AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #1 Skrevet 20. januar 2015 Sitter å planlegger 4-årsfeiring, men vet ikke hva vi skal finne på. I årene før har jeg bare bedt 3-4 venninner med sine barn og spist pølser og kake her hjemme hos oss. Men når de blir 4, er det vel vanlig å be barna fra barnehagen også. Men ber man avdelingen, bare jentene, jentene fra samme kull, eller alle barna fra samme kull? Datteren min har en 3-4 gode venninner fra barnehagen, så hun vil gjerne be de, men er det vanlig at foreldrene blir med da? Jeg kjenner ingen av de andre foreldrene spesielt godt og jeg er ikke veldig utadvendt heller, desverre. Jeg smiler alltid og hilser på folk, men er redd jeg ville fremstått veldig rar om jeg skulle tilbrakt en hel bursdag med noen av disse. Ikke har jeg så stor plass hjemme heller, og barnehagen er ikke til utleie. Så hva kan man finne på? Hadde man dratt på f.eks Lekeland, løper vel alle litt rundt, så da slipper jeg kanskje å være så veldig "vertinne". Men der igjen har jeg ikke råd til å betale for at alle barna skal ha med seg foreldre. Hva er en morsom bursdag for en 4-åring, hvor alle kan få holde på litt fritt?Anonymous poster hash: 74474...26e
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #2 Skrevet 20. januar 2015 Man trenger vel ikke å betale for foreldrene på lekeland?Anonymous poster hash: c6134...9f3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #3 Skrevet 20. januar 2015 Man pleier da ikke måtte betale for foreldre på lekeland? Anonymous poster hash: 31121...06b
79kreps Skrevet 20. januar 2015 #4 Skrevet 20. januar 2015 Inviter de på avdelingen, det har vi pleid å gjøre. Det er helt tilfeldig hva foreldrene gjør. Noe blir, mens andre drar.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #5 Skrevet 20. januar 2015 Se på nettsiden til det aktuelle lekelandet for å finne ut av om du må betale for barnas foreldre også. Jeg tror ikke du må det. Sjekk også reglene på lekeland om det er slik at de ansatte der stiller opp som "barnevakter" imens, eller om de ikke tar ansvar for barnas sikkerhet i det hele tatt. Jeg har vært med som forelder på et slikt lekeland i en bursdag der det stod på plakater der at de ansatte der ikke tok noe ansvar for sikkerheten til barna. Om det er et stort område de er på da bør du på forhånd spørre de andre foreldrene om noen av dem kan tenke seg å bli igjen for å holde et øye med barna. Ellers forstår jeg det med frykten for å være sosial lenge med de andre foreldrene. Prøv å tenk ut generelle small-talk-spørsmål på forhånd som du kan prate med de om, da er du på en måte litt mer forberedt. Anonymous poster hash: b2507...320
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #6 Skrevet 20. januar 2015 Min straks fireåring skal feire med barnehagebarn for første gang, og vi har tenkt å invitere hele avdelingen på 14 barn.Anonymous poster hash: 083ef...992
Lou Salome Skrevet 20. januar 2015 #7 Skrevet 20. januar 2015 Men har ikke din datter vært i noen bursdager? Det er lettere med hensyn til "smalltalk" når man er vertinne selv i et barneselskap, du vil være fullt opptatt med å organisere, servere, rydde og ordne leker, slik at de voksne får en kopp kaffe og må underholde seg selv. Jeg er ikke med treåringen min i bursdager, men mange andre er det, så det spørs på barna. Spør i bhg hva som er grei gruppe å invitere. Hos oss blir vi bedt om å invitere 'naturlig gruppe', dvs gruppen, kun jentene på gruppen, to grupper, kun ett kjønn på to grupper, hele avdelingen eller kun ett kjønn på hele avdelingen. Dette gir meg mulighet til å be kombinasjonene 3,6,5,10, 10 eller 16:)
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #8 Skrevet 20. januar 2015 Vi inviterte jentene i hennes alder når hun ble fire. De var 6 jenter i en dyrehage. Hva man velger å gjøre er individuelt, men vi betalte for en ettermiddag i en dyrehage. Jentene fikk holde og lære om dyrene der, leke litt og storkoste seg. Tre av foreldrene ble med, og selvsagt meg og min mann Anonymous poster hash: 84d83...6e9
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #9 Skrevet 20. januar 2015 Man trenger vel ikke å betale for foreldrene på lekeland?Anonymous poster hash: c6134...9f3 Jo, jeg betaler hvertfall de gangene jeg er med barnet på Lekeland. Men når det er bursdagsselskap, er det noe med at man betaler for så-så mange barn også kan det være med max. 2 voksne inkl. i prisen. Jeg ønsker jo å be 2-3 av mine venninner og deres barn, pluss det som måtte passe seg å be ift. barnehagebarna. TSAnonymous poster hash: 74474...26e
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #10 Skrevet 20. januar 2015 Men har ikke din datter vært i noen bursdager? Det er lettere med hensyn til "smalltalk" når man er vertinne selv i et barneselskap, du vil være fullt opptatt med å organisere, servere, rydde og ordne leker, slik at de voksne får en kopp kaffe og må underholde seg selv. Jeg er ikke med treåringen min i bursdager, men mange andre er det, så det spørs på barna. Spør i bhg hva som er grei gruppe å invitere. Hos oss blir vi bedt om å invitere 'naturlig gruppe', dvs gruppen, kun jentene på gruppen, to grupper, kun ett kjønn på to grupper, hele avdelingen eller kun ett kjønn på hele avdelingen. Dette gir meg mulighet til å be kombinasjonene 3,6,5,10, 10 eller 16:) Vi har ikke vært i noe barnebursdag enda. Har blitt bedt én gang, i sommer, men da hadde vi ikke anledning til å dra. Da var selskapet i barnehagen og hele avdelingen bedt. Etter det ble det slutt på å låne ut barnehagen tydeligvis.. TSAnonymous poster hash: 74474...26e
Gjest chiki Skrevet 20. januar 2015 #11 Skrevet 20. januar 2015 Vi inviterte alle som var født samme året. Her ble ingen foreldre igjen. Barna ville være i selskap alene men de hae vært i selskap flere ganger tidligere sammen:)
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #12 Skrevet 21. januar 2015 Vi bor på bygda, og leide det lokale bedehuset til 4 årsdagen til vårt barn. Vi inviterte avdelingen (blanda avdeling den gang), så det var ca 20 barn mellom 2-6 år. Kaos Men vi betalte bare 500,- for å låne det hele helgen, og da var det jo stoler, bord etc der. Vask var også inkl. Vet at mange også leier gymsalen på barneskolen til bursdager. Ellers har vi vært i en bursdag hvor de brukte utearealene i barnehagen, var koselig det og Tror forresten 90% av foreldrene ble igjen i bursdagen, men jeg hadde ikke tid til å skravle så mye akkurat. I de bursdagene vi har vært i som har vært hjemme hos noen har også de fleste foreldrene blitt igjen, men nå som de begynner å nærme seg fem år så ser jeg at noen også lar barna være igjen alene. Anonymous poster hash: 8c4e3...fa1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #13 Skrevet 21. januar 2015 Jeg hadde startet rolig i år og sett hva de andre gjør innen det er 5 års dag. Alle på samme kjønn i samme aldersgruppe. Da begrenser du antallet og kan ha det hjemme? Lekeland er de litt for små til synes jeg. Hadde ikke likt å slippe min 4 åring alene der (her er det ikke vanlig at foreldre er med i selskap)Anonymous poster hash: b6584...eea
FrkRose Skrevet 21. januar 2015 #14 Skrevet 21. januar 2015 Jeg tror kanskje jeg ville ha delt det opp i to. En bursdag med venninner med barn som du pleier, og en annen med barnehagen. Du har sikkert mest lyst til å skravle med venninnene mens barna leker. Så kan du heller være mer travel og asosial vertinne med barnehagen. Kanskje finne på noe med barn og de foreldre som vil utendørs? Grille pølser og poppe popkorn, leke leker osv. Avhengig av årstid og værmelding såklart. I vår barnehage har de gapahuk med grillplass. Der vil jeg ha en bursdag for tassen en gang kjenner jeg nå.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #15 Skrevet 21. januar 2015 Jeg tror kanskje jeg ville ha delt det opp i to. En bursdag med venninner med barn som du pleier, og en annen med barnehagen. Du har sikkert mest lyst til å skravle med venninnene mens barna leker. Så kan du heller være mer travel og asosial vertinne med barnehagen. Kanskje finne på noe med barn og de foreldre som vil utendørs? Grille pølser og poppe popkorn, leke leker osv. Avhengig av årstid og værmelding såklart. I vår barnehage har de gapahuk med grillplass. Der vil jeg ha en bursdag for tassen en gang kjenner jeg nå. Har ikke mulighet til å dele opp. Jeg og far bor ikke sammen, og han vil sikkert også ha en feiring med sin familie, i tillegg til en dag med min familie. Så barnebursdag vil jeg helst kun ha èn av. I fjor hadde vi barnebursdag på formiddagen og familien min på ettermiddag/kveld. Men da var jo bare 5 voksne og 5 barn. Men nå blir det jo sikkert litt mer. Fortsatt veldig usikker på hvordan jeg skal gjøre dette.. TS Anonymous poster hash: 74474...26e
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #16 Skrevet 21. januar 2015 Inviter de på avdelingen, det har vi pleid å gjøre. Det er helt tilfeldig hva foreldrene gjør. Noe blir, mens andre drar. I vår barnehage feirer man hvert barns bursdag I barnehagen den dagen barnet har bursdag: med krone på hodet og annet stas / kake etc. Når barna er 4 år er de så små at vi lar der være med feiringen i barnehagen. Men idet barna starter på skolen kan vi jo invitere litt til feiring og da de barna leker mest med-ikke hele klassen.Anonymous poster hash: acbc1...d63 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #17 Skrevet 21. januar 2015 Men har ikke din datter vært i noen bursdager? Det er lettere med hensyn til "smalltalk" når man er vertinne selv i et barneselskap, du vil være fullt opptatt med å organisere, servere, rydde og ordne leker, slik at de voksne får en kopp kaffe og må underholde seg selv. Jeg er ikke med treåringen min i bursdager, men mange andre er det, så det spørs på barna. Spør i bhg hva som er grei gruppe å invitere. Hos oss blir vi bedt om å invitere 'naturlig gruppe', dvs gruppen, kun jentene på gruppen, to grupper, kun ett kjønn på to grupper, hele avdelingen eller kun ett kjønn på hele avdelingen. Dette gir meg mulighet til å be kombinasjonene 3,6,5,10, 10 eller 16:) Er du mann eller enslig mor Anonymous poster hash: acbc1...d63
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #18 Skrevet 21. januar 2015 I vår barnehage feirer man hvert barns bursdag I barnehagen den dagen barnet har bursdag: med krone på hodet og annet stas / kake etc. Når barna er 4 år er de så små at vi lar der være med feiringen i barnehagen. Men idet barna starter på skolen kan vi jo invitere litt til feiring og da de barna leker mest med-ikke hele klassen.Anonymous poster hash: acbc1...d63 Synes det høres fornuftig ut jeg også, men jeg tror ikke det er så mye mer enn krone og bursdagssang når barna her har bursdag.. Så det blir liksom ikke noe ordentlig "feiring". I tillegg har datteren min spesielt 3 andre jenter hun leker mye med å kaller "bestevenner", men føler det kanskje er feil å invitere bare de..? Anonymous poster hash: 74474...26e
Gjest Phoenix Skrevet 21. januar 2015 #19 Skrevet 21. januar 2015 (endret) 1. Jeg ville delt det opp i to bursdager. 2. Jeg ville invitert hele avdelingen, alle jentene eller alle som er født samme året. 3. Selv om barnehagen deres ikke er til leie så kan andre være det. 4. Her må du stålsette deg, barnebursdager blir det flere av. Bare tenk når ungen er 6 år og begynner på skolen. 5. Alle som jeg vet som har feiret på lekeland, vertinnen har løpt etter ungene fordi at de har faktisk ansvar for dem og må passe på når alle løper til alle kanter. Lekeland har ikke barnevakter, hvertfall ikke her. Endret 21. januar 2015 av Phoenix
tingeling Skrevet 22. januar 2015 #20 Skrevet 22. januar 2015 Barnebursdager er hektiske, morsomme og krevende - og kjempeviktige for barna! Her slutter de fleste foreldre å være med når barna er fire år, men det går an å be dem om å bli ( da får man hjelp med dobesøk etc og det er en enkel måte å bli kjent på, siden man ikke trenger å sitte i sofaen og prate, det er barna som er i sentrum). Er dine venninners barn din datters bestevenner, eller er det jentene i barnehagen som er det? Hvis det er de i barnehagen som er de viktigste vennene så synes jeg du kan spare ditt vennetreff til en annen gang. Det er ganske enkelt å ordne jentebursdag de synes det er supert å pynte sine egne muffins, prinsessebursdag er alltid pop og enkle leker. I vår barnehage må man invitere alle jentene i en gruppe ( feks alle 2010 jentene i avdelingen). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå