AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #1 Skrevet 20. januar 2015 Skjønner ikke hva som er galt med meg.. jeg lever i en generelt sunn familie, spiser sjeldent usunt, jeg trener flere ganger i uka men jeg går ikke ned i vekt! Jeg har vært overvektig så lenge jeg kan huske ( ca 80 kg og 1.65 høy så ikke ektremt) men er drittlei av at i noen butikker så har de ikke en størrelse som passer meg. Er helst ute etter å gå ned ca 10 kg, så lurte på om dere hadde noen fantastiske råd? og ikke kom med de spis mindre og tren mer, føler jeg gjør alt riktig, men funker ikke! Takk på forhånd Anonymous poster hash: 05a2c...9b4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #2 Skrevet 20. januar 2015 Hva spiser du i løpet av en dag? Anonymous poster hash: d26af...e81
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #3 Skrevet 20. januar 2015 Har du skrevet ned alt du spiser i løpet av en dag, slik at du har 100% kontroll på det? Hvordan er intensiteten din på treninga? Og hva trener du? Og har du sjekket stoffskiftet? Anonymous poster hash: aff53...c84 1
Gjest HeiHade Skrevet 20. januar 2015 #4 Skrevet 20. januar 2015 Fantastiske råd som ikke går på trening eller kosthold? Jeg er ikke magiker. Sjekk stoffskifte osv til legen. Er alt som det skal må du spise mindre. Man kan spise for mange kcal av sunn mat også. 6
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #5 Skrevet 20. januar 2015 Jeg var det samme. Spiste sunt og trent ofte. MEN... da jeg begynte å telle kaloriene... Det var ikke maten i seg selv som var galt, men mengdene... Det er mye mere kalorier i mat enn hva man skulle tro. Fikk meg mange overraskelser. Nøtter og olivenolje er sunt, men utrollig masse energi. Min anbefaling, tell kaloriene du inntar i løpet av en uke. Dersom det fortsatt ikke henger på greip, legen for å sjekke stoffskifte. Du kan jo for så vidt gjøre det i morgen allerede, men du har vel ikke symptonene på lavt stoffskifte? Trøtt, slapp etc Anonymous poster hash: e451c...0b8 10
Sofus21 Skrevet 20. januar 2015 #6 Skrevet 20. januar 2015 Hva spiser du i løpet av en dag? Anonymous poster hash: d26af...e81 Normalt så blir det to brødskiver til frokost, akkurat det samme til lunsj, normalt noe enkelt (som et eple eller en smoothie etter skolen), middag senere på dagen og noe enkelt igjen litt senere på dagen. Er ikke en av de som går rundt å små spiser mellom måltidene. Har du skrevet ned alt du spiser i løpet av en dag, slik at du har 100% kontroll på det? Hvordan er intensiteten din på treninga? Og hva trener du? Og har du sjekket stoffskiftet? Anonymous poster hash: aff53...c84 Har prøvd å skrive det ned ja, og spiser hva som vil regnes som normalt. Har PT så intensiviteten er ganske så høy, blir en blanding av noe styrke og en del kondisjon Jeg var det samme. Spiste sunt og trent ofte. MEN... da jeg begynte å telle kaloriene... Det var ikke maten i seg selv som var galt, men mengdene... Det er mye mere kalorier i mat enn hva man skulle tro. Fikk meg mange overraskelser. Nøtter og olivenolje er sunt, men utrollig masse energi. Min anbefaling, tell kaloriene du inntar i løpet av en uke. Dersom det fortsatt ikke henger på greip, legen for å sjekke stoffskifte. Du kan jo for så vidt gjøre det i morgen allerede, men du har vel ikke symptonene på lavt stoffskifte? Trøtt, slapp etc Anonymous poster hash: e451c...0b8 Er en utrolig energisk person, så tviler på at jeg har for lavt stoffskifte, har alltid mye energi (bortsett fra når jeg er på skolen, men det er ikke et sjokk akkurat) Men kan alltids prøve å telle kalorier istede for å bare skrive ned hva jeg spiser, selvom jeg synes det høres litt rart ut da alle i min familie holder seg mye bedre i form, selvom jeg trener mere enn dem..
Gjest Runforit Skrevet 20. januar 2015 #7 Skrevet 20. januar 2015 Om du ikke går ned i vekt så spiser du mer enn du forbrenner, enkelt og greit. Du må være dønn ærlig og logge nøyaktig hva du spiser for å finne ut hvor du feiler. Man kan spise seg feit på sunn mat. Det handler om kalori inn/ut. 17
Gjest Brillefin Skrevet 20. januar 2015 #8 Skrevet 20. januar 2015 Anbefaler å skrive ned det du spiser og drikker i løpet av en dag. Drikker du feks juice og/eller andre flytende kalorier? Hva med når du steker maten- brukes det mye olje/smør? Alt er helt ok, men brukes det veldig mye/drikker mye flytende kalorier så kan jo det påvirke kalorimengden totalt i løpet av en dag
Apefinger Skrevet 20. januar 2015 #9 Skrevet 20. januar 2015 (endret) "Fleire studiar viser at alvorleg overvektige kjempar i motbakke: Kroppane deira strittar imot ei vektendring, gjennom ulike biologiske reguleringsmekanismar som homeostatisk og hedonisk regulering. Kroppen ser ut til å vere biologisk programmert til å oppretthalde vekta si, som ei form for overlevingsmekanisme. Hos nokre er denne mekanismen veldig sterk. Dei lykkast kanskje med å gå ned i vekt. Men på same tid vil forbrenninga gå kraftig ned, og dermed kjem kiloa fort tilbake."¨ Link til artikkel Interessant lesing etter min mening, kanskje du finner noen svar der? Endret 20. januar 2015 av Apefinger 5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #10 Skrevet 20. januar 2015 Om du ikke går ned i vekt så spiser du mer enn du forbrenner, enkelt og greit. Du må være dønn ærlig og logge nøyaktig hva du spiser for å finne ut hvor du feiler. Man kan spise seg feit på sunn mat. Det handler om kalori inn/ut. Eventuelt er hun en av de få med stoffskiftesykdom. Det er en promilleandel som har dette. Om hun finner ut at hun spiser normalt med kalorier bør hun få avkreftet dette av en lege. Anonymous poster hash: 86447...0e4 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #11 Skrevet 20. januar 2015 Sjekk stoffskiftet. Jeg levde på 1200 kalorier om dagen og gikk opp i vekt selv når jeg trente. Fikk piller og raste ned 20kg på 2,5 måned. Legen min sa hun hadde aldri sett noe sånt:P Ellers; logg kaloriene dine i f.eks. my fitnesspal, husk på kalorier i olje du steker i, drikke osv. Mye greiere når en har kontroll på det. Anonymous poster hash: 9c9e8...fb4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #12 Skrevet 20. januar 2015 Eventuelt er hun en av de få med stoffskiftesykdom. Det er en promilleandel som har dette. Om hun finner ut at hun spiser normalt med kalorier bør hun få avkreftet dette av en lege. Anonymous poster hash: 86447...0e4 Vil man ikke da ha fler symptomer på lavt stoffskifte enn bare fedme? Anonymous poster hash: 75e06...8b2 2
Gjest Runforit Skrevet 20. januar 2015 #13 Skrevet 20. januar 2015 Eventuelt er hun en av de få med stoffskiftesykdom. Det er en promilleandel som har dette. Om hun finner ut at hun spiser normalt med kalorier bør hun få avkreftet dette av en lege.Anonymous poster hash: 86447...0e4 Vil man ikke da ha fler symptomer på lavt stoffskifte enn bare fedme?Anonymous poster hash: 75e06...8b2 Sjansen for at TS har lavt stoffskifte er liten. Og som du sier så er det mange fler symptoner enn at du ikke går ned i vekt.http://nhi.no/forside/symptomer-pa-lavt-stoffskifte-38281.html 5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #14 Skrevet 20. januar 2015 Kan også være lurt å utelukke matintoleranser kanskje. Selv har jeg kutta ut melk og gluten, og føler endelig at jeg fungerer. Veier plutselig det samme som da jeg var 17 også. Anonymous poster hash: 75e06...8b2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #15 Skrevet 20. januar 2015 Normalt så blir det to brødskiver til frokost, akkurat det samme til lunsj, normalt noe enkelt (som et eple eller en smoothie etter skolen), middag senere på dagen og noe enkelt igjen litt senere på dagen. Er ikke en av de som går rundt å små spiser mellom måltidene. Hva slags pålegg? To brødskiver med smør og ost kan bli nesten 400 kalorier hvis du spiser galt brød, galt smør og ikke tenker over mengder. Hva med drikkevarer? En kjøpesmoothie kan ha masse kalorier, det samme med appelsinejuice og brus. Anonymous poster hash: d26af...e81 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #16 Skrevet 20. januar 2015 6 måltider synes jeg er litt mye egentlig. Anbefaler kaloritelling! Anonymous poster hash: 2e2bf...1a8 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #17 Skrevet 20. januar 2015 Sjansen for at TS har lavt stoffskifte er liten. Og som du sier så er det mange fler symptoner enn at du ikke går ned i vekt.http://nhi.no/forside/symptomer-pa-lavt-stoffskifte-38281.html Husk at du ikke er lege Anonymous poster hash: 86447...0e4 1
Pringle Skrevet 20. januar 2015 #18 Skrevet 20. januar 2015 "Fleire studiar viser at alvorleg overvektige kjempar i motbakke: Kroppane deira strittar imot ei vektendring, gjennom ulike biologiske reguleringsmekanismar som homeostatisk og hedonisk regulering. Kroppen ser ut til å vere biologisk programmert til å oppretthalde vekta si, som ei form for overlevingsmekanisme. Hos nokre er denne mekanismen veldig sterk. Dei lykkast kanskje med å gå ned i vekt. Men på same tid vil forbrenninga gå kraftig ned, og dermed kjem kiloa fort tilbake."¨ Link til artikkel Interessant lesing etter min mening, kanskje du finner noen svar der? Dette utdraget er dessverre bare fortsettelse av fjaset man ofte ser om vektmestring. Halvsannheter, skremselspropaganda, lettvintheter og tilsløringer om hverandre. Deler av artikkelen var likevel ganske bra! Kropper "stritter ikke imot vektnedgang" - send en overvektig ut i skogen og opp i trærne (man vil ikke si "til Auschwitz", men det er det man mener, se bilder, ikke mange feite der), så vil vedkommende gå ned i vekt. Mennesker er glade i det som smaker godt, og vi er late av natur - det meste av utviklingen av ting og greier vi mennesker har gjort, er med hensikt å være arbeidsbesparende og sikre god mattilgang. Dessverre har vi vært så altfor flinke til begge deler! Ingen så nok dette komme, selv for bare 50 år siden. Noen få elsker fysisk aktivitet, men de er unntaket, de fleste må psyke seg opp. De fleste liker også å spise, og matvareindustrien vet akkurat hvilke knapper de skal trykke på for å få oss til å kjøpe, og spise, og kjøpe igjen. Individer som har slanket seg så raskt og usunt at de har mistet muskelmasse, vil ha lavere forbrenning, jada - helt til de eventuelt får bygget opp igjen muskelmassen - da vil forbrenningen bli normal igjen. Problemet for mennesker som lett blir overvektige, er ikke at de har "lett for å legge på seg", "lav forbrenning", "dårlige gener" osv osv, det er en unødvendig mystifisering - men det er sammensatt, i form av kjeder og årsakssammehenger. Det kan være stress (herunder ensomhet, depresjon, angst, kjedsomhet, umulige krav, mangel på mestringsopplevelse) som gjør en tilbøyelig til å ty til noe godt å spise (men det er ingen automatikk i at stress øker vekta - man må spise mer for å gå opp i vekt), uvitenhet om hva mat inneholder og hva som er bra å spise (jeg trodde ikke dette var vanlig, men jeg har sett så mye merkelig etterhvert at jeg skjønner at mye allmennkunnskap mangler), ønske om øyeblikkelig tilfredsstillelse og mangel på langsiktig planlegging, påvirkning fra reklame og samfunn (mat er nært knyttet opp til kos, sosialt samvær, tradisjon, frihet og selvstendighet), det spilles på at alt skal være "lettvint" og at det er "vanskelig" og "tidkrevende" å lage mat fra bunnen, som igjen kan føre til usikkerhet på egne matlagingferdigheter, dårlig samvittighet og skamfølelse over å ikke spise "bra nok" kan få en til å miste motet og "trøste seg" med mer feil mat, man kan ha havnet i en "ond sirkel" hvor man ikke "trenger" å røre seg hver dag (PC, bil, TV) og etterhvert heller ikke "orker", svart-hvitt-tenkning (alt eller ikkeno, enten spiser jeg supersunt/sulter meg, eller så overspiser jeg hele dagen hver dag uten å røre en gulrot)... Det er mange, mange årsaker til at spisemønsteret blir forstyrret, men likevel koker det ned til en ting, og bare dette: man inntar flere kalorier enn man forbrenner. For å gå ned i vekt må man reversere dette, og for å holde vekta må man innta like mye som man forbruker. Prinsippet er superenkelt, i praksis er det en kunst. Men ikke en heksekunst. Alle kan klare det. 11
Pringle Skrevet 20. januar 2015 #19 Skrevet 20. januar 2015 Husk at du ikke er lege Anonymous poster hash: 86447...0e4 Som om leger flest har noe spesielt peiling på kost og vektmestring 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #20 Skrevet 20. januar 2015 Som om leger flest har noe spesielt peiling på kost og vektmestring En med profesjonsutdannelse på mer enn fem år har nok mer peiling enn en selvutnevnt ekspert uten utdannlse. Anonymous poster hash: 86447...0e4 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå