AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #1 Skrevet 19. januar 2015 Alternativene for meg er enten å flytte(få høyere leiesum, helst ikke) eller kjøpe meg bil. Jeg har ikke fryktelig god økonomi, lurer derfor på om det er mulig å ta opp billån med medlånetaker? Eventuelt hvilke annet lån kan være smart å ta opp? Jeg må ha bil, og jo nyere bilen er jo billigere blir forsikringen, så å kjøpe en gammel bruktbil er uaktuelt. Håper noen kan svare meg. Anonymous poster hash: 4f398...527
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #2 Skrevet 19. januar 2015 Forsikringen er dyrere jo nyere bilen er. Dersom du kjenner noen som er litt hendt og kan noe om biler, så kjøper du en billig bruktbil uten feil og har kun ansvarsforsikring. Anonymous poster hash: 52383...942 2
jomann Skrevet 19. januar 2015 #3 Skrevet 19. januar 2015 Ja, du kan ha medlånetaker. Det er heldigvis en myte at ny bil er mye dyrere enn brukt bil. Kos deg
Baktusen Skrevet 19. januar 2015 #4 Skrevet 19. januar 2015 Ny bil er ofte rimeligere en gammel bil. Første og fremst fordi gammel bil behøver mer repersjoner, og mer tid. Nyere biler har nyere teknologi, og delene sitter ofte mer fast hvor verksted må bruke mer tid. Vi har erfart det. Og ny bil er ofte rimeligere å forsikre, avhengig av merke selvfølgelig. Nordea finans tilbyr den beste renten i dag på 4,5% på billån, men da må du gå inn på 20% EK. Ellers er alle lån ca. like dyre. Vær obs på Dnb, hvor du må betale over tre lapper i etableringskostnader. Kan være lurt å forhandle litt på renten. Vi kjøpte en 3 år gammel bil, og fikk tilbud om 6,8 % rente ett sted, og 5,5% rente ett annet sted. Det spiller en god rolle, om du skal ha lang nedbetalingstid. Vi er to om lånet, så jeg er hovedlånetaker, og min mann er medlånetaker. Vær obs på at endel låneselskapet krever full kaskoforsikring på bilen. Så lønner seg å sjekke ut hvor mye de ulike bilene koster i forsikring. Det kan fort skille noen tusner. Forhandlere kan friste med god forsikring, veldig ofte er den mye rimeligere enn hva du selv kan få. Det kan lønne seg å gå for den, men forsikre deg om at den er på 2-3 år. De som reklamerer med forsikring på 1 år, er bare lureri. En venn av meg tre doblet forsikringen sin etter ett år. (Nå vet jeg ikke om du skal handle hos forhandler, eller privat, eller hva prisestimatet er) Ellers, kos deg masse med nybil shoppingen.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #5 Skrevet 19. januar 2015 Ny bil er ofte rimeligere en gammel bil. Første og fremst fordi gammel bil behøver mer repersjoner, og mer tid. Nyere biler har nyere teknologi, og delene sitter ofte mer fast hvor verksted må bruke mer tid. Vi har erfart det. Og ny bil er ofte rimeligere å forsikre, avhengig av merke selvfølgelig. Nordea finans tilbyr den beste renten i dag på 4,5% på billån, men da må du gå inn på 20% EK. Ellers er alle lån ca. like dyre. Vær obs på Dnb, hvor du må betale over tre lapper i etableringskostnader. Kan være lurt å forhandle litt på renten. Vi kjøpte en 3 år gammel bil, og fikk tilbud om 6,8 % rente ett sted, og 5,5% rente ett annet sted. Det spiller en god rolle, om du skal ha lang nedbetalingstid. Vi er to om lånet, så jeg er hovedlånetaker, og min mann er medlånetaker. Vær obs på at endel låneselskapet krever full kaskoforsikring på bilen. Så lønner seg å sjekke ut hvor mye de ulike bilene koster i forsikring. Det kan fort skille noen tusner. Forhandlere kan friste med god forsikring, veldig ofte er den mye rimeligere enn hva du selv kan få. Det kan lønne seg å gå for den, men forsikre deg om at den er på 2-3 år. De som reklamerer med forsikring på 1 år, er bare lureri. En venn av meg tre doblet forsikringen sin etter ett år. (Nå vet jeg ikke om du skal handle hos forhandler, eller privat, eller hva prisestimatet er) Ellers, kos deg masse med nybil shoppingen. Du, tusen takk! Jeg har så lite peiling på dette, og skal kjøpe min første bil. Lurer på å ha mamma som medlånetaker, eller kjøpe bil i hennes navn, vet ikke hva som lønner seg. All info du/dere har må dere bare komme med!! ts Anonymous poster hash: 4f398...527
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #6 Skrevet 19. januar 2015 Dersom man skal ha lån med pant i bilen, må man ha full kasko. Anonymous poster hash: 52383...942
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #7 Skrevet 19. januar 2015 Jeg har hatt gamle biler og jeg har hatt nye biler. Alt er dyrere med en ny bil. Det er mindre stress og mer behagelig med en ny bil, men definitivt dyrere på alle måter.Anonymous poster hash: 06394...535 2
Pengebingen Skrevet 20. januar 2015 #8 Skrevet 20. januar 2015 Kommer aldri til å kjøpe oss helt ny bil. At brukte biler trenger mer reparasjoner er en sannhet med modifikasjoner. Mange bruktbiler kan rusle og gå uten vesentlige feil i år etter år. Gjelder å være kresen ved kjøp, finne de gode dealene og koste på seg f.eks en NAF-test på bruktbilen du selv tror er et godt kjøp. Bare rentene på billån på en ny bil vil dekke utrolig mye reparasjoner på en eldre bil, om noen trengs. Du skal være uheldig om bruktbilen blir dyrere enn ny bil fullfinansiert med billån. Eks, lån 100% av 250.000 kroner, 4,5% rente over 5 år = 29648 kroner betalt i renter. Det er ganske mye penger. Fordelen med eldre biler er at det også er lettere å fikse på de selv. Kanskje kjenner du noen som skrur for deg billig. Deler kan du skaffe fra høgger'n eller på nett. Du trenger ikke merkeverkstedene. Slik skal du som sagt være veldig uheldig med bruktbilen din før den blir dyrere enn den nye ila 5 år. Jeg vil anbefale deg å spare opp så mye du kan så raskt du kan og kjøpe en bil du har råd til for cash. Den til nok ta deg fra A til B. Fordelen er at du kun trenger ansvarsforsikring, det blir billig, og du kan da også starte å tjene opp bonus, slik at utvidede forsikringer etterhvert blir billigere. Så får du fortsette å spare litt hver mnd, og om noen år kan du da oppgradere på bilfronten. Det er min klare anbefaling. Styr unna billån! Les mer her: Pengebingen - Bil uten billån? 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #9 Skrevet 20. januar 2015 Kommer aldri til å kjøpe oss helt ny bil. At brukte biler trenger mer reparasjoner er en sannhet med modifikasjoner. Mange bruktbiler kan rusle og gå uten vesentlige feil i år etter år. Gjelder å være kresen ved kjøp, finne de gode dealene og koste på seg f.eks en NAF-test på bruktbilen du selv tror er et godt kjøp. Bare rentene på billån på en ny bil vil dekke utrolig mye reparasjoner på en eldre bil, om noen trengs. Du skal være uheldig om bruktbilen blir dyrere enn ny bil fullfinansiert med billån. Eks, lån 100% av 250.000 kroner, 4,5% rente over 5 år = 29648 kroner betalt i renter. Det er ganske mye penger. Fordelen med eldre biler er at det også er lettere å fikse på de selv. Kanskje kjenner du noen som skrur for deg billig. Deler kan du skaffe fra høgger'n eller på nett. Du trenger ikke merkeverkstedene. Slik skal du som sagt være veldig uheldig med bruktbilen din før den blir dyrere enn den nye ila 5 år. Jeg vil anbefale deg å spare opp så mye du kan så raskt du kan og kjøpe en bil du har råd til for cash. Den til nok ta deg fra A til B. Fordelen er at du kun trenger ansvarsforsikring, det blir billig, og du kan da også starte å tjene opp bonus, slik at utvidede forsikringer etterhvert blir billigere. Så får du fortsette å spare litt hver mnd, og om noen år kan du da oppgradere på bilfronten. Det er min klare anbefaling. Styr unna billån! Les mer her: Pengebingen - Bil uten billån? Takk for nyttig svar. Men hvis man ikke har mulighet til å spare opp noe penger da? Altså, sitter ikke igjen med noe særlig etter lønn whatsoever? Anonymous poster hash: 4f398...527
TrickyCicci Skrevet 20. januar 2015 #10 Skrevet 20. januar 2015 Takk for nyttig svar. Men hvis man ikke har mulighet til å spare opp noe penger da? Altså, sitter ikke igjen med noe særlig etter lønn whatsoever? Anonymous poster hash: 4f398...527 Hvordan skal du da betjene et lån? 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #11 Skrevet 20. januar 2015 Hvordan skal du da betjene et lån? Mente at jeg ikke rekker å spare opp nok til en bil på kort tid, skal fint klare å betjene lånet- men jeg trenger bil raskt. ts Anonymous poster hash: 4f398...527
TrickyCicci Skrevet 20. januar 2015 #12 Skrevet 20. januar 2015 Hvor raskt? Biler som fungerer et par år frem i tid får du for så lite som 10 000, og da er det nesten enklere å ta et forbrukslån og betale det raskt, og ha en bil som når den ryker så går den på dynga, enn å kjøpe en bil som er så dyr at du må ha medlåntaker. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #13 Skrevet 20. januar 2015 Hvor raskt? Biler som fungerer et par år frem i tid får du for så lite som 10 000, og da er det nesten enklere å ta et forbrukslån og betale det raskt, og ha en bil som når den ryker så går den på dynga, enn å kjøpe en bil som er så dyr at du må ha medlåntaker. Har tenkt på forbrukslån og, hvordan fungerer det? Anonymous poster hash: 4f398...527
TrickyCicci Skrevet 20. januar 2015 #14 Skrevet 20. januar 2015 Det er lån uten sikkerhet med høy rente. Du må være sikker på at du klarer å betale det, og være nøye med å gjøre det, klarer du det går det bra. Hvis du ikke betaler som du skal øker renter og gebyrer raskt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå