Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt hvordan jeg skal legge dette fram, men jeg prøver.

Har nå noen uker igjen av mitt nåværende jobboppdrag via et vikarbyrå. Jeg har fått noen henvendelser på andre jobber, både fast oppdrag og mer eller mindre langvarige som vikar. I oktober reiser jeg 2 uker til utlandet i forbindelse med bursdagen min, ferien er planlagt og betalt. Det jeg er redd for er at det skal ødelegge for eventuell ny jobb. Jobbene går via vikarbyrå. Når bør jeg fortelle konsulenten min om at jeg skal ha ferie? Før eller etter intervju? Enn om de ikke vil ha meg på intervju hvis de får vite at jeg skal ha de 2 ukene med ferie.

Hva ville dere gjort og tror dere det vil bli et problem? Jeg mener det må da gå an å planlegge litt i forveien uten at det bør by på de store problemene, men man vet jo aldri.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ihvertfall sagt ifra til vikarbyrået så fort som mulig.

Siden det er langvarig vikariat, så er det ikke sikkert det ødelegger for noe, men det ER vikariat, og å måtte leie inn vikar for vikaren blir litt kronglete og kanskje ikke ønskelig.

Det kommer jo helt an på jobbtypen også, er det en jobb der de MÅ sette inn en vikar for deg når du er borte, så kan det være negativt. Er det derimot en jobb som det ikke gjør noe at du er borte i en såpass kort periode, så ødelegger det sikkert ikke noe særlig.

jeg ville snakket med kontaktpersonen hos vikarbyrået om det jeg, så fort som mulig.

Lykke til og god tur.

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg ville fortalt det etter at man fikk beskejd om at de ønsket deg til jobben. "oj, det var hyggelig, men du, jeg bør vel si at jeg har en reise i oktober". (Jeg begynte i ny jobb nå i juli, og det var helt greit med 2,5 uker ferie i oktober)

Det er regler for hva man kan ta ut av ferie (uten lønn), tror man har krav på full ferie (hvis den ikke alt er tatt ut) om man blir ansatt før 1 september.

Skjønner dilemmaet ditt. Man må bare satse. Jeg har ikke hatt ordentlig jobb siden jeg sluttet å studere for 1,5 år siden, men jeg må jo kunne planlegge ferie like fullt. Synes de at du er best, er jeg nesten sikker på at de synes det er helt ok.

Skrevet

Tør jeg det da, Poirot? :-) De vil ikke få inntrykk om at jeg er litt sleip eller noe da tror du?

Skrevet

Det tror jeg de forstår, bare du legger det fram på en ikke-sleip måte. Hvis du hiver det ut av deg, snur på hælen og marsjerer triumferende ut av rommet med hendene over hodet, da reagerer de nok :-) Men om du bare sier det tror jeg det går bra. Det er jo bare sånn det er av og til. Vi hadde den situasjonen med min mann, og det gikk bra- han fikk bare ikke lønn.

Skrevet

Jeg er enig med Poirot :enig_animasjon:

Jeg hadde samme "problem" ifjor, og det gikk veldig bra. Det er bare å være oppriktig og vennlig. Ingen har krav på å bli orientert om dine private planer all den stund du ikke har inngått en forpliktelse med dem som gjelder i den tiden du skal på ferie. Det vet arbeidsgivere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...