Kittykat Skrevet 20. januar 2015 #1 Skrevet 20. januar 2015 Jeg har for tiden smerter, vondt og press over en tann. Jeg tar kombinasjonen Paracetamol og Ibuprofen, men dette tar ikke vekk smerten overhodet. Jeg har like vondt både 1 og 2 timer etterpå. Jeg tar kun smertestillende når jeg har vondt, men tannlegen vil ikke skrive resept på sterkere smertestillende som paralgin forte, fordi vanlige smertestillende ikke virker. Når det gjør vondt som verst, så kan jeg ta 2 paracetamol og 2 ibumetin. Hvis det ikke hjelper på smerten etter et par timer, så kan jeg 2+2 til. Det er mye ja, jeg ser jo det (mtp immunitet mot virkestoffet pga doseringen), men jeg faller mellom to stoler her. Jeg har vondt, vanlig smertestillende virker ikke og tannlegen vil ikke skrive ut noe til meg. Hva skal jeg liksom gjøre i mellomtiden da mellom timene hos henne? Jeg var hos henne i dag og skal tilbake på Torsdag. Men jeg har jo like vondt i mellomtiden. Det er like før jeg går til legevakten vår her nede og forklarer ståa. Jeg holder på å gå ut av mitt gode skinn. Men det hjelper vel lite, sånt sett. Jeg skjønner jo det at de helst ikke vil skrive ut det ene og det andre, men nå er det sjeldent jeg har fått sterkere smertestillende i løpet av mitt liv. Hva kan gjøres? Har jeg noen rettigheter? Høres sikkert helt fjernt ut, men man skal jo ikke ha vondt mens man venter. Samboeren sier at jeg bør si ifra til tannlegen, men jeg har jo gjort det. Er liksom ikke så mye mer enn det jeg kan gjøre. Frustrert
Gjest Lille-pus Skrevet 20. januar 2015 #2 Skrevet 20. januar 2015 Da tar du kontakt med legevakten og hører om de kan hjelpe deg med smertene. 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #3 Skrevet 20. januar 2015 Hva skyldes smertene da? Er det pga en infeksjon så vil jo antibiotika hjelpe allerede etter et par dager..Anonymous poster hash: 47b5f...7cf
Gjest Solstråla88 Skrevet 20. januar 2015 #4 Skrevet 20. januar 2015 Jeg har faktisl veldig dårlig erfaring med paralgin forte for tannsmerter. Fikk det i våres etter en operasjon av visdomstann, synes ikke den virket i det heletatt. Men vi alle er jo forskjellige. For meg fungerte paracett og ibux bedre
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #5 Skrevet 20. januar 2015 skriv og send en klage til fylkeslegen/ fylkestannlegen og hør om dette er sånn det skal vere at du ikke får hjelp mot smertene du har mellom behandlingene Anonymous poster hash: c00f6...fa6 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #6 Skrevet 20. januar 2015 Jeg har faktisl veldig dårlig erfaring med paralgin forte for tannsmerter. Fikk det i våres etter en operasjon av visdomstann, synes ikke den virket i det heletatt. Men vi alle er jo forskjellige. For meg fungerte paracett og ibux bedre Må si meg enig der. Jeg endte opp med å ta for mange slik at jeg lå på sofaen med kramper i bena og like forbasket vondt i tennene. Men i alle tilfeller så skal du ikke ha det slik, TS, jeg ville kontaktet fastlegen min eller legevakten, og dessuten klaget på tannlegen. Hva svarer vedkommende når du spør da? Hva er argumentene for at du ikke får sterkere? Anonymous poster hash: c7448...118
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #7 Skrevet 20. januar 2015 Jupp, samme erfaring her med paralgin forte... virket ikke på tannsmerter gitt... Anonymous poster hash: 99498...bd9
_isabella Skrevet 20. januar 2015 #8 Skrevet 20. januar 2015 For meg hjalp heller ikke paralgin forte mot tannsmerter, og heller ikke paracetamol for den saks skyld. Tok kun ibux (600mg) ved behov, og det gjorde susen.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #9 Skrevet 20. januar 2015 Ikke skal man blande paracet og ibux også.Anonymous poster hash: ab2c0...b41 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #10 Skrevet 20. januar 2015 Ikke skal man blande paracet og ibux også.Anonymous poster hash: ab2c0...b41 Det kan man trygt gjøre, for de virker på ulik måte. Spør en lege, og du vil få samme svar. Anonymous poster hash: ed036...2ed 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #11 Skrevet 20. januar 2015 Det kan man trygt gjøre, for de virker på ulik måte. Spør en lege, og du vil få samme svar. Anonymous poster hash: ed036...2ed Bare å Google. Anonymous poster hash: ab2c0...b41
Gjest incognita Skrevet 20. januar 2015 #12 Skrevet 20. januar 2015 Det kan man trygt gjøre, for de virker på ulik måte. Spør en lege, og du vil få samme svar.Anonymous poster hash: ed036...2ed Man kan fint blande ibuprofen og paracetamol. De utfyller hverandre slik at de lindrer optimalt mot en rekke typer smerter - deriblant tannverk. 1
Kittykat Skrevet 20. januar 2015 Forfatter #13 Skrevet 20. januar 2015 Ikke skal man blande paracet og ibux også.Anonymous poster hash: ab2c0...b41 Har fått vite fra tannlegen at man kan ta paracetamol og ibuprofen, da disse to virker genialt mot tannverk. Uansett, en oppdatering: Jeg gikk til vår lille legevakt og forklarte situasjonen. Jeg fikk Kodein og Trampalgin mot smertene. Legen sa også at det hørtes ut som om at jeg hadde Trigeminusnevralgi ut ifra det jeg fortalte til henne. Men det var jo bare et kast ut i luften, så dette skal jeg lufte for tannlegen på Torsdag hvis spesialisten ikke finner ut av noe heller. Så nå får vi se da om det jeg har fått funker og gjør susen. I såfall, så er jeg lykkelig.
Kittykat Skrevet 20. januar 2015 Forfatter #14 Skrevet 20. januar 2015 Hva skyldes smertene da? Er det pga en infeksjon så vil jo antibiotika hjelpe allerede etter et par dager..Anonymous poster hash: 47b5f...7cf Er ingen tegn til infeksjon, hull, sprekk, tannråte osv. Det er ingen indikasjon på at jeg skal ha vondt i det hele tatt. Har gått til tannlegen 3 ganger i løpet av en liten uke for det samme problemet nå. Jeg er et mysterium tydeligvis.
Wonderbitch Skrevet 20. januar 2015 #15 Skrevet 20. januar 2015 Det kan lindre litt med en bit fersk ingefær på den tannen som er vond. Ellers må jeg si det var mange misoppfatninger rundt medisinbruk i denne tråden. Lege eller legevakt er vel verdt et forsøk om tannlegen fortsetter å nekte. Hvis du ikke har en historie med misbruk skulle det vel ikke være noe i veien for å få noe som kan hjelpe på smertene? Er jo bare snakk om til behandlingen er over, og hvis tannlegen ikke kan skrive ut i ditt tilfelle- når da egentlig?
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #16 Skrevet 20. januar 2015 Ikke skal man blande paracet og ibux også.Anonymous poster hash: ab2c0...b41 Dette har legen foreskrevet til meg.. på fast basis! (smerteproblematikk, tar sterkere om nødvendig, men prøver å holde meg fra sterkere medisiner) Anonymous poster hash: 99498...bd9
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #17 Skrevet 20. januar 2015 Dette har legen foreskrevet til meg.. på fast basis! (smerteproblematikk, tar sterkere om nødvendig, men prøver å holde meg fra sterkere medisiner) Anonymous poster hash: 99498...bd9 Samme her. Legen min sier det går helt fint så lenge magen tåler Ibuxen. Legemiddelverket (som er i overkant forsiktige med sine anbefalinger) tar utgangspunkt i at noen få vil utvikle magesår, og går så ut i media med at det ikke bør blandes, fordi man skal være forsiktige med å kombinere medisiner (fordi noen få reagerer på Ibux). Men de fleste kan ta Ibux og Paracet i kombinasjon uten problemer. Og dette lærer man om man har en helserettet utdanning også. Anonymous poster hash: ed036...2ed
Raven Emerald Skrevet 20. januar 2015 #18 Skrevet 20. januar 2015 Tråden er ryddet for diskusjon rundt dosering av medisin. Diskusjon rundt dosering av medisiner og "medisintips" slettes. Kvinneguiden har ikke nødvendig kompetanse til å luke ut potensielt farlige råd og tips, og vi vil derfor ha en nulltoleranse på dette. Erfaringer knyttet til medisinbruk, som ikke går på diskusjon av dosering og "tipsing" kan ved noen tilfeller bli stående, dette blir vurdert av moderatorene fra gang til gang. Er man usikker på noe i forhold til medikamenter/dosering kan man konferere med felleskatalogen, eller aller best; ta kontakt med apotek eller lege. Raven Emerald, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå