AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #1 Skrevet 19. januar 2015 Jeg er ei treningsglad jente, som trener omtrent 4-5 ganger i uka. Jeg elsker løping, både utendørs og på mølle (mest mølle nå på vinteren). Men det er en ting jeg ikke kan fordra, og det er intervalltrening. Jeg trives ikke med det i det hele tatt. Jeg synes det er mye bedre å løpe sammenhengende over en viss tid, og jeg varierer alltid lengden på løpeøkten, og farten. Det vil si at jeg av og til løper litt fortere enn vanlig joggetempo, men jeg løper aldri skikkelige intervaller. Jeg leser stadig vekk om at intervalltrening er det som skal til for å komme/være i god form, at det har mest effekt osv. Stemmer dette, og bør jeg legge inn intervalløkter for å få mest mulig ut av treningen min? Skjønner at noe trening er bedre enn ingen trening, men ønsker å gjøre treningen min så effektiv og god som mulig Hilsen jente 20 år Anonymous poster hash: 0932f...bd7
Gjest Vux Skrevet 19. januar 2015 #2 Skrevet 19. januar 2015 (endret) Jeg er ny til det å trene, så vennligst ta hva jeg skriver med en klype salt så å si. Lurer på om det er slik at med intervalltrening, så menes at man vekselvis har rask gange, og rask løping, for å kunne overgå seg selv, slik at noen 6km løp uten pause i komfortabelt tempo ikke er hva som får en til å få bedre kondis, hvis man allerede er i god form. Endret 19. januar 2015 av Vux
Gjest Runforit Skrevet 19. januar 2015 #3 Skrevet 19. januar 2015 (endret) Du må ikke jogge intervaller nei. Intervaller er fordi som vil øke oksygenopptaket og øke farten, men om målet er langdistanse så er det ikke noe du trenger. Jeg har aldri løpt intervaller. Kun fokusert på distanse. Har hatt "intervall" i form av at jeg har jogget på 10/t km i så og så mange 100 meter og så økt farten gjennom hele økte(sjelden kortere enn 5-6 km) opp mot 18 km/t, men aldri gåing. Jeg klarte på den måten å ta mila på under 43 minutter. Det viktigste for meg er at jeg koser meg og har det gøy med løpingen. Endret 19. januar 2015 av Runforit
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #4 Skrevet 19. januar 2015 Langkjøring tærer mer på musklene dine da man trenger såpass mye energi til dette. Du vil bli veldig senete av dette og du vil ikke øke oksygenopptaket noe nevneverdig. Men hva med intervaller i en annen form? Spinningtimer gjør faktisk intervalltrening mer overkommelig. Jeg hater intervaller men trener jevnlig spinning på vinteren for å øke kondisen og utholdenheten. Det funker. Så mister jeg kondisen på sommeren, for da foretrekker jeg som deg å løpe lange rolige turer. En annen trening som også øker oksygenopptaket, er å delta på høyintensitetsgruppetimer - litt ala cross-fit ol. Da får man flere pulstopper og får virkelig kjørt seg. Anonymous poster hash: 38513...ffb
miyazaki Skrevet 19. januar 2015 #5 Skrevet 19. januar 2015 NEI du blir ikke senete eller bulkete av trening, bullshit. NEI du trenger absolutt ikke gjøre internaller, trening handler jo om å finne noe man trives med!
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #6 Skrevet 20. januar 2015 Du må ikke jogge intervaller nei. Intervaller er fordi som vil øke oksygenopptaket og øke farten, men om målet er langdistanse så er det ikke noe du trenger. Jeg har aldri løpt intervaller. Kun fokusert på distanse. Har hatt "intervall" i form av at jeg har jogget på 10/t km i så og så mange 100 meter og så økt farten gjennom hele økte(sjelden kortere enn 5-6 km) opp mot 18 km/t, men aldri gåing. Jeg klarte på den måten å ta mila på under 43 minutter. Det viktigste for meg er at jeg koser meg og har det gøy med løpingen. Jeg har ikke noe spesielt mål med treningen, kun å opprettholde formen, og forbrenne mye kalorier (er over gjennomsnittet glad i mat...). Har også hørt at intervalltrening forbrenner mer, vet du, eller noen andre, om det stemmer? Hilsen ts Anonymous poster hash: 0932f...bd7
melatonin Skrevet 20. januar 2015 #7 Skrevet 20. januar 2015 Liker du ikke intervaller og ikke har et spesielt mål som tilsier at intervaller er nødvendig så er det bare å drive med det du trives med! All trening er bedre enn å ligge på sofaen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå