Gå til innhold

Hvordan å flørte i Norge som en utlending

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hi folkens,

Jeg trenger litt hjelp til å forstå Norges flørtingkultur! Jer er en 29-år gammel Brasiliansk student i Oslo, og har vært her et par år. Hittil har jeg aldri flørtet med ei norsk jente fordi jeg var gift. Dessverre, etter ti år sammen ekteskapet endte i fjor, så nå må jeg tilbake til datingmarkedet, men jeg vet ikke hvordan å flørte her i Norge. Jeg har aldri vært særlig flink til å flørte, selv om hjemlandet mitt, og etter ti år det ble helle ikke lettere.

Et par måner siden hadde jeg min første flørting opplevelse her, men det virker som det var en kulturell misforståelse lol. Jeg møtte ei jente på Universitetet og vi "hit it off", så dagen etter inviterte jeg henne til å ha en kaffé sammen og hun sa ja. I Brasil, når en mann og en kvinne er allerede venner og en inviterer den andre ut, det betyr ikke noe,det er bare to venner som går ut sammen.

Men, som i tilfellet, en mann inviterer en kvinne til å ha kaffé med ham, kvinnen forutsetter at mannen er interessert i henne, og dersom hun aksepterer, antar mannen at interessen er gjensidig, så var jeg ganske trygg at hun var også interessert.

Vi møttes på kaffé, det var ganske hyggelig, og etterpå snakket vi nesten hver dagen på Universitetet. Etter et par uker prøvde jeg å ha en faktisk date med henne, men da var hun alltid opptatt. Jeg var ikke sikker om hun var virkelig opptatt eller det var hennes måte å fortelle meg at hun ikke var interessert (som jenter i Brasil ofte gjør), så snakket jeg med henne direkte. Hun sa at hun var faktisk virkelig opptatt, men uansett hun bare likte meg som venn.

Tydeligvis trenger jeg å lære hvordan å lese flørtingstegnene i Norsk kultur!

Jeg er heller ikke mye bedre når det gjelder flørting om natten på utesteder, og etter det som skjedde med venninne jeg nevnte ovenfor ble jeg litt redd for å komme inn i et potensielt alvorlig misforståelse (siden alt blir verre når folk er fulle), så jeg er ikke sikker på hvordan å nærme meg til en norsk jente på en bar eller hva kan jeg si.

Det hjelper heller ikke at jeg ikke drikker, og er litt sjenert. Jeg er ikke introverte og kan jo holde en samtale, men jeg er også ikke som de ekstroverte gutta (eller fulle gutta!) som går rundt og snakke med hver jente i baren og ikke bryr seg om hva som skjer.

Så, denne er situasjonen min, og jeg håper noen av dere kan gi meg noen tips om hvordan jeg kan navigere Norges dating scene :danse:

Anonymous poster hash: 1ba45...eab
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Norge har vi ikke dating kultur, vi har knulle kultur.

De fleste norske damer flyr bare på byen for å få seg the big D helg etter helg i fyllerusa.

Så om du er hypp på å få deg no så er det bare å ta deg en tur på byen å dra med deg ei dame hjem.

Norske damer er godt kjent i sydlige land for å være veldig generøse når det kommer til det å spre bena for alt med puls.

Lykke til

• Liker 4
Skrevet
Men, som i tilfellet, en mann inviterer en kvinne til å ha kaffé med ham, kvinnen forutsetter at mannen er interessert i henne, og dersom hun aksepterer, antar mannen at interessen er gjensidig, så var jeg ganske trygg at hun var også interessert.

Sorry, jeg mente å si når en mann inviterer en kvinne til å ha kaffé dagen etter at de møttes for første gang. Jeg vet ikke hvordan å redigere emnet.

Skrevet

Problemet med norskje jenter er at de gir ut signaler at de er interesserte men så er de ikke det allikavell. Normalt har noen lunde pene jenter nok gutter til å vrake og velge som de akkurat vil.

Det er ikke noe lett det norske dating markedet hvis du vil ha en kjæreste. for et knull er det enkelt men ikke for en kjæreste for jentene er ignorante og overfladiske.

Anonymous poster hash: 0abf2...369
  • Liker 2
Skrevet

Jeg må si jeg ikke vet hvordan det er i Brasil. Og jeg har sikkert mye å lære om hvordan det er her i Norge også, men jeg kan jo prøve å svare deg likevel.

Personlig synes jeg fremgangsmåten din med hun du inviterte med på cafe virket fornuftig. Selv ville jeg gjort det på samme måte. Å finne kjærligheten på byen har jeg inntrykk av er en del vanskeligere. Det at du ikke kom noe videre med hun fra universitetet trenger jo heller ikke bety at du gjorde noe galt. Kanskje var dere bare ikke ment for hverandre?

Det å tolke signaler er vel ofte relativt vanskelig - uansett om det er jenter i Norge eller Brasil. Men i den situasjonen du var i, hvor du hadde spurt henne ut, og hun hadde sagt hun var opptatt, ville jeg forstått det som at hun ikke var interessert med mindre hun tok intiativ til å møtes på et annet tidspunkt. Men ikke gi opp å spørre andre. Alle jenter tar det som et kompliment å bli spurt på date, uansett om de er interessert i det eller ikke, så ikke bekymre deg for at det er flaut om du skulle bli avvist.

Så hvis du etterhvert finner en ny person du kunne tenkt deg å gå ut med: Snakk med henne, vis at du setter pris på henne (smil, se henne i øynene, le hvis hun sier noe morsomt), spør henne med på noe litt uformelt (ta en kaffe, spis lunsj eller liknende), og ta det derfra.

Du er i grunnen mye tøffere og modigere enn meg, som senest i dag feiget ut da jeg hadde tenkt til å spørre en kvinne ut på date. Ta med deg dette videre, så finner du nok den rette :tommelopp:

Lykke til!

• Liker 4
Skrevet

Problemet med norskje jenter er at de gir ut signaler at de er interesserte men så er de ikke det allikavell. Normalt har noen lunde pene jenter nok gutter til å vrake og velge som de akkurat vil.

Det er ikke noe lett det norske dating markedet hvis du vil ha en kjæreste. for et knull er det enkelt men ikke for en kjæreste for jentene er ignorante og overfladiske.

Norske menn har MYE å lære om gentleman-oppførsel. Man trenger ikke dra lengre enn til Sverige eller Danmark for å finne menn med en helt annen oppførsel.Spander kaffekoppen vår på første date,slank dere og ha god personlig hygiene.Snakk om annet enn sex og jobb og ikke lat som dere har mer penger enn dere har.

TS:

Jeg synes det høres ut som du gjør mye riktig jeg :) Kanskje du bare var uheldig? Siden det er så mange tafatte og uattraktive norske menn uten kunnskap om hvordan de skal oppføre seg på date tror jeg du har en god sjanse for å date norske jenter.De fleste norske jenter vil like å bli invitert ut på cafe :)

Anonymous poster hash: bb41f...cea

• Liker 4
Skrevet

Norske menn har MYE å lære om gentleman-oppførsel. Man trenger ikke dra lengre enn til Sverige eller Danmark for å finne menn med en helt annen oppførsel.Spander kaffekoppen vår på første date,slank dere og ha god personlig hygiene.Snakk om annet enn sex og jobb og ikke lat som dere har mer penger enn dere har.

TS:

Jeg synes det høres ut som du gjør mye riktig jeg :) Kanskje du bare var uheldig? Siden det er så mange tafatte og uattraktive norske menn uten kunnskap om hvordan de skal oppføre seg på date tror jeg du har en god sjanse for å date norske jenter.De fleste norske jenter vil like å bli invitert ut på cafe :)

Kjære deg, alt dere maser om er jo like stilling. Nå har dere jammen meg fått det også så er dere ikke fornøyde med det heler.

Er bare til å flytte til sverige, så er det rett på med burkaen også kan de åpne så mange dører og spandere kaffe som de vil. Her i norge har vi noe vi kaller like stilling og det gjelder basicly alt.

kan ikke få i bøtter og spann, men allikavell er norske menn så snille at de fleste spandere på dates hvis de har penger til det og er genrelt høflige men når gang på gang de får ris for det har de ikke så voldsomt lyst til det lengre.

• Liker 1
Skrevet

Hi,

Så om du er hypp på å få deg no så er det bare å ta deg en tur på byen å dra med deg ei dame hjem.

Jeg er åpen til noe som eventuelt blir et nytt forhold, men i utgangspunkt er det ikke noe jeg aktivt leter etter. Så å si, sex passer godt :fnise: men ideelt sett noe mer enn bare sex. Det jeg mener er at selv om det er bare en "one night stand", jeg vil heller ha ei jente som jeg kan ha en samtale og kose meg sammen i stedet for ei jente som er så fulle hun kan ikke engang huske hva jeg heter!

Men kan det virkelig være så lett å finne ei jente for sex på byen? Det må jo ha noe slags rituell, noen forventet atferd eller noe sånn, jeg kan ikke bare komme opp til ei jente og si "hei, vil du knulle?!"... kan jeg? :laugh:

Også, kan dere anbefale noen utesteder i Oslo som er gode til å treffe jenter?

Spander kaffekoppen vår på første date

Jeg hører at i Norge begge deler alltid deler regningen på date (noe jeg synes er helt fantastisk!), og faktisk jentene liker ikke når guttene tilbyr å betale, men jeg kan jo spandere ei kaffekoppen :)

Til alle: takk for oppmuntringen!

Jeg har også nylig begynt å bruke Tinder, jeg har alltid vært mistenkelig av online dating, men bestemte meg for å prøve siden det synes å være så vanlig, og i går og i dag fikk jeg noen veldig rare svar!

En kvinne svarte; "hei. Du er søt. Skal vi møtes?", og mens jeg lurte på om det var en ekte kvinne eller en bot forsvant hun fra listen. I dag en annen spurte meg om jeg er god på fotografering (?), jeg sa nei, og da slettet hun meg også. Og akkurat nå en jente svarte "hvordan går det" med "Gud, hvordan jeg har kjedelig!", og da "er du etter noe seksuelt her?" :sjokkert:

Så nå lurer jeg på om hun er en bot, ei "sex worker" eller bare ei vanlige jente (er dette vanlig i Norge?), og jeg vet ikke hvordan jeg skal svare! :danse:

Gjest Ragnar Danneskjöld
Skrevet

Du kommer langt med å elske kvinnen. Si det til deg selv: "Jeg elsker kvinner!" Og la kjærligheten du har for kvinnen gjennomsyre deg. Tillat å la deg selv bli fylt med glede og beundring når du ser en jente du liker og gi denne gaven til henne.

Ellers vil jeg tro at du er bedre tjent med å modellere brazilianske menn enn norske. Vær gjerne direkte og frempå, men samtidig respektabel og forstå når dine fremstøt er ønsket og ikke. Dette er noe ikke alle menn forstår like godt og det kan ofte ta litt erfaring å lære seg dette.

Slutt også med dette, "Skal vi ta en kaffe?"-tullet som mange norske menn driver med. Vrir meg hver gang jeg hører noen komme med dette pisset.

Jeg drakk riktignok kaffe med en ung, søt pike på skolen i forgårs, men påskuddet var ikke "Skal vi ta en kaffe?". Jeg sa, "Jeg har lyst å møte deg i løpet av uken!". Hun var enig og senere spurte HUN om jeg hadde lyst å møte henne. At vi møttes i en kaffebar var mer eller mindre tilfeldig.

Lykke til!

:)

Skrevet

Kjære deg, alt dere maser om er jo like stilling. Nå har dere jammen meg fått det også så er dere ikke fornøyde med det heler.

Er bare til å flytte til sverige, så er det rett på med burkaen også kan de åpne så mange dører og spandere kaffe som de vil. Her i norge har vi noe vi kaller like stilling og det gjelder basicly alt.

kan ikke få i bøtter og spann, men allikavell er norske menn så snille at de fleste spandere på dates hvis de har penger til det og er genrelt høflige men når gang på gang de får ris for det har de ikke så voldsomt lyst til det lengre.

Gentlemanoppførsel har ingenting med likestilling å gjøre,men folkeskikk!Det å f.eks.holde døren eller gi bussetet sitt til en eldre person er også en del av det å være en gentlemann.Mange unge menn klarer jo ikke engang det.

Nei vi er blitt for rike og selvopptatte i dette landet.Det er utrolig mange illeluktende,stygt kledde og frekke unge menn her som tror de skal komme gratis til alt!

• Liker 4
Skrevet

Gentlemanoppførsel har ingenting med likestilling å gjøre,men folkeskikk!Det å f.eks.holde døren eller gi bussetet sitt til en eldre person er også en del av det å være en gentlemann.Mange unge menn klarer jo ikke engang det.

Nei vi er blitt for rike og selvopptatte i dette landet.Det er utrolig mange illeluktende,stygt kledde og frekke unge menn her som tror de skal komme gratis til alt!

Det er ingen plass for gentle men i den norske kulturen. Nordmenn er alt for kalde til at det fungerer. Det finnes illuktende og stygt kledde kvinner også, ikke minst frekke. Det er ikke noe som kun gjelder menn. Det er jo i aller felste tilfeller at kvinner som både tror og vet de kommer gratis til alt.

Anonymous poster hash: b25dd...4f6

• Liker 3
Skrevet (endret)

I Norge har vi ikke dating kultur, vi har knulle kultur.

De fleste norske damer flyr bare på byen for å få seg the big D helg etter helg i fyllerusa.

Norske damer er godt kjent i sydlige land for å være veldig generøse når det kommer til det å spre bena for alt med puls.

Lykke til

Lol, dette er ikke så langt fra sannheten.

Endret av Synapomorphy
  • Liker 1
Skrevet

Oj,her tar vi alle under en kam. Alle kvinner er ikke like (å heldigvis ikke alle menn heller).

Anonymous poster hash: ac08f...735

Skrevet

Det har faktisk veldig mye med det å gjøre, smak litt på ordet. LIKESTILLING. Ser ikke noen damer som åpner dører for meg akkurat.

Skrevet

Lol, dette er ikke så langt fra sannheten.

Det er veldig sant:P. Får flashback fra ferie turene mine og andre eventer.

Skrevet

Det har faktisk veldig mye med det å gjøre, smak litt på ordet. LIKESTILLING. Ser ikke noen damer som åpner dører for meg akkurat.

Åpner dører for både damer og menn jeg, så det så ;)
Skrevet

Ha, det er interessant å se folk krangler om gentlemanoppførsel i Norge, likestillinglandet :)

Hvis jeg kan tilby min brasilianske perspektiv, det er klart at i utgangspunktet det vi oppfatter som gentlemanoppførsel har en sexist opprinnelse. Kvinnene ble ansett som skjøre, avhengige, og trengte å bli tatt vare på. I bytte, ble de forventet til å adlyde mannen og være gode mødre og koner.

Dette hadde en rekke fordelaktige sider til kvinnene, så mye at mange fortsatt velger slike liv (noe som er helt greit så lenger som det er et valg og ikke en plikt), men hadde også mange åpenbare ulemper, ikke minst at de ikke hadde noe valg. Dersom en kvinne var fornøyd med livet, good for her, ellers who asked you,you're a woman, shut up and do what I say!

Dette hadde fordeler og ulemper til menn også. De hadde makt i forholdet, men også måtte spille sine mandig rolle om de likte eller ikke. Selv i dag i mange vestlige land (sannsynligvis også i Norge),menn som velger tradisjonelt kvinneroller er akseptert, men ikke respektert.

Allikevel, det betyr ikke at gentlemanoppførsel ikke kan oppdateres til det 21. århundre! Det er sant at et problem for menn som ønsker å være "gentlemen" i dag er at noen ganger kvinner blir fornærmet av slike "sexist handlinger" (Jeg er ikke handikappet, jeg kan åpne døren selv!), men slike handlinger av godhet ikke trenger å være uforenlig med likestilling, og selvfølgelig kvinner kan også være snille mot menn!

Med eks-kona min gjorde jeg noen ganger små gester som åpne døren, sende blomstre med søte kort, osv. Og hun også gjorde "gentlemanly" gester som å gi meg små gaver eller overraske meg en slags mat jeg elsker.

Dessverre, i løpet av årene er det utrolig lett å falle i fellen med å føle seg for trygg i forholdet, og over tid sluttet jeg å gjøre de fleste av disse små gester uten selv å bemerke, en feil jeg håper å ikke gjenta neste gang :(

Det er sant at noen av dette har en klar del av kjønnsforventninger (hun har aldri åpnet døren til meg, fesk), men de heller ikke kom i veien for likestilling. Hun er en smart, uavhengig lege som jeg har alltid beundret og respektert. Likestilling ikke nødvendigvis betyr at begge kjønn må oppføre seg akkurat det samme.

Skrevet

Forresten, jeg håper at noen snille sjel kan gi meg tips jeg spurte om gode utesteder til å møte jenter i Oslo :danse:

Skrevet

Så usaklig og holdningene dine virker jo ganske tydelige. FAIL!

• Liker 2
Skrevet

Det er ingen plass for gentle men i den norske kulturen.

Det er synd :( Det fantes nok gentlemen her i Norge før det ble sosialt uglesett.

Ser at en venninne av meg som nylig var på London-tur,skriver på sin fb-vegg:

"Norske menn har mye å lære av engelske gentlemen".

Jeg er (desverre) litt enig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...