AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #1 Skrevet 21. januar 2015 En person i nær familie skal gifte seg. De skal ha det i utlandet (ikke annen grunn enn at de fant et fint lokale der). Det kommer til å koste meg og mannen 3-4000kr for fly og hotell, samt at jeg sannsynligvis bør skaffe meg ny kjole (antrekk skal være "galla", så må hvertfall kjøpe en lang kjole). I tillegg har de kun "penger" som gaveønske (gulp!). Altså, forstår ikke folk at bryllup ikke er så spesielt for andre enn brudeparet? Hva er vitsen med dette sirkuset her? Jeg tror det irriterer meg litt ekstra siden brudgommen har vist veldig gjerrige sider tidligere. Blæ, måtte bare få ut litt frustrasjon. Syns rett og slett det er frekt! Hadde det ikke vært nær familie hadde vi lett droppet å dra Da vi giftet oss gjorde vi alt for at gjestene skulle ha det bra! Hadde minimalt med ventetid/reisevei osv. Alt gratisk av drikke og en "ydmyk" ønskeliste. Anonymous poster hash: 90a6c...542 15
Millimani Skrevet 21. januar 2015 #2 Skrevet 21. januar 2015 Du får bare si det til dem da. Det er jo mer enn nok av gode lokaler å velge mellom i Norge også. Dere skal ha bryllupsgave til det lykkelige brudeparet, så skal dere ha reise, opphold, klær og mat... Mye mer å bekoste på dere selv, enn hva gaven til brudeparet koster? Bare si det til dem at hvis de skal ha mange gjester, enten det er både familie og venner, eller det er "bare" familie, - så koster det mye for dere ogs¨, - og det bør de som brudepar kunne tenke over og klare å forstå...
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #3 Skrevet 21. januar 2015 Takk nei men gi gave. Verre er det ikke. De må godta at folk takker nei.Anonymous poster hash: f6d52...973 13
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #4 Skrevet 21. januar 2015 Forøvrig, en avsporing..er det ufint å ønske seg penger?Anonymous poster hash: f6d52...973 1
Gjest Klaveret Skrevet 21. januar 2015 #5 Skrevet 21. januar 2015 (endret) Jeg synes ikke det er ufint å ønske seg penger. Men skjønner godt at det blir vell mye når festen krever en kostbar reise og overnatting i tillegg. Da blir det neppe like mange deltagere ... Et alternativ hadde kanskje vært at de ønsket at gjestene tok seg råd til å komme i bryllupet - og at det var selve gaven. Endret 21. januar 2015 av Klaveret
*Emma* Skrevet 21. januar 2015 #6 Skrevet 21. januar 2015 Jeg tror de fleste som gifter seg i utlandet (megselv inkludert) forstår at ikke alle andre ønsker å bruke pengene sine på en slik greie, og dermed er innforstått med at det vil bli endel frafall på gjestelista. Da vi giftet oss i utlandet ble vi 15 stk. Vi hadde regnet med det bare ville bli oss 2 og barna - så alle som ville være med var bonus og vi var veldig takknemlige for at de hadde lyst til å være med oss. Det var mange i nær familie som ikke ble med (bla. begge søstrene til mannen min) men det forsto vi godt og det var ingen sure miner for det. 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #7 Skrevet 21. januar 2015 Vi kan ikke takke nei, det blir for barnslig i mine øyne, og vil bli meget dårlig tatt i mot av resten av familien, samt brudeparet. Og vi har god råd, så det går jo greit, bare litt kjipt å bruke så mye tid og penger på dette. Det provoserer meg litt ekstra, siden brudgommen er en så gjerrig person selv. Jeg syns i prinsippet ikke det er ufint å ønske seg penger, men da bør man skrive det på en veldig fin måte, og helst ønske seg noe annet og. (Jeg ville ikke ønsket meg penger selv, så personlig syns jeg det blir litt feil). Og i denne sammenheng ville det vært naturlig å ikke ønske seg noe i det hele tatt etter min mening. TsAnonymous poster hash: 90a6c...542 3
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2015 #8 Skrevet 21. januar 2015 Takk nei men gi gave. Verre er det ikke. De må godta at folk takker nei.Anonymous poster hash: f6d52...973 Enig.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #9 Skrevet 21. januar 2015 Vi kan ikke takke nei, det blir for barnslig i mine øyne, og vil bli meget dårlig tatt i mot av resten av familien, samt brudeparet. Og vi har god råd, så det går jo greit, bare litt kjipt å bruke så mye tid og penger på dette. Det provoserer meg litt ekstra, siden brudgommen er en så gjerrig person selv. Jeg syns i prinsippet ikke det er ufint å ønske seg penger, men da bør man skrive det på en veldig fin måte, og helst ønske seg noe annet og. (Jeg ville ikke ønsket meg penger selv, så personlig syns jeg det blir litt feil). Og i denne sammenheng ville det vært naturlig å ikke ønske seg noe i det hele tatt etter min mening. TsAnonymous poster hash: 90a6c...542 Unnskyld meg...du sier brudgommen er gjerrig men du høres litt gjerrig ut selv når du nå sier at det er ikke økonomien det står på men heller det at det er kjipt å bruke tid og penger på dette. At dere selv valgte å ha et sparsommelig bryllup til hensyn for gjestene var jo deres eget valg, ingen som tvang dere til det. Og hva man ønsker seg i gave er vel opp til hvert brudepar. At man ønsker seg penger betyr ikke at det skal overstige hva man eventuelt hadde tenkt å legge seg på i prisklasse ved kjøpe av noe på Tilbords eller andre butikker.Anonymous poster hash: f6d52...973 10
melatonin Skrevet 21. januar 2015 #10 Skrevet 21. januar 2015 Takk nei men gi gave. Verre er det ikke. De må godta at folk takker nei.Anonymous poster hash: f6d52...973 Ja det må folk tåle. Som Emma over her sa, at man kan ikke forvente at folk kan eller vil bruke penger på et slikt opplegg. Vil nok tro at de fleste kunne ønske at de hadde mulighet til å bli med, men man kan ikke blakke seg helt på noe slikt. Da er en fin gave mer enn nok. Forøvrig, en avsporing..er det ufint å ønske seg penger?Anonymous poster hash: f6d52...973 Å ønske seg bare penger synes jeg faktisk er litt frekt. Syne det er greit at folk kan velge fra en ønskeliste og fra alle prisklasser, men da er det og lov å ønske seg en pengegave til feks sofa, seng, kjøkken osv i tillegg. Da vet folk litt mer hva de bidrar til. Dette er bare i følge min mening da.
Eudyptula Skrevet 21. januar 2015 #11 Skrevet 21. januar 2015 Hvis det hadde vært nær familie/noen jeg virkelig trives i selskap med og det økonomiske ikke spiller noen rolle, ville jeg reist og kost meg. Hvis ikke, ville jeg takket nei.Sagt ja bare for å gå og irritere meg, det hadde jeg ikke giddet. Når det er sagt, ville jeg selvfølgelig som brud ikke forventet stort oppmøte om jeg valgte å gifte meg i utlandet, og jeg ville heller ikke forventet gave. 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #12 Skrevet 21. januar 2015 Unnskyld meg...du sier brudgommen er gjerrig men du høres litt gjerrig ut selv når du nå sier at det er ikke økonomien det står på men heller det at det er kjipt å bruke tid og penger på dette. At dere selv valgte å ha et sparsommelig bryllup til hensyn for gjestene var jo deres eget valg, ingen som tvang dere til det. Og hva man ønsker seg i gave er vel opp til hvert brudepar. At man ønsker seg penger betyr ikke at det skal overstige hva man eventuelt hadde tenkt å legge seg på i prisklasse ved kjøpe av noe på Tilbords eller andre butikker.Anonymous poster hash: f6d52...973 Vi hadde ikke sparsommelig bryllup, men vi passet på at det ikke ble særlige utgifter for GJESTENE. Jeg syns dette blir et grådig sirkus, og jeg blir så overrasket over at folk ikke føler selv at det blir frekt? Brudgommen sa tilogmed at det blir billigere for dem å ha det i dette landet. Jeg og mannen skal ta det som en tur, og kose oss. Men det er mer prinsippet. TsAnonymous poster hash: 90a6c...542 8
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #13 Skrevet 21. januar 2015 Da syntes jeg du skal la være å dra. Vi skal ha bryllup i Spania. Og det er ikke først og fremst for gjestene vi gifter oss. Men vi har opprettet gruppe på Facebook, og skrevet at vi stikker til Spania for å gifte oss, og at de som ønsker og mulighet til å feire oss kan være med. Og vi har gitt utrykk for at vi ikke skal ha gaver fra de som tar den lange turen. Og dersom noen tenker som deg, ønsker jeg at de skal holde seg hjemme. Vi ønsker folk som ønsker å feire dagen med oss, og ikke folk som føler at de MÅ.Anonymous poster hash: 058e0...fc7 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #14 Skrevet 21. januar 2015 Synes ikke det er greit å ønske seg penger, kom igjen. Ei jeg kjenner ønsket seg det i sitt bryllup og jeg ser for meg at hun tar med noe av det og drar på butikken å kjøper melk og frossenpizza. Og litt når de skal handle på ikea. Og vips er halve av pengene borte. Anonymous poster hash: d602e...3f4
Maleficenta Skrevet 21. januar 2015 #15 Skrevet 21. januar 2015 Synes ikke det er greit å ønske seg penger, kom igjen. Ei jeg kjenner ønsket seg det i sitt bryllup og jeg ser for meg at hun tar med noe av det og drar på butikken å kjøper melk og frossenpizza. Og litt når de skal handle på ikea. Og vips er halve av pengene borte.Anonymous poster hash: d602e...3f4 Hva jar det å si for gjestene hva pengene brukes til?? 7
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #16 Skrevet 21. januar 2015 De kan ikke forvente at alle kan komme når de velger å gjøre det slik! Min svigerinne var just i et lignende bryllup hvor hun attpåtil var forlover og fikk ikke sponset en krone, enda hun reiste dit (Spania) tre dager før fordi bruden spurte om hun ville hjelpe til i forveien. Jeg blir lettere sjokkert når jeg hører om slikt! Om de velger å gjøre det slik burde de hvertfall understreke at de ikke ønsker gave siden at folk kommer dit er gave nok i seg selv. Anonymous poster hash: 13b45...20c 1
Pipzky Skrevet 21. januar 2015 #17 Skrevet 21. januar 2015 Hva jar det å si for gjestene hva pengene brukes til?? Ingenting egentlig, men om en gir penger, så vil man at pengene skal gå til et formål, feks oppussing av hus eller en dyrere ting de sparer til, ikke for å få mat på bordet
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #18 Skrevet 21. januar 2015 Jeg ser for meg at om jeg skal gifte meg, kan nok det helst skje i utlandet. Men da ville jeg jo selvfølgelig ikke ønsket meg gaver. Og jeg ville hatt full forståelse for at mange hadde takket nei pga kostnad og at man må bruke av ferien sin. Det hadde vært uproblematisk for meg. Hadde selvøflgelig prøvd å finne et billig alternativ til reise/hotell gjennom en gruppereise slik at man ikke bl belastet med fullt så mye. Men om vi hadde endt opp med å være 15-20 stk hadde det vært helt i orden for meg. Og ikke noe annet enn forventet. Anonymous poster hash: 8f52f...679 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #19 Skrevet 21. januar 2015 Trodde det var vanlig at man ikke ønsket gave når man gifter seg i utlandet.. Kommer selv til å gifte meg i utlandet, men det er fordi foreldrene mine er fra et annet land, og har veldig lite familie i Norge fra før av. Når jeg gifter meg, synes jeg det er stor nok gave at de har tatt seg råd til å ta seg fri fra jobben, betale fly+ hotell Anonymous poster hash: bbee2...ecc 1
*Emma* Skrevet 21. januar 2015 #20 Skrevet 21. januar 2015 Vi ba ikke om gaver til vårt bryllup i utlandet. Vi fikk likevel gaver av noen (noen som var med oss og endel andre som ikke var med) men det var ikke noe vi regnet med. Vi hadde heller ingen ønskelister liggende ute. Vi sa klart ifra at gaver ikke var nødvendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå