Gjest avocadoen Skrevet 19. januar 2015 #1 Skrevet 19. januar 2015 Jeg får Tramadol av legen min pga kroniske smerter. Jeg blir ganske svimmel og trøtt av dem så kan bare ta om natten. Om jeg har spist lite før jeg tar dem kaster jeg av og til opp pga kvalme (blir kvalm selv om jeg spiser først, men jeg drikker vann med ingefær og så pleier det å gå bra) så jeg reagerer tydeligvis sterkere på dem enn det mange andre gjør. Så til problemet: det står i pakningsvedlegget og det jeg har funnet på Internett at Tramadol (i kapselform, ikke depo-piller) skal ha en virkningstid på 6 timer. Hos meg tar det ca 14 timer fra jeg tar dem til jeg føler meg våken igjen. Så jeg kan ikke ta dem på hverdager fordi da kommer jeg meg jo ikke opp (da må jeg evt ta dem klokken 5 om ettermiddagen og da er jo hele kvelden ødelagt..) og jeg lurer på hvorfor det funker så utrolig lenge hos meg? Jeg skulle ønske jeg kunne ta dem om natten på hverdagene, for det er i grunn da jeg trenger søvn. Er det noen som kan forklare?
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #2 Skrevet 19. januar 2015 Alle er forskjellige. Metabolisme spiller en stor rolle. Det er helt vanlig å bli kvalm av Tramadol, så der er du ikke spesiell Anonymous poster hash: 14c11...4e7
Sugerøret Skrevet 19. januar 2015 #3 Skrevet 19. januar 2015 hvor lenge har du gått på dem og hvor stor dose tar du ? Afipran kan fungere mot kvalme. Vi er forskjellig,så reaksjoner vil variere
Gjest avocadoen Skrevet 19. januar 2015 #4 Skrevet 19. januar 2015 hvor lenge har du gått på dem og hvor stor dose tar du ? Afipran kan fungere mot kvalme. Vi er forskjellig,så reaksjoner vil variere Kvalmen er ikke det store problemet.. Problemet er at den fungerer så utrolig lenge at jeg ikke kan ta den på hverdager Jeg tar 50 mg + 1 g paracet. Har fått det i over 1 år nå tror jeg, men tar det ikke hver dag siden jeg ikke kan ta på hverdager eller på dagtid uansett.. Kvalmestillende kaster jeg opp av merkelig nok, men da går jo kvalmen over en liten stund Men ja! Det finnes heller ikke smertestillende svakere enn Tramadol som fungerer for meg. Håper å finne noe annet enn Tramadol som har kortere virkningstid..
Gjest Klaveret Skrevet 19. januar 2015 #5 Skrevet 19. januar 2015 Har du fått depottabletter? De har en virketid på 12 eller 24 timer.
Sugerøret Skrevet 19. januar 2015 #6 Skrevet 19. januar 2015 Da ville jeg snakket med legen asså..Tydeligvis ikke rett medisin for deg Har du testet Palexia ?
Gjest avocadoen Skrevet 19. januar 2015 #7 Skrevet 19. januar 2015 Har du fått depottabletter? De har en virketid på 12 eller 24 timer. Som sagt har jeg ikke det. Det er vanlige kapsler med virketid på 6 timer
Gjest avocadoen Skrevet 19. januar 2015 #8 Skrevet 19. januar 2015 Da ville jeg snakket med legen asså..Tydeligvis ikke rett medisin for deg Har du testet Palexia ? Ja, jeg får gjøre det. Jeg har ikke testet det nei. Takk for tips! Skal ta det med til legen neste gang jeg er der
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #9 Skrevet 19. januar 2015 Selv om virketiden for den smertestillende effekten er 6 timer, så kan medikamentet sitte mye lenger i kroppen din. Og de bivirkningene den gir kan sitte i lenge. Så det er ikke uvanlig. Jeg føler meg svimmel og litt uvel av Tramadol i minst 14 timer etterpå. Men siden du tar dem så fast så burde du egentlig få depot tbl i stedenfor. Tramadol er ikke anbefalt å bruke over lengre tid, da er det depot som blir anbefalt. De reagere man som regel ikke så sterkt på, og de har en gjevnere effekt. Anonymous poster hash: f0380...bc3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #10 Skrevet 19. januar 2015 Det kan være at du har en langsom omsetning i cytokrom P450-systemet, som gjør at dette legemidlet brytes langsommere ned enn gjennomsnittet, eller at du har en sykdomstilstand eller medikamentkombinasjon som hemmer disse enzymene. Hvis du orker litt tung faglitteratur, kan du lese mer her:http://tidsskriftet.no/article/448494 og her:http://tidsskriftet.no/article/1782258 Tramadol metaboliserer gjennom CYP2B6, CYP2D6 og CYP3A4 i lever. Om du bruker legemidler som hemmer disse, eller metaboliseres gjennom samme enzymer, kan det forlenge virketiden. En vanlig, men ikke spesielt kjent felle blant pasienter er at grapefruktjuice hemmer CYP3A4. Hvis du drikker det, vil det kunne forlenge virketiden. Legen din gir deg bedre svar enn du får her.Anonymous poster hash: 07c0c...3da 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #11 Skrevet 19. januar 2015 Jeg gikk på tramadol etter operasjon. Jeg ble ikke kvalm, men ble svimmel og trøtt (sovnet mye) av å bruke dem. Tror alle reagerer forskjellig. Anbefaler å snakke med legen om det. Anonymous poster hash: adf22...8d0
FruRaeder Skrevet 20. januar 2015 #12 Skrevet 20. januar 2015 (endret) Samme her! Nobligan (ikke depot) sitter i kroppen i minst 12-14 timer, men jeg får ikke særlig smertelindring av dem, og jeg får ikke sove etter jeg har tatt en. Ligger der helt våken og rolig, og etter 5 timer så går det plutselig opp for meg at jeg ligger der og klør i stedet for å sove. Paralgin Forte som jeg måtte bruke med ibux for å få virkning blir jeg skikkelig kvalm av nå, og det ligger i kroppen hele dagen. Før virket den i 4-5 timer, og det med en dosering på: 1 gr (2 stk) paralgin forte + 600 mg - 1gr ibux. Nettopp fått vite at jeg har fått lavt stoffskifte, og jeg mener tydelig at jeg leste en plass at man kunne få kraftigere virkning av enkelte medisiner om man går med ubehandlet stoffskifteproblemer. Endret 20. januar 2015 av FruRaeder
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 20. januar 2015 #13 Skrevet 20. januar 2015 Vi alle reagerer forskjellig Mannen min kan ta en av mine tramadol, og han slokner helt og sovet til neste dag. Tramadol er det eneste som har fungert litt mot mine smerter, men tar jeg to stykker så kjenner jeg knapt noen forskjell. Kun at de har tatt smertetoppen.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #14 Skrevet 20. januar 2015 Jeg hallusinerer og blir helt tullete av Tramadol, tåler det ikke i det hele tatt. Fikk det etter en operasjon, men tok bare et par stk før jeg gikk over på paracet. Kirurgen sa det var veldig forskjellig hvordan folk reagerte på Tramadol. Kanskje du be om å få prøve noe annet?Anonymous poster hash: cadd1...87a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå