AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 #1 Skrevet 18. januar 2015 Jeg har hatt en hund, men fant ut at jeg er allergisk mot pels. Vil gjerne ha et husdyr, burde jeg kjøpe en hund eller katt uten pels? Synes ikke de er like søte som de med pels men vil så sårt ha et husdyr. Ofte når jeg ser bilder av hund/katt uten pels synes jeg de er ekle, men det kan vel endre seg når det eventuelt blir mitt eget? Noen tanker? Anonymous poster hash: 92cd6...572
Gjest Skrevet 18. januar 2015 #2 Skrevet 18. januar 2015 De er ikke allergivennlige, så det vil ikke hjelpe. Det er ikke pelsen i seg selv du ikke tåler, men et stoff i huden, som også nakenkatter/hunder har. 1
h/k Skrevet 18. januar 2015 #3 Skrevet 18. januar 2015 Nakenhunden er ofte verre for allergikere enn hund med pels. Prøv røytefrie raser eller de typene som er strihåret! Du kan ringe en oppdretter av en rase du er interessert i og spørre om du kan komme på besøk 1
Wildberry Skrevet 18. januar 2015 #4 Skrevet 18. januar 2015 Jeg ville nok prøvd å ta kontakt med noen oppdrettere og testet litt, hvis du har mulighet til det. Det at du reagerte på den forrige hunden din, betyr ikke at du er allergisk mot alle hunderaser. Røytefrie er vel regnet som de mest allergivennlige, men også disse kan man reagere på. det er viktig at du undersøker hvordan det fungerer for deg. Bare husk på å ikke ha det for travelt med testingen! Hvis du først skal teste, så gjør det ordentlig. La hundene slikke på hendene dine, kos med dem, ha dem på fanget (eller ved siden av deg) og se hvordan det går.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #5 Skrevet 19. januar 2015 Det er jo ikke pelsen du reagerer på Det er enzymer i spyttet og talg ol som huden skiller ut, så det hjelper lite med pelslöse dyr. Anbefaler deg å lese deg opp på allergi og hva som er anbefalt Anonymous poster hash: 73f43...c2a
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #6 Skrevet 19. januar 2015 Nakenhunden er ofte verre for allergikere enn hund med pels. Prøv røytefrie raser eller de typene som er strihåret! Du kan ringe en oppdretter av en rase du er interessert i og spørre om du kan komme på besøk Signerer. Jeg tåler flere hunder med pels,men ikke nakenhund. Jeg er ikke sterkt allergisk mot hund heller. Men akkurat nakenhund er ille for huden, nese og øyne.Anonymous poster hash: 21c84...ea4
la Flaca Skrevet 19. januar 2015 #7 Skrevet 19. januar 2015 Heldigvis fårn si så er ikke hårløse dyr mer allergivennlige enn pelsa dyr nei. Du må bare begynne å teste ut hva det er på hunden du reagerer mest på, og sirkle deg inn på den rette sorten. Det varierer hva det er som utløser allergien fra person til person. Selv tåler jeg dårlig fettlaget på huden og flass fra hunden, kanskje fordi feit pels konsentrerer så mye allergener. Så jeg styrer unna korthåra hunder, særlig de uten underull, og de som har tendens til feit pels. (Typisk retrievere, rottweiler etc). Siden jeg har astma er heller ikke hyppig pelsstell lurt for min del. Spyttet reagerer jeg minimalt på, så der er ingen automatikk i at alle kroppsvesker og proteinkilder fremkaller like mye symptomer. Nå har jeg hatt eurasier og Shetland sheepdog i 8 år og det går veldig fint. Begge to røyter to ganger i året omtrent, og har selvrensende pels som det heter. Kan også være lurt å ta sikte på en hund av liten størrelse, da den vil spre betydelig mindre allergener. Lykke til! Ikke forhast deg, trist å måtte omplassere hunden igjen.
Gjest Solstråla88 Skrevet 19. januar 2015 #8 Skrevet 19. januar 2015 Jeg er selv kjempe allergisk not hund, men har funnet ut at jeg tåler mellom puddel veldig godt. De er faktisk veldig morsomme også 😉
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå