Gå til innhold

Kjøper masse lekre klær, men bruker dem ikke!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok nå trenger jeg seriøst noen alvorsord.

Jeg er 39 år, er over gjennomsnittlig opptatt av hvordan jeg ser ut (sminke, hår, klær etc), og jeg kjøper til stadighet masse, fine klær. Nå sist har jeg kjøpt et par bluser av dyre merker, en cardigan og en jeans fra Tiger.

Jeg kombinerer dyre og rimelige kjøp og har en klassisk stil.

MEN, så er det noe i meg som stadig sier "du kan da ikke bruke dette i dag, tenk om plagget blir skittent, ødelagt, flekkete etc..." og særlig hvis plagget er dyrt. Og dermed blir det bare liggende i skapet! Samtlige av de plaggene jeg nevnte over her, som jeg kjøpte for fire uker siden, er enda ikke brukt, av nettopp den grunn jeg nevner her. Jeg "venter" liksom på en passende anledning, og mens jeg venter bruker jeg mine kjipe, slitte jeans, gensere jeg kjøpte for et år siden etc. Jeg begriper ikke hva dette kommer av.

Har en venninne som kjenner meg ut og inn og som sa, da jeg fikk en vertinnegave av henne en kveld (fikk en fantastisk olje, en krem og en liten parfyme): "Nå må du ikke la dette bare stå på hyllen, siden det ser så flott ut, dette er til for å brukes!".

Typisk meg å bare ha ting hengende/liggende og ikke bruke det!!

Og når det gjelder klær, så er altså skapet mitt nokså fullt av mange nye, fine klær men neida, brukes skal de ikke...

Noen som vet hvorfor det er slikt? jeg bruker tilogmed timer på å sette sammen rette antrekk når jeg handler, men når alt kommer til alt så får jeg meg ikke til å bruke det....kunne jo være noe ble ødelagt og da er det tusenlapper ut vinduet? usj, vet jeg har et problem...men hva kommer det av, hva bunner det i? jeg vet faktisk ikke...sukk... :(

Anonymous poster hash: 3cc39...740
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må tilføre at jeg har ikke shoppemani, altså . Jeg tar ikke av på shoppefronten, så det er ikke slik at jeg hiver ut lapper av vinduet og fyller opp og fyller opp skapet. Dette handler om at det jeg kjøper, det trenger jeg jo, men jeg klarer ikke få brukt det pga haugevis av tanker....

TS

Anonymous poster hash: 9f3ab...34e
Skrevet

Har fått det slik i det siste jeg og faktisk, så slenger meg på den. Skoene mine er jeg ihvertfall redd for å bruke, enten er det for vått ute, for tørt, for kaldt, for varmt. Impregnerer som en villmann, men står der som samleobjekter.

Men jeg ser et mønster, og det er at jo dyrere plagg/merker, jo reddere blir jeg for dem. Så ligger vel noe psykologi bak det også, tenker jeg. Samtidig er det kjekt å handle lite med kvalitet, fremfor masse billig dritt. Du kan kanskje starte med å donere bort alt av billige ting i dårlig kvalitet, slik at du ikke har annet valg enn å gyve lys på alt som bare ligger der? Om du ikke har shoppemani vil du heller ikke løpe rett ut til nærmeste butikk for å kompensere for tapet.

Anonymous poster hash: e06bc...8a4
Skrevet

Ikke ulikt slik jeg har det. Det flommer over av klær som fine kjoler og vesker til tross for at det aldri blir brukt. Har også en sminkepung på størrelse med veske, til tross for at jeg nesten aldri bruker sminke. Er utrolig svak for vakre ting og er moteinteressert, men gidder aldri å bruke det fordi jeg tenker at det blir ødelagt eller "sparer" det til en spesiell anledning. Tenker at man nesten bør bare tvinge seg selv til å bruke det og ta det gradvis. Det er hvertfall ikke noe bedre at det ligger og støver ned i skapet :)

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i det du beskriver TS, selv om jeg kanskje ikke er like ekstem (og jeg har kjøpt mye jeg ikke trenger også)! Dette er en av grunnene til at jeg hang meg på Shoppestopp 2015. Ingenting nytt inn fører trolig til at man blir bedre til å bruke det man har, samt at man får bedre oversikt! Du skal ikke være med du også?

Skrevet

Jeg er akkurat lik! Gud vet hvor mange plagg som er sendt til Fretex med lappen på fordi jeg har vært for gjerrig til å bruke dem så lenge at de nærmest går av moten. Er også veldig svak for dyre plagg.

Og så kjøper jeg stadig mer av ting jeg skal "pynte" meg med (som aldri skjer), mens jeg daglig syns å mangle hverdagsklær. Men har dyr smak der også, så det blir liksom ikke så ofte... :kari:

• Liker 1
Skrevet

Hiver meg på denne tråden også, jeg har kjøpt masse flotte kjoler de siste to månedene og jeg får meg ikke til å bruke dem. De er liksom for fine, for elegante og for dyre. Så hvorfor i alle dager kjøper jeg dem?

Anonymous poster hash: 0e917...724

Skrevet

Så trist : don't save something for a special occasion . every day of your life is a special occasion!

Anonymous poster hash: 330e0...918
  • Liker 4
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Ååå - jeg er ikke alene!

Jeg har et klesrom fullt av "ingenting" å ha på meg. Hos meg er det også slik at jeg ikke får meg til å bruke enkelte ting, fordi de kostet eller blir for fint for anledningen. Men hovedproblemet mitt er at jeg ikke tør. Jeg kan planlegge så mange antrekk jeg bare vil, men som oftest ender det i gamle, trygge travere. Og det er fullstendig latterlig av meg, for hver gang jeg har "mannet" meg opp, så har jeg fått komplimenter som "Så fin du var i det antrekket", "Den buksa/skjorta/kjolen etc. kledde deg!", "Så artig å se at du pynter deg litt", og premiekommentaren: "Endelig begynner du å kle deg som kvinne!".

Gjest Tigress
Skrevet

De må ta tak!

Lag ein plan for veka: legg fram kleda dagen før, og sett kleda berre på deg. Sjølvsagt blir klede utslitte etter kvart, men det tek lenger tid for klede i god kvalitet og du vil ta deg bryet med å repararere dei. Reparerer du kleda dine fortløpande vil dei vare lenge, og du vil passe på å reparere tidleg med dyre klede.

Skrevet

Åh, så nydelig å høre at jeg ikke er alene, tross alt. Takk for alle innspill :)

ts

Anonymous poster hash: 9f3ab...34e
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har også en tendens til å spare til en passende anledning, mens den passende anledning er igrunnen aldri. Eller dvs., sannheten er at den passende anledningen er faktisk veldig ofte.

Når jeg f.eks ser noen fine klær jeg har lyst til å kjøpe, tenker jeg at jeg skal heller ta å bruke det fine jeg har i skapet enn å kjøpe noe nytt. Det har hjulpet meg å tenke sånn. Det er tross alt bedra for økonomien og heller bruke det pene i skapet enn å kjøpe nytt :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Lite Tigress sitt gode forslag om å lage nærmest en ukeplan.

Ta sats og våg å være litt elegant ;)

- Lafemmemauvise fortller hvordan det fort kan gå når man tar sjansen.

Du gleder menneskene rundt deg, - det er ikke helt uviktig det heller. De fleste synes det er behagelig for øyet å se noe pent/flott/elegant/lekkert.

Husker dere sangen om Ingrid Sletten av Sillejord? - hun som bare hadde en eneste ting, en liten lue av farvet ull som hun hadde fått av sin mor?

Den ble spart og spart og spart til en spesiell anledning som aldri kom. - og da hun skulle ta den frem så var det ikke mye tilbake av den.

Så ta sjansen. Det som ikke kan vaskes kan renses. Og uhell kan skje i skapet også det, en knapp som henger seg fast for eksempel.

• Liker 1
Skrevet

Glamourbibliotekaren (veldig fin og fornuftig blogg!) pleier innimellom å ha uker der hun utfordrer seg selv og leserne til å bruke minst én ting hver dag som ellers er for fin og bare henger i skapet. Det kan f.eks. være en dyr parfyme, et armbånd man er redd for å miste, en kjole som man tenker at er litt for fin til hverdags e.l. En veldig grei måte å venne seg til å bruke ting på!

Det går jo an å gjøre noe lignende på KG :)

Anonymous poster hash: 03d8b...8a1

• Liker 2
Gjest Tigress
Skrevet

Eg driv eit slikt skjerf-opplegg eg no. Eg har over 50 skjerf, og berre ein hals. No skal eg bruke ulike skjerf kvar dag ut heile januar. Trur det blir ut februar også, for det er jo berre 20 arbeidsdagar per månad, og med 50 skjerf burde det vere litt å ta av...

Skrevet

Glamourbibliotekaren (veldig fin og fornuftig blogg!) pleier innimellom å ha uker der hun utfordrer seg selv og leserne til å bruke minst én ting hver dag som ellers er for fin og bare henger i skapet. Det kan f.eks. være en dyr parfyme, et armbånd man er redd for å miste, en kjole som man tenker at er litt for fin til hverdags e.l. En veldig grei måte å venne seg til å bruke ting på!

Det går jo an å gjøre noe lignende på KG :)

Anonymous poster hash: 03d8b...8a1

Oj, den bloggen har jeg glemt! Hvordan kunne jeg?! Stikker innom med en eneste gang :wow:

Skrevet

Skjønner hva du mener, og for min del vet jeg hva det kommer av: jeg vokste opp i "små kår" for å si det gammelmodig, og da skulle finklær spares til spesielle anledninger. Resultatet er at jeg har gått rundt som halvveis "lasaron" i hele mitt voksne liv. Det jeg har hatt av pent tøy (ikke mye) har fått henge i fred i skapet til det har vært enten "fravokst" eller så umoderne at selv jeg har gitt opp å bruke det.

Siste året har jeg måttet oppgradere garderobens innhold en del pga. vekttap. Det jeg hadde passet så dårlig etterhvert at selv jeg syntes det ble for fælt. Og med de nye innkjøpene inngikk jeg rett og slett en avtale med meg selv: Det jeg kjøpte skulle brukes! Punktum.

Jeg har klart å holde det sånn noenlunde, faktisk. Det gir seg litt merkelige utslag i form av at jeg av og til tropper opp på jobb i skjørt og høye hæler. Det er selvsagt ikke så uvanlig i en del jobber, men for mitt vedkommende så må jeg skifte til arbeidstøy siden jeg har en "uniformert" jobb.

Men det kommer seg med treningen. I begynnelsen følte jeg meg helt idiotisk når jeg viste meg med en pen jakke eller med skjørt, men nå begynner det smått å føles mer naturlig, tro det eller ei.

• Liker 1
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Så flott å lese om de av oss som har tatt et grep om dette. Det er oppmuntrende og motiverende. Og akkurat som Cata ovenfor meg, ser jeg stort sett ut som en "lasaron". En lasaron iført middels dyre klær.

Lille-Pus nevner også noe som jeg synes er såvel viktig som fint: Det at man kan glede andre med å kle seg noenlunde pent. Og av og til så får man jo komplimenter - og det hjelper jo på humøret hos de fleste av oss.

Jeg bestemt meg at i løpet av helgen skal jeg ta på meg noe av det jeg vanligvis ikke tør ha på meg og dra til en bydel hvor jeg ikke er "berømt og beryktet". Om så kun for å utfordre meg selv.

Skrevet

Ok nå trenger jeg seriøst noen alvorsord.

Jeg er 39 år, er over gjennomsnittlig opptatt av hvordan jeg ser ut (sminke, hår, klær etc), og jeg kjøper til stadighet masse, fine klær. Nå sist har jeg kjøpt et par bluser av dyre merker, en cardigan og en jeans fra Tiger.

Jeg kombinerer dyre og rimelige kjøp og har en klassisk stil.

MEN, så er det noe i meg som stadig sier "du kan da ikke bruke dette i dag, tenk om plagget blir skittent, ødelagt, flekkete etc..." og særlig hvis plagget er dyrt. Og dermed blir det bare liggende i skapet! Samtlige av de plaggene jeg nevnte over her, som jeg kjøpte for fire uker siden, er enda ikke brukt, av nettopp den grunn jeg nevner her. Jeg "venter" liksom på en passende anledning, og mens jeg venter bruker jeg mine kjipe, slitte jeans, gensere jeg kjøpte for et år siden etc. Jeg begriper ikke hva dette kommer av.

Har en venninne som kjenner meg ut og inn og som sa, da jeg fikk en vertinnegave av henne en kveld (fikk en fantastisk olje, en krem og en liten parfyme): "Nå må du ikke la dette bare stå på hyllen, siden det ser så flott ut, dette er til for å brukes!".

Typisk meg å bare ha ting hengende/liggende og ikke bruke det!!

Og når det gjelder klær, så er altså skapet mitt nokså fullt av mange nye, fine klær men neida, brukes skal de ikke...

Noen som vet hvorfor det er slikt? jeg bruker tilogmed timer på å sette sammen rette antrekk når jeg handler, men når alt kommer til alt så får jeg meg ikke til å bruke det....kunne jo være noe ble ødelagt og da er det tusenlapper ut vinduet? usj, vet jeg har et problem...men hva kommer det av, hva bunner det i? jeg vet faktisk ikke...sukk... :(

Anonymous poster hash: 3cc39...740

Ta deg sammen. Bruk det.

Jeg har kombinasjon av dyrt og billig selv. Skulle jeg latt det dyre bare henge der, så hadde jeg ALDRI fått brukt det. Og det er definitivt MERE bortkastet bruk av penger, enn å måtte invistere i ett nytt dyrt plagg!

Skrevet

Herregud jeg kjenner meg sånn igjen i dette! Jeg har masse dyre klær som jeg ikke tørr å bruke fordi jeg tenker om det blir ødelagt får jeg ikke tak i/har ikke råd til å kjøpe ny. Men det er som samboeren min sier, dette er forbruksvarer, det er meningen at man skal bruke dem og kjøpe nytt.

Nå har jeg itilegg gått masse ned i vekt så klær med merkelappen på har måtte gått til fretex :( Jeg må bli flinkere til å bruke de tingene jeg har...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...