Gå til innhold

Dør man med, eller av demens

Anbefalte innlegg

Lurer også på hva forventet levealder er for de som blir rammet av demens i så ung alder.. :)

Anonymous poster hash: 3b574...252

Her er en nettside som kanskje kan være til hjelp : http://www.aldringoghelse.no/startside/demens/yngre-med-demens

Fortsetter under...

Tror ikke demens i seg selv er dødelig. Men personen blir selvsagt svekket. Man får mye medisiner som svekker immunforsvaret. Bestefaren og bestemoren min døde begge av lungebetennelse, det ble nesten aktiv dødshjelp når kroppen fikk så mye medisiner at selv influensa ville tatt livet av dem.

Anonymous poster hash: 60a97...118

Ingen medisiner mot alzheimer (som det man kan få medisiner for å bremse litt) er immundempende. Problemet med eldre, er at de allerede er svekket og tåler dårlig å få infeksjoner. Antibiotika fungere også dårligere på dem. Det er ikke uvanlig at svekkede eldre dør av lungebetennelse.

Anonymous poster hash: 1f9d6...151

En god kollega og venn fikk tidlig demens så jeg har lest litt om temaet. Jeg satt igjen med inntrykk av at unge demente dør oftest av sykdommen innen veldig lang tid har gått. Jeg lurer på om det kan skyldes at unge med demens (ofte) får en annen mer aggressiv form av sykdommen? Det er uansett en helt forferdelig sykdom hvor folk mister hele livet sitt lenge før de dør..

Anonymous poster hash: 49711...931

Vi har forskjellige typer demens, hvem som er de verst diskuteres jemt over. Demens kan settes som døsårsak, og det ser vi ofte, men som regel er det høy alder, eller andre ting som er den dirkelte årsaken til dødsfallet. Ved demens så blir dannelsen av stoffet acetylcholin hemmet, acetylcholin fungerer som et singnalstoff eller en nevrotransmitter hvis du vil ha det helt korrekt. Når det sendes et nerveinpuls og den når nerveenden så frigjøres dette stoffet som binder seg med reseptorer i målcellen, slik blir styres alt i kroppen. Jeg liker å si at man skal se på alle nervene i kroppen som et spindelvev med masse forbindelser, når man blir eldre vil noen forbindelser naturligvis brytes pga vanlige fysiologiske forandringer i hjernen, men ved demens skjer dette fortere. Det er derfor slik at du kan sette mat forran en dement pasient og den aner virkelig ikke hvordan den skal klare å få maten opp til munnen, forde signalet kommer rett og slett ikke fram. Å finne riktig ord er og vanskelig, og ikke alltid at de hører det selv. Fløte i kaffen kan for bli fisk i kaffen feks.

Av erfaring så synes jeg demensomsorgen er vedlig bra, men demenspasienten føler ofte en stor frustrasjon pga sykdommen, mye indre anst og uro. De kan ha problemer med å finne roen, blir det vi kaller for vandrere, noen blir sinte, andre tungt deprimerte, noe som gjør det vanskelig å gi helt optimal pleie skreddersydd til hver enkelt. Det er veldig komplisert dette med demens pga de ulike typene, og det kan være viktig for pårørende å sette seg inn i den typen sin næremste har, ellers kan man gå seg vil i demens jungelen. Alzheimer er en av de to vanligste, leste en artikkel om en dame som skrev om sin mann og hun beskrev dette med alzheimer som å gå i tykktykk tåke, og i blandt lettet tåken og alt blir så klart, men så tetner det til igjen og tåken ligger tykt rundt en igjen.

Dette ble altfor langt og sikker ikke nyttig, jeg tok vist litt vel av her i natten :fnise:

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...