Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter med et hus som har en verdi på ca. 4 200 000,- og har ett lån på 980 000,-Min kommende ektemann ønsker å kjøpe seg inn i huset med 300 000 og bli medlånetaker. Mitt spørsmål er da: Hvordan blir fordelingen ved eventuell skilsmisse? Vi skal regne ut mange % andel han eier.Men hvis vi går fra hverandre, blir regnestykket slik? Han får sin egenkapital i % (med ny verdiøkning) og halvparten av det vi har betalt ned på lånet, eller blir hans prosentandel økt etterhvert som han betaler ned på sin del av lånet? Hvilke papirer er det vi må ha for at ting skal bli gjort riktig?

Greit å ha alt i orden, da vi har "brent" oss begge to fra tidligere forhold.

Anonymous poster hash: 34340...d9e

Anonymous poster hash: 34340...d9e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gått til en advokat og satt opp en skikkelig avtale :)

• Liker 2
Skrevet

Det har vi tenkt til, men greit å vite hvilke papirer vi skal ha med oss. Har sendt mail til en advokat i dag, men bare lurer på hvordan andre har gjort dette.

• 2 uker senere...
Skrevet

Skal de 300.000 frigi egenkapital til deg (altså at du får pengene) eller skal de rett inn på lånet som står igjen?

Anonymous poster hash: ddbe7...849
Skrevet

Alltid gøy å se hva folk på KG gidder å bruke advokat på.....

Anonymous poster hash: d72d6...7dc

• Liker 1
Skrevet

Alltid gøy å se hva folk på KG gidder å bruke advokat på.....

Anonymous poster hash: d72d6...7dc

Enig. Mange bruker advokat på å lage avtaler de fint kan lage selv. Men det er jo fordi man ikke vet hvordan man lager denne avtalen, hva den skal inneholde sånn at den blir rettferdig. Jeg er i samme situasjon som TS selv. Kom gjerne med tips om hva avtalen skal inneholde sånn at vi ikke trenger å kaste tusener etter en advokat.

Anonymous poster hash: 83c47...8e4

• Liker 1
Skrevet

Begynn med å google Samboerkontrakt. Mange veiledninger og skjema på nettet.

Når det gjelder hvordan en praktisk skal gå fram når en kjøper seg inn hos den andre, finnes det ingen fasit, alt avhenger av hvor mye egenkapital og betjeningsevne den enkelte har.

De fleste som lar samboer kjøpe seg inn i egen bolig vil ønske en avtale om å kunne kjøpe ham ut igjen om forholdet skulle ryke. Og det er avgjørende at dette er avklart på forhånd.

I tilfellet til TS ville jeg sagt at at han betaler 300 000 og overtar halvparten av lånet. Da eier han ca 20 % og har rett på 20 % av en eventuell verdistigning (og må også ta 20 % av tapet ved verdifall. )

Jeg ville vurdert å knytte denne verdiendringen boligindeksen for det aktuelle området, så en slipper diskusjon om ulike takster....

Skrevet

Begynn med å google Samboerkontrakt. Mange veiledninger og skjema på nettet.

Når det gjelder hvordan en praktisk skal gå fram når en kjøper seg inn hos den andre, finnes det ingen fasit, alt avhenger av hvor mye egenkapital og betjeningsevne den enkelte har.

De fleste som lar samboer kjøpe seg inn i egen bolig vil ønske en avtale om å kunne kjøpe ham ut igjen om forholdet skulle ryke. Og det er avgjørende at dette er avklart på forhånd.

I tilfellet til TS ville jeg sagt at at han betaler 300 000 og overtar halvparten av lånet. Da eier han ca 20 % og har rett på 20 % av en eventuell verdistigning (og må også ta 20 % av tapet ved verdifall. )

Jeg ville vurdert å knytte denne verdiendringen boligindeksen for det aktuelle området, så en slipper diskusjon om ulike takster....

Jeg kan virkelig ikke regning, så hvordan kan det ha seg at han overtar halvparten av lånet, men bare eier 20%?

Anonymous poster hash: 73b48...605

Skrevet

Jeg kan virkelig ikke regning, så hvordan kan det ha seg at han overtar halvparten av lånet, men bare eier 20%?

Anonymous poster hash: 73b48...605

Det må jo bli at han eier mindre enn halvparten når verdien på huset er så mye høyere enn lånet. Om han vil eie mer må han betale inn mer EK eller overta mer av lånet.

Anonymous poster hash: 9f2d5...0c4

Skrevet (endret)

Herlighet for et enkelt regnestykke. Husets verdi i dag er 4 200 000. Hans innskudd er 300 000 , som utgjør 7,14 % av husets totale verdi.

Om det blir skillsmisse, skal huset takseres, og han skal ha 7,14 % av taksten. Dvs har huset steget til 5 000 000 skal han ha utbetalt 357 000, har huset sunket i verdi til eks. 3 500 000 skal han ha utbetalt 250 000.

Dere trenger ikke advokat til dette.

Hvis han skal være med å betale halvparten av det resterende lånet dvs. 980 /2, eier han 490 000 (nedbetalt lån) + 300 000 (direkte innskudd) tot 790 000. Totalt er han da eier av 18,9 % av husets verdi på et evt. tidspunkt for skillsmisse.

Endret av lulle
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Som sagt, uendelig mange muligheter her.

Du kan også velge å betale ned de 300 000 fra ham på lånet, Lar du ham så overta 330 000 av restlånet, får han nøyaktig 15 % av boligen.

Og om han tjener mer enn deg, kan du betale ned lånet til 750 000 og la ham overta hele lånet. Da eier han (300 000+750 000)/4 200 000 = 25 %.

Dere bør lage en privat avtale om hvordan han skal betales ut hvis dere går fra hverandre uten å tinglyse endringen av eierandel.

Ingen advokat sitter med fasiten på hva som passer best / er "lurest"/mest rettferdig.

Endret av nojac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...