Gå til innhold

Havregrøt over natta, spises kald?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

leste på en av nettavisene nå om "over night oats"

Skal det spises kaldt eller varmer dere det på morningen?

Har utsatt å prøve i åresvis pga jeg er redd jeg ikke vil like konsistensen og særlig ikke kald..

Ja, jeg vet jeg har issues, bare glad jeg ikke har større problemer :erter:

Anonymous poster hash: 7e036...f7d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har utsatt å prøve i åresvis pga jeg er redd jeg ikke vil like konsistensen og særlig ikke kald..

Ok, så hang jeg meg litt opp i dette, men sånt fascinerer meg. Hvorfor er du redd for at du ikke liker konsistensen? Da er det jo bare å la være å spise det.?

Ellers er meningen at du skal spise den kald, at den "grøter seg" i kjøleskapet over natta. Det er ingenting i veien for å varme opp hvis du foretrekker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser den kald. Er ikke særlig glad i frokost så tidlig om morgenen, så det er veldig lettvint at den er ferdig og klar til å spise. Men har på enten syltetøy eller rosiner da, for å få litt søtt i den også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser den kald, men tar den ut av kjøleskapet når jeg står opp og lar den stå på kjøkkenbenken mens jeg er på badet slik at den ikke er iskald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å prøve, det verste som skjer er at du kaster bort bittelitt mat. Jeg lager min med 1 dl havregryn, 1 dl naturell yoghurt og 1 dl melk og spiser den kald med litt honning på.

Anonymous poster hash: c87b4...434
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å prøve, det verste som skjer er at du kaster bort bittelitt mat. Jeg lager min med 1 dl havregryn, 1 dl naturell yoghurt og 1 dl melk og spiser den kald med litt honning på.

Anonymous poster hash: c87b4...434

Denne lager jeg også, veldig god!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er kjempe godt! Kan variere med frukt youghurt, linfrø, nøtter og eventuelt frossne bær som tines iløpet av natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ennasus

De selger jo havregrøt i butikken i sånne porsjonsglass, så antar at det er greit kaldt :fnise: Blir vel noe ala rislunsj vil jeg tro.

For min del ser kald pudding-grøt ufyselig ut :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser den kald, syns det er bedre enn varm! Liker faktisk konsistensen på overnattet havregrøt bedre enn kokt havregrøt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde for første gang slik kjøleskapsgrøt tidligere i uken, det var nam!
Tilsatte havregryn, en ss kesam, litt melk, linfrø og kokos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget med kjøleskapsgrøt er vel at man skal slippe å bruke tid på å varme den? Har man likevel planer om å varme den opp er det vel ingen grunn til å sette den i kjøleskapet over natta?

Anonymous poster hash: 205e4...dce
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hele poenget med kjøleskapsgrøt er vel at man skal slippe å bruke tid på å varme den? Har man likevel planer om å varme den opp er det vel ingen grunn til å sette den i kjøleskapet over natta?

Et annet poeng er at bløtlegging av korn gjør at næringsstoffer og mineraler blir lettere tilgjengelig for kroppen. Du får i deg mer jern for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen kanskje, jeg syns poenget er at konsistensen er bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt mange ganger at havregrøt er en kjapp og enkel frokost. Enkelt ja, men kjapt er det ikke. Det tar jo evigheter før den blir kald nok til å spises.

Så hørte jeg om over night oats og har prøvd det en gang. Var kjempegodt!

Har laget en porsjon til i morgen med helkmelk, yoghurt naturell og peanøttsmør. Tenkte å toppe den med jordbær, blåbær og nøtter. :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg endelig turt å prøve. Det er jo kanongodt. Likte konsistensen godt, noe jeg var skeptisk til.

Har allerede begynt å variere med å bløtlegge i melk og en blanding av melk og eplejuice.

I natt la jeg i bløt firkorn og valnøtter i surmelk blandet med vann. mmmmmm Nydelig!

Selv skeptikere kan snu på flisa ;)

Tusen takk for alle tips og innspill

TS.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri turt å prøve selv, men nå tror jeg at jeg må! Ser det er en del som har delt oppskrift allerede, noen flere som vil? (Prøver ikke kuppe tråden din altså TS, men hadde vært greit med forslag til oppskrifter :Hehe: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupp i vei, jeg fikk det sparket i baken jeg trengte.

Jeg blandet 1/2 dl vann og 1/2 dl kefir med 4 ss store havregryn og 1 ss linfrø.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis havregrøt (jeg anser hvertfall grøt for noe som varmes), men korn, som skal stå over natten og trekke i væske og andre smakfulle deiligheter din gane begjærer. Det kan vel sammenlignes mer med frokostblanding enn grøt, tenker jeg? Å varme den er ikke vanlig, og kanskje ikke helt ideelt siden det gjerne er yoghurt som er "basen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...