Gå til innhold

Sunne, gode, raske hverdagsmiddager.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis det ikke allerede er en tråd med dette fra før av som jeg ikke har sett, så tenkte jeg at det kunne være greit å samle litt oppskrifter på sunne og gode hverdagsmiddager.

Her er noen retter som er enkle, sunne og gode!

Torsk med brokkoli- og hvitløksblanding. 15-20 min

Ingredienser:

- Torsk

- 1 brokkoli

- 2 hvitløksfedd

- salt og pepper

Salt torsken godt med grovt havsalt på begge sider. La torsken ligge og trekke i 15 minutter, skyll så torsken i kaldt vann og tørk med tørkepapir. Stek torsken på høy varme i smør i panna med skinnsiden ned til fisken blir hvit et stykke opp på siden. Ta pannen av plata og snu fisken. Stekes ferdig på varmen som er igjen i panna. Har du en litt tynn panne som blir fort avkjølt kan du steke ferdig på svak varme.

Kok opp vann i en kjele og legg i brokkoli. La brokkolien trekke til den er myk. Hell av vannet, tilsett 2 pressede hvitløksfedd og mos sammen. Smak til med salt og pepper.

Godt tilbehør til dette er mandelpotet og smeltet smør.

Ovnsbakt laks med rømmesaus og agurksalat. 15-20 min

Ingredienser:

- Laksefilet

- 1 boks rømme

- 1/2 sitron

- agurk

- litt sukker

- eplesidereddik

- salt og pepper

Forvarm ovnen på 200 grader. Smør en ildfast form og legg laksefiletene i formen. Stekes i ovnen i 15-20 minutter.

Saus: tøm rømmeboksen oppi en kjele, tilsett saft fra en halv sitron. Kok opp og smak til med salt og pepper.

Bland eddik og vann (ca. 50/50 av hver) i bolle. Tillsett litt sukker og rør ut. Smak til med salt og pepper. Skjær agurken i tynne skiver og putt oppi bollen med eddikblandingen. La agurksalaten gjerne hvile i kjøleskapet noen minutter for at smaken skal sette seg ekstra godt.

Server gjerne med kokt potet.

Svinefilet med persillerot og sjampinjongblanding. 15-20 minutter (2 porsjoner)

Ingredienser:

- 450g ytrefilet av svin

- 2-4 fedd hvitløk

- 3 persillerøtter

- 100g sjampinjong

- 3-4 sjalottløk

- 3 ss rømme

- 2 ss tørket timian

- salt og pepper.

Skjær opp ytrefileten i jevne stykker. Del hvitløksfedd i 4. Fres ytrefilet raskt i panna på høy varme for å få en fin stekeskorpe, avkjøl filet og panne, stek filetene ferdig på middels varme sammen med hvitløk. På denne måten blir kjøttet saftig og smakfult.

Finhakk sjampinjong og sjalottløk, stekes i smør i en panne til det har fått en gyllen farge. Bland rømme og timian sammen i en bolle, tilsett sjampinjong og sjalottløk. Rør om. Smak til med salt og pepper.

Forvarm ovnen til 200 grader. Del persillerøttene oå langs og stek i ovnen i 15 minutter.

Del gjerne deres raske og enkle hverdagsretter :)

Jeg kommer til å oppdatere her etterhvert som jeg kommer på nye ting :)

Anonymous poster hash: ceff0...845

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...