AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #1 Skrevet 21. januar 2015 Dette er gjerne ikke akkurat det mest behagelige emnet å gå inn på, men som overskriften sier så hadde jeg operasjon for en ukes tid siden. Ikke nok med at jeg enda ligger nede med smerter, er at jeg har hatt avføring to ganger denne uka. Beklager, men jeg går litt inn i detaljer her. Men første gangen satt jeg rundt 45 minutt på do, og fikk ikke ut mye. Det som faktisk kom ut var hardt som sten. Jeg går på tramadol og diclofenac. Jeg vet det er vanlig med forstoppelse etter en operasjon, men det jeg lurer på er hva dere som har slitt med dette selv anbefaler meg å bruke? Og hvordan blir det? Blir det slik at jeg kommer til å sitte timevis på toalettet etterpå, eller løsner det bare avføringen opp litt? Jeg har aldri prøvd dette så jeg vet ikke helt hva jeg skal forvente meg, å det er litt skummelt. Gleder meg ikke til neste do besøk Anonymous poster hash: ef067...af6
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #2 Skrevet 21. januar 2015 Som du sier, det er helt normalt. Tramadol og Diclofenac gjør så tarmene suger opp mer vann fra avføringen enn nødvendig og den blir tørr og hard. Prøv å drikk rikelig med vann, spis mye fiber og prøv å komme i aktivitet. Du kan også pøse på med Biola for å få igang den normale tarmfloraen Anonymous poster hash: c806f...f8a
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #3 Skrevet 21. januar 2015 hva har du operert? Anonymous poster hash: 045b6...c0b
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #4 Skrevet 21. januar 2015 Som du sier, det er helt normalt. Tramadol og Diclofenac gjør så tarmene suger opp mer vann fra avføringen enn nødvendig og den blir tørr og hard. Prøv å drikk rikelig med vann, spis mye fiber og prøv å komme i aktivitet. Du kan også pøse på med Biola for å få igang den normale tarmfloraen Anonymous poster hash: c806f...f8a Ikke så lett å trene da jeg har operert foten og går på krykker. Og i tillegg nettopp har hatt feber, og formen ikke er helt på topp enda Men biola skal prøves! :D Anonymous poster hash: ef067...af6
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #5 Skrevet 21. januar 2015 Har operert flere ganger i bukhulen, og slitt med tilsvarende problem. Spiste så mange Kivier og svisker som jeg klarte å trykke i meg for å få fiber i tarmen. Kivi er en av de mest fiberrike fruktene vi har. Og drikk rikelig. Ikke prøv med avføringsmidler fra apoteket da skyver du bare problemet foran deg. Anonymous poster hash: 904ee...069
Skolejenta Skrevet 21. januar 2015 #6 Skrevet 21. januar 2015 Har operert flere ganger i bukhulen, og slitt med tilsvarende problem. Spiste så mange Kivier og svisker som jeg klarte å trykke i meg for å få fiber i tarmen. Kivi er en av de mest fiberrike fruktene vi har. Og drikk rikelig. Ikke prøv med avføringsmidler fra apoteket da skyver du bare problemet foran deg.Anonymous poster hash: 904ee...069 Kiwi kan jeg få i meg! :D Men sviske kan legges på hylla til nødstilfelle Jeg ville helst ikke bruke avføringsmiddel da det høres så ubehagelig ut, selv om jeg ikke har peiling om hva det gjør, men trodde ikke jeg hadde noe annet valg. Så takk! Det betyr jeg har andre alternativer!
Pinkee Skrevet 21. januar 2015 #7 Skrevet 21. januar 2015 Kiwi og biola, og myyyye vann! Funker ikke det, så får du noe på apotek som heter Lactulose eller noe slikt, det skal hjelpe, men har aldri prøvd selv. Men, det kan også være greit med slik micro-lax eller hva det heter, slike tuber som du sprøyter opp i endetarmen. Men, bare noen få, er bedre med noen slike, enn at du presse hemmorider på deg.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #8 Skrevet 21. januar 2015 Masse vann, te, juice, saft, kjeks, fiber..lakserende mat..som svisker, sviskejuice, kaffe, sjokolade, lakris. Å være i bevegelse er kjempeviktig for at tarmene skal fungere..selv om man har vondt, om så trening i senga. Er selv tarmoperert, og vi tarmopererte må helst opp og gå, gå, gå for å få i gang tarmene. Ikke så lett på krykker, men selv de eldre må opp og sitte i alle fall, bedre å sitte enn å ligge. Men vet det er lettere å legge seg ned..har gjort det selv. : ) Anonymous poster hash: 7e5ea...91b
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #9 Skrevet 21. januar 2015 Kiwi kan jeg få i meg! :D Men sviske kan legges på hylla til nødstilfelle Jeg ville helst ikke bruke avføringsmiddel da det høres så ubehagelig ut, selv om jeg ikke har peiling om hva det gjør, men trodde ikke jeg hadde noe annet valg. Så takk! Det betyr jeg har andre alternativer! Når ikke er en favoritt hos deg, liker du annen tørket frukt? Rosiner, fiken/dadler, fersken? Dette får og fart på tarmene. For mye melkesyrebakterier kan gjøre deg kvalm sammen med medisinene. Tydde til babymatglassene med sviskesaft og lukket øynene og drakk en flaske på styrten. Eldre mennesker pleier og å drikke et stort glass lunkent vann, ca 37 grader, ca en halv time før de spiser noe annet. Dette skal og hjelpe. Du får prøve deg frem. Skønner ditt ubehag.Anonymous poster hash: 904ee...069
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #10 Skrevet 21. januar 2015 Glemte duphalac, det mykgjør avføringen, er veldig søt seig væske man drikker om morgenen..vet ikke hvor mye det hjalp, men fikk det på sykehuset og kjøpte på apotek for å ha hjemme. Har brukt klyx i forbindelse med operasjon, men det skal ikke brukes ofte. Det var effektivt for å tømme tarmen da. Finnes også miniklyx.. Er ikke vondt å bruke, i allefall ikke for meg. Men du bør nok bruke naturlige metoder først og fremst, og snakk med legen. : ) Anonymous poster hash: 7e5ea...91b
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #11 Skrevet 21. januar 2015 Masse vann, bevegelse, svisker eller sviskejuise, og annet frukt ville jeg anbefalt. Duphalac/betulac/lactulose som man får kjøpt på apotek ville jeg ventet med. Den skal smøte tarmen, men hvis man ikke får i seg nok vann så kan avføringen bli steinhard! biola og sviskesyltetøy og funker fett! Sviskesyltetøy bruker de og på sykehuset så er ganske trygt. Hvis du abolutt må ty til avføringsmidler så anbefaler jeg laksoberal dråper, reseptfritt på apotek. 5 dr er nok i første omgang. kan blandes i litt vann. Lykketil. Anonymous poster hash: 02cf6...97c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå