Gå til innhold

Noen som er flinke på resepter og kan hjelpe meg?(ritalin)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har aldri brukt reseptbelagte medisiner før, og har noen dumme spørsmål.
Fikk tatt ut ritalin for ca 1 år siden, og siden jeg ikke bruker det daglig, kun når jeg har viktige prøver på skolen o.l, har det holdt godt til nå.

Det jeg lurer på er om at jeg trenger å levere resepten min på nytt igjen på apoteket for å få ut?
Eller har apoteket det liggende inne i registeret, fra da jeg tok ut sist?

Altså, om jeg ringer apoteket for å bestille, så kan de sende det til meg?
(har ikke blå resept foreløbig)

Bor på bygda, så vil helst unngå å måtte reise til byen for å få resept på nytt igjen.

Føler meg forferdelig dum, men håper noen kan gi meg en pekepinn!

Anonymous poster hash: 8e9ac...122
Skrevet

Hei!

Jeg har aldri brukt reseptbelagte medisiner før, og har noen dumme spørsmål.

Fikk tatt ut ritalin for ca 1 år siden, og siden jeg ikke bruker det daglig, kun når jeg har viktige prøver på skolen o.l, har det holdt godt til nå.

Det jeg lurer på er om at jeg trenger å levere resepten min på nytt igjen på apoteket for å få ut?

Eller har apoteket det liggende inne i registeret, fra da jeg tok ut sist?

Altså, om jeg ringer apoteket for å bestille, så kan de sende det til meg?

(har ikke blå resept foreløbig)

Bor på bygda, så vil helst unngå å måtte reise til byen for å få resept på nytt igjen.

Føler meg forferdelig dum, men håper noen kan gi meg en pekepinn!

Resepter er gyldig i 1 år fra de skrives ut. Der jeg bor har vi e-resept som legen fyller ut på sin datamaskin som apoteket har tilgang til. Om det ikke er e-resepter der du er må du ha papirresepten. Apoteket kan oppbevare den for deg, men da avtaler du dette når du leverer den inn (for å hente medisiner). Om du ikke lenger har papirvarianten og det ikke er e-resept så må du få legen til å skrive en ny en til deg. Denne kan han "fakse" til apoteket slik at du slipper å dra langveisfra for å hente ut en resept.

Det er jo veldig tungvint med fastlege langt unna der du bor. Er listene til de lokale legene fulle?

Anonymous poster hash: 9ba0e...f56

Skrevet (endret)

Nå brukes det e-resept, så om du ringer legen eller legekontoret ditt, legger de det inn så det er tilgjengelig på apoteket uten at du trenger å ha med deg noe som helst. :)

Edit: Utenom legitimasjon såklart.

Endret av KaDust
Skrevet

Resepter er gyldig i 1 år fra de skrives ut. Der jeg bor har vi e-resept som legen fyller ut på sin datamaskin som apoteket har tilgang til. Om det ikke er e-resepter der du er må du ha papirresepten. Apoteket kan oppbevare den for deg, men da avtaler du dette når du leverer den inn (for å hente medisiner). Om du ikke lenger har papirvarianten og det ikke er e-resept så må du få legen til å skrive en ny en til deg. Denne kan han "fakse" til apoteket slik at du slipper å dra langveisfra for å hente ut en resept.

Det er jo veldig tungvint med fastlege langt unna der du bor. Er listene til de lokale legene fulle?

Anonymous poster hash: 9ba0e...f56

Ah, ok! Registrerte meg akkurat på mineresepter.no så da skal jeg ringe legen i morgen å få han til å legge det inn der :)

Han er forresten ikke fastlegen min, men en sånn adhd-spesialist jeg var hos da jeg prøvde ut medisinen. Kan fastlegen min ordne resept for meg? Mener å huske å ha blitt fortalt at når han der adhd-spesialisten hadde skrevet ut en gang, så kunne fastlegen gjøre det etterpå?

Skrevet

Nå brukes det e-resept, så om du ringer legen eller legekontoret ditt, legger de det inn så det er tilgjengelig på apoteket uten at du trenger å ha med deg noe som helst. :)

Edit: Utenom legitimasjon såklart.

Takk!! :D

Skrevet

Du må kontakte legen din og få en ny resept på Ritalin. Den du har brukt er utgått på dato.

Legen bestemmer hvordan resepten skal overfører fra legen til deg eller apoteket.

Anonymous poster hash: f6c5b...fff

Skrevet

Dersom fastlegen har fått oversendt papirer fra adhd spesialisten kan legen skrive resept.

Har fastlegen ikke fått papirer, må adhd spesialisten skrive ny resept.

Skrevet

Dersom fastlegen har fått oversendt papirer fra adhd spesialisten kan legen skrive resept.

Har fastlegen ikke fått papirer, må adhd spesialisten skrive ny resept.

Ok, tusen takk for svar! :)

Skrevet

Hei,

Kan du ikke sjekke mineresepter og se hva som ligger inne på deg.

Hvis du har papir resept bruker det å stå hvor mange reit du har igjen og hvor lenge den er gyldig. Hvis jeg husker riktig:)

Apoteket mitt hadde ett system før hvor de oppbevarte reseptene så lenge de var gyldige for deg. Forsvant når alt ble digitalt for oss iaf.

Men det burde være mulig å ringe apoteket å spørre.

Jeg har bare brukt digitale resepter de siste åra funker supert,så kan du logge inn selv å se hvilke resepter du har liggende.

Skrevet

Hei,

Kan du ikke sjekke mineresepter og se hva som ligger inne på deg.

Hvis du har papir resept bruker det å stå hvor mange reit du har igjen og hvor lenge den er gyldig. Hvis jeg husker riktig:)

Apoteket mitt hadde ett system før hvor de oppbevarte reseptene så lenge de var gyldige for deg. Forsvant når alt ble digitalt for oss iaf.

Men det burde være mulig å ringe apoteket å spørre.

Jeg har bare brukt digitale resepter de siste åra funker supert,så kan du logge inn selv å se hvilke resepter du har liggende.

Vi har ikke e-resept her jeg bor enda :vetikke: Kommer ikke før til våren...!

Og jeg får IKKE kontakt med adhd-spesialisten. Har ringt jevnlig siden hans telefontid startet i morrest, klokken 8..!

Skrevet

ADHD-spesialisten har mest sannsynlig sendt over epikrisen din til fastlegen, og da kan fastlege skrive det ut.

Er ikke meningen at de i spesialisthelsetjenesten skal følge opp pasienter de har utredet årlig med resepter :)

Anonymous poster hash: 40390...85e

Skrevet

ADHD-spesialisten har mest sannsynlig sendt over epikrisen din til fastlegen, og da kan fastlege skrive det ut.

Er ikke meningen at de i spesialisthelsetjenesten skal følge opp pasienter de har utredet årlig med resepter :)

Anonymous poster hash: 40390...85e

Jepp, det hadde han gjort. Rart at ikke legekontoret fant det? Får ringe legen idag.

Skrevet

Fastlegen må søke om spesialtillatelse for å skrive ut ritalin. Ville kontakta fastlegen for å ordne dette, og i mellomtida få ny resept frå adhdspesialist. Tek litt tid med søknaden.

Skrevet

Fastlegen må søke om spesialtillatelse for å skrive ut ritalin. Ville kontakta fastlegen for å ordne dette, og i mellomtida få ny resept frå adhdspesialist. Tek litt tid med søknaden.

Enten har dette allerede blitt gjort, ellers er det ikke nødvendig :) Hun fant epikrisen min til slutt på legekontoret. Fikk beskjed om at når jeg trengte å fornye min resept skulle jeg bare ringe, så skulle de fakse over til det nærmeste apoteket! :D

Tusen takk for flotte svar^^,

Skrevet

Vil bare opplyse om at Ritalin er et såkalt A-preparat. Du må nok møte opp personlig for å hente ut medisinene, ja... Husk legitimasjon og sørg for at legen har ordnet med resept elektronisk. Ring gjerne apoteket for å være sikker for å unngå eventuelt kronglete bomtur. Forsikre deg også om at de har medikamentet inne hvis det er et lite sted det er snakk om...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...