Christer Skrevet 4. august 2004 #1 Skrevet 4. august 2004 Hei jenter. Ville bare på gøy hive inn en liten brannfakkel i likestillingsdebatten ved å spørre hva har egentlig dagens unge kvinner (ca 20-35) å tilby menn? Kvinner forlanger jo at mannen skal være myk, omtenksom, maskulin, kunne fikse bilen og reparere diverse i heimen, tjene bra, kunne gjøre alt som kvinner kan mtp rengjøring i hjemmet, lage god mat osv. Kort sagt, alt man forventet av en mann på 60-tallet pluss en god del mer. Så hvorfor trenger menn kvinner i dag da? Vi kan jo (bør kunne) alt selv. Mens det blir færre og færre kvinner som kan typisk kvinnearbeid som å vaske klær, lage mat, stoppe sokker osv., i hvertfall om jeg skal bedømme ut i fra de venninner og kvinnelige bekjente jeg kjenner. Fyr løs, fortell meg hvorfor jeg trenger en kvinne og ikke bør være evig ungkar!
Wonderwoman Skrevet 4. august 2004 #2 Skrevet 4. august 2004 Hei du! Synes jo at det er ei litt merkelig problemstilling du kommer med.... Det er vel ikke akkurat sånne kriterier JEG setter opp når jeg er ute etter en mann i alle fall. Grunnene til at jeg trenger kjæresten min er ikke at han kan klippe gresset, male hus, fikse bil, eller noe sånt. Jeg trenger noen å være sammen med, som kan tilfredsstille mine fysiske og følelsesmessige behov. som kan få meg til å føle at livet er herlig og verdt å leve! En som står ved min side, støtter meg når jeg ikke er på topp, og jubler sammen med meg når jeg ER på topp! Noen å dele tosomheten med, oss to mot resten av verden :-) Og jeg vil vel egentlig tro at det er omtrent det samme vi kvinner kan by dere? Uansett om vi kan lage mat eller ei For du er vel ikke ute etter hushjelp, like lite som jeg er ute etter en vaktmester?
Gjest LoisLane Skrevet 4. august 2004 #3 Skrevet 4. august 2004 Dette får mannen min av meg: * En venn * En som tar (dessverre mesteparten) av husarbeidet * Gener til fantastiske barn * Sengekos anytime * Litt romantikk * En økonomipartner * En takknemlig mottaker av tjenester av typen hjulskift, takvedlikehold o.l.
Christer Skrevet 4. august 2004 Forfatter #4 Skrevet 4. august 2004 Det med at kvinner nå "forlanger" at menn har mange fler egenskaper enn det ble krevd før er vel bare rett og rimelig, siden de fleste damer ikke lenger er plantet ved kjøkkenbenken, rett og slett fordi vi har blitt selvstendige og selvforsørgende. Det er jo nettopp derfor jeg spør. Du sier at det er bare rett og rimelig at mannen tilegner seg flere egenskaper enn før fordi kvinner ikke lenger bare skal stå ved kjøkkenbenken og det er jo greit nok. Men har kvinner tilegnet seg flere egenskaper eller har kravet til hva en kvinne skal kunne i et partnerskap blitt færre? Og til mumitrollet: Er det likegyldig for deg om mannen kan utføre typiske manneoppgaver eller om han er av typen romantisk, omtenksom, kjærlig, god jobb men har ti tommeltotter i heimen?
Wonderwoman Skrevet 4. august 2004 #5 Skrevet 4. august 2004 Det er egentlig likegyldig ja. Har vært borte i både "den hendige" og "den uhendige". De fleste, både kvinner og menn, er vel sånn midt i mellom vil jeg tro, når det gjelder det man har sett på som "kjønnstypiske" egenskaper og evner. Resultatet kan jo selvfølgelig være at enkelte ting faktisk aldri blir gjort fordi ingen av oss mestrer det, men men... Like mye begges feil. For ordens skyld, du prøver vel ikke å innbille oss damene på KG at mannfolk faktisk gjør like mye husarbeid og andre "kvinneting"som oss kvinner? At dere føler at det kreves, jo det kan jeg gå med på, men at dere faktisk gjør det? Å nei du... Hehe, mulig jeg skled litt ut på sidelinja der , men...
~Viva~ Skrevet 4. august 2004 #6 Skrevet 4. august 2004 Jeg har lite å tilby en mann som husholderske, men jeg velger å tro at jeg har masse å tilby som kjæreste
Ost&Kjeks Skrevet 4. august 2004 #7 Skrevet 4. august 2004 Det er jo nettopp derfor jeg spør. Du sier at det er bare rett og rimelig at mannen tilegner seg flere egenskaper enn før fordi kvinner ikke lenger bare skal stå ved kjøkkenbenken og det er jo greit nok. Men har kvinner tilegnet seg flere egenskaper eller har kravet til hva en kvinne skal kunne i et partnerskap blitt færre? Jeg forventer ikke at en mann kan "mannfolkarbeid" - Jeg forventer at han kan innrømme det hvis han ikke har talent for denslags og lar meg eller noen andre gjøre det. Poenget er vel at begge to må få like mye "fritid" - hva de jobber med er likegyldig. Hobby inngår i fritid og ikke plikter. Kjenner noen karer som mener at de må slippe husarbeide fordi det er fryktelig kjedelig. Det er et provoserende utsagn fordi det synes ALLE! Investerig i vaskehjelp kunne reddet mange ekteskap, eller i allefall befridd enkelte fra mye mas stress og kranglig. For min del finnes det ikke noe arbeid jeg ikke gjør, og hjemme og i arbeidslivet har jeg stort sett vært mer "teknisk" anlagt enn mennene rundt meg. Når jeg bodde hjemme måtte alle delta i alt og fattern insisterte på at vi jentene skulle lære bil/moped/sykkel mekking - snekring - maling - åpning av tette rør osv. Jeg synes det var morsomt å være med og jeg er veldig glad for det nå. Kanskje noe dere fedre burde tenke på? Menn har ikke lengre byrden som ligger ved det å forsørger kone livet ut og barn. Det er en fordel/frihet som menn har fått. Vi kvinner (i allefall meg) føler at det å satse på karriere, jobb og utdannelse ikke bare er en egoistisk ting, men en investering i en sikker økonomisk fremtid for seg selv og evt barn. Det sier seg selv at for å kunne prioritere begges jobber må man dele 50-50 på pliktene.
Christer Skrevet 4. august 2004 Forfatter #8 Skrevet 4. august 2004 Menn har ikke lengre byrden som ligger ved det å forsørger kone livet ut og barn. Det er en fordel/frihet som menn har fått. Den kjøper jeg ikke helt. Det er i de fleste tilfeller kvinner som tar valget å bryte ut av forhold fordi det nå er mer godtatt enn før. Hva som gjør det kan være så mangt, men jeg tror ikke kvinner generelt har det verre i et parforhold nå enn før selv om de oftere velger å gå ut av forholdet. Tror menn er like voldelige, utro og selvsentrerte som de var før (ikke alle av oss selvfølgelig). Så at det er en fordel/frihet går jeg ikke med på. Da er det mer riktig å si at menn har mindre valg enn før når det gjelder å beholde kone og barn. Og nei, jeg prøvde ikke med dette spørsmålet å insinuerer at det er mannen som gjør mest hjemme, selv om menn gjør nok mer nå enn før.
valentino Skrevet 4. august 2004 #9 Skrevet 4. august 2004 Det er i de fleste tilfeller kvinner som tar valget å bryte ut av forhold Kvinner avslutter 90 % av alle forhold.
Gjest Anonymous Skrevet 4. august 2004 #10 Skrevet 4. august 2004 Samboern min er ikke her for hverken å skifte dekk på bilen eller å lage mat - jeg klarer faktisk det meste selv. Og det jeg ikke kan (eller vil) kan jeg alltids leie folk til å gjøre. Tror heller ikke han flyttet sammen med meg for å ha noen til å stoppe sokkene Hadde et langvarig og elendig forhold og var hellig overbevist om at aldri mer menn! Var singel i noen år og hadde det aldeles strålende. Så møtte jeg han og falt pladask. Han falt heldigvis for meg også og nå kunne jeg ikke tenke meg livet uten han! Praktisk, teoretisk sett så greier vi oss begge meget godt på egenhånd, men på det følelsesmessige plan trenger vi hverandre: Han er min beste venn, elsker og kompanjong. Vi kan ha det rasende festlig sammen, er der for hverandre når ting går trått, savner hverandre når vi er hver for oss og mye mer. Du forstår det ikke før du er der, håper du snart for oppleve det du også!
VesleBråka Skrevet 4. august 2004 #11 Skrevet 4. august 2004 Kvinner går ut av dårlige forhold nå fordi de kan. Før hadde de ikke noe valg, de måtte bli av økonomiske årsaker. Jeg har ingen skilte tanter, men hvis de hadde hatt utdannelse og jobb hadde flere av dem vært skilt for 20-30 år siden.. De har måttet holde ut med håpløse gubber og leve med valget de gjorde av make. Kvinner er ikke lengre husholdersker og kone, de er likestilt partner. Begge tjener penger, begge jobber i hjemmet. Det som binder dem sammen er kjærlighet og samliv, ikke at den ene tar seg råd til å gifte seg til husholderske.
Christer Skrevet 4. august 2004 Forfatter #13 Skrevet 4. august 2004 Ser at noen av de siste innleggene bærer preg av at man argumenterer for at kvinner ikke lengre trenger å være i et parforhold. Det er jo nettopp det poeng jeg prøver å få fram. At hvis mannen ikke kan alt mulig, så er det ikke vits å ha en mann. Jeg prøvde å sette dette bilde på hodet og få noen argumenter fra jenter på hvorfor gutter trenger jenter. Og beklageligvis har ingen enda kommet opp med andre argument enn kjærlighet (som for øvrig er et godt argument, men også et selvsagt et som går begge veier) og sex. Noen som har noen virkelig gode argument på hvorfor en mann trenger en kvinne?
valentino Skrevet 5. august 2004 #14 Skrevet 5. august 2004 Det som binder dem sammen er kjærlighet og samliv' date=' ikke at den ene tar seg råd til å gifte seg til husholderske.[/quote'] Og straks en mer spennende mann dukker opp så tar kvinnen barna med seg, og reiser.
Carrot Skrevet 5. august 2004 #15 Skrevet 5. august 2004 Så hvorfor trenger menn kvinner i dag da? Vi kan jo (bør kunne) alt selv. Forplantning og evolusjon - videreføring av sine gener, å kunne kurtisere en av det annet kjønn, vise sin maskulinitet... Tja alt fra neandertalnivå til høyintelektuelle samtaler vil jeg si... Dessuten - jeg gir min mann akkurat det samme som jeg får, ubetinget kjærlighet og støtte, en glede i hverdagen og en hjelpende hånd når motgang kommer... 8)
Cand alt Skrevet 5. august 2004 #16 Skrevet 5. august 2004 Ser at noen av de siste innleggene bærer preg av at man argumenterer for at kvinner ikke lengre trenger å være i et parforhold. Det er jo nettopp det poeng jeg prøver å få fram. At hvis mannen ikke kan alt mulig' date=' så er det ikke vits å ha en mann. Jeg prøvde å sette dette bilde på hodet og få noen argumenter fra jenter på hvorfor gutter trenger jenter. Og beklageligvis har ingen enda kommet opp med andre argument enn kjærlighet (som for øvrig er et godt argument, men også et selvsagt et som går begge veier) og sex. Noen som har noen virkelig gode argument på hvorfor en mann trenger en kvinne?[/quote'] Vi trenger ikke hverandre for å fikse ting i huset, men vi trenger hverandre til forplantning (uten unntak.) Men et parforhold får en helt annen karakter når kvinnen og mannen kan likestilles. Et parforhold er for meg et team. Vi skal støttet hverandre som mennesker og gi hverandre omsorg, varme og kjærlighet- uansett kjønn.
Gjest Anonymous Skrevet 5. august 2004 #17 Skrevet 5. august 2004 At hvis mannen ikke kan alt mulig' date=' så er det ikke vits å ha en mann. Jeg prøvde å sette dette bilde på hodet og få noen argumenter fra jenter på hvorfor gutter trenger jenter. Og beklageligvis har ingen enda kommet opp med andre argument enn kjærlighet (som for øvrig er et godt argument, men også et selvsagt et som går begge veier) og sex. Noen som har noen virkelig gode argument på hvorfor en mann trenger en kvinne?[/quote'] Sorry vennen, men som jeg sa lenger oppe så trenger ikke kvinner og menn hverandre praktisk/teoretisk mer. - Begge greier seg utmerket på egenhånd. Man trenger hverandre, og har mye å tilføre hverandre følelsesmessig og psykisk. Skal du ha "praktisk nytte" av en kvinne må du nok selge alt du har, gi bort alt du eier og flytte til et fattig land eller trossamfunn hvor menn er over kvinnene og de sammen sliter og trenger hverandre for å få tak over hodet og mat på bordet. Hvis du foretrekker å være her må du nok nøye deg med en partner som gir og forventer kjærlighet, sex og samarbeid om daglige gjøremål.
aline Skrevet 5. august 2004 #18 Skrevet 5. august 2004 ...Kvinner forlanger jo at mannen skal være myk, omtenksom, maskulin, kunne fikse bilen og reparere diverse i heimen, tjene bra, kunne gjøre alt som kvinner kan mtp rengjøring i hjemmet, lage god mat osv. Kort sagt, alt man forventet av en mann på 60-tallet pluss en god del mer. Så hvorfor trenger menn kvinner i dag da? Vi kan jo (bør kunne) alt selv. ... Ja, menn bør KUNNE alt selv! Det bør kvinnen også! ergo, i mitt liv, så er det nærheten, vennskapet, partnerskapet, det å ha en å dele opplevelser og drømmer med, som ER det avgjørende i ett forhold, både fra mannens og kvinnens side. Hvem man så velger skal utføre hvilke oppgaver, varierer fra person til persom og meget mulig også fra tid til tid. Så, hva kan kvinner tilby menn? Akkurat det samme som menn kan tilby kvinner, en å dele gleder og sorger med, og en å dele ansvar og oppgaver med, en å dele drømmer med og en å sitte inntil!
aline Skrevet 5. august 2004 #19 Skrevet 5. august 2004 Ser at noen av de siste innleggene bærer preg av at man argumenterer for at kvinner ikke lengre trenger å være i et parforhold. Det er jo nettopp det poeng jeg prøver å få fram. At hvis mannen ikke kan alt mulig' date=' så er det ikke vits å ha en mann. ...[/quote'] Du klarer ikke å se at hva en mann kan eller ikke kan er rimelig uvesentlig for kvinnen? At vi ikke vil ha partneren pga hans evne til å klare å fikse bil, vaske opp, snekre eller bake boller! Begge kjønn KAN per i dag klare seg uten en ektefelle, vi kan klare å løse alle problemene uten hverandre. Så ergo "trenger" ikke verken kvinnen mannen eller mannen kvinnen, til arbeid! Men personlig så trenger jeg en partner fordi jeg følelsesmessig trenger en å dele livet mitt med, hva han kan og ikke er ikke viktig, han bør kunne klare seg selv, det er alt jeg ber om, fordi jeg ikke ØNSKER en uselvstendig partner. Jeg ER ikke selv en uselvstendig partner og vil ha en likestillt å dele livet med. aksepterer du ikke at vi ikke trenger hverandre til arbeid lenger? aksepterer du ikke at det er følelsesmessig man trenger en partner? at kvinner går fra forhold nå, er jo ikke fordi vi er "lei" mannen, men fordi DÅRLIGE forhold hvor man var låst pga økonomi før, kan man gå utav! Er forholdet BRA så går vi jo ikke, men det krever en ting til av mannen, som ikke var like trengende før; HAN må faktisk være med å jobbe for forholdet!! HAN må være med å jobbe for at begge skal ha det bra, fordi hun ikke bare innfinner seg lenger. De menn som ikke er villige til å jobbe for forholdet, er ikke bra nok for meg ihvertfall. :-?
Cand alt Skrevet 5. august 2004 #20 Skrevet 5. august 2004 For øvrig synes jeg ikke dette er en brannfakkel. Old news..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå