Gå til innhold

4-åring og legging

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei som blir 4 år om noen mnd'er og vi sliter med soving. Vi prøvde å kutte ut dagsoving i sommer, da hun begynte på stor avdeling, og det gikk ganske greit. Problemet får jeg derimot når jeg henter henne og hun veldig ofte sovner på sofaen hjemme. Ikke kan hun sove i bilen på vei hjem heller, fordi vi kjører buss og det tar litt tid med venting og kjøring og gåing hjem.

Hver dag når hun er hos meg, må vi kjøre full rulle når vi kommer hjem, ellers sovner hun. Uansett om jeg vekker henne etter 1-1,5 time, er hun fortsatt sur og gretten helt til det er natta igjen.

I helgene må hun bare få en dupp på formiddagen, for ellers orker jeg ikke å dra henne med noe sted. Men det skjer jo da i 12-13-tida å påvirker ikke legging til kvelden, slik det gjør i ukedagene.

Skal også nevnes at vi har 50/50 for henne, og at jeg vet hun får være litt lenger oppe hos far, fordi han er arb.ledig og ikke leverer så tidlig i barnehagen. Dette har også barnehagen kommentert til meg, at hun ofte har litt kortere lunte og blir fortere sliten på pappauke, da de har inntrykk av at hun er litt lengre oppe der. Jeg har også tatt det opp med han flere ganger, men til syvende og sist gjør han som han vil uansett.

Jeg tar i tillegg nettstudie hjemmefra samt jobber to dager i uka, så jeg orker ikke at hun ikke vil sove før 21.30-22.00 på kveldene. Jeg har ting å gjøre jeg også, og synes det er fint å få puste ut litt på kveldene.

Idag begynte mammauke, og jeg la henne kl. 20.00. Lå å kilte henne på ryggen i hvert 30min og likevel lå hun våken og kom ut til meg helt til 21.45.

Hva kan jeg gjøre med dette?

Anonymous poster hash: 99630...04e

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Lar du henne sove en til halvannen time etter Bhg? Eller misforstår jeg?

Gjest Magdalene
Skrevet

Ellers så er det jo å holde henne i aktivitet frem til barnetv, og la henne legge seg etter det?

Spise middag, leke litt sammen, ta et bad, så barnetv?

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor sover hun i det hele tatt etter bhg? Hun er jo 4 år og de fleste sover ikke lenger på dagen da. Jeg hadde heller ikke fått sove på kvelden om jeg sov når jeg kom hjem. Om hun absolutt må sove må du vekke henne etter 10-15 min, men tror det lureste må være å kutte sovingen helt.

Hva far gjør kan du ikke legge deg oppi.

Anonymous poster hash: 55f89...f74

Skrevet

Det er jo ikke rart at du sliter for å holde henne våken etter bhg. når hun sover så lite på natten. Og det er ikke noe rart at hun ikke sovner på kvelden når hun legges så seint og rekker å bli veldig overtrøtt før hun legges.

Skrevet

Mitt barn på samme alder legger seg syv, og vi begynner forberedelsene halv syv.

Vi merker også at barnet får en nedeperiode mellom 12.00-13.00 på helgene og vi lar da barnet hvile når vi har anledning, men dette betyr ikke å sove. Barnet slapper bare av litt.

Anonymous poster hash: f9bfd...b69

Skrevet

Lar du henne sove en til halvannen time etter Bhg? Eller misforstår jeg?

Det har skjedd, om jeg har hentet henne tidligere en dag, men vanligvis er vi ikke hjemme før 17.00 på ettermiddagene. Problemet da er at om hun er sliten, så er hun sliten. Prøver å få henne med i middagslagingen, men de gangene hun ikke vil, klarer jeg ikke å holde henne våken og lage middag samtidig. Dermed får hun seg en 30-45min.

Målet er stort sett å få henne i seng til 19.30, og da bør hun få nok søvn, når vi står opp 11,5 time senere. Hadde hun enda bare sovnet til 20..

I helgene kan jeg ikke ha henne med noe sted uten at hun får hvile/ta en dupp, for da klikker hun helt og blir helt umulig å ha med å gjøre.

Og nei, jeg har ikke en dritt med hvilke rutiner far har, men skulle ønske det var litt mer samarbeid når vi tross alt har 50/50, og han lar henne sitte oppe til både 23 og 00 i helgene.. Snur jo hele døgnet omtrent, også må JEG bruke MIN uke på å snu det tilbake igjen..

TS

Gjest Magdalene
Skrevet

Det har skjedd, om jeg har hentet henne tidligere en dag, men vanligvis er vi ikke hjemme før 17.00 på ettermiddagene. Problemet da er at om hun er sliten, så er hun sliten. Prøver å få henne med i middagslagingen, men de gangene hun ikke vil, klarer jeg ikke å holde henne våken og lage middag samtidig. Dermed får hun seg en 30-45min.

Målet er stort sett å få henne i seng til 19.30, og da bør hun få nok søvn, når vi står opp 11,5 time senere. Hadde hun enda bare sovnet til 20..

I helgene kan jeg ikke ha henne med noe sted uten at hun får hvile/ta en dupp, for da klikker hun helt og blir helt umulig å ha med å gjøre.

Og nei, jeg har ikke en dritt med hvilke rutiner far har, men skulle ønske det var litt mer samarbeid når vi tross alt har 50/50, og han lar henne sitte oppe til både 23 og 00 i helgene.. Snur jo hele døgnet omtrent, også må JEG bruke MIN uke på å snu det tilbake igjen..

TS

Er hun stuptrett, så la hun ta en dusj eller noe så hun våkner litt. Eller gå dere en tur ut.

Lar du henne sove, så sliter hun jo med å få sove på kvelden.

Det er jo den eneste måten å få bukt med problemet.

Skrevet

Hvis du leverer tidlig og henter ved stengetid så blir jo det veldig lange dager. Kan være hun blir veldig sliten av det også. Uansett må du prate med pappan. Hun må få ha forholdsvis fast døgnrytme selv om dere har valgt å ikke bo sammen.

Skrevet

TSAnonymous poster hash: 99630...04e

Lag middag ferdig så du bare kan varme. La henne dusje evt leke i badekaret når dere kommer hjem, IKKE sett på tv, gi henne noe med litt sukker/fruktsukker i, dans sammen eller gjør andre aktiviteter hvor hun er i bevegelse. Blir hun passiv blir hun trett. Om far lar henne sitte opp til midnatt, ville jeg snakket med helsesøster og fått henne til å forklare ham at jenta trenger å innarbeide gode søvnvaner. Lettere når han hører det fra andre enn deg. Han skal vel ut i jobb igjen og da må han ha leggerutinen hos seg også.

Skrevet

TS

Be om en samtale på FVK og krev hovedomsorgen om du må. I en rettsal vil du antagelig vinne, fordi 50-50 bare fungerer dersom foreldrene klarer å samarbeide godt og dekke barnets basale behov. Å holde en fireåring oppe til midnatt på jevnlig basis, når livsstilen ellers ikke på noen måte er tilpasset det, er omsorgssvikt. For lite søvn er meget skadelig for hjernen og en 4-åring trenger faste, stabile rutiner hos både mamma og pappa. Dessuten er hun alt for liten til 50-50.

Anonymous poster hash: ddd2d...b8c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...