Gå til innhold

Erfaringer med lysterapilampe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig lyssensitiv og merker fort hvor slått ut jeg blir av lite dagslys. For tiden starter jeg gjerne på studie kl 08, og er ferdig 15:30-16. Ergo er jeg inne all tid det er dagslys ute... I helgene jobber jeg gjerne fra 10-11 om morningen til 16-20 på kvelden... Inne. Altså jeg går glipp av alt naturlig dagslys.

Jeg har dermed sett på dette å kjøpe meg lysterapilampe. Jeg mangler energi til trening (som jeg driver mye med), det går utover studier, jeg er trøtt på jobb, kommer meg vanskelig opp om morgenen osv. Er generelt lite effektiv, og nedstemt.

Hvilke erfaringer har dere andre med lysterapilamper?

Andre tips? Jeg spiser mye fet fisk fra før (ovnsbakt laks, røkt laks, makrell i tomat osv). Prøver å ta sol en gang i blant for å få litt lys, men vet ikke helt hvordan disse strålene "hjelper"

Takk for svar :)

Skrevet

Det skal visstnok ikke være særlig god effekt med solarium.

Har hørt svært mye positivt om dagslyslampe. Har også hatt en deprimert pasient (jeg er ikke autorisert helsepersonell altså, så utgir meg ikke for å være noe annet enn en student her) som har fått store forbedringer av dagslyslampe. Pasienten har da brukt lampen 30 min hver dag.

Jeg lurer faktisk på om jeg skal kjøpe meg en selv :)

Anonymous poster hash: d3ebb...9df
Skrevet

Det skal visstnok ikke være særlig god effekt med solarium.

Har hørt svært mye positivt om dagslyslampe. Har også hatt en deprimert pasient (jeg er ikke autorisert helsepersonell altså, så utgir meg ikke for å være noe annet enn en student her) som har fått store forbedringer av dagslyslampe. Pasienten har da brukt lampen 30 min hver dag.

Jeg lurer faktisk på om jeg skal kjøpe meg en selv :)

Tar solarium mesteparten for hudens skyld, så er ikke bare for lyset! Men tenkte det var en god bonus, haha :)

Artig å høre! Lurer på om jeg skal gå til innkjøp av en, men vil liksom ikke bruke tusen kroner (også student her) på noe som ikke funker... :) Morsomt å høre erfaringen! Kan jo f.eks ha den på på morgenen mens man ordner seg!

Skrevet

Tar solarium mesteparten for hudens skyld, så er ikke bare for lyset! Men tenkte det var en god bonus, haha :)

Artig å høre! Lurer på om jeg skal gå til innkjøp av en, men vil liksom ikke bruke tusen kroner (også student her) på noe som ikke funker... :) Morsomt å høre erfaringen! Kan jo f.eks ha den på på morgenen mens man ordner seg!

Ja, da skjønner jeg :)

Jeg er enig, men det er jo forskjell på folk også. Det kan fungere godt for noen og ikke like godt for andre, men dagslyslampe skal ha god effekt på spesielt mennesker som sliter med vinterdepresjon eller som er nedstemt om vinteren. Det skal visst heller ikke ta særlig lang tid før man merker forbedringer :)

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Det er veldig forskjell på disse lampene visstnok, men det har du kanskje satt deg inn i. De ordentlige lampene har dokumentert virkning, men disse lyslampene fra Philips er vel litt så som så.

Hvilke tenker du på?

I nord har universitetet egen lyskafé hvor folk kan komme for å få lys, så den typen lamper skal nok fungere. :)

Edit: googlet litt og så at Philips faktisk hadde kommet med en ordentlig dagslyslampe, så stryk kritikken av dem over. ;)

Endret av Badabing
Skrevet

Det er veldig forskjell på disse lampene visstnok, men det har du kanskje satt deg inn i. De ordentlige lampene har dokumentert virkning, men disse lyslampene fra Philips er vel litt så som så.

Hvilke tenker du på?

I nord har universitetet egen lyskafé hvor folk kan komme for å få lys, så den typen lamper skal nok fungere. :)

Edit: googlet litt og så at Philips faktisk hadde kommet med en ordentlig dagslyslampe, så stryk kritikken av dem over. ;)

Hadde tenkt å kjøpe denne: http://www.expert.no/lysterapi/beurer-tl040-lysterapi/p/4604/etter en anbefaling i en gruppe på Facebook :) Leser også at den er medisinsk godkjent. Kjenner du noe til det?

Skulle gjerne hatt en sånn lyskafe ja! haha :D

Gjest Badabing
Skrevet

Hadde tenkt å kjøpe denne: http://www.expert.no/lysterapi/beurer-tl040-lysterapi/p/4604/etter en anbefaling i en gruppe på Facebook :) Leser også at den er medisinsk godkjent. Kjenner du noe til det?

Skulle gjerne hatt en sånn lyskafe ja! haha :D

Nei, jeg gjør dessverre ikke det, men kanskje det går an å finne ut hva søvnsentrene bruker? Det ser ut som det viktigste er at de går til 10000 lux som den du linker til, så den er sikkert bra. Skulle ikke tro de hadde lov til å skrive at den er medisinsk godkjent hvis den ikke er det. :)

Skrevet

Uten tran eller tilskudd får du ikke nok d-vitamin. Gå til lege og mål dette også, lysterapi er nyttesløst om du ikke har nok d-vitamin. Snakker bæde av erfaring og det jeg har klart å lese meg til. Må hablysterapi, men denne vinteren funka det ikke pga ALT for lite d vitamin.

Lær også hvordan lampen skal brukes, 30 min like etter oppvåkning samme tid hver dag min 5 dager i uka.

Anonymous poster hash: 22709...564

Skrevet

Hjalp ikke en dritt for meg

Anonymous poster hash: 219b9...a6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...