Gå til innhold

ADHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan oppdaget dere at barnet deres hadde adhd? Og hadde han/hun lik oppførsel overalt? Var det dere som oppdaget det eller skolen/barnehagen? Og hvordan går man frem for å stille diagnosen?

Anonymous poster hash: a5b79...d77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Våres foreldre oppdaget av vi hadde ADHD. Som jenter ble vi ikke tatt på alvor den tid, før det ble mer vanlig med ADHD diagnosen for jenter i senere tid, når skolen meldte det inn.

Det gikk på at vi var klosne, uheldige, alltid kravle, tusen ting på gang, ikke tid til å leke, ødelagte klær, gikk på dører, skadet oss (hadde klippekort på legevakta), barn rundt oss ble lei av oss, vi slet dem ut.

Gikk til PPT, for utredelse.

Skrevet (endret)

Her går det på null konsentrasjon og liten arbeidsminne, svever litt over gulvet når han er umedisinert (kan ikke gå - bare løpe). Barnehagen påpekte manglende konsentrasjon da han gikk over til storebarns avdeling.

Diagnose stilles av BUP, ta kontakt med fastlege for henvisning dit. Om det er skolebarn så vil BUP gjerne at PPT har vært inne og observert først.

Endret av liv
Skrevet

Vi var i tvil i mange, mange år. Håpet i det lengste at gutten var innen normalområdet og at han bare var litt umoden for alderen (født helt i slutten av desember), men til slutt var det mange nok faktorer til at vi kontaktet skolen og ba dem henvise videre. Vi gikk rett til BUP da skolen ikke mente det var behov for PPT. Der gjennomgikk gutten grundig testing, det var også kontakt med fastlege og sykehus for å utelukke andre årsaker, og selvsagt møter med oss. Det endte med en klar og utvetydig diagnose på klassisk ADHD da han var 11 år.

Gutten er ikke så veldig urolig, men har veldig vanskelig for å styre impulser og kontrollere seg. Det er nesten umulig for ham å velge noe pliktbetont over lyst, noe som førte til daglige krangler omkring lekser og plikter. Ekstremt surrete, klarte aldri å holde orden på noe som helst, skolebøker, rom og klær var i evig uorden. Klossete, lett å erte opp, impulsiv og tenkte ikke konsekvenser (før i ettertid, da ble han som regel knust over å ha vært så "dum"). Han ble målt til å tilhøre de ti øverste prosentene IQ-messig, men på grunn av lite arbeidsminne presterte han likevel som regel under gjennomsnittet. Han var og er en utrolig god og snill gutt, som ofte var fortvilet over egen oppførsel og at han ikke klarte å styre seg.

På skolen var det mye av det samme. Uro i timen, snakket uten å tenke, klarte ikke konsentrer seg om ting han syntes var kjedelig. Gode evner, men lite utholdenhet. Vi har heldigvis et godt samarbeid med lærerne.

Mange er skeptiske til medisinering av ADHD, men vi er blant de som har fått et nytt liv. Gutten vår er fremdeles den gode gamle, men har mer kontroll og er roligere og blidere. Viktigst av alt, han har ikke så mange nederlag. Det var tøft for selvfølelsen hans! Vi jobber fremdeles med rutiner og dette med arbeid og utholdenhet, for gamle vaner er vonde å vende. Men nå har vi sjans til å få snudd ting, noe som var umulig for bare et år siden.

Anonymous poster hash: b5e7d...e46
Skrevet

Vær forsiktig med å jage etter en spesifikk diagnose!!

Der finnes et hav av ting som kan ligge til grunn for barns utfordringer.

Det er påfallende hvor mange norske som får diagnosen.

Til dere som har den er jeg glad for at fått nødvendig hjelp og at dere blir tatt på alvor.

Anonymous poster hash: 240c6...5c3

• Liker 4
Skrevet

Ts her. Jeg har en sønn på 6 spm hater å tape. Spiller vi og noen andre vinner blir han rasende. Kaster ting rundt seg. Klarer ikke å konsentrere seg eller holde orden. Ingenting ligger på plassen sin. Må ha viljen sin. Gjør ikke noe før han føler at han mestrer det.

Jager ikke etter en diagnose, men dersom det er noe som kan Gjøre det enklere for gutten min vil jeg jo vite om det. Han skal utredes for lese og skrivevansker nå. Han mener jo ikke noe vondt med det, men det blir jo trist for alle parter. Når han tramper rasende ut av et rom, så skjønner ikke vennene hans helt hva som skjedde. Jeg er redd dette skal gå utover det sosiale.

Skrevet

Hvorfor har du spesifikke spm om ADHD?Har du googlet deg frem til diagnose?

Skrevet

Fordi jeg kommer ikke på noe annet det kan være. Så var vel for å se om det kunne Være noe. Er mye mulig det ikke er en diagnose inne i bildet i det hele tatt, eller en helt annen diagnose.

Ts

Skrevet (endret)

Fordi jeg kommer ikke på noe annet det kan være. Så var vel for å se om det kunne Være noe. Er mye mulig det ikke er en diagnose inne i bildet i det hele tatt, eller en helt annen diagnose.

TsAnonymous poster hash: a5b79...d77

Ja, det skal jo ikke du måtte tenke ut.

Det er som å spørre om hva man gjør med tuberkulose fordi man hoster.

Edit: skrivefeil

Endret av Rotemor
  • Liker 1
Skrevet

Ja, det skal jo ikke du måtte tenke ut.

Det er som å spørre om hva man gjør med tuberkulose fordi man hoster.

Edit: skrivefeil

Nå har jeg jobbet en del med barn som har adhd, og ser flere likheter. Han matcher flere punkter, men ville høre andres historier også. Jeg er ikke helt hysterisk og leter etter en diagnose for alt. Men på forum må man da kunne få lov til å spørre?

• Liker 2
Skrevet

Nå har jeg jobbet en del med barn som har adhd, og ser flere likheter. Han matcher flere punkter, men ville høre andres historier også. Jeg er ikke helt hysterisk og leter etter en diagnose for alt. Men på forum må man da kunne få lov til å spørre? Anonymous poster hash: a5b79...d77

Du spør helt spesifikt om hvordan man går frem for å få diagnosen ADHD.

Jeg vil si at det ligger en del forhåndsdømming av eget barn der.

Poenget mitt var nettopp å presisere at du bør tenke anderledes. Du har tydeligvis ikke jobbetnok med barn til å vite verken hvordan/hvem som diagnoserer, eller at det iallefall ikke er foreldrene.

• Liker 1
Skrevet

Ts her. Jeg har en sønn på 6 spm hater å tape. Spiller vi og noen andre vinner blir han rasende. Kaster ting rundt seg. Klarer ikke å konsentrere seg eller holde orden. Ingenting ligger på plassen sin. Må ha viljen sin. Gjør ikke noe før han føler at han mestrer det.

Jager ikke etter en diagnose, men dersom det er noe som kan Gjøre det enklere for gutten min vil jeg jo vite om det. Han skal utredes for lese og skrivevansker nå. Han mener jo ikke noe vondt med det, men det blir jo trist for alle parter. Når han tramper rasende ut av et rom, så skjønner ikke vennene hans helt hva som skjedde. Jeg er redd dette skal gå utover det sosiale.

Hvor lenge har han vært sånn da?

Kan det ha skjedd noe i livet hans som gjør at han utagerer med sinne?

Jeg var også mye sånn da jeg var liten, sinnet var bare en måte å utagere på. Egentlig var jeg lei meg, men det var aldri noen som spurte..

Anonymous poster hash: deb16...52b

Skrevet

Nå har ikke treåringen fått noen diagnose ennå, men er under utredning.

Barnet er overaktiv, ukonsentrert, sliter med å få oversikt, har vanskelig for å delta i lek med flere barn, kan være snarsint og få voldsomme raserianfall. Barnet er i tillegg lett tvangspreget.

I samarbeid med bhg meldte vi opp barnet til ppt like rundt treårsdagen. Barnet har større vansker i bhg enn hjemme, men vi ser det også her når det mister oversikten over hva som skal skje eller er sliten.

Ppt observerte og testet barnet i bhg, og konkluderte med høy sannsynlighet for konsentrasjonsvansker og/eller psykiske vansker. De anbefalte henvisning til bup.

Når vi har time hos bup, er det nesten 9 mnd siden barnet ble meldt opp til ppt.

Hvis du/dere tror at barnet har konsentrasjonsvansker eller andre vansker som kan gi utfordringer på skolen, så be om en vurdering fra ppt så snart som mulig. Prosessen tar mye tid. Dersom barnet har en diagnose/er under utredning før skolestart, er skolen pliktig å ha et tilbud innen spes-ped/assistent/sosial støtte på plass når barnet begynner.

Vi var heldige - det tok drøyt en mnd fra ppt anbefalte spes-ped opplegg og assistent i bhg og til vedtak var på plass.

Anonymous poster hash: da9c4...4bb

Skrevet

Vær forsiktig med å jage etter en spesifikk diagnose!!

Der finnes et hav av ting som kan ligge til grunn for barns utfordringer.

Det er påfallende hvor mange norske som får diagnosen.

Til dere som har den er jeg glad for at fått nødvendig hjelp og at dere blir tatt på alvor.

I følge BUP som utredet vår sønn er det slett ikke påfallende mange som får den diagnosen. Tallet ligger omtrent rundt 3% og har gjort det i mange år.

Men ellers er jeg veldig enig med deg. Å jakte på en diagnose blir feil, og det er mange ubevisste prosesser som settes i gang når man begynner å anta at barnet feiler det ene eller andre.

Men, i vår utredning var de veldig opptatt av å utelukke andre diagnoser og teste "for alt". ADHD er ingen sekkediagnose som passer for de som har utfordringer som ikke passer med andre diagnoser, det er et sett kriterier som må fylles på mange områder før det eventuelt settes diagnose. Og har man ikke ADHD er det heller ikke noe poeng med medisinering, det er jo viktig å huske. Så jeg håper og tror at de fleste utredere er nøye med å undersøke og utelukke andre årsaker, selv om det er mistanke om ADHD som har ført til henvisningen i utgangspunktet.

Anonymous poster hash: b5e7d...e46

Skrevet

Har akkurat nå lest gjennom en info side om tenåringer, og jeg kjenner igjen så mange av symptomene hos gutten vår:

"De vanligste symptomene på AD/HD hos unge er:

• Generell uorden, både på skolen og hjemme.

• Er stadig forsinket med oppgaver.
  • Får ofte ikke gjort ting, for eksempel lekser.
  • Blir lett distrahert og har kort oppmerksomhetsspenn.
  • Kommer jevnlig for sent til skolen.
  • Gjør alt som har tidsfrist, i siste liten.
  • Har en uvanlig rettferdighetssans.
  • Har en rekke unnskyldninger for ting som ikke har blitt gjort.
  • Gir inntrykk av å ikke lytte når de blir tilsnakket."

Han har slitt med skolearbeid siden 1. klasse. Han går nå videregående. Vi foreldre har i alle år strevd med å hjelpe han og å få hjelp hos lærere og fagfo. Siste del av barneskolen fikk han timer hos PPT, og på u.skolen fikk han individuell opplæringsplan. Men nå på videregående slet han (i følge fagfolkene) ikke nok til å ha krav på IOP.

Han er en klok gutt, men karakterene på skolen er dårlige. Symptomene som er listet opp foran er kjent.

Han har aldri vært hyperaktig, og fungerer høvelig godt sosialt.

Dersom det kan være snakk om ADHD, kan det på noen måte hjelpe han å få en diagnose? Kan medisiner hjelpe mot overnevnte symptomer?

Anonymous poster hash: b9ad6...8b2
Skrevet

Har akkurat nå lest gjennom en info side om tenåringer, og jeg kjenner igjen så mange av symptomene hos gutten vår:

"De vanligste symptomene på AD/HD hos unge er:

• Gir inntrykk av å ikke lytte når de blir tilsnakket."

Han har slitt med skolearbeid siden 1. klasse. Han går nå videregående. Vi foreldre har i alle år strevd med å hjelpe han og å få hjelp hos lærere og fagfo. Siste del av barneskolen fikk han timer hos PPT, og på u.skolen fikk han individuell opplæringsplan. Men nå på videregående slet han (i følge fagfolkene) ikke nok til å ha krav på IOP.

Han er en klok gutt, men karakterene på skolen er dårlige. Symptomene som er listet opp foran er kjent.

Han har aldri vært hyperaktig, og fungerer høvelig godt sosialt.

Dersom det kan være snakk om ADHD, kan det på noen måte hjelpe han å få en diagnose? Kan medisiner hjelpe mot overnevnte symptomer?

Anonymous poster hash: b9ad6...8b2

Nei, ikke skjønner jeg hvorfor leger og psykologer gidder å studerer i årevis. De kan jo bare google seg frem.

Når jeg googler vondtene mine så får jeg kreft i over halve kroppen.

Skrevet

Når man er bekymret for barnet sitt prøver man jo å finne årsaker. Betyr ikke at man vil utelukke noe annet eller stille diagnosen selv. Man er bare bekymret, og vil ha andres erfaringer.

• Liker 2
Skrevet

Han er 6 år, og skal utredes for lese-/skrive-vansker allerede? Det virker veldig "usannsynlig" da lese-/skrive-vansker er noe man begynner å utrede for først når barnet er 9-10 år gammelt. Leseferdighetene hos et barn er ikke ferdig utvikla før ved 9-10 års alder, derfor skal man ikke utrede for dysleksi før etter jul i 4. klasse. "Mistankene" for dysleksi kan komme før den tid, men utredning skal ikke skje så tidlig.

• Liker 2
Skrevet

Det er flere i familien som har hatt dysleksi. Og lærerene hans har begynt å ta tester på han nå. En spesialpedagog skal også ta noen tester denne uken

Ts

Skrevet

Dette er også symptomene på en helt vanlig ungdom:

• Gir inntrykk av å ikke lytte når de blir tilsnakket

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...