AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #1 Skrevet 21. januar 2015 Er en jente på 18 år som mest sannsynlig har cøliaki. Jeg skal ta en gastroskopi for dette om noen måneder. Hadde slitt så fryktelig med magen, med mye vondt. Har tatt blodprøve og der er det påvist at jeg har en vevstype som kan gi glutenallergi. De siste ukene har jeg prøvd å spise nogenlunde glutenfritt, det har hjulpet absolutt, var smertefri i flere dager. Så fikk jeg mensen, og BAM - plutselig skikkelige magesmerter igjen. Kan jo være noe jeg har spist som har hatt gluten i seg (sauser o.l) + Her om dagen så klarte jeg ikke dy meg og spiste en BITTELITEN bit av en vanlig sjokoladekake. Siden da har jeg hatt fryktelig vondt nederst og øverst i magen om morgnene og om kveldene. (kjenner ikke noe på dagtid) Så jeg bare lurer på en ting - høres dette ut som cøliaki smerter? Hvor får du vondt og hvor lenge hvis du spiser noe med gluten i? Er det vanlig at smertene varer i flere dager? Anonymous poster hash: f1d58...e2d
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #2 Skrevet 22. januar 2015 Du må ikke bytte kosthold før gastroskopien! Anonymous poster hash: d28fb...348 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #3 Skrevet 22. januar 2015 Cøliaki og glutenintoleranse kommer jo i ulike grader/former og med ulike reaksjoner, men det er veldig viktig at du holder et 100% glutenfritt kosthold. Pass på at du alltid sjekker og dobbeltsjekker innholdsfortegnelsen, og velger glutenfrie alternativer. Jeg har også cøliaki, men jeg begynner å kaste opp en times tid etter at jeg har spist noe med gluten i, og blir som regel sengeliggende i flere dager etterpå. Anonymous poster hash: 47e64...7a8
engelen23 Skrevet 22. januar 2015 #4 Skrevet 22. januar 2015 Selv om det er smertefullt så må du fortsette med et glutenholdig kosthold FØR Gastro, ellers vil det ikke gi utslag! Lykke til
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #5 Skrevet 22. januar 2015 Jeg sier som de andre, ikke bytt kosthold før du har vært på gastroskopi! Men for å svare på spørsmålet ditt. Det varierer veldig hvordan cøliakere merker at de har fått i seg gluten. Sønnen min blir kvalm 30 minutter - 2 timer etter måltid, kaster opp, så er han frisk igjen. Datteren min merker ingenting før det har gått noen timer. Da får hun sterke magesmerter og diaré, blir utmattet, og det kan vare i opptil 4 dager. Andre kan spise gluten uten at de blir syke i det hele tatt, bortsett fra at de får skader på tarmen da, og andre igjen kan gå 3-4 dager før de får reaksjon. Du vet at du har spist sjokoladekake med gluten, og der har du sikkert svaret ditt. Anonymous poster hash: 5bc4d...ffd
duja Skrevet 22. januar 2015 #6 Skrevet 22. januar 2015 Jeg er en av de som kan spise gluten uten å merke noe som helst. Men ikke legg om kostholdet ditt før gastroskopi, da kan det være at tamtottene har "frisknet" til ettersom du har gått på glutenfri kost, og da blir det værre å stille diagnosen 😊
MissLucy Skrevet 22. januar 2015 #7 Skrevet 22. januar 2015 (endret) du må ikke spise glutenfritt før gastroskopi! Jeg har ikke cøliaki selv, men sønnen min har, og vi erfarte at da vi skulle over på glutenfritt kosthold (ETTER gastro!), tenkte vi at vi kunne legge om litt gradvis, men det gikk skikkelig galt. Da hadde vi først fire-fem dager med glutenfri mat, men vi tenkte ikke at vi hadde lagt om kostholdet enda, så da lørdagskvelden kom fikk han vanlig pizza. Han ble skikkelig dårlig, i mange dager, dette var en lørdag og onsdag i uken etter var vi på sykehuset for å teste for blindtarmbetennelse, men det var altså den pizzaen. Vi ser at noen ganger reagerer han kraftig med smerter i mange dager, mens andre ganger merker han lite. Jeg vet også at dette varierer kraftig fra person til person, så jeg tror ikke du kan få så mye veiledning her om hvordan akkurat DU vil reagere. Uansett tror jeg det er bedre for deg å spise litt gluten hver dag frem mot gastroskopien, enn å ha dager med glutenfritt kosthold men med gluten innimellom. Mener å ha lest at det skal holde med en brødskive til dagen for å opprettholde skaden på tarmtottene, så kan du forsåvidt spise glutenfritt for resten. Endret 29. desember 2015 av Amafalathiel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå