AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 #1 Skrevet 18. januar 2015 Ser på diverse programmer om matlaging på tv.. Buddys kaker blant annet. Har aldri smakt kaker med fondant, men for meg ser kakene veldig flotte ut utenpå men litt kjedelige ut inni. Litt sånn sukkerbrød med smørkrem mellom lagene og fondant oppå. Ser nesten tørre ut. Er dette tilfelle? Så cupcakekrigen når det gikk, og de så veldig velsmakende ut med noe ekstra inni selve muffinsen og deilig krem på utsiden... Så lurer jo på hvordan dette egentlig smaker. . Innspill? Anonymous poster hash: 9f756...a92
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 #2 Skrevet 18. januar 2015 Jeg har smakt kake med fondant én gang, bryllupskaken i et bryllup, laget av profesjonelle. Den var uspiselig! Anonymous poster hash: e1212...bc8 5
Kvist Skrevet 18. januar 2015 #3 Skrevet 18. januar 2015 Fondant er ikke noe godt, det heter sukkerpasta på norsk og er nettopp det. Omtrent rent sukker. Jeg har alikevel laget gode kaker med det. Trikset er å ha smaksrike og ikke så søte kaker, og å ha tynt lag med fondant. Mange amerikanske oppskrifter er mye søtere enn vi er vant med, og ofte er de basert på ferdigkjøpte kakemikser, pulvere etc. Ikke så veldig godt synes jeg, men det finnes også oppskrifter med bedre balanse, gode skikkelige ingredienser og dekadente kombinasjoner. Det er bare å lete litt og å lese oppskriftene litt kritisk. 4
Noope Skrevet 18. januar 2015 #4 Skrevet 18. januar 2015 Amerikanske kaker er sykt gode. Baker selv en amerikansk gulrotkake av og til som man får vann i munnen av... Da snakker jeg selvsagt ikke om ferdigmikser eller fondant, men gamle klassiske oppskrifter.
Luna Skrevet 18. januar 2015 #5 Skrevet 18. januar 2015 Amerikanske kaker er som regel aaaaltfor søte for meg. Veldig mye frosting på noen. 3
WubWub Skrevet 18. januar 2015 #6 Skrevet 18. januar 2015 amerikanske kaker ugh.... forferdelige greier. har familie i amerika som er bakere, de sendte meg forskjellige typer amerikanske kaker 2 ganger i året i 10 år men ingen av de ble spist. 1
Nana Skrevet 18. januar 2015 #7 Skrevet 18. januar 2015 Generelt mer søte enn vi er vant til men mange er bare helt himmelske. Oreokake, diverse andre ostekaker, eplepaier.. aaaltfor godt :-) 1
Gjest Pop! Skrevet 18. januar 2015 #8 Skrevet 18. januar 2015 Smakte en gang en gulrotkake med 2 cm frosting mellom hvert lag-tre kakebunner til sammen, og en solid dasj frosting på toppen. Gulrotkake sa du? Jeg kjente ikke smaken av kake i det hele tatt. Bare en sinnsykt søt kremaktig fluff. Gjorde ikke saken bedre at vedkommende hadde laget lemonade som var sukret ihjel. Kombinasjonen var forferdelig.
Gjest Vind Skrevet 18. januar 2015 #9 Skrevet 18. januar 2015 Amerikanske kaker er ofte gode, og fra mine besøk husker jeg familiemedlemmer har brukt mye brunt sukker i bakingen
Noope Skrevet 18. januar 2015 #10 Skrevet 18. januar 2015 (endret) Smakte en gang en gulrotkake med 2 cm frosting mellom hvert lag-tre kakebunner til sammen, og en solid dasj frosting på toppen. Gulrotkake sa du? Jeg kjente ikke smaken av kake i det hele tatt. Bare en sinnsykt søt kremaktig fluff. Gjorde ikke saken bedre at vedkommende hadde laget lemonade som var sukret ihjel. Kombinasjonen var forferdelig. Høres ikke ut som den gode oppskriften jeg hadde. Man velger forresten akkurat hvor mye frosting og lag man tar selv... De oppskriftene jeg har sett har vært veldig like norske oppskrifter, egentlig. Hvis amerikaneren som laget den valgte å lage 2 cm frosting mellom hvert lag, så vel, jeg tviler på at det sto i oppskriften, var vel et personlig påfunn. Endret 18. januar 2015 av Noope
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #11 Skrevet 19. januar 2015 Fondant er ikke noe godt, det heter sukkerpasta på norsk og er nettopp det. Omtrent rent sukker. Jeg har alikevel laget gode kaker med det. Trikset er å ha smaksrike og ikke så søte kaker, og å ha tynt lag med fondant. Mange amerikanske oppskrifter er mye søtere enn vi er vant med, og ofte er de basert på ferdigkjøpte kakemikser, pulvere etc. Ikke så veldig godt synes jeg, men det finnes også oppskrifter med bedre balanse, gode skikkelige ingredienser og dekadente kombinasjoner. Det er bare å lete litt og å lese oppskriftene litt kritisk. Takk.. Du har nok rett i at det er nok veldig stor forskjell på the real deal og pulverpakker der som her.. 😝 Samt balansen mellom de ulike komponentene i kaken... Aldri vært spes fascinert av USA, men de siste årene har jeg begynt å se på også dette landet som temmelig eksotisk. 👽 Imidlertid syns jeg det ser ut som om landet drukner i fett og sikker og E-stoff.. Og da blir maten lite fristende å tenke på. Har smakt chocklate-chip cookies som en mamma i barnehagen bake en gang på en anslutning. Nydelig! Men de der "kremkakene" ser altså kunstige og lite fristende ut for meg. TsAnonymous poster hash: ec63e...aad
Leini Skrevet 19. januar 2015 #12 Skrevet 19. januar 2015 De jeg har smakt har vært utrolig kvalmende iallfall. Nå er ikke jeg veldig glad i kaker fra før av, men de var så altfor søte. 1
Severus Skrevet 19. januar 2015 #13 Skrevet 19. januar 2015 Phillycheesecake med bringebærsaus er godt. 1
Maleficenta Skrevet 19. januar 2015 #14 Skrevet 19. januar 2015 Fondant er ikke noe godt, det heter sukkerpasta på norsk og er nettopp det. Omtrent rent sukker. Jeg har alikevel laget gode kaker med det. Trikset er å ha smaksrike og ikke så søte kaker, og å ha tynt lag med fondant. Mange amerikanske oppskrifter er mye søtere enn vi er vant med, og ofte er de basert på ferdigkjøpte kakemikser, pulvere etc. Ikke så veldig godt synes jeg, men det finnes også oppskrifter med bedre balanse, gode skikkelige ingredienser og dekadente kombinasjoner. Det er bare å lete litt og å lese oppskriftene litt kritisk. Jeg blir skuffa av sånne kaker for jeg tror alltid det er marsipan 4
Severus Skrevet 19. januar 2015 #15 Skrevet 19. januar 2015 Jeg blir skuffa av sånne kaker for jeg tror alltid det er marsipan Å så smaker den som sukker, å har konsistens som tyggegummi. Nei huff, sukkerpasta er ikke bra. 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #16 Skrevet 19. januar 2015 Amerikanerne kan ostekaker, gulrotkake, blåbærmuffins og brownies, til nød eplepai, alt annet smaker for jævlig, inklusive cupcakes.Anonymous poster hash: 3e30e...149 2
Chizue Skrevet 19. januar 2015 #17 Skrevet 19. januar 2015 Amerikanere bruker mye sukker da og andre søtningsstoffer.. ordentlig slikkmunner er de Men igjen, så er det mange som synes at maten vår er altfor salt igjen Drar vi f.eks ett sted i Asia så er det mange som synes maten er for sterk Men, ja, er enig i at mye man spiser i USA er veldig søtt.. F.eks. som den cola-likeren jeg er så fant jeg ut at vanlig cola der borte er såååååå mye søtere enn den norske colaen og Cola Light smakte som norsk cola Mye søte saker og veldig mye fett... Ikke rart USA sliter med fedme... *Ikke skyt meg nå!*
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #18 Skrevet 19. januar 2015 Men, ja, er enig i at mye man spiser i USA er veldig søtt.. F.eks. som den cola-likeren jeg er så fant jeg ut at vanlig cola der borte er såååååå mye søtere enn den norske colaen og Cola Light smakte som norsk cola Uenig med deg når det gjelder cola light "der borte" - den smaker ikke som vanlig norsk cola uansett hva en slenger i den. Joa, den har masse søtningsstoffer, men den er ikke søtere enn norsk vanlig cola. Hilsen en annen colaelsker. I USA bruker de mest corn syrup, og ikke sukker i brus. Er det som i hovedsak gjør at folk flest kjenner forskjell. Anonymous poster hash: 38dc9...6fa
Ginny Skrevet 19. januar 2015 #19 Skrevet 19. januar 2015 Som bortimot samtlige over meg har sagt, så er mye av det fryktelig søtt I forhold til sukkerfondant, så er dette relativt godt hvis man kan spise det i porsjoner på størrelse med en ert. Alt over blir grusomt. Kjempemorsomt å lage fine ting med, men helt ubrukelig å spise. Når det er sagt, så fins det selvfølgelig gode amerikanske oppskrifter. Har en del slekt borti der, og sliter litt med at de bruker nesten bare ferdigblandinger, gjerne flere samtidig, men det lar seg jo som regel gjøre å lage ting fra scratch
daemonia Skrevet 19. januar 2015 #20 Skrevet 19. januar 2015 Det kommer vel helt an på kaka det? Red velvet cake er helt nydelig! Ikke for søt slik jeg har smakt den. Og jeg liker ikke veldig søte kaker. Og ostekake kommer vel derfra? Men hvis jeg skal like ostekake så må det være den typen som er laget med kremost, rømme, melis, og som har kjeksbunn som ikke er søt Fondant... Det er bare i veien. Harde sukkerklumper
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå