Gå til innhold

Økonomisk KRISE. Har jeg rettigheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå begynner jeg å bli rimelig stressa.

Tidlig i november mistet jeg jobben min på grunn av nedskjæringer i bedriften, og jeg har ennå ikke fått noe hjelp fra Nav - til tross for gjentatte forsøk.

Jeg har ennå ikke fått meg jobb, noe som vil si at jeg har stått uten inntekt siden oktober. Nå har jeg bare et par hundrelapper på kontoen og husleie på 8000 kroner skal betales om 1,5 uker. Dette i tillegg til noen tusen kroner i regninger.

HVA GJØR JEG?! Jeg tror ikke at jeg kommer til å gå jobbløs veldig lenge, men jeg stresser veldig mye for hva jeg skal gjøre med denne månedens husleie og regninger.

På Nav sier de bare "send en søknad om dagpenger", selv om behandlingstiden er på 20 dager. Det hjelper ikke at jeg sier det haster. Har søkt, men det hjelper meg jo ikke.

Og om jeg da får dagpenger fra Nav om en måned, så må jo de pengene gå til NESTE husleie, ikke den som skal være betalt om 1,5 uker.

(Grunnen til at jeg ikke har fått noe økonomisk støtte av Nav så lang, er at jeg var student i halve 2013 (!), og derfor bare hadde jobb i tre/fire måneder det året)

HVA GJØR JEG? Har jeg noen rettigheter her? Hva ville du gjort?

Har søkt bostøtte hos Husbanken, men om jeg får støtte, får jeg 2000 kroner i mars. Det hjelper meg jo ikke nå.

Anonymous poster hash: 73d32...668
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med utleier, tipper du får forståelse for at du er i en midlertidig vanskelig situasjon.

Du kan også prøve NAV sosial, men jeg vet ikke om du får noe der når du har rett på dagpenger.

Anonymous poster hash: f5063...6dc

• Liker 1
Skrevet

Snakk med utleier, tipper du får forståelse for at du er i en midlertidig vanskelig situasjon.

Du kan også prøve NAV sosial, men jeg vet ikke om du får noe der når du har rett på dagpenger.

Anonymous poster hash: f5063...6dc

Jeg vil helst ikke krype til utleier. Håper det bør være unødvendig.

Jo, jeg har allerede vært der. Da jeg var hos min kontaktperson i Nav, forklarte jeg henne at jeg ikke kan vente på dagpengene, og at jeg lurte på om det fantes en kriseløsning når det kommer til husleie.

Hun var veldig forståelig og sa at det skulle ordne seg, og at jeg bare måtte gå til sosialen neste dag. Jeg tok med meg alle papirene hun ba meg ta med, og gjorde som hun sa.

På sosialen sa de at de ikke kunne hjelpe, og at jeg bare måtte vente på dagpenger.

Men å vente på dagpenger er jo det samme som å "hoppe over husleie", og det er jo naturligvis ikke aktuelt.

Skrevet

Dersom husleien forfaller om halvannen uke og du ikke kan låne penger av noen du kjenner, er nok eneste mulighet å forklare dette for utleier.

Det er ikke noe annet sted man kan be om penger. Dersom du er arbeidsledig har du rett på dagpenger, og det er det. Jeg har hatt samme situasjon selv, men ser ikke helt hvorfor man skulle tro at man har rett på penger noe annet sted eller hvorfor man skulle få det..

Ellers ville jeg registrert meg hos diverse vikar- og bemanningsbyrå av alle typer, samt sett igjennom småjobber på Finn.

Anonymous poster hash: f6830...897
Skrevet

Du gjør som mange andre, tar opp et forbrukslån eller ber om kontokreditt og betaler tilbake med dagpengene når du får dem.

Anonymous poster hash: e89dd...5b9
  • Liker 1
Skrevet

Dersom husleien forfaller om halvannen uke og du ikke kan låne penger av noen du kjenner, er nok eneste mulighet å forklare dette for utleier.

Det er ikke noe annet sted man kan be om penger. Dersom du er arbeidsledig har du rett på dagpenger, og det er det. Jeg har hatt samme situasjon selv, men ser ikke helt hvorfor man skulle tro at man har rett på penger noe annet sted eller hvorfor man skulle få det..

Ellers ville jeg registrert meg hos diverse vikar- og bemanningsbyrå av alle typer, samt sett igjennom småjobber på Finn.

Jeg tenker på støtte gjennom Nav, da. Siden sakbehandleren min sa at det skulle ordne seg, og at hun på sosialen sa at de ikke kan hjelpe meg, vet jeg ikke helt hvem at de som kjenner systemet best.

Derfor lurer jeg på om det er noen som kan dette :)

Om jeg får jobb i dag og begynner i morgen, vikar eller ikke, så får jeg uansett ikke lønn tidsnok.

Skrevet

ta kontakt med nav sosial. du er i en akuttsituasjon.

Anonymous poster hash: acce1...14e
  • Liker 2
Skrevet

Gå til nav, og søk om supplerende stønad, eller hvertfall undersøk om du kan få det. Jeg fikk det, og da fikk jeg stønad til både husleie og andre boutgifter. Det kan minne om sosialhjelp, men det heter SUPPLERENDE stønad og er et eget skjema du må fylle ut, og sende med kontoutskrifter og "bevis" på de regningene du trenger hjelp til.

• Liker 1
Skrevet

Nå begynner jeg å bli rimelig stressa.

Tidlig i november mistet jeg jobben min på grunn av nedskjæringer i bedriften, og jeg har ennå ikke fått noe hjelp fra Nav - til tross for gjentatte forsøk.

Jeg har ennå ikke fått meg jobb, noe som vil si at jeg har stått uten inntekt siden oktober. Nå har jeg bare et par hundrelapper på kontoen og husleie på 8000 kroner skal betales om 1,5 uker. Dette i tillegg til noen tusen kroner i regninger.

HVA GJØR JEG?! Jeg tror ikke at jeg kommer til å gå jobbløs veldig lenge, men jeg stresser veldig mye for hva jeg skal gjøre med denne månedens husleie og regninger.

På Nav sier de bare "send en søknad om dagpenger", selv om behandlingstiden er på 20 dager. Det hjelper ikke at jeg sier det haster. Har søkt, men det hjelper meg jo ikke.

Og om jeg da får dagpenger fra Nav om en måned, så må jo de pengene gå til NESTE husleie, ikke den som skal være betalt om 1,5 uker.

(Grunnen til at jeg ikke har fått noe økonomisk støtte av Nav så lang, er at jeg var student i halve 2013 (!), og derfor bare hadde jobb i tre/fire måneder det året)

HVA GJØR JEG? Har jeg noen rettigheter her? Hva ville du gjort?

Har søkt bostøtte hos Husbanken, men om jeg får støtte, får jeg 2000 kroner i mars. Det hjelper meg jo ikke nå.

Gå på NAV å bli vurdert under sosialtjenesteloven kapittel 5.,

paragraf 5-2.

• Liker 1
Skrevet

ta kontakt med nav sosial. du er i en akuttsituasjon.

Anonymous poster hash: acce1...14e

Veldig overrasket over at dette overhodet er mulig. Vi har alle hatt slike akutte situasjoner, og de aller fleste ordner det selv - dvs. ved å låne av familie eller ta opp et midlertidig forbrukslån.

Dagpenger er jo det man har rett på ved arbeidsledighet, men jeg har da alltid trodd at folk er ansvarlige for å skaffe penger til husleien selv. Det er jo eget ansvar at man enten bor for dyrt, ikke har planlagt å skaffe dagpenger tidligere eller evt. prioritert feiling.

Tydelig at jeg har stresset altfor mye med å skaffe penger når jeg kunne gått til staten og fått "min del".

• Liker 4
Skrevet

Veldig overrasket over at dette overhodet er mulig. Vi har alle hatt slike akutte situasjoner, og de aller fleste ordner det selv - dvs. ved å låne av familie eller ta opp et midlertidig forbrukslån.

Dagpenger er jo det man har rett på ved arbeidsledighet, men jeg har da alltid trodd at folk er ansvarlige for å skaffe penger til husleien selv. Det er jo eget ansvar at man enten bor for dyrt, ikke har planlagt å skaffe dagpenger tidligere eller evt. prioritert feiling.

Tydelig at jeg har stresset altfor mye med å skaffe penger når jeg kunne gått til staten og fått "min del".

Helt enig. Jeg har selv vært i akutte situasjoner, men løst dette vha lån, enten forbrukslån eller privat lån. Jeg tror dette handler om at noen er oppdratt til å være selvhjulpne, mens andre er oppdratt med foreldre som har mottatt sosialstøtte/trygd.

Det er innlysende for meg at man kan løse mange situasjoner på egen hånd, ved å låne penger og betale tilbake så fort man er tilbake i jobb. Dette fordrer at man er løsningsorientert og villig til å leve på budsjett en periode.

• Liker 7
Skrevet

Hvis du har kontroll på økonomien går det an å betale husleien med kredittkort. Finn et med 50-60 dagers frist for å betale uten leie. Da kan du bruke pengene du får fra NAV til å betale gjelda som gikk til husleie og forhåpentligvis blir neste lønning så stor at du kan ta to husleier i en eller to lønninger.

Du må virkelig passe på å prioritere kredittgjelden din når du får penger om du velger dette alternativet. Den blir dyr FORT om du utsetter det. Evt betal så mye som mulig hele tiden.

Skrevet

Alle kan uheldigvis komme i en vanskelig situasjonsbetinget situasjon! Sånn er det bare!

• Liker 1
Skrevet

Når sendte du inn søknad om dagpenger? Siden du mistet jobben i november, og det er 20 dagers behandlingstid....

Anonymous poster hash: 409f5...499
  • Liker 1
Skrevet

Helt enig. Jeg har selv vært i akutte situasjoner, men løst dette vha lån, enten forbrukslån eller privat lån. Jeg tror dette handler om at noen er oppdratt til å være selvhjulpne, mens andre er oppdratt med foreldre som har mottatt sosialstøtte/trygd.

Det er innlysende for meg at man kan løse mange situasjoner på egen hånd, ved å låne penger og betale tilbake så fort man er tilbake i jobb. Dette fordrer at man er løsningsorientert og villig til å leve på budsjett en periode.

(Jeg har levd på budsjett siden dag én jeg fikk vite at jeg mister jobben, som jeg gjorde to uker senere. Er også vant til å klare meg selv, så litt urettferdig av deg å anklage meg for å være avhengig av å lene meg på andre)

Jeg vet ikke hva du mener jeg skulle ha gjort?

Jeg har ikke hatt rett til noe hjelp fra Nav før nå. Derfor har jeg de siste månedene levd på sparepengene mine, som det nå ikke er noe igjen av. Jeg har brukt dem varsomt på å betale husleie, regninger og lån.

Det skal også nevnes at jeg aktivt har vært på utkikk etter inntektskilde siden før jeg sluttet i min forrige jobb. Har forøvrig fått en liten ekstrajobb, men får ikke lønn før i slutten av februar.

Så hva mener du jeg burde ha gjort annerledes? Vil nødig lene meg på min familie som ligger begravd i regninger selv. Og forbrukslån kan umulig være en bra anbefaling, da det kun vil hjelpe nå for så å bli værre siden.

Jeg har alltid vært en trofast arbeider og alltid betalt regningene mine. Har bidratt mye til skattekassa, og jeg tviler på at staten mener "lån penger hos familie om du er i økonomisk krisesituasjon".

Bor ikke for dyrt.

• Liker 1
Skrevet

Du får ikke noe fra sosialen før det er krise. Det er 1,5 uker til husleia skal betales og du har en søknad til behandling hos Nav. Det er ikke krise. I tillegg er det sånn at hvis du hadde grei økonomi før du mistet jobben kan det være mulig for deg å låne penger. Det er et langt steg fra det til gjeldsslave. Jeg mener også at du må spørre foreldre e.l. Finnes ikke noen andre muligheter, du har solgt alt som kan selges og står i fare for å miste bolig eller gå uten mat - da går du på sosialen. Sosialen er ment å være absolutt siste utvei. Du får etterbetalt dagpenger. Skjønner heller ikke hvorfor du søkte så sent. Du kunne jo sendt inn søknaden 20 dager før den dagen du hadde rett til utbetaling.

Anonymous poster hash: 70029...1e2

• Liker 3
Skrevet

Henvend deg til sosialen imorgen. Du har rett på akutt hjelp til å dekke mat og bolig inntil du får dagpenger. Ingen skal sulte eller bo på gaten idag.

Anonymous poster hash: a7412...e0c

Skrevet

Gå på NAV å bli vurdert under sosialtjenesteloven kapittel 5.,

paragraf 5-2.

Denne paragrafen er for flere år siden erstattet sv paragraf 19 i Lov om sosiale tjenester i Nav.

Til ts:

Har du søktom dagpenger? Om ikke må du få gjort det da du ikke vil få etterbetalt.

Du kan få sosialhjelp mens du venter på behandling av søknad så lenge du står uten inntekt.

• Liker 1
Skrevet

Har en ikke rett på dagpenger så snart en står arbeidsledig?

Har du tatt ut feriepenger for 2014, om ikke kan jo det være en løsning?

Skrevet

Du får ikke noe fra sosialen før det er krise. Det er 1,5 uker til husleia skal betales og du har en søknad til behandling hos Nav. Det er ikke krise. I tillegg er det sånn at hvis du hadde grei økonomi før du mistet jobben kan det være mulig for deg å låne penger. Det er et langt steg fra det til gjeldsslave. Jeg mener også at du må spørre foreldre e.l. Finnes ikke noen andre muligheter, du har solgt alt som kan selges og står i fare for å miste bolig eller gå uten mat - da går du på sosialen. Sosialen er ment å være absolutt siste utvei. Du får etterbetalt dagpenger. Skjønner heller ikke hvorfor du søkte så sent. Du kunne jo sendt inn søknaden 20 dager før den dagen du hadde rett til utbetaling.

Anonymous poster hash: 70029...1e2

En tar da ikke opp lån før en går til sosialen. Da vil de jo bare bruke det mot henne ved at det kan sees på som ekstra inntekt. En går til sosialen når en er uten inntekt og uten penger, så enkelt er det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...