Gå til innhold

Hvor mye er det vanlig å ha på brukskonto?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye pleier du å ha på brukskontoen din før du setter over til sparekontoen? :)

Anonymous poster hash: 8139c...64e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å gjøre det motsatt. Får lønnen inn på lønnskonto og overfører derfra til brukskonto, regningskonto og sparekonto.

Anonymous poster hash: 9b317...a62
Skrevet

Pleier ikke ha mer enn ca 5000 stående der. Så overfører jeg bare mer fra bufferkontoen når det trengs.

Skrevet

Jeg får all inntekt inn på en inntektskonto, også min bufferkonto. Den har jeg ingen kort til.

Brukskontoen har jeg visakort til og der overfører jeg når det trengs. Overfører penger etter behov. Om jeg kun trenger penger til mat og andre viktige ting har jeg aldri mer enn 5000 der. Nå har jeg 2000, og det skal jeg klare meg med til mat og annet i 14 dager.

Ellers har jeg en sperret sparekonto og en BSU som jeg overfører til.

Anonymous poster hash: 72b85...752
Skrevet

Lønn går inn på brukskonto.

Jeg har automatisk trekk hver mnd hvor banken setter inn kr på sparekonto

¨Jeg overfører også selv, overskuddet hver mnd. Tar det som overstiger 7000,og setter på sparekonto, det kan variere fra 500-3000

Anonymous poster hash: 3b593...0b4
Skrevet

Lønn går inn på brukskonto.

Jeg har automatisk trekk hver mnd hvor banken setter inn kr på sparekonto

¨Jeg overfører også selv, overskuddet hver mnd. Tar det som overstiger 7000,og setter på sparekonto, det kan variere fra 500-3000

Anonymous poster hash: 3b593...0b4
Gjest Vinglepetra
Skrevet

Lønnen overføres til brukskonto, men jeg har en spareavtale der et fast beløp trekkes til en sparekonto. I tillegg til dette overfører jeg overskuddet hver måned til sparekontoen.

Skrevet

Hvor mye på brukskonto avhenger jo av hvor mye man bruker. Vi har ca 50 000 på brukskonto til en hver tid, og bruker derfor ikke denne til netthandel, utendlandsreiser etc (har fått info frastjålet før og de fikk da alle våre 50 000, ble mer forsiktig da) Overfører alt over dette til sparekonto. Vårt månedsforbruk er på ca 40 000, så brukskontoen med alle autotrekk regninger må jo ha en del penger inne.

Som student hadde vi 2000 på egen brukskonto hver og resten til en regning og sparekpnto. Var alltid så lite sparing, utenom bsu, at egen sparekonto ble det aldri.

Anonymous poster hash: 2f196...722

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg betaler unna alt av utgifter og trekk, og lar det stå igjen ca 4000 til forbruk. Hender jeg må overføre en tusenlapp til, men prøver å holde meg til de pengene.

Skrevet

Hvor mye på brukskonto avhenger jo av hvor mye man bruker. Vi har ca 50 000 på brukskonto til en hver tid, og bruker derfor ikke denne til netthandel, utendlandsreiser etc (har fått info frastjålet før og de fikk da alle våre 50 000, ble mer forsiktig da) Overfører alt over dette til sparekonto. Vårt månedsforbruk er på ca 40 000, så brukskontoen med alle autotrekk regninger må jo ha en del penger inne.

Som student hadde vi 2000 på egen brukskonto hver og resten til en regning og sparekpnto. Var alltid så lite sparing, utenom bsu, at egen sparekonto ble det aldri.

Anonymous poster hash: 2f196...722

Jeg for min del har en egen regningskonto hvor alt av regninger betales fra hvor det så klart står mye mer enn på brukskontoen siden det er mye som går ut i faste utgifter i en så stor husholdning som min.

På brukskontoen som er tilknyttet kort liker jeg ikke å ha mye stående, bl.a pga risikoen dersom man blir frastjålet/mister kortet.

Skrevet

Finn ut hva du bruker på rent forbruk utenom de faste utgiftene sånn cirka hver måned. La det stå igjen "litt mindre".

Forklaring som følger;

- all lønn kommer inn på brukskonto

- dagen etter lønning går det fast overføring til både regningskonto og "matkonto", felles for samboeren og meg. Alle felles regninger (husleie, lån, forsikring, strøm m.m) går fra regningskontoen, og vi har begge kort på matkontoen.

- dagen etter lønning går det også et godt trekk til sparekonto. Har et fast trekk på litt mer enn det jeg tror jeg klarer å spare. De månedene jeg "går tom" på brukskontoen min kan jeg jo bare føre tilbake fra sparekontoen (mange banker har ikke lenger uttaksbegrensninger på sparekonto, sjekk at dette gjelder også din bank). De månedene jeg klarer å la sparekontoen i fred - flott :)

Ved å gjøre det sånn, kan jeg i teorien gå tom på brukskontoen 2 uker før neste lønning uten at det gjør noe. Regninger går jo fra egne avsatte midler, og mat kjøper vi fra egen matkonto. Tom brukskonto betyr jo bare at jeg må velge mellom kafé, shopping, bytur, aktiviteter med venner osv, og å overføre noe tilbake fra sparekontoen.

PS: har du kontroll på økonomien, er det dessuten lurt som det skrives over her å bruke kredittkort til netthandel og kjøp på utenlandsreiser - forutsatt at du alltid betaler hele regningen. Dersom du skulle bli svindlet, er det jo tross alt bedre å få en stor faktura, som du klager på, enn å plutselig oppdage at kontoen er tom, og måtte reklamere og vente på å få tilbake pengene på.

Skrevet

Dere *må* ikke ha så mye inne hele tiden, det er jo ikke tilfeldig når regninger blir trukket. I de mindre grådige bankene kan man også ha kort på en konto, og få lønn og betale regninger fra en annen. Jeg har f.eks. 500-1000 kr på kortkontoen til vanlig, og trenger jeg mer tar det sekunder å overføre med mobilen. Hvis dere tom. har mistet 50 000 på dette før synes jeg det virker merkelig at dere fortsetter med det samme systemet.

Anonymous poster hash: 944c6...c87

Skrevet

Får all lønn osv på egen lønnskonto. Overfører 3000kr i mnd til brukskonto som skal dekke lommepenger, klær, snus, alkohol og annen moro. Resten av lønn går til regningskonto, feriekonto, huskonto, bilkonto osv.

Skrevet

jeg pleier å ha ca 4000-5000 kr på brukskontoen. resten overfører jeg til sparekonto.

Skrevet

Jeg prøver å bruke bare ca. 8000 etter at bolig, strøm, internett er betalt. 3000 av dem setter jeg over på en felleskonto som jeg deler emd samboeren (og han gjør det samme. 5000 skal dekke mitt eget forbruk (trening, spotify, lunsj i kantina, busskort, andre småutgifter etc...) Jeg føler ikke det er noen luksus og det er betydelig mindre enn jeg brukte før, men jeg er litt i sparemodus nå...

Skrevet

Når jeg får lønn setter jeg over på regningskonto og en mellomkonto. Jeg setter også fast til sparing. Jeg overfører ca 2000 i uken til brukskontoen. Dette skal da dekke mat til familien, og utstyr til barna. Noen ganger trengs det mer.

På denne måten tenker jeg over om det er noe jeg virkelig trenger. Hvis det dukker opp noe vi trenger; sko, uteklær eller annet utstyr, tar jeg det på mastercardet.

På denne måten er jeg mer bevisst over pengebruken og som oftest kan jeg føre over mer på sparing hver måned.

Jeg tjener ikke allverdens, som oftest brødfør jeg en familie på fem, pluss det vi trenger utenom, på 7000-8000. Vi spiser både sunt og variert.

Anonymous poster hash: 85eaa...ee7

Skrevet

Lønna kommer inn på brukskonto, overfører derifra til regningskonto og sparekonto. Jeg lar det være igjen 5000 på brukskontoen.

Anonymous poster hash: 5d379...7e8
Skrevet

Spør du om hvor mye det er vanlig å ha på kontoen, eller hvilket kontooppsett som er vanlig?

Jeg får lønn på lønnskontoen og der blir de stående til det er avtalegiro, automatisk spareplan eller forbruk (les: jeg er i butikken og drar kortet) som tar de ut igjen. Ser ingen hensikt med å flytte penger fra lønnskonto til en ny brukskonto, regningskonto og sparekonto for så å passe på å gi meg selv lommepenger når jeg har behov for det. Såpass kontroll har jeg på egen økonomi ...

Skulle jeg bli svindlet av en eller annen merkelig grunn, så betaler banken det tilbake.

Anonymous poster hash: 5af03...12f
Skrevet

Brukskontoen min er også lønningskontoen. Derfra trekkes det fast til diverse sparing og egen regningskonto som alt av regninger blir trukket fra. Det som står igjen, er det jeg bruker på mat og meg selv i løpet av måneden...

Anonymous poster hash: ae82b...489

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...