AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #1 Skrevet 21. januar 2015 Jeg er normalvektig, men har stort sett alt av fett og muskler samlet i hofteområdet mens overkroppen er nokså skrapa for alt. For å få mer balanse i kroppen har jeg trent noen halvhjertede økter med styrke et par-tre ganger i uka i noen få uker. Av diverse grunner burde jeg trent litt styrke på underkroppen også. Jeg har trent en del kondisjon i mange år og har derfor en del muskler i beina, men har ikke trent styrke på minst 10 år. Problemet er at jeg er litt usikker på om dette vil gjøre lårene mine enda større? Alle sier jo at jenter ikke bygger muskler i særlig grad og at muskler tar mindre plass enn fett, osv osv. Men jeg ser jo at armene mine har blitt større bare av det lille jeg har gjort. Neida, det er ikke veldig mye, og det er helt greit for overkroppen, men lårene skulle jeg helst hatt ned i diameter, ikke opp... Så jeg lurer litt på hvordan det er med jenter og muskelbygging? Hvor mye (eller lite) skal til før det blir en synlig økning av volum? Går det an å trene musklene sterkere uten at de blir særlig større? Eller lager jeg problemer av ingenting? Det er kanskje ikke så rart at armene ble større siden det ikke var noe muskler der fra før, mens beina har jo blitt trent en god del av å jogge og har kanskje ikke potensiale til å bli så mye større? Anonymous poster hash: 7d97a...b94
FitnessIna Skrevet 21. januar 2015 #2 Skrevet 21. januar 2015 (endret) Rett etter en treningsøkt vil du antakeligvis se større ut, fordi de er litt pumpet, holder vann osv. Per treningsøkt kan muskelmassen øke ca 0.1%, om jeg ikke tar helt feil, dvs ikke mye - så du har antakeligvis ikke økt mye i størrelse enda, selv om du ser litt forskjell. Om du vil bygge styrke fremfor størrelse, hold deg til maks 6reps Dette vil selvfølgelig gi noe volum i musklene etterhvert, men det vil primært gi styrkeøkning. Endret 21. januar 2015 av FitnessIna
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #3 Skrevet 21. januar 2015 Takk for svaret. Så du mener at få, men tunge repetisjoner er bedre enn flere lette? Det overrasker meg litt, for i løping er det vel motsatt? Maratonløpere er jo mye spinklere enn sprintere, for å sette det litt på spissen? Anonymous poster hash: 7d97a...b94
FitnessIna Skrevet 21. januar 2015 #4 Skrevet 21. januar 2015 Jeg utdanner meg som PT, vet hva jeg snakker om. Muskelvekst/hypertrofi - mange reps (8-12) på lett belastning. Muskelstyrke - få reps, 1-6
Gjest Skrevet 21. januar 2015 #5 Skrevet 21. januar 2015 Ville satset på få repetisjoner ja, gjerne prøvd et program som 5x5 (eller 3x5),som stronglift, starting strength etc.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #6 Skrevet 21. januar 2015 Jeg utdanner meg som PT, vet hva jeg snakker om. Muskelvekst/hypertrofi - mange reps (8-12) på lett belastning. Muskelstyrke - få reps, 1-6 Hvor utdanner du deg? Hvor langt studieløp er det? Anonymous poster hash: c0be2...680
kari2 Skrevet 21. januar 2015 #7 Skrevet 21. januar 2015 Kjør mange gjentakelser med ikke altfor hard belastning.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #8 Skrevet 21. januar 2015 Rett etter en treningsøkt vil du antakeligvis se større ut, fordi de er litt pumpet, holder vann osv. Per treningsøkt kan muskelmassen øke ca 0.1%, om jeg ikke tar helt feil, dvs ikke mye - så du har antakeligvis ikke økt mye i størrelse enda, selv om du ser litt forskjell. Om du vil bygge styrke fremfor størrelse, hold deg til maks 6reps Dette vil selvfølgelig gi noe volum i musklene etterhvert, men det vil primært gi styrkeøkning. vekst kommer ikke før du sover, så det der er helt feil. det er også påvist at rep-antallet ikke har noe å si, det er det totale volumet gjennom en økt og en uke som skaper muskelvekst. Anonymous poster hash: b9228...ce1
FitnessIna Skrevet 22. januar 2015 #9 Skrevet 22. januar 2015 Hvor utdanner du deg? Hvor langt studieløp er det? Anonymous poster hash: c0be2...680 Utdanner meg gjennom AFPT Har holdt på siden tidlig Oktober, har eksamen i Mars. vekst kommer ikke før du sover, så det der er helt feil. det er også påvist at rep-antallet ikke har noe å si, det er det totale volumet gjennom en økt og en uke som skaper muskelvekst. Anonymous poster hash: b9228...ce1 Jeg mente ikke at muskelen vokser akkurat når du har en økt - men fra en økt til neste. Og som en generell regel sier man at hypertrofi kommer av 8-12 reps - det er selvfølgelig ikke så enkelt som det, man må også tenke volum og TUT, men det er en generell huskeregel.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #10 Skrevet 22. januar 2015 TS her. Takk for hjelpen. Jeg trener bare hjemme for tiden. Finnes det øvelser for bein og rumpe man kan gjøre enkelt hjemme som er så tunge at man bare greier max 6 repetisjoner? Anonymous poster hash: 7d97a...b94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå