Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er nyansatt og har store problemer med å skille mellom jobb og privatliv. Jeg tar med meg jobben hjem, ting som har skjedd på jobb ødelegger privatlivet mitt. Jeg sitter ofte og tenker på det langt utover kvelden, innimellom går det til utover nattesøvnen også.

Jeg lurer på hvordan dere andre håndterer dette? Jeg er helt utkjørt etter jobb, har ikke energi til noe annet enn å ligge på sofaen frem til leggetid. Det er virkelig ikke sånn det skal være, hvis det fortsette kommer jeg til å bli utbrent snart.

Jeg må legge til at jeg jobber på en trivelig arbeidsplass, og kommer godt overens med både ansatte og ledere. Det er også en jobb jeg er kvalifisert til og utdannet til å utføre.

Anonymous poster hash: eb789...c08

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags ting er det som har skjedd på jobb som ødelegger privatlivet ditt? Erfaringsmessig blir man med tiden flinkere til å skille mellom jobb og fritid.

Et annet spørsmål; mener du at du jobber hjemme, og fører overtid for dette, eller mener du at du ikke klarer å la være å tenke på jobb når du er hjemme?

Anonymous poster hash: 99437...83b

Skrevet

Hva slags ting er det som har skjedd på jobb som ødelegger privatlivet ditt? Erfaringsmessig blir man med tiden flinkere til å skille mellom jobb og fritid.

Et annet spørsmål; mener du at du jobber hjemme, og fører overtid for dette, eller mener du at du ikke klarer å la være å tenke på jobb når du er hjemme?

Jeg mener at jeg ikke klarer å la være å tenke på jobb når jeg er hjemme. Jeg jobber ganske tett på mennesker og det er små hendelser, episoder og kommentarer som plager meg.

Skrevet

Dette er nok ganske typisk, og går seg til med tiden. Det er kjempetøft å starte i ny jobb, og man er veldig sliten og bruker mye energi på å tenke over ting. Hvis du er nyutdannet i tillegg er det enda mer stressende.

Det går over når du blir sikrere på arbeidsoppgavene dine i den nye jobben, men i mellomtiden kan det kanskje hjelpe å øve på noen meditasjonsteknikker? Eller legge inn faste treningsøkter eller gåturer? Fysisk aktivitet er bra.

Anonymous poster hash: f8fd0...8b1

• Liker 3
Skrevet

Dette er nok ganske typisk, og går seg til med tiden. Det er kjempetøft å starte i ny jobb, og man er veldig sliten og bruker mye energi på å tenke over ting. Hvis du er nyutdannet i tillegg er det enda mer stressende.

Det går over når du blir sikrere på arbeidsoppgavene dine i den nye jobben, men i mellomtiden kan det kanskje hjelpe å øve på noen meditasjonsteknikker? Eller legge inn faste treningsøkter eller gåturer? Fysisk aktivitet er bra.

Anonymous poster hash: f8fd0...8b1

Jeg er nyutdannet og uerfaren, så det er nok litt forventet. Turer, trening og den slags har jeg rett og slett ikke tid til. Alt dette er helt utelukket, det er selvfølgelig ikke slik det skal være, men jeg har ikke ork til sånt etter jobb, det er ikke uvanlig at jeg lager meg en enkel middag/ kjøper takeaway på de verste dagene. Det er derfor jeg er bekymret, alt jeg gjør er å jobbe, spise og sove :(

Skrevet

Jeg er nyutdannet og uerfaren, så det er nok litt forventet. Turer, trening og den slags har jeg rett og slett ikke tid til. Alt dette er helt utelukket, det er selvfølgelig ikke slik det skal være, men jeg har ikke ork til sånt etter jobb, det er ikke uvanlig at jeg lager meg en enkel middag/ kjøper takeaway på de verste dagene. Det er derfor jeg er bekymret, alt jeg gjør er å jobbe, spise og sove :(

Du sier du ikke har tid, er det fordi du jobber for mye (altså mye overtid)? Dersom du jobber mye er det ikke unormalt å tenke jobb i det man kommer hjem, hjernen behøver litt tid på å koble av. Er du sliten vil en gåtur hjelpe mye, det klarer noen tanker.

Skrevet

Du sier du ikke har tid, er det fordi du jobber for mye (altså mye overtid)? Dersom du jobber mye er det ikke unormalt å tenke jobb i det man kommer hjem, hjernen behøver litt tid på å koble av. Er du sliten vil en gåtur hjelpe mye, det klarer noen tanker.

Jeg jobber kun 100%, men har lang reisevei til og fra jobb, så det blir lange dager. Bruker 1 time hver vei, til og fra jobb, dette innebærer at jeg må opp kl.0600 om morgenen og er ikke hjemme igjen før kl.17. Det tar på :(

Skrevet

Jeg merket at det hjalp mye for meg å få en jobbtelefon der det ble gitt beskjed om at telefonen ble værende på kontoret. Det var mye enklere å legge fra seg jobben når det ikke tikket inn e-post eller telefoner på kveldstid.

Arbeidsoppgavene jeg gjør i dag, har dreid seg om personlige "tragedier" og jeg måtte lære meg å være kynisk mot menneskene. På denne måten fikk jeg en følelsesmessig barriere og gjorde jobben lettere. Fikk faktisk tilsnakk av seksjonssjef der det ble påpekt at jeg jobbet med mennesker og ikke objekter.

En kamerat av meg hadde en veldig fysisk jobb der han jobbet 12 timer hver dag. Han ble kalt terminator fordi han tok seg en løpetur hver dag etter jobb. Selv om det føles som et ork, kan det virkelig anbefales å løpe ut litt følelser og aggresjon. Prøv å gjøre dette før middagen, etter middagen blir man litt mer "daff" og det er mye vanskeligere å komme seg ut.

Anonymous poster hash: 43776...cab
Skrevet

Jeg har også hatt for vane å ta med jobben hjem i tankene.

Etter hvert gjorde jeg en avtale med meg selv om at jeg har lov til å bruke reisetiden hjem (ca 40 minutter) til å bearbeide arbeidsdagen, og at jeg snur tankene når jeg begynner å tenke på jobben hjemme. Etter litt tid, gikk det automatisk, og jeg slapper mye bedre av nå :)

Anonymous poster hash: b0dfd...7f0

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber kun 100%, men har lang reisevei til og fra jobb, så det blir lange dager. Bruker 1 time hver vei, til og fra jobb, dette innebærer at jeg må opp kl.0600 om morgenen og er ikke hjemme igjen før kl.17. Det tar på :(

Hør på lydbok når du reiser hjem, da får du koblet ut og slipper å tenke på jobben. Når du kommer hjem skifter du og legger bort alt du hadde på deg på jobb. Ikke les jobbmail når du er hjemme.

Ved å fysisk legge fra deg jobben som i å legge fra deg jobbklærne blir det lettere å legge fra seg jobben mentalt. Da kan du etterhvert lære at hjemme er hjemme og jobb er jobb.

Anonymous poster hash: 31e26...8d3

Skrevet

Jeg hadde samme problemer da jeg var nyansatt. Bare slapp av, og du vil bli vant til situasjonen når jobben din varer lengre.

Anonymous poster hash: 81810...5c7
Skrevet

Når jeg merker at jeg tenker på jobb på fritiden så sier jeg fra til meg selv: Nå skal jeg slutte å tenke på jobb. Og så kan jeg synge en sang eller om jeg er sammen med samboeren begynne å snakke om noe annet med ham. Fundere på hva jeg skal ha til middag etc. Og så vil jeg sterkt anbefale trening/gåtur. Det hjelper faktisk. Så press deg selv noen dager i uken selv om du tror du ikke orker.

Anonymous poster hash: d5819...4a3
Skrevet

Jeg er akkurat lik. Kverner og kverner, våkner tidlig og bruker helgene også til å tenke på jobb.

til dere som anbefaler tur; for meg er det sånn at jeg tenker på problemene når jeg går tur også, og så videre etter at jeg kommer hjem

Anonymous poster hash: 6aa29...b13
Skrevet

Velkommen til arbeidslivet TS, det er sånn det er, men man lærer seg det etterhvert og jobber også med saken selv. Men fokuser på at du egentlig ikke har så lange dager, at du er hjemme ca 17 er jo faktisk ganske tidlig. I min bransje er jeg ofte både hjemme kl. 20, 21, 22 og i noen tilfeller midnatt, da med en vanlig start på arbeidsdagen ca 08, og blant mange av de jeg kjenner så er det ganske vanlig at det jobbes stort sett døgnet rundt. Du er heldig som har en jobb der du som regel kan være hjemme til "normal" tid (gitt at man ikke har en jobb med skiftarbeide) og skulle gitt en del for det samme.

Anonymous poster hash: 883cc...8c3
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tror egentlig ikke noe på at de fleste har det sånn i arbeidslivet. Tror det gjelder et mindretall ekstra ansvarsbevisste og pliktoppfyllende mennesker

Skrevet

Jeg tror egentlig ikke noe på at de fleste har det sånn i arbeidslivet. Tror det gjelder et mindretall ekstra ansvarsbevisste og pliktoppfyllende mennesker

Det kommer vel an på hva man jobber med og hvor stort ansvar man har. Det er av erfaring store forskjeller på innsats i arbeidslivet uten at det nødvendigvis plukkes opp av nærmeste leder. I tidligere jobber har jeg selv hatt 5-6 tyngre ansvarsområder alene mens mange av kollegene har hatt så lite som 1-2, da snakker vi om ansvarsområder som er sammenliknbare i mengde og tyngde.

Skrevet

Ofte er det vel også sånn at de som ikke bryr seg, fort merker at de kan lesse mer arbeid over på de samvittighetsfulle, dermed blir det enda mer å gjøre.

Skrevet

Da har du jo mye tid til trening. Trening vil mest sannsynlig øke energinivået ditt. Begynn i det små med å gå turer.

Skrevet

Da har du jo mye tid til trening. Trening vil mest sannsynlig øke energinivået ditt. Begynn i det små med å gå turer.

Jeg har tid til trening, men ikke energi til å gjøre det. Jeg er helt utkjørt når jeg kommer hjem kl.17. Da orker jeg ikke annet enn å ligge på sofaen. Jeg har prøvd å gå tur, men det hjelper ikke. Jeg tenker på jobben når jeg går på tur også. Misforstå meg ikke, jeg skulle gjerne ha trent hvis jeg hadde orka.

Skrevet

Velkommen til arbeidslivet TS, det er sånn det er, men man lærer seg det etterhvert og jobber også med saken selv. Men fokuser på at du egentlig ikke har så lange dager, at du er hjemme ca 17 er jo faktisk ganske tidlig. I min bransje er jeg ofte både hjemme kl. 20, 21, 22 og i noen tilfeller midnatt, da med en vanlig start på arbeidsdagen ca 08, og blant mange av de jeg kjenner så er det ganske vanlig at det jobbes stort sett døgnet rundt. Du er heldig som har en jobb der du som regel kan være hjemme til "normal" tid (gitt at man ikke har en jobb med skiftarbeide) og skulle gitt en del for det samme.

Jeg er klar over at jeg er heldig som ikke jobber turnus, under studietiden jobbet jeg på aldershjem ( turnus) og kjente på kroppen hvordan det er å måtte jobbe til alle døgnets tider. Det som jeg savner ved den jobben, var at jeg var ferdig med jobben når jeg dro hjem fra jobb. Nå har jeg alltid saker, ting og prosjekter som går over tid, jeg har på følelsen at jeg aldri blir ferdig og at jeg befinner meg midt oppi noe hele tiden. Dette er grunnen til at jeg ikke klarer å slappe av hjemme og på fritiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...