dette kan fungere, så lenge man finner de kredittene som har en rentefri periode i starten og har selvdisiplin nok til å ikke røre kredittene til andre ting. Anonymous poster hash: 12aa9...233
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #20 Skrevet 22. januar 2015 Hvis det hadde vært så enkelt så ville jo alle gjort det. Det her lukter Luksusfellen-løsninger lang vei Anonymous poster hash: 14b36...585
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå