Gå til innhold

Lærer i barneskolen.


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Trulseline

Jeg har så lyst til å jobbe med barn i skolen, altså lærer. Men jeg vet ikke hvor tøft det er.

Jeg sliter veldig med ryggen. Går på yrkesrettet attføring nå, er egentlig utdannet omsorgsarbeider.

Rådgiver ved den skolen jeg går på nå, sier at jeg ikke bør bli lærer, fordi det kommer til å bli tunge løft og mye bøying.

Er det noen som kan fortelle meg litt om hvordan det er?

Jeg har vært vikar ved en barneskole, og da kan jeg ikke si at det var noen tunge løft eller mye bøying.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skjønner ikke helt det jeg heller. har vært lærervikar selv og det var den letteste jobben jeg noen gang har hatt rent fysisk. tenker vel kanskje på førsteklassingene som trenger litt hjelp til å kle av og på? men de er jo tross alt ganske store og selvstendige, det er da ikke så mye løfting akkurat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

tunge løft er det vel kanskje ikke så mye av i barneskolen, men man bruker helt klart kroppen mye i løpet av en skoledag. Det er ikke mange ganger i løpet av en dag på barnetrinnet at du kan sette deg ned og slappe av. Du må f.eks. kunne bøye deg og hjelpe elevene en hel del, og hvis det er unger som kommer opp i konflikter må du være sterk nok til å kunne holde dem fast hvis det er nødvendig. I tillegg kan du ikke forvente at unger på barnetrinnet sitter helt stille i løpet av en dag, så litt avbrekks-gymnastikk må du som lærer selv kunne være med på (f.eks hode-skuldre-kne og tå icon_wink.gif ) Vet ikke hva dere legges i "enkelt fysisk arbeid", men det er kanskje ikke like ensidig belastende å være lærer som f.eks. å være hjelpepleier eller renholder. For min egen del blir jeg mange ganger veldig sliten fysisk (og i hodet) etter en lang undervisningsdag, og jeg kjenner endel lærere som sliter med nakke- og ryggproblemer, eller senebetennelser som de har fått pga. arbeidet. Rette arbeidsbevegelser/stillinger, avspenninger/avslapping er viktig å huske på, og kan kanskje hjelpe til å forebygge slike problemer.

Klem fra Tone S. icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei icon_smile.gif

har jobba mye i skole selv og det er ikke all verden av tunge løft der hverken på barneskole eller ungdomskolen , men det er faktisk mange som jobber i skolen som likevel blir sykmeldt pga ryggen. man står og går stort sett hele dagen og det kan være veldig slitsomt for ryggen, så hvis man har problemer med ryggen fra før så anbefales det nok ikke å bli lærer.

klem12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er vanligvis ikke noe problem med tunge løft o.l.(8 års erfaring som lærer), men dersom du får utagerende elever som må holdes for ikke å skade seg selv eller andre, kan det røyne hardt på. Merka også det på ryggen da jeg var i småskolen. Pultene der er så lave! Jeg løste det ved å trille kontorstolen med meg og sette meg ned ved elevene. Det trenger ikke å bli noe problem, men du må nok heile tida være veldig oppmerksom på arbeidsstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...