lulz1337 Skrevet 18. januar 2015 #1 Skrevet 18. januar 2015 Som emnet sier så trenger jeg hjelp til å gå opp i vekt. Jeg har alltid vært tynn, skyhøy forbrenning. Har vært endel deprimert også og slitt med angst. Dette gjør slik at jeg ikke klarer å få i meg mat da jeg blir ekstremt kvalm og dårlig. Har vært i "krangel" med legen min i snart ett år med henvendelse til haukeland sykehus til spesialist for å få næringsdrikk via helfo på resept. Dette skulle vise seg å være fryktelig vanskelig.. Første henvendelse han sendte skrev han nada om min kvalme osv når jeg spiser. Bare at jeg hadde dårlig selvbilde. Og nå har han prestert å skrive at jeg benekter for å ha en spiseforstyrrelse. Jeg ELSKER mat, jeg bare klarer ikke spise noe mye før jeg blir kvalm og skam dårlig og må legge meg ned. Så mitt spm er: tips og triks til mat som er lett å få ned, smaker godt og ca hvor mange kalorier jeg må ligge på til dagen for å ha overskudd? Setter pris på alle svar. Er 23 år og 160 høg 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 #2 Skrevet 18. januar 2015 Jeg er endel år eldre enn deg, men er selv ikke så langt unna din vekt (45 kilo og 163 cm høy, men har veid noen kilo mindre også uten at jeg så syltynn ut da heller) og faktisk selv om BMI'en min er lav, og jeg jo ser slank ut, så ser jeg absolutt sunn ut, og heller petite/"slank" enn "syltynn" (har både naturlige pupper med stor B cup, kvinnelige hofter og rumpe, regelmessig mens og ser absolutt "sunn" ut, ingen ser på meg og tenker "hun har nok spiseforstyrrelser"...noe jeg ikke har heller! ;-) så det å veie rundt 40-45 kilo når man er 160 cm er ikke så uvanlig som man skulle tro....det bare virker uvanlig i Norge, der størrelse 38-40 er gjennomsnittstørrelsen. Litt lengre Sør i Europa er det flere kvinner som er "petite" slik som deg og meg uten at de blir mistenkeliggjort for å skjule spiseforstyrrelser... MEN, i ditt tilfelle - 11% fettprosent er alt for lite - trener du veldig mye? Og hvorfor vet du i det hele tatt fettprosenten din? Hvis du trener mye; slutt, du brenner jo opp matintaket ditt, og da er det faktisk sunnere å ikke trene i det hele tatt... Jeg kan ikke hjelpe deg med problemet ditt angående kvalme/angst ... Men er det konsistensen på matvarer som gjør det kvalm? I så fall, eksperimenter med purréer (male opp mat i blenderen), nærende proteinshaker som mellommåltid mellom vanlig mat.. Drikke varm sjokolade med krem i, og strø på kanel eller ingefær som demper kvalme? Anonymous poster hash: bdf17...c72 3
lulz1337 Skrevet 18. januar 2015 Forfatter #3 Skrevet 18. januar 2015 Jeg er endel år eldre enn deg, men er selv ikke så langt unna din vekt (45 kilo og 163 cm høy, men har veid noen kilo mindre også uten at jeg så syltynn ut da heller) og faktisk selv om BMI'en min er lav, og jeg jo ser slank ut, så ser jeg absolutt sunn ut, og heller petite/"slank" enn "syltynn" (har både naturlige pupper med stor B cup, kvinnelige hofter og rumpe, regelmessig mens og ser absolutt "sunn" ut, ingen ser på meg og tenker "hun har nok spiseforstyrrelser"...noe jeg ikke har heller! ;-) så det å veie rundt 40-45 kilo når man er 160 cm er ikke så uvanlig som man skulle tro....det bare virker uvanlig i Norge, der størrelse 38-40 er gjennomsnittstørrelsen. Litt lengre Sør i Europa er det flere kvinner som er "petite" slik som deg og meg uten at de blir mistenkeliggjort for å skjule spiseforstyrrelser... MEN, i ditt tilfelle - 11% fettprosent er alt for lite - trener du veldig mye? Og hvorfor vet du i det hele tatt fettprosenten din? Hvis du trener mye; slutt, du brenner jo opp matintaket ditt, og da er det faktisk sunnere å ikke trene i det hele tatt... Jeg kan ikke hjelpe deg med problemet ditt angående kvalme/angst ... Men er det konsistensen på matvarer som gjør det kvalm? I så fall, eksperimenter med purréer (male opp mat i blenderen), nærende proteinshaker som mellommåltid mellom vanlig mat.. Drikke varm sjokolade med krem i, og strø på kanel eller ingefær som demper kvalme?Anonymous poster hash: bdf17...c72 Grunnen for at jeg vet fettprosent er fordi jeg gikk til ernæringsfysiolog når jeg ble lei av at legen glemte å følge opp og drøyet ut tiden når det kunne gått mye fortere. Folk spørr titt og ofte om jeg har en spiseforstyrrelse eller er syk. Og prøver å dytte i meg mat eller poke meg i siden for å kjenne ribbeina. Ikke kjekt og eg vil opp i vekt, eg trener styrke for å se om dette bedrer matlysten. Det gjør det til en viss grad og ernæringsfysiologb sa jeg også skulle trene styrke da dette øker matlysten. Men sliter med å finne ut HVA jeg skal spise og som er lett å få ned. Er veldig glad i supper med kjøtt i feks. Yoghurt osv
Gjest Vux Skrevet 18. januar 2015 #5 Skrevet 18. januar 2015 (endret) Tja, hva med å spise mat, mens man ser film, eller leser blader? Så får man tankene over på noe annet, og kan til slutt bare la slappheten slå inn på slutten, eller kanskje også slappheten går over underveis mens man ser film. Kanskje greit å unngå overdrevent fet mat, som også har fått meg til å bli kvalm. Lager jeg stekt bacon, så legger jeg dette på et stykke papir for å suge opp det overflødige fettet. Med stekte egg, så tar jeg hull på plomma, sånn at jeg ikke må spise det ekle gule hvis ikke egget er godt nok stekt. Kokte Varme pølser er gjerne noe som ikke alltid ser smakelig ut. Da er det bedre med stekte grillpølser. Liker også å kjøpe kjøttprodukt som virker mer appetittlig. For ordens skyld, jeg er ikke undervektig, så jeg har ingen direkte erfaring med TS sin problemstilling. Er vel greit å ta i betraktning, at også det man drikker fyller opp magen, så hvis det blir for mye av mat og drikke, så blir man kanskje lettere kvalm. Er jo viktig å få i seg nok væske, men det skal jo være plass til mat også. Endret 18. januar 2015 av Vux
Gjest Runforit Skrevet 18. januar 2015 #6 Skrevet 18. januar 2015 Hva med smoothier? Om du er glad i yoghurt så kan du fete opp en yoghurt med å kjøre det sammen i blender med avokado, fløte og kokosmelk. Og nøtter er også lett å snackse på. Masse kalorier, men lite vomfyll 1
Supraspinatus Skrevet 18. januar 2015 #7 Skrevet 18. januar 2015 Næringsdrikk er bare tull. Du lager det mye bedre, og mer næringsrik selv. Og det trenger ikke være dyrt. Lag smoothies med fløte og eggeplomme. 1dl fløte, 1-2 eggeplommer, vaniljepulver, banan, bær og juster konsistens med vann. Du kan også bruke kokosmelk i stedet for fløte. Pass på at kokosmelken har stått i romtemperatur før du bruker den ellers så er den hard og vil ikke kunne brukes noe særlig i smoothie. Har du fått kartlagt at du har høy forbrenning, eller om du bare spiser lite? 6
lulz1337 Skrevet 18. januar 2015 Forfatter #8 Skrevet 18. januar 2015 Næringsdrikk er bare tull. Du lager det mye bedre, og mer næringsrik selv. Og det trenger ikke være dyrt. Lag smoothies med fløte og eggeplomme. 1dl fløte, 1-2 eggeplommer, vaniljepulver, banan, bær og juster konsistens med vann. Du kan også bruke kokosmelk i stedet for fløte. Pass på at kokosmelken har stått i romtemperatur før du bruker den ellers så er den hard og vil ikke kunne brukes noe særlig i smoothie. Har du fått kartlagt at du har høy forbrenning, eller om du bare spiser lite? Jeg pleier å lage meg en shake inneholdende av en boks med fløte, 4 ss meritene (pulver gamle damer får på gamlehjem for næring ble jeg fortalt på apoteket) 4 ss nesquick for smak, to tre ett, litt vanilje yoghurt og en boks med fløte Veldig godt men trnger en forandring. Ligger våken hver kveld å tenker at imorgen SKAL jeg spise masse. Så kommer dagen og jeg klarer ikke noe som helst mat kun disse smutisene. Har alltid vært liten å tynn, men nå det siste året har det vært ekstrent mange som kimmenterer, jeg går inn i depresjon, ikke bare pga mat men forhold_ jobb og penge relatert og mat deretter Dårlig Og da har jeg spurt om disse næringsdrikkene så jeg får i meg noe. Spiser alltid litt i løpet av en dag men det er sjelden mye Er bare drit lei. Føler meg stygg å verdiløs. Har fått b12 piller men disse fungerer dårlig da jeg som nevnt tieliger ikke får i meg nok mat. EVIG OND SIRKEL.jeg er ikke en stygg jente, utseende messing for å være litt innbilsk. Men føler meg helt forferdelig nå som jeg er helt innhult overalt Huff. Muligens dette var feil tråd for min sutring. Første dagen her så beklager hvis dette ikke hører hjemme her Henvis meg gjerne til riktig tråd
Supraspinatus Skrevet 18. januar 2015 #9 Skrevet 18. januar 2015 Jeg pleier å lage meg en shake inneholdende av en boks med fløte, 4 ss meritene (pulver gamle damer får på gamlehjem for næring ble jeg fortalt på apoteket) 4 ss nesquick for smak, to tre ett, litt vanilje yoghurt og en boks med fløte Veldig godt men trnger en forandring. Ligger våken hver kveld å tenker at imorgen SKAL jeg spise masse. Så kommer dagen og jeg klarer ikke noe som helst mat kun disse smutisene. Har alltid vært liten å tynn, men nå det siste året har det vært ekstrent mange som kimmenterer, jeg går inn i depresjon, ikke bare pga mat men forhold_ jobb og penge relatert og mat deretter Dårlig Og da har jeg spurt om disse næringsdrikkene så jeg får i meg noe. Spiser alltid litt i løpet av en dag men det er sjelden mye Er bare drit lei. Føler meg stygg å verdiløs. Har fått b12 piller men disse fungerer dårlig da jeg som nevnt tieliger ikke får i meg nok mat. EVIG OND SIRKEL.jeg er ikke en stygg jente, utseende messing for å være litt innbilsk. Men føler meg helt forferdelig nå som jeg er helt innhult overalt Huff. Muligens dette var feil tråd for min sutring. Første dagen her så beklager hvis dette ikke hører hjemme her Henvis meg gjerne til riktig tråd Jeg mener ikke noe vondt med det, men har du vurdert å snakke med psykolog? For meg virker det som om dette er en spiseforstyrrelse fremfor at det er mangel på inspirasjon eller høy forbrenning. Det du spiser må jo ikke være sunt hele tiden og det er lettere å spise mer av typiske usunne varer. Ferdigpizza osv. Noe som ikke er så usunt, men likevel godt er ovnsstekte poteter som du dypper i hvitløksrømme. Smaker helt fabelaktig til biff, hamburger, kyllingfilet, laks. Ja faktisk alt kjøtt. 6
lulz1337 Skrevet 18. januar 2015 Forfatter #10 Skrevet 18. januar 2015 Jeg mener ikke noe vondt med det, men har du vurdert å snakke med psykolog? For meg virker det som om dette er en spiseforstyrrelse fremfor at det er mangel på inspirasjon eller høy forbrenning. Det du spiser må jo ikke være sunt hele tiden og det er lettere å spise mer av typiske usunne varer. Ferdigpizza osv. Noe som ikke er så usunt, men likevel godt er ovnsstekte poteter som du dypper i hvitløksrømme. Smaker helt fabelaktig til biff, hamburger, kyllingfilet, laks. Ja faktisk alt kjøtt. Det tas heller ikke vondt imot ja jeg har bedt om å få henvisning til DPS igjen, men legen min glemte da dette. (har byttet lege for nå er jeg passe lei) Jeg har ikke en spiseforstyrrelse bevisst i så tilfelle. Jeg elsker mat og ser ikke på meg som feit tvert imot. Og jeg unngår ikke å spise for å straffe meg selv eller spyr opp igjen Noe mat. Jeg blir bare kvalm og dårlig, tipper magesekken min er på str med en ert. Jeg bestiller meg gjerne en pizza eller kjøper en grandis å spiser et stykke. Lager jeg digg biff med potetmos og tilbehør så spiser jeg to tygg av biffen å alt sier stopp. Kan spise potetmos å saus da. Sikkert fordi det er lett å svelge.. Men jeg får se nå når jeg skal til haukeland. Skal også tilbake til ernæringsfysiolog den 9 mars.
veraa94 Skrevet 18. januar 2015 #11 Skrevet 18. januar 2015 (endret) Du kan fint ha en spiseforstyrrelse selv om du elsker mat. Faktum er at de fleste med en spiseforstyrrelse ELSKER mat! Jeg synes du skal få lege din til å sende en ny henvisning ang næringsdrikk, de kan være et godt hjelpemiddel. Bare husk at næringsdrikken skal komme i tillegg til de andre måltidene hvis du vil opp i vekt. Det som er viktig når du skal opp i vekt er rutiner. Faktisk gjelder ofte de samme rådene for de som vil opp i vekt som de som vil gå ned. -Spis lite og ofte. -Prøv å få i deg mat med mye, men sunt fett i, som fet fisk, avocado, olje osv. -Drikk helmelk evt. juice til måltidene. -Ta et godt lag med smør, samt dobbelt opp med pålegg på brødskiven. -Ha alltid noe for hånd som du kan småspise på. Nøtter er supert! Dette var vertfall noen tips. Når du er såpass underernært som du er, så vil du føle deg mett fort, da magesekken er liten. Hvis du vil opp i vekt må du holde ut å være mett. I starten må du øke mengden mat gradvis og tvinge deg selv til å spise litt mer enn det du egentlig klarer. Du kan ikke gå opp i vekt hvis du ikke gjør det, selv om det er helt jævlig. Håper du snart får den hjelpen du trenger klem Endret 18. januar 2015 av veraa94
lulz1337 Skrevet 18. januar 2015 Forfatter #12 Skrevet 18. januar 2015 Du kan fint ha en spiseforstyrrelse selv om du elsker mat. Faktum er at de fleste med en spiseforstyrrelse ELSKER mat! Jeg synes du skal få lege din til å sende en ny henvisning ang næringsdrikk, de kan være et godt hjelpemiddel. Bare husk at næringsdrikken skal komme i tillegg til de andre måltidene hvis du vil opp i vekt. Det som er viktig når du skal opp i vekt er rutiner. Faktisk gjelder ofte de samme rådene for de som vil opp i vekt som de som vil gå ned. -Spis lite og ofte. -Prøv å få i deg mat med mye, men sunt fett i, som fet fisk, avocado, olje osv. -Drikk helmelk evt. juice til måltidene. -Ta et godt lag med smør, samt dobbelt opp med pålegg på brødskiven. -Ha alltid noe for hånd som du kan småspise på. Nøtter er supert! Dette var vertfall noen tips. Når du er såpass underernært som du er, så vil du føle deg mett fort, da magesekken er liten. Hvis du vil opp i vekt må du holde ut å være mett. I starten må du øke mengden mat gradvis og tvinge deg selv til å spise litt mer enn det du egentlig klarer. Du kan ikke gå opp i vekt hvis du ikke gjør det, selv om det er helt jævlig. Håper du snart får den hjelpen du trenger klem Tusen takk for supre tips Ja jeg har som sagt endelig blitt henvist til haukeland til spesialist skal teste ut det du skrev + de forskjellige smuti oppskriftene over Takk tusen takk
HvittHus Skrevet 19. januar 2015 #13 Skrevet 19. januar 2015 Dette heftet for kreftpasienter vil gi deg masse gode tips: https://kreftforeningen.no/Global/Brosjyrer/Forebygging/Kosthold/Opp%20i%20vekt_Finale.pdf
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #14 Skrevet 19. januar 2015 Hvordan spesiaslist på Haukeland er det du vil han skal henvise til?Får ernæringsdrikker får du ikke på resept uten å ha en diagnose.Det at du blir klavm/uvel av mat,og har høy forbrennig holder ikke Anonymous poster hash: c3a46...0ce
lulz1337 Skrevet 19. januar 2015 Forfatter #15 Skrevet 19. januar 2015 Hvordan spesiaslist på Haukeland er det du vil han skal henvise til?Får ernæringsdrikker får du ikke på resept uten å ha en diagnose.Det at du blir klavm/uvel av mat,og har høy forbrennig holder ikkeAnonymous poster hash: c3a46...0ce Selvfølgelig vet jeg at man må ha en diagnose. Hvis du leser første innlegget så står det angst og depresjon, det er en diagnose. Og mtp at jeg kun har spist pålegg en gang for dagen (bedre nå) så sier det seg selv at systemet blir tregt og kroppen energiløs. Jeg klarer ikke spise nok mat fordi jeg blir kvalm og dårlig pga nettopp dette Derfor vil jeg ha næringsdrikk på resept så jeg kan ha disse som mellommåltider så jeg er sikret nok næring hver dag. Treghet i tarm er nok, må bare gjennomføre en såklart gastroskopi før de eventuelt går videre.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #16 Skrevet 19. januar 2015 Jeg er noen ganger i en lignende situasjon, og det jeg merker er at jo mindre og sjeldnere jeg spiser, jo vanskeligere er det å få i seg mat når jeg først prøver. Så derfor prøver jeg å spise ofte, selv om det bare er en nøtt eller en skive ost. Slik at neste gang jeg prøver igjen er det lettere å få ned maten. Og neste gang enda lettere osv. Og når det er virkelig vanskelig og alt kommer opp igjen, prøver jeg på nytt helt til det går, om det så bare er en munnfull. En brødskive kan virke uoverkommelig, men jeg prøver å gjøre det fort, og fokusere på noe annet enn kvalmen for at det skal holde seg nede. Jeg synes også at det er lettere å spise supper og smoothier, men også ting med sterk smak, sånn som knekkebrød med blåmuggost eller brunost. Man kan jo også "spise" drops, sånn som tyrkisk pepper, kamferdrops, IFA og lignende og hente litt kalorier der. Anonymous poster hash: 41bcf...f77
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #17 Skrevet 19. januar 2015 Du kan gjerne få litt flesk av meg! Anonymous poster hash: a128b...82d
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #18 Skrevet 20. januar 2015 Selvfølgelig vet jeg at man må ha en diagnose. Hvis du leser første innlegget så står det angst og depresjon, det er en diagnose. Og mtp at jeg kun har spist pålegg en gang for dagen (bedre nå) så sier det seg selv at systemet blir tregt og kroppen energiløs. Jeg klarer ikke spise nok mat fordi jeg blir kvalm og dårlig pga nettopp dette Derfor vil jeg ha næringsdrikk på resept så jeg kan ha disse som mellommåltider så jeg er sikret nok næring hver dag. Treghet i tarm er nok, må bare gjennomføre en såklart gastroskopi før de eventuelt går videre. omformulering.En diagnose som tilsier at du har krav på dette på resept.Angst og depresjon er ikke diagnoser som gjør at du får dette.Jeg jobber med dette daglig så jeg vet hva jeg snakker om,men ser nå at du skriver om utredning for treghet i tarm så det er nok det punktet du burde få de til å ta stilling til når de søker for deg Anonymous poster hash: c3a46...0ce 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2015 #19 Skrevet 20. januar 2015 det er da grei vekt. Anonymous poster hash: cb701...ac7
lulz1337 Skrevet 21. januar 2015 Forfatter #20 Skrevet 21. januar 2015 det er da grei vekt. Anonymous poster hash: cb701...ac7 Ikke når hofteben stikker ut, ryggraden vises, knærne ser beinete ut. For ikke å snakke om de 10 blåmerkene jeg får daglig av ingenting
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå