AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #1 Skrevet 20. januar 2015 Hei Jeg har en hund på 4 år, som jeg elsker over alt på jord. Han er lydig, snill, går fint i bånd, og er rett og slett en perfekt mellomstor blandingshund. Utenom én ting: når han var ung, og alene på terrassen om sommeren ble han mishandlet av noen unger i nabolaget. De skjøt blant annet på ham med luftpistol. Jeg fant ham i en klynkende bunt i hjørnet da jeg kom hjem! Fremdeles grusomt å tenke på. Etter dette har han vært livredd barn! Jeg har prøvd å trene mye på dette, men det ender med at han stoler på de barna han kjenner, men er igjen livredd i møte med ukjente barn. Han er ikke aggressiv, og reagerer ikke på barn vi går forbi, men han stivner i frykt dersom det er løpende/syklende bråkete barn i nærheten. Det har ikke vært noe problem til nå, da jeg ikke har barn, og tar ham ikke inn i situasjoner med barn. Men jeg har en problemstilling. Jeg går med hunden så og si over alt. Jeg setter ham utenfor når jeg går i butikken (setter ham i kort bånd langt fra inngangen, der folk ikke går). Jeg vet at dersom barn går bort til ham når jeg ikke er der, bjeffer han som en gal (i frykt og advarsel), og de blir som regel skremt og går vekk. Men dersom et barn overser denne advarsel og trenger ham opp i et hjørne, og han (gud forby) biter denne ungen, må han da bli avlivet? Eller blir det foreldrene sin feil som ikke har fulgt med? Barn kan jo også løpe ut i trafikken, og da blir det jo også foreldrenes ansvar å lære barna sikkerhet. Noen som vet?Anonymous poster hash: 6fea9...ed9
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #2 Skrevet 20. januar 2015 Foreldre har ikke vett når det gjelder dyr. Helt utrolig mange foreldre uten noen kunskap om dyr. Så ikke stol på at alle foreldre vil ha vett til å lære ungene å ikke gå bort til fremmede hunder som står bundet utenfor en butikk. Så derfor kan du heller ikke binde din hund utenfor noen butikk. Siden hunden din har disse traumene må du ikke utsette han for noe slikt heller. Håper forresten du fikk rista skikkelig i de forbanna drittungene, som skjøt på hunden din. Anonymous poster hash: b7777...101 6
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #3 Skrevet 20. januar 2015 Foreldre har ikke vett når det gjelder dyr. Helt utrolig mange foreldre uten noen kunskap om dyr. Så ikke stol på at alle foreldre vil ha vett til å lære ungene å ikke gå bort til fremmede hunder som står bundet utenfor en butikk. Så derfor kan du heller ikke binde din hund utenfor noen butikk. Siden hunden din har disse traumene må du ikke utsette han for noe slikt heller. Håper forresten du fikk rista skikkelig i de forbanna drittungene, som skjøt på hunden din.Anonymous poster hash: b7777...101 Fikk desverre aldri tak i disse ungene, naboen hadde sett de løpe avgårde, men kunne ikke gjenkjenne. Tro meg, hadde jeg funnet de, hadde det blitt månelyst! Jeg synes det er skikkelig trist å ikke kunne ta ham med når jeg skal på butikken, men kan jo forsåvidt prøve å unngå det. Jeg tror ikke han hadde bitt noen, men man kan jo aldri vite det sikkert. Hadde en annen episode hvor jeg traff et barn med foreldrene sine. Det var en gutt på 8-9 år, og han feltet med en stor grein, og gikk liksom "til angrep" på hunden min. Hunden min rygget bakover og reiste bust, men jeg fikk dyttet barnet bort. Foreldrene latet som om de ikke så det! Drittunge og dårlige foreldre!!! Men jeg lurer altså på: blir hunden avlivet UANSETT? Eller kan det bli vurdert annerledes?Anonymous poster hash: 6fea9...ed9
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #4 Skrevet 20. januar 2015 Det er ikke LOV å sette fra seg hund uten tilsyn på offentlige steder.Anonymous poster hash: 48560...87c 17
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #5 Skrevet 20. januar 2015 Selvfølgelig må du avlive hunden din om du er så DUM å setter en hund uten tilsyn på offentlig sted. Det er ULOVLIG og med god grunn. Dessverre er det dyra som må bøte med livet når mennesker er brødhuer Anonymous poster hash: 9bd6f...574 11
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #6 Skrevet 20. januar 2015 Jeg tror de kan kreve hunden avlivet, med det grunnlag at det er forbudt ved lov å binde dyr på offentlige steder. Men om en drittunge kom løpende mot hunden din og roper "bøh" rett i fleisen på den, mens du gikk på tur i bånd, så kan de ikke kreve den avlivet. Det siste skjedde med meg. Foreldrene reagerte ikke engang. Anonymous poster hash: d2150...7c3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #7 Skrevet 20. januar 2015 Dersom hunden din biter barn i en situasjon der du har bundet den fast og gått fra den, så kan de kreve den avlivet ja. Du skal ha hunden din under oppsyn og kontroll hele tiden, noe du ikke har dersom du får fra den slik. Sorry altså, men så korka hundeeiere som du tydeligvis er, fortjener nesten å få fratatt hunden sin. Så slutt og gå fra hunden din bundet utenfor en butikk, og ta ansvaret ved å ha en hund som er redd barn og potensielt kan bite. Anonymous poster hash: 5b044...fda
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #8 Skrevet 21. januar 2015 Dersom hunden din biter barn i en situasjon der du har bundet den fast og gått fra den, så kan de kreve den avlivet ja. Du skal ha hunden din under oppsyn og kontroll hele tiden, noe du ikke har dersom du får fra den slik. Sorry altså, men så korka hundeeiere som du tydeligvis er, fortjener nesten å få fratatt hunden sin. Så slutt og gå fra hunden din bundet utenfor en butikk, og ta ansvaret ved å ha en hund som er redd barn og potensielt kan bite.Anonymous poster hash: 5b044...fda Unnskyld MEG, men jeg er ny her, og visste ikke at jeg risikerte å bli kalt dum, brødhue og uskikket til å ha hund, når jeg kun ba om råd. Trodde det måtte være ordentlige folk her på forumet, med det er der tydeligvis IKKE! Makan til ekle, fordømmende besserwissere. Jeg er ikke dum, og er en god, ansvarlig hundeeier. Jeg visste faktisk ikke at det er ulovlig å sette hunden utenfor butikken, da jeg bor på et lite sted, og det stå ALLTID 1-2 hunder utenfor butikken. Takk for råd, de ble gitt på en ekkel, usympatisk måte, men greit å vite uansett. Sikter selvfølgelig ikke til de få som svarte på en grei måte. Kommer nok aldri til å skrive her igjen.Anonymous poster hash: 6fea9...ed9 6
la Flaca Skrevet 21. januar 2015 #9 Skrevet 21. januar 2015 (endret) Det er jo ikke rart folk blir provosert av at du vurderer å avlive hunden din bare fordi du absolutt må sette den utenfor butikken!? Og ikke minst setter barn i fare ved å gå fra den ubevoktet. Det må du tåle å høre. Jeg syntes det var så trist å lese at hunden var blitt såpass alvorlig plaget av barn, med følgene det fikk, og ventet at du kanskje hadde kommet i en situasjon der du ikke kunne unngå å omgåes barn. Så jeg ble litt overrasket over problemstillingen kan du si. (7000 i bot for å sette hunden utenfor butikken, penger spart. ) Endret 21. januar 2015 av la Flaca 5
Gjest Mythic Skrevet 21. januar 2015 #10 Skrevet 21. januar 2015 Du avliver virkelig ikke hunden din på grunn av noe som enda ikke har skjedd, og som du har ansvar for ikke skal skje!
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #11 Skrevet 21. januar 2015 Det er jo ikke rart folk blir provosert av at du vurderer å avlive hunden din bare fordi du absolutt må sette den utenfor butikken!? Det må du tåle. Jeg syntes det var så trist å lese at hunden var blitt såpass alvorlig plaget av barn, med følgene det fikk, og ventet at du kanskje hadde kommet i en situasjon der du ikke kunne unngå å omgåes barn. Så jeg ble litt overrasket over problemstillingen kan du si. (7000 i bot for å sette hunden utenfor butikken, penger spart. ) Hvis du leser innlegget en gang til, ser du at jeg ALDRI har vurdert å avlive hunden min. Han er babyen min. Spørsmålet var egentlig om dersom en hun biter, blir den tvangsavlivet uansett, eller kan det være situasjoner hvor hunden ikke har "skyld". Jeg må heller ikke "absolutt" sette hunden min utenfor butikken, jeg visste bare ikke at det var ulovlig, da alle med hund gjør det her. Jeg pleier å ta hunden med meg overalt, og er ikke lenge på butikken. Skal jo slutte med det nå.Anonymous poster hash: 6fea9...ed9
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #12 Skrevet 21. januar 2015 Sykt kjipt med barn som ødelegger hunder på den måten, min er også redd barn etter at to barn ved ulike annledninger har sparket henne av all sin kraft helt ut av det blå. Hunden min også reagerer med frykt når det er veldig "tydelige" barn i nærheten, men barn hun har fått blitt kjent med går greit. Folk er litt stygge her ang å sette hunden utenfor butikken, men du som hundeeier bør faktisk vite at det er ulovlig, og ikke minst unødvendig. At du vurderer avlivning på en ellers fin hund fordi du ikke tørr å la den stå alene utenfor butikken, får meg til å tro at du vil provosere. Ingen hund kan stoles hundre prosent på, spesielt ikke om du vet at det er barn som plager tilstede. Anonymous poster hash: 3c859...bb9 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #13 Skrevet 21. januar 2015 Det er jo ikke rart folk blir provosert av at du vurderer å avlive hunden din bare fordi du absolutt må sette den utenfor butikken!? Og ikke minst setter barn i fare ved å gå fra den ubevoktet. Det må du tåle å høre. Jeg syntes det var så trist å lese at hunden var blitt såpass alvorlig plaget av barn, med følgene det fikk, og ventet at du kanskje hadde kommet i en situasjon der du ikke kunne unngå å omgåes barn. Så jeg ble litt overrasket over problemstillingen kan du si. (7000 i bot for å sette hunden utenfor butikken, penger spart. ) Jeg tror ikke det var slik TS tenkte det, men heller at hun ville få krav om å avlive hunden om den bet en unge om den var bundet utenfor en butikk. Selv om hunden ikke er agressiv, men sliter pga en stygg hendelse. Hun trener jo med hunden sin. Dessverre er det veldig få som vet at det ikke er lov å binde hunden utenfor butikken. Spesielt på mindre steder. Anonymous poster hash: b7777...101 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #14 Skrevet 21. januar 2015 Du avliver virkelig ikke hunden din på grunn av noe som enda ikke har skjedd, og som du har ansvar for ikke skal skje! Hvor i all verden har jeg skrevet at jeg skal avlive hunden??? Anonymous poster hash: 6fea9...ed9
HvittHus Skrevet 21. januar 2015 #15 Skrevet 21. januar 2015 Begynn å bruke munnkurv på hunden når dere er ute. Da slipper du redselen for bitt, og dere får en bedre hverdag både du og hunden. En god munnkurv plager ikke hunden. 4
la Flaca Skrevet 21. januar 2015 #16 Skrevet 21. januar 2015 Jeg må heller ikke "absolutt" sette hunden min utenfor butikken, jeg visste bare ikke at det var ulovlig, da alle med hund gjør det her. Jeg pleier å ta hunden med meg overalt, og er ikke lenge på butikken. Skal jo slutte med det nå.Anonymous poster hash: 6fea9...ed9 Det er jo faktisk ikke relevant om det er lovlig eller ikke. Hvordan kunne du finne på å sette hunden utenfor butikken når den kan bite? Og du er bekymret for om hunden kan bli avlivet eller ikke? Hva med barnet den kunne bitt da?? 3
la Flaca Skrevet 21. januar 2015 #17 Skrevet 21. januar 2015 Hvor i all verden har jeg skrevet at jeg skal avlive hunden???Anonymous poster hash: 6fea9...ed9 Overskriften som kan oppfattes sånn antakelig, jeg misforsto i hvert fall. Ønsker deg lykke til med hunden og håper du aldri overlater den til seg selv i nærheten av barn igjen noen steder. Ikke en gang hjemme hos deg selv! 2
Gjest Mythic Skrevet 21. januar 2015 #18 Skrevet 21. januar 2015 (endret) Du avliver virkelig ikke hunden din på grunn av noe som enda ikke har skjedd, og som du har ansvar for ikke skal skje! Edit: Dobbeltpost Endret 21. januar 2015 av Mythic
Gjest Mythic Skrevet 21. januar 2015 #19 Skrevet 21. januar 2015 Hvor i all verden har jeg skrevet at jeg skal avlive hunden???Anonymous poster hash: 6fea9...ed9 Ehhh....Trådtittelen sier: "Avliving eller ikke?"
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #20 Skrevet 21. januar 2015 Ehhh....Trådtittelen sier: "Avliving eller ikke?" Det var kanskje litt misvisende, det burde heller stått: dersom en hun biter, blir den avlivet UANSETT, eller er det situasjoner hvor hunden er uten skyld? Forkortet det for enkelhetens skyld, men forklarer i innlegget. Min hund har aldri bitt noen, og er aldri aggressiv, men er redd bråkete unger. Kom til å tenke på det en dag, og dersom en unger angriper/plager en hund, blir den avlivet uansett?Anonymous poster hash: 6fea9...ed9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå