Gå til innhold

Spiser jeg for lite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber med å ned i vekt men det går dårlig, og jeg har derfor begynt lure på om jeg spiser for lite?

Dagsrasjon :

Frokost : Skyr med kli/havregryn

Lunsj:2 egg og 3 kalkunpålegg-skiver

Middag: 1 kyllingfilet el laksefilet med grønnsaker. Ikke poteter, ris, pasta .

Kveld:Yoplait eller skyr

Tror jeg ligger under 1000 kal men usikker. Hvorfor går jeg ikke ned?

Anonymous poster hash: 135f8...dba

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Google "BMR-kalkulator" for å finne hvor mye du bør spise, og legg inn alt du spiser i en kalorikalkulator på nett, så vet du om du spiser passe mye.

Hvis du ikke går ned i vekt, har du ikke kaloriunderskudd, noe du må ha for å gå ned i vekt. Et altfor stramt opplegg gjør det altfor lett å "jukse" bevisst eller ubevisst. Derfor er det mye lurere å bare legge opp til et moderat underskudd, og spise det man liker i et måltidsmønster som passer til ens hverdag.

Endret av Pringle
Skrevet

Sikkert fordi du spiser alt for lite.

Anonymous poster hash: 609ca...013
Skrevet

Det ser litt snaut ut, ja. Regn ut hvor mange kalorier dette faktisk er (nøyaktig) og finn ut hvor mange du faktisk trenger i løpet av en dag.

Anonymous poster hash: 670e5...4d4
Gjest Runforit
Skrevet

Alt for lite fett og alt for lite mat og kalorier generelt med mindre du spiser en sinnsykt porsjon havregryn til frokost(Kalorimessig)

Nå aner jeg verken høyde, alder, vekt eller aktivtetsnivået ditt, men en tommelfingerregel er å aldri ligge under 1500 kcal og mer de dagene en trener.

Logg deg inn på MyFitnessPal eller noe. Det ser du nøyaktig hvor mange kcal du får i deg og om det har en grei balanse mellom proteiner, fett og karbohydrater.

• Liker 3
Skrevet

Takk for alle svar. Jeg testet en slik kalkulator som dere nevner, og får da opp at jeg aldri skal under 1600 kalorier, det er visst det kroppen min trenger som et minimum (hvis jeg forsto det rett). Så skulle jeg ligge på rundt 2200 mtp aktivitetsnivå.

Ser at jeg spiser for lite. Og dette fører altså til at jeg ikke går ned i vekt? Jeg har tenkt en form for lavkarbo, jeg, derfor jeg unngår fett og spiser heller mye proteiner og smarte karbohydrater (grønnsaker og frukt). Spiser hverken brød, poteter, pasta eller ris. Burde dette gjeninntas i kosten?

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare gå ned i vekt. Jeg må ned 10 kg. Er 37 år og skal gjennom en brystreduksjon når jeg har nådd målet, som er 75 kg. Får ingen operasjon før jeg er normalvektig. Er 175 høy.

Håper noen kan hjelpe meg enda litt mer på vei. Jeg har en vilje av stål og har spist strengt i tre uker nå uten vektnedgang, så jeg er villig til å endre kurs, men det må være noe som fungerer. Kan ikke trene mye pga liten tid med 4 små barn og en vond rygg :( Men jeg går turer hver dag (ca 45-60 min).

Tusen takk for innspill :)

TS

Skrevet

Takk for alle svar. Jeg testet en slik kalkulator som dere nevner, og får da opp at jeg aldri skal under 1600 kalorier, det er visst det kroppen min trenger som et minimum (hvis jeg forsto det rett). Så skulle jeg ligge på rundt 2200 mtp aktivitetsnivå.

Ser at jeg spiser for lite. Og dette fører altså til at jeg ikke går ned i vekt? Jeg har tenkt en form for lavkarbo, jeg, derfor jeg unngår fett og spiser heller mye proteiner og smarte karbohydrater (grønnsaker og frukt). Spiser hverken brød, poteter, pasta eller ris. Burde dette gjeninntas i kosten?

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare gå ned i vekt. Jeg må ned 10 kg. Er 37 år og skal gjennom en brystreduksjon når jeg har nådd målet, som er 75 kg. Får ingen operasjon før jeg er normalvektig. Er 175 høy.

Håper noen kan hjelpe meg enda litt mer på vei. Jeg har en vilje av stål og har spist strengt i tre uker nå uten vektnedgang, så jeg er villig til å endre kurs, men det må være noe som fungerer. Kan ikke trene mye pga liten tid med 4 små barn og en vond rygg :( Men jeg går turer hver dag (ca 45-60 min).

Tusen takk for innspill :)

TS

Hvis du spiser lavkarbo så skal du ikke unngå fett! Riktig fett er viktig når du kutter karbohydratene!!

Anonymous poster hash: 59364...5d9

• Liker 6
Skrevet

Hvis du spiser lavkarbo så skal du ikke unngå fett! Riktig fett er viktig når du kutter karbohydratene!!

Anonymous poster hash: 59364...5d9

Spiser en "variant" av lavkarbo, det heter sikkert noe annet, men jeg husker ikke hva...

Der skal man unngå fett og spise mest mulig proteiner og riktige karbs...Kanskje det jeg holder på med blir helt feil...sukk....

Kom gjerne med innspill til hvordan best mulig gå ned i vekt når trening ikke er mulig...

Gjest Haaploes
Skrevet

TS

Det er jo en strålende motivator! Hadde jeg vært deg ville jeg snakket med en ernæringsfysiolog, eventuelt legen du har kontakt med ifm. brystreduksjonen som sikkert kan gi deg informasjon om hvordan du tryggest går ned i vekt.

Det som funker for én her inne, kan være helseskadelig for en annen. Masse lykke til!

Skrevet

Det er jo en strålende motivator! Hadde jeg vært deg ville jeg snakket med en ernæringsfysiolog, eventuelt legen du har kontakt med ifm. brystreduksjonen som sikkert kan gi deg informasjon om hvordan du tryggest går ned i vekt.

Det som funker for én her inne, kan være helseskadelig for en annen. Masse lykke til!

Ja det er det. Jeg er kjempemotivert og gleder meg så til operasjonen. Har vært innom tanken på å snakke med ernæringsfysiolog. Legen min sier bare "tren og spis rundt 1200 kalorier daglig"...vel, så enkelt er det jo ikke, da ;)

Skrevet

Du trenger ikke kutte ut/veldig ned på stivelse (brød, pasta, ris, poteter) hvis stivelse ikke er noe problem for deg. Kalorier er kalorier, uansett hvor de kommer fra! Det du bør tenke på, er å få en balanse i kostholdet ditt, ikke spise for mye eller for lite av noe, og hvor balansen er, oppdager du fort selv, når du tester ut og kjenner etter. Blir du veldig sulten når du spiser stor andel karbohydrat? Da kutter du ned på karbohydrat og øker fettinntaket! Det er bare det som er poenget med lavkarbo, det er ikke noe magisk som skjer, selv om man havner i ketose. Overflødige energireserver brukes opp når man er i kaloriunderskudd. Hva som går først, burde være revnende likegyldig. Men muskler vil du beholde mest mulig av. For stort kaloriunderskudd og for lite protein vil tære veldig på musklene dine.

Hvis jeg skulle plukke på matutvalget ditt, ville jeg ha erstattet Yoplait og Skyr med ekte yoghurt med naturlig fettinnhold og uten tilsetningsstoffer, og heller tilsatt smak selv, selv syltetøy er bedre, da kan du regulere sukkerinntaket lettere selv. Jeg spiser ofte yoghurt med nøtter og honning eller lønnesirup. Eller bruk vanlig melk. Kalkunpålegg er sikkert bra om du liker det, men varier, kjøp et annet kjøttpålegg når pakka er tom! Spis mer grønnsaker gjennom hele dagen (helst til alle måltider), og spis gjerne noe frukt og nøtter også.

På direkte spørsmål om hvorvidt det at du spiser for lite fører til at du ikke går ned i vekt, får jeg prøve å omformulere: Nei, å spise for lite fører ikke til at du ikke går ned i vekt. Men å spise for lite kan føre til at du ikke orker å være i aktivitet like mye som ellers, og dermed brenner færre kalorier på dagligdagse aktiviteter, og du sulter deg, så du vil ubevisst ta til deg mat når det er noe tilgjengelig. Og det er mat tilgjengelig overalt og hele tiden nå, og den pushes på oss fra alle kanter, så det er ikke lett å motstå. Ingen forventer heller at du skal sulte deg. Spiser du skikkelig og ikke for lite, er det dog lettere å motstå fristelser. Men du skal heller ikke motstå alle fristelser - spis kake når det er bursdag og ta et glass vin med jentene på fredagskvelden, eller hva nå livet ditt måtte by deg. Stikkordet er balanse.

Og forresten, er du sikker på at du ikke går ned? Har du veid deg før frokost hver dag i minst tre uker? Så lang tid tar det faktisk før man kan se en sikker endring i vekta, og vekta kan svinge veldig fra dag til dag uavhengig av mengden fett i kroppen.

Skrevet

Du trenger ikke kutte ut/veldig ned på stivelse (brød, pasta, ris, poteter) hvis stivelse ikke er noe problem for deg. Kalorier er kalorier, uansett hvor de kommer fra! Det du bør tenke på, er å få en balanse i kostholdet ditt, ikke spise for mye eller for lite av noe, og hvor balansen er, oppdager du fort selv, når du tester ut og kjenner etter. Blir du veldig sulten når du spiser stor andel karbohydrat? Da kutter du ned på karbohydrat og øker fettinntaket! Det er bare det som er poenget med lavkarbo, det er ikke noe magisk som skjer, selv om man havner i ketose. Overflødige energireserver brukes opp når man er i kaloriunderskudd. Hva som går først, burde være revnende likegyldig. Men muskler vil du beholde mest mulig av. For stort kaloriunderskudd og for lite protein vil tære veldig på musklene dine.

Hvis jeg skulle plukke på matutvalget ditt, ville jeg ha erstattet Yoplait og Skyr med ekte yoghurt med naturlig fettinnhold og uten tilsetningsstoffer, og heller tilsatt smak selv, selv syltetøy er bedre, da kan du regulere sukkerinntaket lettere selv. Jeg spiser ofte yoghurt med nøtter og honning eller lønnesirup. Eller bruk vanlig melk. Kalkunpålegg er sikkert bra om du liker det, men varier, kjøp et annet kjøttpålegg når pakka er tom! Spis mer grønnsaker gjennom hele dagen (helst til alle måltider), og spis gjerne noe frukt og nøtter også.

På direkte spørsmål om hvorvidt det at du spiser for lite fører til at du ikke går ned i vekt, får jeg prøve å omformulere: Nei, å spise for lite fører ikke til at du ikke går ned i vekt. Men å spise for lite kan føre til at du ikke orker å være i aktivitet like mye som ellers, og dermed brenner færre kalorier på dagligdagse aktiviteter, og du sulter deg, så du vil ubevisst ta til deg mat når det er noe tilgjengelig. Og det er mat tilgjengelig overalt og hele tiden nå, og den pushes på oss fra alle kanter, så det er ikke lett å motstå. Ingen forventer heller at du skal sulte deg. Spiser du skikkelig og ikke for lite, er det dog lettere å motstå fristelser. Men du skal heller ikke motstå alle fristelser - spis kake når det er bursdag og ta et glass vin med jentene på fredagskvelden, eller hva nå livet ditt måtte by deg. Stikkordet er balanse.

Og forresten, er du sikker på at du ikke går ned? Har du veid deg før frokost hver dag i minst tre uker? Så lang tid tar det faktisk før man kan se en sikker endring i vekta, og vekta kan svinge veldig fra dag til dag uavhengig av mengden fett i kroppen.

Tusen takk for kjempefint og informativt svar :) Jeg vet vekten kan svinge, men har nå veid meg hver dag i noen uker og går ikke ned. Står stille, svinger noen få hundre gram opp og ned, men jevnt over ingen nedgang :( Ergo tenker jeg at jeg gjør noe galt, antakelig spiser jeg for lite, kanskje kommer kroppen i sparebluss og kanskje burde jeg finne en bedre balanse og gjenninnføre mer karbo og fett, rett og slett....Tidligere, for ett år siden, har et typisk norsk kosthold funket for meg, med grovt brød, knekkebrød, litt poteter, pasta el ris og vanlige middager. Men da var nøkkelen å ikke spise for mye...kanskje jeg må tilbake til det. Utrolig vanskelig å finne noe som funker for meg :(

ts

Skrevet

Gode gamle "alt i moderasjon" fungerte godt for meg da jeg gikk ned nærmere 20 kilo i fjor. Jeg telte kalorier, veide ingredienser, spiste grove karbohydrater og mest mulig ren mat, og trente. Jeg skeiet ut titt og ofte, men holdt meg likevel innenfor kalorimålet mitt. For meg fungerer det ikke å nekte meg all verdens, men å kjøre en ekstra treningsøkt for å få litt sjokolade gjør jeg gladelig. Husk at du skal få i deg et balansert kosthold som du kan fortsette med etter at slankingen er over. Som andre har jeg hatt god nytte av MyFitnessPal og ble også veldig glad i min Fitbit Flex, som "snakker" med MFP for å oppdatere kalorimål.

Anonymous poster hash: 3bfb8...462

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...