Gjest gjest1 Skrevet 5. august 2004 #1 Skrevet 5. august 2004 Avisene skriver at: 'Et tyvetalls kyllinger ved Priors avdeling i Elverum først ble skåldet levende for deretter å bli ribbet. ' Dette er bare en av flere forferdelige nyheter om hvordan kyllinger behandles. Når du lese slike ting, stopper det deg i å spise kylling? Eller er det ett fett hvordan de behandles, bare de smaker godt?
Gjest the imp Skrevet 5. august 2004 #2 Skrevet 5. august 2004 Jeg fortsetter å spise kylling. Jeg tviler sterkt på at dette er den vanlige måten å behandle kylling på i Norge ettersom vi har relativt strenge regler for slakting. Forhåpentligvis var dette en feiltagelse som ikke vil gjenta seg. Gjentar det seg så vil jeg vel tro de får relativt sterke represalier fra staten.
Gjest glaciera ulogget Skrevet 5. august 2004 #3 Skrevet 5. august 2004 Har ikke kjøpt norsk kylling på flere år. Jeg kjøper helst maisforet økokylling i Sverige. Dels fordi industrielt landbruk faktisk berører meg til en viss grad sånn rent moralsk, dels fordi jeg tror skikkelig produsert mat er bedre for kroppen. Av samme grunn kjøper jeg ytterst sjelden storfe i butikken, og bruker isteden elg. Dette er imidlertid kun mulig fordi vi får elgkjøtt så mye vi vil nesten gratis gjennom slekt, ellers hadde det vært altfor dyrt. Nå jobber jeg med å overtale gubben til at vi skal kjøpe svin som helt slakt rett fra en økobonde.
Gjest grønnmalt Skrevet 5. august 2004 #5 Skrevet 5. august 2004 det påvirker meg, men selv om jeg både har erfaring fra produksjonsdyrhold, er nokså bevisst og dessuten har forestillingsevne og kunnskap nok til å sette meg delvis inn i dyras situasjon, kjøper jeg all slags kjøtt (kommer ikke til å kjøpe kylling på en stund, men), bare ikke så mye. Synes Norge er dårlige på å tilby et alternativ - jeg ville gjerne handlet økologisk og pent behandlet kjøtt og andre varer selv om dette koster mer. Men slike varer er vanskelige å få tak i, særlig om man bor på en mindre plass. Slike steder er ofte utvalget av grønnsaker o.l også så dårlig at veggis er et uaktuelt alternativ inntil man får kjøpt seg sin egen isolerte lille jordteig hvor man kan bedrive sjølberging. Utvalgsmangelen skyldes vel at markedet er lite. Jeg bodde en tid i Nord-Amerika og der var situasjonen en annen. Tror knapt jeg spiste kjøtt der - industrikjøttet der er så suspekt billig og ekkelt at jeg ikke torde, dessuten bugnet det av vegetabilske alternativer i tillegg til at det var et relativt godt utvalg av økologisk kjøtt. Det er lettere å påvirke næringen om man har et alternativ, at man ikke "må" kjøpe prior-kylling eller at det FINNES økologiske egg i butikken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå