AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #1 Skrevet 21. januar 2015 Hver dag er en kamp mot å holde meg unna usunn mat og ikke spise for mye. Jeg kan spise og spise uten å gå lei. Selv etter et proteinrikt måltid vil jeg likevel sikle over tanken på godteri og alt usunn snacks som ligger på lur i skapet. Jeg blir nesten flau av å være en slik storspiser og opphengt i mat. Jeg hater å se på meg selv som et matvrak som må spise alt jeg kommer over. Hver dag setter jeg meg mål om å ikke spise noe godteri før lørdag og holde meg etter matplanen min, men jeg mangler rett og slett selvkontroll! Sprekker før jeg rekker å tenke. Ligger det en kjeks eller sjokolade på kjøkkenbenken, spiser jeg den selv om jeg er mett. Jeg mister rett og slett ikke interessen for mat selv om jeg er mett! Jeg skulle ønske jeg kunne spise meg passe mett og ikke få lyst på mer..Jeg kan ikke en gang se på ei bolle uten å tenke "fyfaen den der vil jeg ha", så må jeg kjempe for å holde meg. Og etter treningsøkt, lite søvn og mange timer med skole, har jeg absolutt ingen viljestyrke igjen og jeg gir etter. Kjøper selv aldri usunn mat eller snacks, bare et par biter smågodt maks 1 gang i uka. Derimot bor jeg hjemme, og mine foreldre har alltid litt snacks liggende, slik at det er umulig å motstå. Beundrer mine venner som kan ta f.eks. en neve potetgull/en rad sjokolade eller what so ever og ikke ha behov for mer, mens jeg lett kan spise en hel potetgullpose og spise meg kvalm på godteri (gjør så klart ikke det, men må kjempe for å holde meg). Forøvrig er jeg normalvektig, trener hver dag og er svært opptatt av riktig kosthold. Får derimot ikke de resultatene jeg vil ha på grunn av mitt behov for "liiiten bit av ditt og datt her og der" hver dag slik at kaloriinntaket mitt ligger på vedlikehold. Nytter heller ikke å føre matlogg, prøvd mange ganger, men mister motivasjonen og synes det blir for mye stress og mas. Noen tips til hva jeg kan gjøre med dette? Må jeg bare innse at jeg er slik som alltid har lyst på mat hele tiden? Kvinne 23 Anonymous poster hash: 12ed1...43b
FruHudson Skrevet 21. januar 2015 #2 Skrevet 21. januar 2015 Jeg er sånn som deg, alt eller ingenting. Derfor har jeg spisedager på lørdager der jeg hiver i meg alt jeg vil uten begrensninger. I ukedagene prøver jeg å spise forholdsvis sunt, og det fungerer for meg. Siden jeg er like småsulten etter 2 brødskriver som etter 5, så stopper jeg etter 2. Det er nok selvkontroll det handler om, så det er nok det du må jobbe med Prøv å kjøpe inn alternativer til godteri, som for eksempel frukt, bær, grønnsaker, sukkerfri tyggis, sukkerfrie pastiller. Lag deg smolthie når du vil ha noe godt, eller ta en yoghurt.
Elanore Skrevet 21. januar 2015 #3 Skrevet 21. januar 2015 Jeg har hatt det slik, men innså at jeg er en av de "heldige" som er sukkeravhengig. Løsningen ble å holde meg HELT unna sukker, hvitt mel etc. Det er neppe et råd du setter enormt stor pris på å få, kanskje mye fordi det virker uoppnåelig... Greia er bare at dersom dette er problemet, så får du vansker med å finne en annen løsning enn å kutte det ut helt. Verdt et forsøk, selv om jeg ser at situasjonen rundt kan gjøre det særlig vanskelig. Klarer du å holde deg unna alt av søtt i noen uker, så kan jeg nesten garantere at det blir vesentlig lettere å opprettholde det. For min del, skal det ikke mer enn én utskeielse til før jeg sprekker totalt og må "avvennes" igjen, så det er ganske kjipt... Heldigvis har jeg lært meg at det ikke er verdt det, men det tok meg 3 år å få ord til å følges opp med handling - altså flere år etter at jeg innså at jeg er sukkeravhengig. Lærte jo at den utskeielsen etter fire uker uten sukker IKKE kom til å være fantastisk - hjernen husker bare hvordan det pleide å føles og får en til å idolisere matvaren, men man blir faktisk ganske skuffet over smaken hvis man har holdt seg unna sukker lenge nok. Kanskje "totalt avhold" kunne vært en løsning også for deg? Om du klarer å bare spise det "en gang i blant", er jo det trolig å foretrekke, men det virker jo ikke som om det har ført frem... 2
blåboks Skrevet 21. januar 2015 #4 Skrevet 21. januar 2015 Jeg har hatt det slik, men innså at jeg er en av de "heldige" som er sukkeravhengig. Løsningen ble å holde meg HELT unna sukker, hvitt mel etc. Det er neppe et råd du setter enormt stor pris på å få, kanskje mye fordi det virker uoppnåelig... Greia er bare at dersom dette er problemet, så får du vansker med å finne en annen løsning enn å kutte det ut helt. Verdt et forsøk, selv om jeg ser at situasjonen rundt kan gjøre det særlig vanskelig. Klarer du å holde deg unna alt av søtt i noen uker, så kan jeg nesten garantere at det blir vesentlig lettere å opprettholde det. For min del, skal det ikke mer enn én utskeielse til før jeg sprekker totalt og må "avvennes" igjen, så det er ganske kjipt... Heldigvis har jeg lært meg at det ikke er verdt det, men det tok meg 3 år å få ord til å følges opp med handling - altså flere år etter at jeg innså at jeg er sukkeravhengig. Lærte jo at den utskeielsen etter fire uker uten sukker IKKE kom til å være fantastisk - hjernen husker bare hvordan det pleide å føles og får en til å idolisere matvaren, men man blir faktisk ganske skuffet over smaken hvis man har holdt seg unna sukker lenge nok. Kanskje "totalt avhold" kunne vært en løsning også for deg? Om du klarer å bare spise det "en gang i blant", er jo det trolig å foretrekke, men det virker jo ikke som om det har ført frem... Har en mistanke om at det vil fungere ja. I perioder der jeg har klart å holde meg unna alt, har det gått litt lettere, men straks jeg spiser liitt godteri og kaker så sprekker jeg totalt som du også beskriver. Men har vært skeptisk til å være totalt avhold ettersom jeg leser "overalt" at en bør kunne kose seg i helgene for å ikke sprekke. Dumme meg som ikke har lyttet til kroppen og vurdert det før Skal definitivt prøve som deg og kutte søtsaker, har på følelsen at det vil hjelpe!
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #5 Skrevet 21. januar 2015 For meg hjalp det å kutte ut sukker, og tilsette mer fett til hvert måltid Anonymous poster hash: bb591...4bd
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #6 Skrevet 21. januar 2015 Jeg er slik jeg også. Elsker mat, kunne ha spist til jeg ble kvalm _hele_ tiden, til frokost, lunsj, kveldsmat, osv...... Er en kvinne i 20årene, og absolutt ikke overvektig! du er ikke alene!!! Anonymous poster hash: 02db3...eb9
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #7 Skrevet 21. januar 2015 For meg hjalp det å kutte ut sukker, og tilsette mer fett til hvert måltid Anonymous poster hash: bb591...4bd Kuttet du ut sukker totalt? Spiser du mye frukt da (er jo mye fruktsukker i en del frukter)? Eller hva med bakevarer uten sukker? Anonymous poster hash: 12ed1...43b
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #8 Skrevet 21. januar 2015 Jeg er som deg, og det enkleste for meg har rett og slett vært å ikke ha noe i huset. Jeg har spisedag på lørdager, og trenger å ha det å se frem til (totalt avhold funket overhodet ikke for meg), og i ukedagene har jeg INGENTING av søtsaker i huset. Da har jeg ikke noe å ta uansett hvor stort suget blir. Anonymous poster hash: 4fd83...fcd
kari2 Skrevet 21. januar 2015 #9 Skrevet 21. januar 2015 Å pusse tennene ofte, spise ofte og lite, og tyggis når du har lyst på noe søtt, kan hjelpe. Og ellers- go cold turkey on the sweets! Å kutte helt minsker søtsuget for meg, i hvert fall:)
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #10 Skrevet 21. januar 2015 Kuttet du ut sukker totalt? Spiser du mye frukt da (er jo mye fruktsukker i en del frukter)? Eller hva med bakevarer uten sukker? Anonymous poster hash: 12ed1...43b I starten kuttet jeg ut alt. Nå kan jeg spise en frukt i blant. Hvis jeg baker, bruker jeg kokosmel, mandelmel og sukrin +. Det hender at jeg lager noe godt til helgen. Jeg begynte ikke med det før søtsuget var borte. For andre hjelper det kanskje å bare kutte ned, men her funket kun vold turkey Det tok et par uker å komme over "abstinensene", da.. Men det var verdt det!Anonymous poster hash: bb591...4bd
Gjest earlgrey Skrevet 21. januar 2015 #11 Skrevet 21. januar 2015 Jeg er som deg, og det enkleste for meg har rett og slett vært å ikke ha noe i huset. Jeg har spisedag på lørdager, og trenger å ha det å se frem til (totalt avhold funket overhodet ikke for meg), og i ukedagene har jeg INGENTING av søtsaker i huset. Da har jeg ikke noe å ta uansett hvor stort suget blir.Anonymous poster hash: 4fd83...fcd Som TS skriver bor hun fortsatt hjemme og vil da alltid ha godteri/snacks tilgjengelig. Vet akkrat hvor frustrerende det er! Selv kjøper jeg kun eksotisk frukt hvis jeg skal kose meg, men hjelper lite når jeg kommer hjem til et skap med masse sjokolade Uansett TS, du bør kanskje prøve å holde deg helt unna sukker og snacks en periode, så blir det lettere og motstå noen mener frukt øker lysten på noe søtt og at man ikke skal erstatte sjokolade med frukt. Jeg mener det er veldig subjektivt, for meg hjelper det definitivt å spise frukt hvis jeg skal unngå godteri
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #12 Skrevet 21. januar 2015 I starten kuttet jeg ut alt. Nå kan jeg spise en frukt i blant. Hvis jeg baker, bruker jeg kokosmel, mandelmel og sukrin +. Det hender at jeg lager noe godt til helgen. Jeg begynte ikke med det før søtsuget var borte. For andre hjelper det kanskje å bare kutte ned, men her funket kun vold turkey Det tok et par uker å komme over "abstinensene", da.. Men det var verdt det!Anonymous poster hash: bb591...4bd Mente så klart cold turkey Anonymous poster hash: bb591...4bd
blåboks Skrevet 21. januar 2015 #13 Skrevet 21. januar 2015 I starten kuttet jeg ut alt. Nå kan jeg spise en frukt i blant. Hvis jeg baker, bruker jeg kokosmel, mandelmel og sukrin +. Det hender at jeg lager noe godt til helgen. Jeg begynte ikke med det før søtsuget var borte. For andre hjelper det kanskje å bare kutte ned, men her funket kun vold turkey Det tok et par uker å komme over "abstinensene", da.. Men det var verdt det!Anonymous poster hash: bb591...4bd Baker det meste av kokosmel eller havremel og erstatter sukker med sukrin, men hjelper ikke. Så kanskje det er en idé å kutte ut alt for ei stund før jeg kan bake noen sunt igjen av og til!
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #14 Skrevet 21. januar 2015 Baker det meste av kokosmel eller havremel og erstatter sukker med sukrin, men hjelper ikke. Så kanskje det er en idé å kutte ut alt for ei stund før jeg kan bake noen sunt igjen av og til! Ja, for min del hjalp det i alle fall å kvitte meg med søtsuget først. Deretter kunne jeg bli kjent med kroppen på ny, og se hva jeg kan spise av sunnere snacks. Jeg misunnet lenge de som kunne kose seg med godteri uten å "ta helt av", men nå klarer jeg meg veldig fint. Angrer ikke på valget jeg tok - det å leve sukkerfritt er det lureste jeg har gjort Anonymous poster hash: bb591...4bd 1
blåboks Skrevet 22. januar 2015 #15 Skrevet 22. januar 2015 Ja, for min del hjalp det i alle fall å kvitte meg med søtsuget først. Deretter kunne jeg bli kjent med kroppen på ny, og se hva jeg kan spise av sunnere snacks. Jeg misunnet lenge de som kunne kose seg med godteri uten å "ta helt av", men nå klarer jeg meg veldig fint. Angrer ikke på valget jeg tok - det å leve sukkerfritt er det lureste jeg har gjort Anonymous poster hash: bb591...4bd Hørtes fornuftig ut! Skal testes ut
Elanore Skrevet 22. januar 2015 #16 Skrevet 22. januar 2015 Har en mistanke om at det vil fungere ja. I perioder der jeg har klart å holde meg unna alt, har det gått litt lettere, men straks jeg spiser liitt godteri og kaker så sprekker jeg totalt som du også beskriver. Men har vært skeptisk til å være totalt avhold ettersom jeg leser "overalt" at en bør kunne kose seg i helgene for å ikke sprekke. Dumme meg som ikke har lyttet til kroppen og vurdert det før Skal definitivt prøve som deg og kutte søtsaker, har på følelsen at det vil hjelpe! Det er dette som er faren med å høre for mye på generelle råd. For mange, er det der løsningen. Hvis du er mer som meg, så vil det ikke bli med "en dessert på lørdagen - så man holder ut", men heller massiv mumsing i flere timer/dager. Noen reagerer mer på sukker enn andre, og det er godt mulig du er en av dem. Du kjenner deg selv best! Det at du ikke har fastlåste tanker om at "jammen jeg må jo leve litt" dersom disse tankene faktisk hindrer deg i å nå målene dine, antyder for meg at det er helt mulig for deg å få dette til. Om det tar tid før du klarer å holde ut lenge nok til at det virkelig blir synlig for deg at det går lettere, så får det bare ta tid. Det er verdt det dersom det er løsningen for deg og din kropp. Kudos for å undersøke aktivt og åpne for nye muligheter. Det er helt nødvendig for at du skal finne løsninger som passer deg og din kropp. Jeg leste en bok som lærte meg mye om hvorfor vi overspiser etc. Hvis du har lyst til å lære mer om sånt, så kan jeg gjerne finne den for deg. Den tok for seg problemene du beskriver, samt forklarer hvorfor det er slik - samt hva du kan gjøre med det.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #17 Skrevet 22. januar 2015 Trådstarter, du beskriver godt et problem mange sliter med. Jeg kan ikke ha noe tilgjengelig, for da tenker jeg på det hele kvelden helt til jeg får trykket det i meg. Anonymous poster hash: c95fd...0d0
blåboks Skrevet 7. februar 2015 #18 Skrevet 7. februar 2015 Det er dette som er faren med å høre for mye på generelle råd. For mange, er det der løsningen. Hvis du er mer som meg, så vil det ikke bli med "en dessert på lørdagen - så man holder ut", men heller massiv mumsing i flere timer/dager. Noen reagerer mer på sukker enn andre, og det er godt mulig du er en av dem. Du kjenner deg selv best! Det at du ikke har fastlåste tanker om at "jammen jeg må jo leve litt" dersom disse tankene faktisk hindrer deg i å nå målene dine, antyder for meg at det er helt mulig for deg å få dette til. Om det tar tid før du klarer å holde ut lenge nok til at det virkelig blir synlig for deg at det går lettere, så får det bare ta tid. Det er verdt det dersom det er løsningen for deg og din kropp. Kudos for å undersøke aktivt og åpne for nye muligheter. Det er helt nødvendig for at du skal finne løsninger som passer deg og din kropp. Jeg leste en bok som lærte meg mye om hvorfor vi overspiser etc. Hvis du har lyst til å lære mer om sånt, så kan jeg gjerne finne den for deg. Den tok for seg problemene du beskriver, samt forklarer hvorfor det er slik - samt hva du kan gjøre med det. Vil veldig gjerne vite navnet på boken, hørtes interessant ut!
Pringle Skrevet 7. februar 2015 #19 Skrevet 7. februar 2015 Jeg har alltid lyst på noe godt - men jeg vet at jeg må holde igjen for å ikke bli feit (igjen). Jeg har hatt god nytte av å lese om "sukkeravhengighet" og matvareindustriens metoder for å få oss "hekta", og om metoder man selv kan ta i bruk for å gjøre det enklere å ta gode valg. En bok som hjalp meg veldig, var Hjernen styrer vekten din. Jeg har ikke kuttet ut godterier, snop, kaker, pizza, snacks osv helt, men fokuserer på velsmakende variert og balansert mat (ingen lettprodukter) til hverdags, og spiser så hva som måtte tilbys ved spesielle anledninger (som da ikke får bli hver dag). 1
lillsunshine Skrevet 8. februar 2015 #20 Skrevet 8. februar 2015 Jeg har det på samme måte som deg, når jeg er hjemme på ferie. Jeg har ingen viljestyrke dersom jeg vet at det ligger godteri tilgjengelig, så det blir alltid mye usunt når jeg er hjemme. Heldigvis er det bare ferier, og når jeg er tilbake hos meg selv har jeg mye bedre kontroll. Jeg klarer nemlig å kontrollere meg når jeg handler og begrenser meg stort sett til helgen med usunne ting. Har dessverre ikke noen gode råd nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå