Gå til innhold

Pmto ønsker hjemmebesøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en avtale om en ukes tid på kontoret til pmto. Det er barnehagen som ønsket kontakten med de, og det var Pga at mitt barn er bestemt, og muligens trenger litt mer grenser. Selv ser jeg ikke barnet mitt som et problembarn, og har et godt forhold til barnet. Men så fikk jeg sms om de kan komme på hjemmebesøk istedenfor. Og nå lurer jeg på hvorfor, når jeg egentlig skulle i møte med de på kontoret. Hva kan være grunnen til dette? Begynner å lure på om det er noen misforståelse.

Anonymous poster hash: abcb0...778

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er pmto?

Anonymous poster hash: 5d446...45f

• Liker 5
Skrevet

Et lavterskeltilbud til par med barn med atferdsproblemer. Men mitt barn har ikke atferdsproblemer. Er veldig bestemt ja, men ingen problemer i hverdagen som jeg ser, og ikke annerledes enn andre barn. Ingen trass, ingen sinneutbrudd. Så jeg skjønner egentlig ikke greia.

Gjest Haaploes
Skrevet

Et lavterskeltilbud til par med barn med atferdsproblemer. Men mitt barn har ikke atferdsproblemer. Er veldig bestemt ja, men ingen problemer i hverdagen som jeg ser, og ikke annerledes enn andre barn. Ingen trass, ingen sinneutbrudd. Så jeg skjønner egentlig ikke greia.

I så fall er det vel bare å slippe dem inn? :-)

Skrevet

Pmto er foreldreveiledning. Ikke fordi barnet nødvendigvis har atferdsproblemer men for å veilede foreldrene i å sette grenser osv.

Anonymous poster hash: e4e10...c17

• Liker 4
Skrevet

Et lavterskeltilbud til par med barn med atferdsproblemer. Men mitt barn har ikke atferdsproblemer. Er veldig bestemt ja, men ingen problemer i hverdagen som jeg ser, og ikke annerledes enn andre barn. Ingen trass, ingen sinneutbrudd. Så jeg skjønner egentlig ikke greia.Anonymous poster hash: abcb0...778

Da skjønner jeg at de vil komme inn i hjemmet for å se hvordan barnet ditt er. De får jo bedre inntrykk i hjemmet, enn på et kontor.

Anonymous poster hash: 5d446...45f

• Liker 2
Skrevet

Pmto er foreldreveiledning. Ikke fordi barnet nødvendigvis har atferdsproblemer men for å veilede foreldrene i å sette grenser osv. Anonymous poster hash: e4e10...c17

Ja, det er nok det da. Og ja, så klart de får bedre inntrykk av barnet og samarbeidet mellom foreldre og barn i hjemmet. Men, jeg lurer litt på hva som endret seg, fra kontormøte til hjemmebesøk.

Skrevet

Barnehagen som foreslo dette, og at de mente at barnet fungerer godt sosialt, samtidig som at det ikke gjør det. (?) Jeg forsto det ikke helt, fordi mitt barn aldri har hatt problemer sosialt som jeg har sett, og er blid, omgjengelig og glad i å leke med andre unger.

Skrevet

Ja, det er nok det da. Og ja, så klart de får bedre inntrykk av barnet og samarbeidet mellom foreldre og barn i hjemmet. Men, jeg lurer litt på hva som endret seg, fra kontormøte til hjemmebesøk.

Pmto er somregel uten barnet tilstede, men det er jo en stor fordel om de får møte barnet og se hvordan barnet og samspillet dere imellom er.

Jeg syns det er meningsløst å få veiledning uten at de som skal veilede har møtt barnet så jeg ser på det som positivt at de vil komme på hjemmebesøk, det hadde jeg satt pris på iallefall.

Hilsen en som sliter med å få et godt veiledningstilbud fra kommunen.

Skrevet

Må bare spørre, mener du egentlig PPT? For det er veiledningen som heter pmto, ikke de som gir veiledningen. (Ettersom du sier "på kontoret til pmto")

Skrevet

Må bare spørre, mener du egentlig PPT? For det er veiledningen som heter pmto, ikke de som gir veiledningen. (Ettersom du sier "på kontoret til pmto")Anonymous poster hash: e4e10...c17

Nei, pmto. Det er en person som jobber i pmto som kommer på besøk.

Skrevet

Nei, pmto. Det er en person som jobber i pmto som kommer på besøk.

En som jobber med pmto eller har dere virkelig en egen instans kun for pmto?

Jeg er bare nysgjerrig altså. Hørtes rart ut om det var en egen pmto instans i kommunen.

Skrevet

Tror de har en egen enhet. Men hva vet vel jeg. De er iallefall eksperter på området.

Skrevet

Jeg hadde en avtale om en ukes tid på kontoret til pmto. Det er barnehagen som ønsket kontakten med de, og det var Pga at mitt barn er bestemt, og muligens trenger litt mer grenser. Selv ser jeg ikke barnet mitt som et problembarn, og har et godt forhold til barnet. Men så fikk jeg sms om de kan komme på hjemmebesøk istedenfor. Og nå lurer jeg på hvorfor, når jeg egentlig skulle i møte med de på kontoret. Hva kan være grunnen til dette? Begynner å lure på om det er noen misforståelse.

Så flott, dere er kjempeheldige! PMTO er et flott opplegg, og dere burde være kjempeglade for å få veiledning gjennom dem :)

Selv om du har et godt forhold til barnet ditt, og ikke ser på det som et problembarn, kan det likevel være nyttig å få innspill. Barnehagen hadde nok ikke satt i gang tiltak hvis det ikke er en grunn til det. Mange foreldre ser ikke selv hva barnet deres sliter med, og skjønner ikke hvorfor barnehage/skole setter i gang tiltak. Tro meg, det skjer ikke uten grunn. Med alle barn som trenger hjelp i dag, dikter man ikke akkurat opp noe sånn. Ventelistene er jo kjempelange både hos logoped, PPT, BUP osv.

Skrevet

Så flott, dere er kjempeheldige! PMTO er et flott opplegg, og dere burde være kjempeglade for å få veiledning gjennom dem :)

Selv om du har et godt forhold til barnet ditt, og ikke ser på det som et problembarn, kan det likevel være nyttig å få innspill. Barnehagen hadde nok ikke satt i gang tiltak hvis det ikke er en grunn til det. Mange foreldre ser ikke selv hva barnet deres sliter med, og skjønner ikke hvorfor barnehage/skole setter i gang tiltak. Tro meg, det skjer ikke uten grunn. Med alle barn som trenger hjelp i dag, dikter man ikke akkurat opp noe sånn. Ventelistene er jo kjempelange både hos logoped, PPT, BUP osv.

Vel, barnehagen er meget spesiell, snakket nylig med tre foreldre i barnehagen, samtlige hadde blitt meldt til barnevernet Pga bagateller slikt som matsøl rundt munnen ene dagen, en annen fikk beskjed om å ta med mindre klær i barnehagen, og dermed meldte de Pga barnet "hadde for lite klær" i barnehagen. De gjør sport i å melde. Jeg vet nå ikke helt jeg... Er litt hersketeknikk ute og går. Men nå er ikke det mine saker.

Det som gjelder mitt barn, er nok noe det sosiale, selv om jeg ikke ser noen problemer der, pluss grensesetting vil jeg tro. Selv om jeg syns ting er greit, så er det sikkert greit med veiledning og å få vite hva som trengs. Barnet mitt er veldig veldig aktivt, men det er ikke noe aggresjon eller raseri å se. Helsesøster er imponert etter fireårskontrollen, og sa at jeg som mor må være veldig stolt fordi barnet utmerket seg på en veldig bra måte, og er langt foran andre på sin alder mentalt, og flere har kalt barnet mitt begavet. Unntatt barnehagen da, som jeg føler ser barnet med feil øyne.

Skrevet

Vel, barnehagen er meget spesiell, snakket nylig med tre foreldre i barnehagen, samtlige hadde blitt meldt til barnevernet Pga bagateller slikt som matsøl rundt munnen ene dagen, en annen fikk beskjed om å ta med mindre klær i barnehagen, og dermed meldte de Pga barnet "hadde for lite klær" i barnehagen. De gjør sport i å melde. Jeg vet nå ikke helt jeg... Er litt hersketeknikk ute og går. Men nå er ikke det mine saker.

Det som gjelder mitt barn, er nok noe det sosiale, selv om jeg ikke ser noen problemer der, pluss grensesetting vil jeg tro. Selv om jeg syns ting er greit, så er det sikkert greit med veiledning og å få vite hva som trengs. Barnet mitt er veldig veldig aktivt, men det er ikke noe aggresjon eller raseri å se. Helsesøster er imponert etter fireårskontrollen, og sa at jeg som mor må være veldig stolt fordi barnet utmerket seg på en veldig bra måte, og er langt foran andre på sin alder mentalt, og flere har kalt barnet mitt begavet. Unntatt barnehagen da, som jeg føler ser barnet med feil øyne.

Vel, sånne uttalelser fra andre foreldre bør tas med en stor klype salt. Det ligger nok mye mer bak enn det de sier selv, og det andre observerer. Det går neppe sport i å melde til BV, det synes jeg var en veldig spesiell uttalelse.

Er du så misfornøyd med barnehagen, bør du heller bytte.

Skrevet

Det blir skole snart, så barnehagetiden er over om litt. Å skifte for noen få måneder syns jeg er unødvendig.

Skrevet

Hva andre foreldre sier om at de er meldt til barnevernet ville jeg tatt med en klype salt ja.... :)

Anonymous poster hash: 88b4d...e51
  • Liker 6
Skrevet

Hvorfor har barn atferdsvansker?

Anonymous poster hash: 47293...3e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...