Gå til innhold

Svømmeferdigheter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 6 åring som elsker å være i vann - når hun får ha på seg svømmebriller. Hun hopper og stuper fra kanten, dykker ned for å hente opp ting, flyter og svømmer alene på ryggen og svømmer noen meter under vann på magen. Hun klarer enda ikke pusteteknikk på magen, og må snu seg på rygg for å få puste. Jeg synes hun er veldig flink til å være en liten og forsiktig jente.

De har begynt med svømming på skolen nå, og det har skapt litt utfordring. Jenta vår nekter å ta hodet under vann uten svømmebriller! Og svømmelæreren nekter å la henne prøve på vanskeligere ting før hun har bestått testen med å dukke hodet under vann og åpne øynene. Jeg blir så frustrert over både jenta vår og svømmelæreren. Jeg synes han takler henne veldig dårlig og gir henne dårlig mestringsfølelse. Samtidig er jeg enig i at det er viktig å tørre å ha hodet under vann og få vann i øynene, særlig når man tenker på svømming som livredning.

Så, what to do?

Anonymous poster hash: 9b49f...9a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er bra at hun lærer å svømme, men at hun er veldig ung. Jeg brukte 3-4 år på å bli komfortabel i vannet, i denne perioden dro mamma og jeg til bassenget én dag i uken. Det var først mot slutten at jeg klarte å holde øynene åpne under vann.

Anonymous poster hash: 9aa0f...339
Skrevet

Blir barn virkelig tvunget til å åpne øynene under vann? Husker ikke helt hvordan det var for 15-20 år siden, men jeg klarte aldri å ha øynene åpne.

Ikke i voksen alder heller for så vidt. Jeg syns barnet ditt er flink i forhold til alderen. Det er svømmelæreren som takler "problemet" helt feil.

Anonymous poster hash: 16745...d2b

• Liker 2
Skrevet

Min sønn bruker svømmebriller, aldri hørt noe om at det ikke er ok. Men er ikke alltid fornøyd med svømmelæring. Da min datter var 9 år, kunne hun bare holde seg flytende med hundesvømming. Svømmelæreren sa at det ikke var svømming. Ei venninne av meg var ved sjøen med datteren min, og datteren min hadde sklidd og kommet under vann. Det tok tid før min venninne ble oppmerksom på dette. Min datters forklaring etterpå var at hun var i ferd med å bare gi opp, for hun kunne ikke svømme uansett. Så hun bare lå på bunnen uten å kjempe. Heldigvis skrik min venninner datter så min venninne fikk reddet henne. Men jeg tenker at det blir feil å prekte inn i et barn at man ikke kan, i steden for å oppmuntre på det man kan, for så at man skal lære mere. For andre måter å svømme på vil jo uansett komme når barna er klar for det.

Anonymous poster hash: 39e64...c7d

Skrevet

Vet du (eller noen andre) motiver for hvirfor dette er viktig for svømmeinstruktøren?

Hva er det hun kan avansere til når dette er bestått?

Jeg er helt enig i at dette høres rart ut, jeg prøver bare å finne ut hva som kan belyse situasjonen....

Skrevet (endret)

Jeg har en 6 åring som elsker å være i vann - når hun får ha på seg svømmebriller. Hun hopper og stuper fra kanten, dykker ned for å hente opp ting, flyter og svømmer alene på ryggen og svømmer noen meter under vann på magen. Hun klarer enda ikke pusteteknikk på magen, og må snu seg på rygg for å få puste. Jeg synes hun er veldig flink til å være en liten og forsiktig jente.

De har begynt med svømming på skolen nå, og det har skapt litt utfordring. Jenta vår nekter å ta hodet under vann uten svømmebriller! Og svømmelæreren nekter å la henne prøve på vanskeligere ting før hun har bestått testen med å dukke hodet under vann og åpne øynene. Jeg blir så frustrert over både jenta vår og svømmelæreren. Jeg synes han takler henne veldig dårlig og gir henne dårlig mestringsfølelse. Samtidig er jeg enig i at det er viktig å tørre å ha hodet under vann og få vann i øynene, særlig når man tenker på svømming som livredning.

Så, what to do?

Det å ha hodet under vann uten svømmebriller er faktisk et av kravene på en av svømmemerkene. Så at svømmelæreren ikke gir henne bestått på testen er ikke så strengt som du gir uttrykk for at du synes.

De videre, mer krevende øvelsene, som du skriver, for de kommende svømmemerkene er jo også bygget på at barna mestrer de grunnleggende ferdighetene som å ha øynene åpne under vann.

Hvis du opplever dette som et stort problem bør du/dere øverst på dette utenom kurset. Gjør det spennende å putte hodet under vann og se. Få sin datter til å se om hun kan se beina sine, dere kan dykke ned sammen (begge uten svømmebriller) og telle fingre etc.

Endret av Havmus
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er bra at hun lærer å svømme, men at hun er veldig ung.

Anonymous poster hash: 9aa0f...339

Det er da helt normalt å kunne svømme før man begynner på skolen!!!

Anonymous poster hash: 1d90a...35f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tatt flere svømmeknapper uten å ha øynene åpne under vann! Dessuten så gjelder vel dette svømming på skolen og da er vel ikke poenget å ta knapper men å føle seg trygg? Hadde tatt det opp med læreren først, og hjelper ikke det hadde jeg gått til rektor!

• Liker 2
Skrevet

Så, what to do?

Øve på å ha øynene åpne under vann. Vinkle det slik at hun er flink på alt annet, så dette må hun også kunne, og de andre som kan det, er ikke like flinke som henne til de andre tingene. Læreren er vel såpass streng på dette nettopp fordi hun mestrer det andre, da er det her skoen trykker for henne, og det hun bør øve på.

Anonymous poster hash: adde4...4cf

• Liker 1
Skrevet

Dagens svømmeopplæring er basert på litt andre grunnprinsipper enn det f.eks. jeg lærte som barn. Og det er en grunn til det.

Idag starter de med å gjøre ungene trygge i vannet. Takle å få vann i øynene, ha hodet under vann. Bare føle at dette er greit, og at de ikke blir redde/mister kontrollen fordi de får hodet under vannet.

Så lærer de å flyte.

Etter hvert lærer de fremdrift.

Og når de kan både ha hodet under vann, ha øynene åpne, flyter greit, klarer beispart, og tør hoppe fra kanten. Først da får de begynne med svømmebriller.

Da jeg lærte å svømme, var det rett på brystsvømming. Som har vist seg å være den vanskligste svømmeteknikken av dem alle. Og da var vi mange som ikke turte ha munnen og øynene under vann!

Idag lærer ungene crawl. For det er mye lettere. Men det krever at de kan ha ansiktet under vannet.

Hadde datteren din begynt på betalt svømmekurs, hadde de gjort akkurat det samme som læreren gjør. De hadde satt henne på kurset for å lære å ha øynene åpne under vann. Så lenge hun ikke mestrer det, får hun ikke gå videre og øve på andre teknikker. For hun kan ikke grunnprinsippene.

Du må faktisk snakke med jenta. Hjelpe og støtte henne med å mestre det hun ikke kan. Finn ut hva hun "er redd for" og finne en måte det ikke lenger er skummelt på. Uten svømmebrillene.

Svømmebrillene er som en sutteklut eller smokk for henne. Det er en uvane, som hun må vennes av med.

Hva skjer hvis jenta di ramler i vannet, og kommer under vann, uten svømmebriller? Vil hun få panikk da?

I så fall vil jo dette kunne være farlig.

Anonymous poster hash: 79457...b55
  • Liker 4
Skrevet

Jeg ville tatt en prat med treneren eller skolen, kan dette virkelig være viktigere enn å gi henne mestringsfølelse?

Jeg svømte under vann da jeg var 4, og kunne svømme normalt fra jeg var rundt 5-6, men dette skyldes jo at vann var gøy og ikke fordi noen tvang meg til noe. Stakkars datteren din. Det med vann i øynene kommer med tiden, han må jo ikke få ødelegge den viktige gleden og tryggheten hun nå føler!

Anonymous poster hash: df480...8a0

Skrevet

Dagens svømmeopplæring er basert på litt andre grunnprinsipper enn det f.eks. jeg lærte som barn. Og det er en grunn til det. Idag starter de med å gjøre ungene trygge i vannet. Takle å få vann i øynene, ha hodet under vann. Bare føle at dette er greit, og at de ikke blir redde/mister kontrollen fordi de får hodet under vannet. Så lærer de å flyte. Etter hvert lærer de fremdrift. Og når de kan både ha hodet under vann, ha øynene åpne, flyter greit, klarer beispart, og tør hoppe fra kanten. Først da får de begynne med svømmebriller. Da jeg lærte å svømme, var det rett på brystsvømming. Som har vist seg å være den vanskligste svømmeteknikken av dem alle. Og da var vi mange som ikke turte ha munnen og øynene under vann!Idag lærer ungene crawl. For det er mye lettere. Men det krever at de kan ha ansiktet under vannet. Hadde datteren din begynt på betalt svømmekurs, hadde de gjort akkurat det samme som læreren gjør. De hadde satt henne på kurset for å lære å ha øynene åpne under vann. Så lenge hun ikke mestrer det, får hun ikke gå videre og øve på andre teknikker. For hun kan ikke grunnprinsippene. Du må faktisk snakke med jenta. Hjelpe og støtte henne med å mestre det hun ikke kan. Finn ut hva hun "er redd for" og finne en måte det ikke lenger er skummelt på. Uten svømmebrillene. Svømmebrillene er som en sutteklut eller smokk for henne. Det er en uvane, som hun må vennes av med. Hva skjer hvis jenta di ramler i vannet, og kommer under vann, uten svømmebriller? Vil hun få panikk da?I så fall vil jo dette kunne være farlig. Anonymous poster hash: 79457...b55

Så du ville plassert et barn som kan stupe, dykke, flyte og svømme på ryggen på kurs med barn som er engstelige for vann fordi hun ikke liker å ha øynene åpne under vann? Barn utvikler seg ikke etter et skjema. Noe lærer de fort, andre ting trenger de tid på. Jeg synes det burde være fokus på å lære jenta å takle det å kunne havne under vann uten å ha svømmebriller, men det burde ikke straffes at hun er så god på andre ting! Noen minutter på hver svømming med fokus på å tørre å få vann i øynene og sakte men sikkert åpne øynene under vann, og så få fortsette med ting hun er god på resten av timen. Å kunne dykke og flyte er grunnelementer i å lære å svømme, å tørre å åpne øynene under vann er ikke det, men en psykisk sperre som må overvinnes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...