Gå til innhold

skal kjøpe valp, hva bør jeg spørre om?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg skal kjøpe valp for første gang (har hatt hund før men da sammen med familien) er jo vant til hund fra før og det finnes masse info om rasen som jeg selvsagt leser meg opp på, men er det noe jeg bør spørre nåværende eier om?

Anonymous poster hash: f8a60...e52
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Linken ovenfor gir mye god informasjon. Når jeg skulle kjøpe hund var det viktig for meg å vite om helsen på foreldredyrene og linjene deres. I tillegg var det viktig at oppdretteren også kunne snakke om de dårlige sidene ved rasen, og hvordan forebygge dette. Noen oppdretter roser rasen sin opp i skyene, og skuffer "problemene" under et teppe.

Anonymous poster hash: d91d8...571
Skrevet

- hvilke utfordringer er det vanlig å få med denne rasen?

- kan jeg få møte mor og far?

- har foreldrene/slektningene blitt brukt til noe? (Hvis det er en slik rase)

- mentaltesting?

- hvilken valp tror du ville passet til meg, jeg som ønsker sånn og slik i mitt hundehold?

- hvordan går foreldre/slekt inger sammen med andre hunder?

- skuddredsel?

Skrevet

Jeg skrev et milelangt innlegg som jeg slettet. :fnise:

Hva er det du er usikker på? Hvordan du burde gå frem når du skal kontakte oppdretter, eller hva som er viktig å vite om rasen/kullet/oppdretteren du vurderer å kjøpe fra? Hvis det er det sistnevnte, så er svaret relativt lett.

Helse og gemytt. Spør om hva slags sykdommer rasen er plaget med og hva oppdretter mener er rasens største utfordring. Dette må du selvsagt ha lest deg litt opp om fra før sånn at du kan vurdere svaret til oppdretter. Svar som "rasen sliter med allergi, men det har jeg aldri opplevd på noen av hundene fra mitt oppdrett" er kjempeskummelt. Den slags er bare å holde seg unna. Du burde også vite hva slags helsetester som kreves, samt hva som i tillegg er anbefalt.

For mange raser er gemytt vel så viktig som helse. Noen friske raser sliter med samkjønnsaggresjon, høyt stressnivå, engstelse og andre ting som kan bli problematisk, spesielt for noen som får sin første valp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...