Gå til innhold

Shepherds Pie. Oppskrift uten altfor mange "spesielle" ingredienser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lyst å lage dette, eller ihvertfall en slags enklere "kopi".

Men jeg finner utrolig mange forskjellige oppskrifter på nettet, med veldig forskjellige ingredienser. Noen har hvitløk. Noen har Worchester. Noen har tomatpuré. Omtrent alle har kjøttdeig av lam (og det får jeg ikke tak i her). Så ingrediensene varierer mer enn jeg noensinne har sett i oppskrifter. Derfor blir jeg litt usikker på hvilken som fungerer?

Jeg har vanlig kjøttdeig, masse grønnsaker og kraft/tomatpure/worchester m.m. Og poteter, melk og smør (til potetmosen).

Noen som har en enkel og grei oppskrift?

Anonymous poster hash: 09d4d...710
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker kjøttfarse og så lager en veldig enkel tomatsaus med løk og hvitløk og Worchestersaus, pepprer og salter bare og så er det potetmoslokk.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kjøttfarse og så lager en veldig enkel tomatsaus med løk og hvitløk og Worchestersaus, pepprer og salter bare og så er det potetmoslokk.

Jeg ser Jamie Oliver bruker hvitløk, men ikke Worchester. Og andre som bruker Worchester, bruker ikke hvitløk. Jamie bruker olivenolje. Andre ikke. Men Jamie er jo litt "Middelhavskost"-inspirert...

Hvor mye Worchester har du i sausen, Gjest? Oppskriftene jeg har sett, sier at man skal bruke en "large splash". Og hvor mye er det?

Hvor mye hvitløk?

Min ringe erfaring med engelsk mat, er at den ofte ikke smaker noe som helst. Så jeg vil gjerne at det skal være gode smaker i min Pie.

Anonymous poster hash: 17f22...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To spiseskjeer, den er jo ganske spesiell på smak, så prøv deg frem og 3-4 fedd hvitløk.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er godt kjøtt, det er mindre viktig om det er lam eller storfe, selv om lam etter min mening er best. Jeg vil ikke anbefale deg å kjøpe "vanlig" kjøttdeig på butikken. Kjøp et godt stykke kjøtt (det betyr ikke nødvendigvis minst mulig fett) og kvern det selv. Har du ikke kvern så kan en slakter eller butikker med ferskvaredisk stort sett hjelpe deg, sett at du handler kjøttet hos dem, selvfølgelig.

Resten er, tomatpuré, løk, selleri, gulrot og en god kraft. Smak til med salt, pepper, litt friske urter og Worchestersaus om du vil. Noen laurbærblader skader heller ikke.

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Shepherd's Pie er med lammekjøtt, Cottage Pie er den med "vanlig kjøttdeig/kjøttfarse".

Når jeg lager min Cottage Pie, surrer jeg først finhakket løk (en løk på størrelse med en klementin) over svak varme til den er blitt myk og lett gyllen. Så tilsetter jeg gulrot i finhakka terninger (2 - 2,5 dl), samt sellerirot/pastinakk hvis jeg har det tilgjengelig (1 - 2 dl). Strør ei teskje (brun-)sukker over grønnsakene, og lar det hele surre for seg selv i fem minutter. Deretter tilsetter jeg kjøttdeigen (500 g), skrur opp temperaturen på plata, krydrer med pepper og steker kjøttdeigen til den har fått en fin brunfarge. Hvis jeg har tomatpure, så bruker jeg 1 ss. Strør ei toppet ss hvetemel over kjøtt-/grønnsaksblandingen, rører rundt, og tilsetter så en knapp halvliter med hønse- eller grønnsaksbuljong. Hvis jeg har noe rødvin stående, så har jeg også en skvett av det i. Lar det hele putre i ti minutter før jeg sjekker om det mangler salt, før jeg så setter stekepanna med lokk i stekeovnen på 160 grader i ca. en time.

Hvis jeg vil ha potetmosen oppå, så lager jeg den ferdig, og brer den over "cottage pien" de siste tjue minuttene av steketiden. Hvis jeg vil ha potetmosen lett stekt, så øker jeg temperaturen til 180-200 grader.

Det meste av rotgrønnsaker smaker godt i en Shepherd's/Cottage Pie, så ta det du liker. Erfaringsmessig vil jeg enten brukt klarnet smør, smult, eller en smaksnøytral olje som er egnet til steking i stedet for olivenolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste er godt kjøtt, det er mindre viktig om det er lam eller storfe, selv om lam etter min mening er best. Jeg vil ikke anbefale deg å kjøpe "vanlig" kjøttdeig på butikken. Kjøp et godt stykke kjøtt (det betyr ikke nødvendisvis minst mulig fett) og kvern det selv. Har du ikke kvern så kan en slakter eller butikker med ferskvaredisk stort sett hjelpe deg, sett at du handler kjøttet hos dem, selvfølgelig.

Resten er, tomatpuré, løk, selleri, gulrot og en god kraft. Smak til med salt, pepper, litt friske urter og Worchestersaus om du vil. Noen laurbærblader skader heller ikke.

Takk for tips! Jeg får som sagt ikke tak i lammekjøttdeig på denne årstiden, men har meget god kvalitet på kjøttdeigen (blir kvernet hos slakteren, ikke supermarked-kjøttdeig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Det viktigste er godt kjøtt, det er mindre viktig om det er lam eller storfe, selv om lam etter min mening er best. Jeg vil ikke anbefale deg å kjøpe "vanlig" kjøttdeig på butikken. Kjøp et godt stykke kjøtt (det betyr ikke nødvendisvis minst mulig fett) og kvern det selv. Har du ikke kvern så kan en slakter eller butikker med ferskvaredisk stort sett hjelpe deg, sett at du handler kjøttet hos dem, selvfølgelig.

Jeg er helt enig med deg vedrørende godt kjøtt. Men jeg har opplevd at sauekjøtt har blitt solgt som lammekjøtt, og det smakte overhodet ikke nevneverdig godt med stram sauesmak. Har også opplevd at slakteren riktignok solgte lammekjøtt, men kunne ikke kverne den fordi de ikke hadde egen kvern til lammekjøtt. Forstå det den som kan.

Og kjøttet bør ha fett i seg. Fett er en smaksbærer, og velger man godt kjøtt fra glade dyr (altså storfe(lam som har gått ute og levd et artsriktig liv), så er det ikke så ille med fettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shepherd's Pie er med lammekjøtt, Cottage Pie er den med "vanlig kjøttdeig/kjøttfarse".

Når jeg lager min Cottage Pie, surrer jeg først finhakket løk (en løk på størrelse med en klementin) over svak varme til den er blitt myk og lett gyllen. Så tilsetter jeg gulrot i finhakka terninger (2 - 2,5 dl), samt sellerirot/pastinakk hvis jeg har det tilgjengelig (1 - 2 dl). Strør ei teskje (brun-)sukker over grønnsakene, og lar det hele surre for seg selv i fem minutter. Deretter tilsetter jeg kjøttdeigen (500 g), skrur opp temperaturen på plata, krydrer med pepper og steker kjøttdeigen til den har fått en fin brunfarge. Hvis jeg har tomatpure, så bruker jeg 1 ss. Strør ei toppet ss hvetemel over kjøtt-/grønnsaksblandingen, rører rundt, og tilsetter så en knapp halvliter med hønse- eller grønnsaksbuljong. Hvis jeg har noe rødvin stående, så har jeg også en skvett av det i. Lar det hele putre i ti minutter før jeg sjekker om det mangler salt, før jeg så setter stekepanna med lokk i stekeovnen på 160 grader i ca. en time.

Hvis jeg vil ha potetmosen oppå, så lager jeg den ferdig, og brer den over "cottage pien" de siste tjue minuttene av steketiden. Hvis jeg vil ha potetmosen lett stekt, så øker jeg temperaturen til 180-200 grader.

Det meste av rotgrønnsaker smaker godt i en Shepherd's/Cottage Pie, så ta det du liker. Erfaringsmessig vil jeg enten brukt klarnet smør, smult, eller en smaksnøytral olje som er egnet til steking i stedet for olivenolje.

Brunt sukker? Hvetemel? Hønsebuljong? Wow, dette sier jo alt om hvorfor jeg finner så utrolig mange forskjellige oppskrifter på nettet.

Takk for supert tips! Dette skal jeg prøve.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne oppskriften http://dinmat.no/Engelsk-cottage-pie, men med litt mindre melk i potetmosen.

Takk! Dette er den oppskriften som ligner mest på den jeg har "bookmarked".

Så kanskje jeg nå tar til meg en miks av det dere alle har tipset om. Jeg er vel mest opptatt av at det skal være smak(er). Som tidligere sagt; min erfaring med engelske retter er at det er uhyre sparsomt krydret, og smaker nesten ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Brunt sukker? Hvetemel? Hønsebuljong? Wow, dette sier jo alt om hvorfor jeg finner så utrolig mange forskjellige oppskrifter på nettet.

Takk for supert tips! Dette skal jeg prøve.

Den med brunt sukker er mitt bidrag. Jeg gjør det for å få frem sødmen i rotgrønnsakene. Resten av oppskriften har jeg fra The British Cookbook ( http://www.amazon.co.uk/Wiro-Cookbooks-British-Cookbook-Love/dp/1445438100 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Dette er den oppskriften som ligner mest på den jeg har "bookmarked".

Så kanskje jeg nå tar til meg en miks av det dere alle har tipset om. Jeg er vel mest opptatt av at det skal være smak(er). Som tidligere sagt; min erfaring med engelske retter er at det er uhyre sparsomt krydret, og smaker nesten ingenting.

Jeg synes det blir mye smak med den oppskriften. Bruker å være litt mer raus med worchestershiresausen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et tips til "potetlokket";

Bruk mye smør og fløte i potetmosen samt to eggeplommer.

Stivpisk eggehvitene og rør forsiktig i på slutten slik at mosen blir luftig. Strø parmesan på toppen.

Ha i salt/krydder helt til slutt.

Nam nam :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...