AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #1 Skrevet 19. januar 2015 Hei Jeg og sambo ønsker virkelig å bytte vår helsesøster, da hverken jeg eller han klarer å finne kjemi med henne. Vi har et kaldt forhold når vi møter henne, og vi føler vi blir stadig misforstått. Jeg ringte helsestasjon i dag og spurte om hvordan msn går frem, hun sa det er veldig vanskelig å bytte helsesøster pg en må ha veldig gode grunner. Nå vet jeg ikke hva vi skal si den dagen for at vi får byttet ut henne. Har dere noen gode råd? Vi bor på Grønland Oslo. Tusen takk for all hjelpen Anonymous poster hash: b3a15...385
Glitnir Skrevet 19. januar 2015 #2 Skrevet 19. januar 2015 Hørtes rart ut. Bor også i Oslo (dog ikke Grønland), og her ga helsesøster beskjed om allerede da hun kom på hjemmebesøk rett etter fødsel, at om vi ville bytte helsesøster nå eller senere, av hvilken som helst grunn, så var det bare å si ifra på helsestasjonen så ordnet de det.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #3 Skrevet 19. januar 2015 Jeg og samboeren min hadde heller ikke særlig sansen for helsesøster. Men det var jo ikke så ofte vi skulle dit da. Kun til vaksine og standardkontrollene. Så de var jo egentlig til å holde ut. Sikker på at dere ikke holder ut dere også?Anonymous poster hash: 5cda2...2c9
Gjest Siyha Skrevet 19. januar 2015 #4 Skrevet 19. januar 2015 Vi fikk byttet uten problemer, men jeg oppgav likevel grunn så de kanskje kunne gjøre noe med denne helsesøsteren. Vår grunn var at vår tilhørte den gamle skolen, og ikke hadde lest seg opp på nyere forskning angående amming, fast føde eller tilknytning. Grensa vår var nådd da hun anbefalte skrikekur. 1
jordbær87 Skrevet 19. januar 2015 #5 Skrevet 19. januar 2015 Ta kontakt med kommunen og hør? Vurderte å bytte før jeg også, men heldigvis slutta hun som var helsesøster. Hun ga meg alltid dårlig samvittighet for at barnefar ikke ville ha noe med sønnen min å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #6 Skrevet 19. januar 2015 Vi fikk byttet uten problemer, men jeg oppgav likevel grunn så de kanskje kunne gjøre noe med denne helsesøsteren. Vår grunn var at vår tilhørte den gamle skolen, og ikke hadde lest seg opp på nyere forskning angående amming, fast føde eller tilknytning. Grensa vår var nådd da hun anbefalte skrikekur. Hei ig tusen takk for svaret Ja vi fikk også beskjed om å la babyen vår gråte til hun sovner slik at døgnrythmen hennes blir endret. Hun sa " legg henne i senga og ikke løft opp for å gi pupp for det vil bli trøstepupp. Når du har ammet henne ferdig, fåttbabyen til å rape og bleien er skiftet, legg henne i senga. Hvis hun gråter og skriker bare ka henne gjøre det, hvis du ønsker å gi henne trøst, kom inn til henne ig la henne se deg men IKKE ta henne opp også kan du gå ut etter 2-3 minutter) jeg mener det der hørtes virkelig slemt ut.. Jeg prøvde metoden hennes i 15-20 minutter men klarte ikke mer å la lille babyen min gråte livet av seg. Vi fikk ingen sykepleier/ helsesøster på besøk. Hadde en vanskelig fødsel og det er mitt første barn. Så vi viste ikke at det gikk an å bytte før i dag.. Men dem sier at jeg må ta den 6 måneders kontroll hos henne deretter holde møte sammen med henne og begrunne hvorfor vi ønsker å bytte henne og da må vi ha gode grunner! Anonymous poster hash: b3a15...385
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #7 Skrevet 19. januar 2015 Jeg og samboeren min hadde heller ikke særlig sansen for helsesøster. Men det var jo ikke så ofte vi skulle dit da. Kun til vaksine og standardkontrollene. Så de var jo egentlig til å holde ut. Sikker på at dere ikke holder ut dere også?Anonymous poster hash: 5cda2...2c9 Hei og tusen takk for svaret Ja du har rett i at det er bare noen korte timer også over, men jeg tenker jeg har jo lyst på flere barn i fremtiden, derfor vil helst ha en helsesøster som jeg er fornøyd med pg som jeg kan bruke på fremtid barna. Hun er snill og alt, men vi vil gjerne bytte henne. Jeg søker mye svar på nette når det feiler babyen min med noe istedenfor å henvende meg til henne når hun er den mest riktige person å få informasjon fra, men jeg gjør ikke det for jeg får ikke riktig informasjon. Anonymous poster hash: b3a15...385
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #8 Skrevet 19. januar 2015 Ha et møte for å argumentere for å bytte helsesøster? Henger ikke på greip, hadde skjønt det om det var for å bytte skole eller noe sånt. Fastlege kan man bytte kjempe lett på nettet så hvorfor skal det være så vanskelig å bytte helsesøster? Tipper at de bare tuller så dere ikke gidder å bytte. Anonymous poster hash: 23e3d...9a8 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #9 Skrevet 19. januar 2015 Ha et møte for å argumentere for å bytte helsesøster? Henger ikke på greip, hadde skjønt det om det var for å bytte skole eller noe sånt. Fastlege kan man bytte kjempe lett på nettet så hvorfor skal det være så vanskelig å bytte helsesøster? Tipper at de bare tuller så dere ikke gidder å bytte. Anonymous poster hash: 23e3d...9a8 Hei og tusen takk for svaret Så du mener det er unødvendig å holde et møte og gi en gyldig begrunnelse for å bytte helsesøsteren? Hm.. Ja hun resepsjonisten sa det skal mye til for at en får byttet helsesøsteren og vi fikk heller ingen helsesøster på hjemmebesøk da jeg kom hjem fra sykehuset. Finnes det noen lov om at jeg kan bytte helsesøster uten å gi en forklaring? Anonymous poster hash: b3a15...385
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #10 Skrevet 19. januar 2015 Om dere absolutt ikke får byttet, er det ikke obligatorisk å gå til helsesøster. Dere kan ta legekontrollene og få gitt vaksinene hos fastlegen. Anonymous poster hash: 1a64a...8ed 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #11 Skrevet 19. januar 2015 Hei ig tusen takk for svaret Ja vi fikk også beskjed om å la babyen vår gråte til hun sovner slik at døgnrythmen hennes blir endret. Hun sa " legg henne i senga og ikke løft opp for å gi pupp for det vil bli trøstepupp. Når du har ammet henne ferdig, fåttbabyen til å rape og bleien er skiftet, legg henne i senga. Hvis hun gråter og skriker bare ka henne gjøre det, hvis du ønsker å gi henne trøst, kom inn til henne ig la henne se deg men IKKE ta henne opp også kan du gå ut etter 2-3 minutter) jeg mener det der hørtes virkelig slemt ut.. Jeg prøvde metoden hennes i 15-20 minutter men klarte ikke mer å la lille babyen min gråte livet av seg. Vi fikk ingen sykepleier/ helsesøster på besøk. Hadde en vanskelig fødsel og det er mitt første barn. Så vi viste ikke at det gikk an å bytte før i dag.. Men dem sier at jeg må ta den 6 måneders kontroll hos henne deretter holde møte sammen med henne og begrunne hvorfor vi ønsker å bytte henne og da må vi ha gode grunner!Anonymous poster hash: b3a15...385 Men var det du som hadde en baby som hadde så totalt elendig døgnrytme? Da MÅ jo noe faktisk gjøres. Å stå opp klokka tre på ettermiddagen eller syv på kvelden er ikke greit. Anonymous poster hash: 926bf...4fc 6
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #12 Skrevet 19. januar 2015 Men var det du som hadde en baby som hadde så totalt elendig døgnrytme? Da MÅ jo noe faktisk gjøres. Å stå opp klokka tre på ettermiddagen eller syv på kvelden er ikke greit.Anonymous poster hash: 926bf...4fc Hei og takk for svaret Nei det var ikke meg? Babyen min sover bra hun. Sovner rundt 22:00 tiden noe Helsesøsteren reagerte på. Hun mente jeg burde legge henne rundt 19-20:00 Anonymous poster hash: b3a15...385
Biloba Skrevet 19. januar 2015 #13 Skrevet 19. januar 2015 Jeg ringte helsestasjon i dag og spurte om hvordan msn går frem, hun sa det er veldig vanskelig å bytte helsesøster pg en må ha veldig gode grunner. Nå vet jeg ikke hva vi skal si den dagen for at vi får byttet ut henne. Har dere noen gode råd?Anonymous poster hash: b3a15...385 Helsestasjonen er et frivillig tilbud, og de er interessert i at dere skal benytte dere av det for barnets del. Jeg ville bare informert om at vi vil ha en annen helsesøster, eller ingen i det hele tatt. I så fall kan kontroller gjøres hos fastlegen, eller dere kan prøve å søke til en annen helsestasjon. At helsesøster ikke er tillitvekkende er ikke deres feil, og det er ingen grunn til at dere skal måtte bli gående hos en dere mistrives med. 3
Mafalda Skrevet 19. januar 2015 #14 Skrevet 19. januar 2015 Ja du har rett i at det er bare noen korte timer også over, men jeg tenker jeg har jo lyst på flere barn i fremtiden, derfor vil helst ha en helsesøster som jeg er fornøyd med pg som jeg kan bruke på fremtid barna.Anonymous poster hash: b3a15...385 Jeg tror vel aldri vi har hatt samme helsesøster til noen av de seks babyene, selv om vi bare har byttet helsestasjon en gang. Det er ingen automatikk i at du får samme dame neste gang. Ellers er det jo som flere sier, ikke obligatorisk å ha kontrollene hos helsesøster. Så dermed kan du ta kontrollene hos lege hvis det er helt umulig å samarbeide, eventuelt bite tennene sammen de få siste gangene det er snakk om- i trygg visshet om at dere ikke har blitt tildelt en helsesøster for all framtid, for sånn fungerer det ikke på større helsestasjoner i Oslo, i alle fall. 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #15 Skrevet 19. januar 2015 Hei og tusen takk for svaret Så du mener det er unødvendig å holde et møte og gi en gyldig begrunnelse for å bytte helsesøsteren? Hm.. Ja hun resepsjonisten sa det skal mye til for at en får byttet helsesøsteren og vi fikk heller ingen helsesøster på hjemmebesøk da jeg kom hjem fra sykehuset. Finnes det noen lov om at jeg kan bytte helsesøster uten å gi en forklaring? Anonymous poster hash: b3a15...385 Jeg vet ingenting om lovverket om det finnes og tviler for at "å bytte helsesøster" er nedfelt i en lov. Men er veldig rart om det skal være så vanskelig å få byttet, siden fastlege, fysioterapeut, tannlege, jordmor og det meste annet er kjempelett å bytte. Hvorfor skal en helsesøster være så vanskelig å bytte? Er de viktigere enn alle andre innenfor helse? Poenget med en helsesøster er at man går til en og følger opp timene, ikke at man har kun en helsesøster alle årene, de har et datasystem med all info om barnet. Er ikke logisk syns jeg. Om jeg husker det så skal jeg spørre vår helsesøster om hvor lett det er å bytte i min kommune, av nysgjerrighet, hun vi har er helt topp. Skal på en kontroll med barnet i neste uke. At du ikke fikk hjemmebesøk etter fødselen burde du klage på. Det er noe alle som har født skal få tilbud om, men man kan selvfølgelig takke nei til det. Høres ikke ut som en helsestasjon jeg ville tilhørt. Anonymous poster hash: 23e3d...9a8
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #16 Skrevet 19. januar 2015 Hvir viktig er det da? Dere skal jo bare veie og få vaksiner iblant... At dere ikke liker henne er vel ikke så viktig.Anonymous poster hash: b15d1...225
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #17 Skrevet 19. januar 2015 Hei og takk for svaret Nei det var ikke meg? Babyen min sover bra hun. Sovner rundt 22:00 tiden noe Helsesøsteren reagerte på. Hun mente jeg burde legge henne rundt 19-20:00 Anonymous poster hash: b3a15...385 Jeg mener dere burde legge babyen deres kl 18/18:30! Stakkars, SÅ sen innsoving?Anonymous poster hash: f9b9a...f22
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #18 Skrevet 19. januar 2015 Vi var i en annen bydel i Oslo. Et par år siden, men skulle tro det ikke har forandret seg så mye. Ba om å få bytte - og fikk byttet uten å måtte forklare hvorfor. Anonymous poster hash: b73d6...1cb
Rotemor Skrevet 19. januar 2015 #19 Skrevet 19. januar 2015 Jeg mener dere burde legge babyen deres kl 18/18:30! Stakkars, SÅ sen innsoving?Anonymous poster hash: f9b9a...f22 Samme hvilken døgnrytme en baby har så lenge det passer foreldrene vel? 4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #20 Skrevet 19. januar 2015 Samme hvilken døgnrytme en baby har så lenge det passer foreldrene vel? TS her. Enig med Rotemor. Babyen min er 4 Mnd gammel. Anonymous poster hash: b3a15...385 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå