AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #1 Skrevet 21. januar 2015 Har vel vært noe snakk om dette. Disse bårene er jo ikke akkurat veldig brede. http://www.helse-bergen.no/no/PublishingImages/860/Inni_ambulansen_bakd%C3%B8r_860x400.jpg Anonymous poster hash: 9b320...93f
Baktusen Skrevet 21. januar 2015 #2 Skrevet 21. januar 2015 Det er jeg helt enig i. Men ble selv kjørt til sykehuset i ambulanse for noen år siden, og med mine 98 kg. har jeg aldri tenkt over at det var noe problem. Men strengt tatt var jeg nok full av smerter, og opptatt med andre ting. Likevel, jeg kom meg frem. Likevel, det finnes jo mennesker som veier en god del mer enn meg. Lurer jo litt på hvordan situasjonen blir om de skal hentes. Og ved mennesker i x-etasje, uten heis.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #3 Skrevet 21. januar 2015 Jeg er 171 cm høy og veier 159 kg. Jeg har blitt hentet med ambulanse sju ganger det siste halvåret og vekta eller størrelsen min har aldri vært noe tema. Men selvfølgelig hadde det vært et problem dersom jeg bodde øverst i en høyblokk, men det hadde vel knapt hatt noe med størrelsen på båra eller ambulansen å gjøre. Jeg antar de hadde måttet tilkalle nok en ambulanse, slik at de fikk to mann ekstra til å bære...? Anonymous poster hash: 900d4...24a
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #4 Skrevet 22. januar 2015 Opp til ca 150 kg går det greit, mer enn det så holder ambulansebåren (tåler vel 250), men sykehussenger, undersøkelsebenker, operasjonsbenker o.l holder ikke. Hos oss har vi en spesialseng og en operasjonsbenk som tåler hhv 180 og 200 kg, men blir flere smellfeite folk innlagt samtidig kan man bare hjelpe en av dem skikkelig. Og helt ærlig så mener jeg ikke man kan forvente å bli bært ut på båre når man veier så mye, da får man gå ut i bilen på egen hånd. Å skulle strupe alle ressurser for å bære ut noen på 160 kg blir helt feil, å ta beina fatt er da en av konsekvensene med å veie så mye (man blir ikke så tung på en sjokolade for mye, det tar år med feilspising).Anonymous poster hash: a48ea...ffd 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #5 Skrevet 22. januar 2015 Opp til ca 150 kg går det greit, mer enn det så holder ambulansebåren (tåler vel 250), men sykehussenger, undersøkelsebenker, operasjonsbenker o.l holder ikke. Hos oss har vi en spesialseng og en operasjonsbenk som tåler hhv 180 og 200 kg, men blir flere smellfeite folk innlagt samtidig kan man bare hjelpe en av dem skikkelig. Og helt ærlig så mener jeg ikke man kan forvente å bli bært ut på båre når man veier så mye, da får man gå ut i bilen på egen hånd. Å skulle strupe alle ressurser for å bære ut noen på 160 kg blir helt feil, å ta beina fatt er da en av konsekvensene med å veie så mye (man blir ikke så tung på en sjokolade for mye, det tar år med feilspising).Anonymous poster hash: a48ea...ffd Hvordan tenker du at det skal løses i de tilfellene hvor noen er så dårlige at det å gå ut i ambulansen selv, ikke er et alternativ? Anonymous poster hash: b8de7...13a
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #6 Skrevet 22. januar 2015 Opp til ca 150 kg går det greit, mer enn det så holder ambulansebåren (tåler vel 250), men sykehussenger, undersøkelsebenker, operasjonsbenker o.l holder ikke. Hos oss har vi en spesialseng og en operasjonsbenk som tåler hhv 180 og 200 kg, men blir flere smellfeite folk innlagt samtidig kan man bare hjelpe en av dem skikkelig. Og helt ærlig så mener jeg ikke man kan forvente å bli bært ut på båre når man veier så mye, da får man gå ut i bilen på egen hånd. Å skulle strupe alle ressurser for å bære ut noen på 160 kg blir helt feil, å ta beina fatt er da en av konsekvensene med å veie så mye (man blir ikke så tung på en sjokolade for mye, det tar år med feilspising).Anonymous poster hash: a48ea...ffd For å sette det på spissen - dette blir vel litt det samme som å skulle nekte røykere cellegift for lungekreft? Det er vel svært få som går bevisst inn for å bli store. Altså - hva når man ikke kan gå pga helsetilstand? Ved hjerteinfarkt e.l.? Anonymous poster hash: 0bdbf...8ae 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 22. januar 2015 #7 Skrevet 22. januar 2015 Nå lo jeg, det var ikke snilt. Du kan jo høre med han som leder interessegruppen for overvektige? Han som krevde at butikkene sluttet å selge billig godteri. 2
Flekk Skrevet 22. januar 2015 #8 Skrevet 22. januar 2015 når over 50% av den norske befolkning er tjukkaser, og kan gå i flertall og kreve det.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 22. januar 2015 #9 Skrevet 22. januar 2015 når over 50% av den norske befolkning er tjukkaser, og kan gå i flertall og kreve det. Men man skal veie veldig mye for ikke å få plass. Husker faren min ble henta. Nå vet jeg ikke hva han veide, men jeg tipper 150 på det verste og han fikk plass.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #10 Skrevet 22. januar 2015 Det kom i 2013http://www.vg.no/forbruker/helse/sykehus-norge/ny-sykebil-for-overvektige/a/10105124/Anonymous poster hash: 57924...672
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #11 Skrevet 22. januar 2015 a48ea...ffd År med feilspising, eller alvorlig sykdom. Bare sånn at det er nevnt. Men mener du virkelig seriøst at alvorlig syke eller skadde mennesker ikke skal få nødvendig hjelp selv når ressursene er tilgjengelige, bare pga vekt...? Anonymous poster hash: 900d4...24a
Gjest HeiHade Skrevet 22. januar 2015 #12 Skrevet 22. januar 2015 Synd at det går så langt at det er nødvendig, men man kan jo ikke nekte dem hjelp heller. Hører hele tiden skrekkhistorier fra USA om sykesøstre, ambulansepersonell, brannmannskap osv som ødelegger rygg og alt på å hjelpe disse menneskene..
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #13 Skrevet 22. januar 2015 Vel, er du for feit så kan du risikere å ikke få hjelp ja. Må for all del ikke snakke høyt om det, men det er sant. Jeg jobbet tidligere i en kommune med en ambulanse på døgnvakt, nærmeste bil var 15 mil unna, brannvesen på hjemmevakt, en politipatrulje på deling i et svært disktrikt. Hvordan innbiller dere dere at to ambulansefolk uten mulighet for assistanse skal løfte en tjukkas på 179 kg som ikke vil gå selv? Det går ikke, da må han klart enten vente til neste dag eller bidra på egne ben. Til info så går de aller fleste som kjøres i ambulanse i dag på båra på egenhånd, eller har mulighet for å gjøre det. Folk med hjerteinfarkt går også på båra på egen hånd til deg som nevnte det. Og nei, jeg sier ikke at folk ikke skal få hjelp, for folk får hjelp, men hvis dere virkelig tror en delvis lammet slagpasient på 150 kg mobiliseres opp like lett som en på 75' da må dere tro om igjen. Det er heller ikke alle operasjoner elle behandlinger som kan utføres på alvorlig overvektige pga komplikasjonsfare. Jeg er ingen sylfide selv, men å forvente at andre skal ødelegge seg fordi man kommer opp i 150 kg + er for drøyt. Da må faktisk gjøre en innsats selv for å krympe kroppen. Greit at man kan legge på seg av sykdom og medisiner, men ikke det dobbelte av normal kroppsvekt. Anonymous poster hash: a48ea...ffd
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #14 Skrevet 22. januar 2015 Opp til ca 150 kg går det greit, mer enn det så holder ambulansebåren (tåler vel 250), men sykehussenger, undersøkelsebenker, operasjonsbenker o.l holder ikke. Hos oss har vi en spesialseng og en operasjonsbenk som tåler hhv 180 og 200 kg, men blir flere smellfeite folk innlagt samtidig kan man bare hjelpe en av dem skikkelig. Og helt ærlig så mener jeg ikke man kan forvente å bli bært ut på båre når man veier så mye, da får man gå ut i bilen på egen hånd. Å skulle strupe alle ressurser for å bære ut noen på 160 kg blir helt feil, å ta beina fatt er da en av konsekvensene med å veie så mye (man blir ikke så tung på en sjokolade for mye, det tar år med feilspising).Anonymous poster hash: a48ea...ffd "Smellfeite folk", et profesjonelt uttrykk. Anonymous poster hash: c119f...542
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå